platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
och vinnaren är...
Tre kommuner
tävlar om att bli Sveriges DigitaliseringsKommun.
året-runt-destination
Skytteholm Hotell & Konferens expanderar
– bygger Nordiskt Spa och padelbanor.
nytt uppdrag
Andrea Jovell
på ny post i turismorganisationen SNDMO.
20 våningar högt
Sara kulturhus
– trä, hållbarhet och Spider-Man.
fint pris utdelat
Karin Franssons Mentorpris 2021
tilldelas Jenny Roshage-Theander, Näsby Slott.fint pris utdelat
Flygnytt
Emirates
vill anställa 3 500 nya medarbetare.
ny infrastruktur
Utvecklingsprojekt i Halmstad
får 200 000 kronor.
omvärldsanalys
Var flexibel, kreativ
och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning.
flygnytt
Finnair störst på direktflyg till Asien
och USA från Arlanda: Erbjuder nu även direkttrafik till Los Angeles och New York.
hotellnytt
Scandic
fortsätter att utbilda morgondagens ledare.
RSS
rss_icon
Länkar
Kungsmässans framgångsformel heter Mystery Shoping
Kungsmässan i Kungsbacka, strax söder om Göteborg, har utvecklats starkt på senare år. Något som bevisas av att Kungsmässan fått högsta betyg av press, kollegor och konsumenter, och exempelvis blivit utsett till Sveriges trivsammaste köpcentrum under senare år.

Bakom framgångarna ligger ett gediget utvecklingsarbete, från det rent livsviktiga (Kungsmässans defibrillator har redan räddat ett liv) till det mer flärdfulla som artistuppträdanden och modevisningar. Det främsta målet har dock varit att utveckla vardagsupplevelsen hos den normale konsumenten.

Ett viktigt verktyg i kvalitetsarbetet har varit att använda sig av Mystery Shopping. En Mystery Shopper är en person som uppträder som kund, men som i själva verket är anställd av ett företag som mäter kvalitet och service. Informationen återförs sedan till butikerna. Kundorientering och bemötande utgör viktiga punkter i granskningen.

Gunnar Dehlfors är vd på idé & information, den kommunikationsbyrå som Kungsmässan har anlitat sedan fyra år för att genomföra Mystery Shopping:

– I grunden agerar våra observatörer som vanliga kunder. Vi förmedlar sedan våra intryck samt ger konkreta utvecklingsmöjligheter tillbaka till butikerna, för att skapa nya insikter.

 

Finns det inte risk att butikspersonalen känner sig granskad eller övervakad?

– Nej, vi berättar alltid att satsningen på Mystery Shopping kommer att genomföras. Däremot berättar vi såklart inte exakt när, eller vem som gör det. Blotta vetskapen om att det är på gång, brukar påverka positivt, säger Gunnar Dehlfors. Det primära är inte staplarna och siffrorna, utan att åstadkomma ökat lärande för att medarbetarna i 87 butiker ska kunna erbjuda en förbättrad kundupplevelse.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Om Mystery Shopping:

Projekten genomförs i allmänhet i fyra steg:

1: Genomgång av de mål man önskar uppnå i verksamheten, vilka faktorer som är viktigast att mäta samt ramar för projektet.

2: Undersökningar genom ”hemliga”, oanmälda besök.

3: Analys och sammanställning av det insamlade materialet. Tyngdpunkten ligger på att ge en rättvisande bild av kundupplevelserna, och notera utvecklingsmöjligheter.

4: Tydlig och relevant återkoppling för att skapa medvetenhet och ge åtgärdsförslag.

Kungsmässans utmärkelser i urval:

• 2011 – ICA Kvantum Kungsbacka i Kungsmässan vinner Arlas Guldko för ”Bästa Matglädjebutik”.

• 2010 – Tidningen Market utser Kungmässan till Sveriges trivsammaste köpcentrum.

• 2010 – Kungsmässan får toppbetyg i Göteborgs-Posten.

• 2009 – En oberoende marknadsundersökning av Mind Network ger Kungmässan betyget 4,93 på en skala 1 – 6. Enligt underökningsföretaget är det nästan omöjligt att komma över 5.

• 2008 – Kungsmässan får utmärkelsen ”årets Köpcentrum” vid Retail Awards.