platsannonser
nyheter
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
Sverige med i världstoppen
Nya ICCA-statistiken välkomnar Färöarna in på listan
Sverige på fin 14:e plats.
utvecklingsinitiativ
Tillsammans tar nu Stockholms Clarion Hotel
upp kampen mot droger.
nytt jobb
Marie Louise Alderlid
ny Account Manager på Radisson Hotel Group.
RSS
rss_icon
Länkar
Kungsmässans framgångsformel heter Mystery Shoping
Kungsmässan i Kungsbacka, strax söder om Göteborg, har utvecklats starkt på senare år. Något som bevisas av att Kungsmässan fått högsta betyg av press, kollegor och konsumenter, och exempelvis blivit utsett till Sveriges trivsammaste köpcentrum under senare år.

Bakom framgångarna ligger ett gediget utvecklingsarbete, från det rent livsviktiga (Kungsmässans defibrillator har redan räddat ett liv) till det mer flärdfulla som artistuppträdanden och modevisningar. Det främsta målet har dock varit att utveckla vardagsupplevelsen hos den normale konsumenten.

Ett viktigt verktyg i kvalitetsarbetet har varit att använda sig av Mystery Shopping. En Mystery Shopper är en person som uppträder som kund, men som i själva verket är anställd av ett företag som mäter kvalitet och service. Informationen återförs sedan till butikerna. Kundorientering och bemötande utgör viktiga punkter i granskningen.

Gunnar Dehlfors är vd på idé & information, den kommunikationsbyrå som Kungsmässan har anlitat sedan fyra år för att genomföra Mystery Shopping:

– I grunden agerar våra observatörer som vanliga kunder. Vi förmedlar sedan våra intryck samt ger konkreta utvecklingsmöjligheter tillbaka till butikerna, för att skapa nya insikter.

 

Finns det inte risk att butikspersonalen känner sig granskad eller övervakad?

– Nej, vi berättar alltid att satsningen på Mystery Shopping kommer att genomföras. Däremot berättar vi såklart inte exakt när, eller vem som gör det. Blotta vetskapen om att det är på gång, brukar påverka positivt, säger Gunnar Dehlfors. Det primära är inte staplarna och siffrorna, utan att åstadkomma ökat lärande för att medarbetarna i 87 butiker ska kunna erbjuda en förbättrad kundupplevelse.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Om Mystery Shopping:

Projekten genomförs i allmänhet i fyra steg:

1: Genomgång av de mål man önskar uppnå i verksamheten, vilka faktorer som är viktigast att mäta samt ramar för projektet.

2: Undersökningar genom ”hemliga”, oanmälda besök.

3: Analys och sammanställning av det insamlade materialet. Tyngdpunkten ligger på att ge en rättvisande bild av kundupplevelserna, och notera utvecklingsmöjligheter.

4: Tydlig och relevant återkoppling för att skapa medvetenhet och ge åtgärdsförslag.

Kungsmässans utmärkelser i urval:

• 2011 – ICA Kvantum Kungsbacka i Kungsmässan vinner Arlas Guldko för ”Bästa Matglädjebutik”.

• 2010 – Tidningen Market utser Kungmässan till Sveriges trivsammaste köpcentrum.

• 2010 – Kungsmässan får toppbetyg i Göteborgs-Posten.

• 2009 – En oberoende marknadsundersökning av Mind Network ger Kungmässan betyget 4,93 på en skala 1 – 6. Enligt underökningsföretaget är det nästan omöjligt att komma över 5.

• 2008 – Kungsmässan får utmärkelsen ”årets Köpcentrum” vid Retail Awards.