platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
RSS
rss_icon
Länkar
SAS fortsätter växa med högsta kundnöjdheten på 11 år
Efter förra höstens expansionsbeslut har SAS öppnat 13 nya linjer i år, och ytterligare fyra nya flygrutter introduceras i höst. Dessutom lanserar SAS en andra långlinje inom ett år nästa mars med Köpenhamn-Shanghai. Samtidigt har kundnöjdheten bland kunderna nått den högsta nivån på elva år och i juni noterades en rekordhög kabinfaktor.

Förra månaden beställde SAS 30 nya Airbus A320 neo flygplan, marknadens mest miljövänliga och bränsleeffektiva flygplan. SAS har även en option på ytterligare 11 A320neos. Detta kompletterar vårens beslut om att teckna leasingkontrakt avseende 17 Boeing 737 Next Generation, vilket om några år kommer resultera i en harmoniserad flygplansflotta som kommer att göra SAS ännu mer konkurrenskraftigt.

– Efter ett långsiktigt kvalitetsarbete som initierades redan 2006 börjar vi se tydliga resultat. Inte bara att vi under 2009 och 2010 var Europas mest punktliga flygbolag så har vi nu även den högsta kundnöjdheten på elva år. Detta samtidigt som vi tagit bort en fjärdedel av vår kostnadsmassa exklusive flygbränsle. Det har banat väg för vår tillväxt i år och i kombination med de stora kostnadsåtgärder som genomförts har vi kraftigt ökat vår konkurrenskraft. Efter framgångarna på både affärs-och leisuredestinationerna ser vi fram emot att fortsätta vårt kontinuerliga arbete med att förbättra erbjudandet med det bästa, smidigaste och kostnadseffektivaste resandet för våra kunder, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef i SAS.

SAS punktlighet var fortsatt i världsklass under årets första sex månader och i juni var SAS återigen Europas punktligaste flygbolag. I juni noterades även rekordhög kabinfaktor på 80,6%. Under första halvåret 2011 ökade SAS koncernen kapaciteten med 10%, främst på de intraskandinaviska linjerna, samt europalinjerna där SAS utöver fler frekvenser på affärsdestinationer introducerat ett antal nya leisure-linjer. Under samma tidsperiod har antalet passagerare ökat med drygt 12%. SAS har också ökat sina marknadsandelar på viktiga marknader såsom Europatrafiken till/från Danmark samt norsk inrikes. Dessutom har den nya linjen Oslo-New York klart överträffat förväntningarna. 1 mars nästa år lanseras Köpenhamn-Shanghai som därmed blir SAS andra nya interkontinentala linje på mindre än ett år. SAS jobbar även intensivt med att utöka samarbetet med internationella partners och bland annat har ett djupare samarbete med Singapore Airlines kommunicerats.

Efter den goda responsen satsar SAS vidare under sommaren och hösten 2011 på att investera i produktförbättringar, nya frekvenser och linjer. De framgångsrika kostnadsbesparingarna och ökad flexibilitet i produktionen medför att SAS under våren bland annat öppnat nya linjer från Stockholm till Venedig och Bologna. Under sommaren har SAS öppnat nya säsongslinjer till Madrid från Oslo och Bergen. Dessutom flyger SAS även till Moskva, Split och Palma Mallorca från Oslo.

Efterfrågan på leisure-linjerna till Sydeuropa är bättre än förväntat och antalet bokningar ligger 15% över motsvarande nivå förra året vilket visar att SAS konkurrenskraft ökat inom leisure-marknaden.

Till hösten kommer SAS fortsätta expandera och öppnar linjen Stockholm-Gdansk och Oslo-Palanga, samt Köpenhamn-Palma. Dessutom kommer SAS att öka antalet frekvenser på Stockholm-Milano, Köpenhamn-Poznan och Köpenhamn-Wroclaw.