nyheter
Bella Center växer
Bella Arena:
Ny arena i Köpenhamn med plats för 7 000 sittande gäster.
nytt jobb
Niklas Söderberg
lämnar SES som verksamhetschef.
världskongress
Stockholm en av finalisterna
för global museikongress 2025.
bra undersökning
Sponsorer är angelägna om att återvända till personliga möten
enligt från AIM Group Italien.
ny kunskap på väg
Viktig studie
visar att evenemangen är saknade.
nytt jobb
Sara Almkvist
ny vd för Växjö & Co.
hotellnyttt
Historisk tapetfabrik
inspiration när nytt hotell öppnar.
Rekordåret uteblev
Så påverkades mötes- och evenemangindustrin
i Uppsala av coronapandemin under 2020.
19 juni-31 oktober 2021
Ikoner
- fotografier av Larsåke Thuresson på Dunkers kulturhus, Helsingborg.
möten & Evenemang
Riksteatern, Sveriges största folkrörelse för scenkonst
förlägger sin kongress 2023 till Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Kungsmässans framgångsformel heter Mystery Shoping
Kungsmässan i Kungsbacka, strax söder om Göteborg, har utvecklats starkt på senare år. Något som bevisas av att Kungsmässan fått högsta betyg av press, kollegor och konsumenter, och exempelvis blivit utsett till Sveriges trivsammaste köpcentrum under senare år.

Bakom framgångarna ligger ett gediget utvecklingsarbete, från det rent livsviktiga (Kungsmässans defibrillator har redan räddat ett liv) till det mer flärdfulla som artistuppträdanden och modevisningar. Det främsta målet har dock varit att utveckla vardagsupplevelsen hos den normale konsumenten.

Ett viktigt verktyg i kvalitetsarbetet har varit att använda sig av Mystery Shopping. En Mystery Shopper är en person som uppträder som kund, men som i själva verket är anställd av ett företag som mäter kvalitet och service. Informationen återförs sedan till butikerna. Kundorientering och bemötande utgör viktiga punkter i granskningen.

Gunnar Dehlfors är vd på idé & information, den kommunikationsbyrå som Kungsmässan har anlitat sedan fyra år för att genomföra Mystery Shopping:

– I grunden agerar våra observatörer som vanliga kunder. Vi förmedlar sedan våra intryck samt ger konkreta utvecklingsmöjligheter tillbaka till butikerna, för att skapa nya insikter.

 

Finns det inte risk att butikspersonalen känner sig granskad eller övervakad?

– Nej, vi berättar alltid att satsningen på Mystery Shopping kommer att genomföras. Däremot berättar vi såklart inte exakt när, eller vem som gör det. Blotta vetskapen om att det är på gång, brukar påverka positivt, säger Gunnar Dehlfors. Det primära är inte staplarna och siffrorna, utan att åstadkomma ökat lärande för att medarbetarna i 87 butiker ska kunna erbjuda en förbättrad kundupplevelse.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Om Mystery Shopping:

Projekten genomförs i allmänhet i fyra steg:

1: Genomgång av de mål man önskar uppnå i verksamheten, vilka faktorer som är viktigast att mäta samt ramar för projektet.

2: Undersökningar genom ”hemliga”, oanmälda besök.

3: Analys och sammanställning av det insamlade materialet. Tyngdpunkten ligger på att ge en rättvisande bild av kundupplevelserna, och notera utvecklingsmöjligheter.

4: Tydlig och relevant återkoppling för att skapa medvetenhet och ge åtgärdsförslag.

Kungsmässans utmärkelser i urval:

• 2011 – ICA Kvantum Kungsbacka i Kungsmässan vinner Arlas Guldko för ”Bästa Matglädjebutik”.

• 2010 – Tidningen Market utser Kungmässan till Sveriges trivsammaste köpcentrum.

• 2010 – Kungsmässan får toppbetyg i Göteborgs-Posten.

• 2009 – En oberoende marknadsundersökning av Mind Network ger Kungmässan betyget 4,93 på en skala 1 – 6. Enligt underökningsföretaget är det nästan omöjligt att komma över 5.

• 2008 – Kungsmässan får utmärkelsen ”årets Köpcentrum” vid Retail Awards.