platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Hur kan Sverige bli en ledande event- och mötesnation?

I Almedalen, nu på fredag den 8 juli mellan 10:00 och 11:30 blir det ett seminarium om hur Sverige kan bli en ledande event och mötesnation. Event- och mötesindustrin är den starkaste motorn inom svensk turism och besöksnäring, som i sin tur är en näring som sedan flera år är på stark frammarsch. Hur bibehåller och ytterligare förstärker vi denna positiva trend?

 

Roger Kellerman från facktidningen Meetings International och Meeting Professionals Internationals (MPI Sweden) berättar hur en nationell strategi för den svenska mötesindustrin i första steget fördubblar antalet möten och kongresser i Sverige fram till år 2020.

 

Bengt Rydstedt från Swedish Standards Institute (SIS) berättar om hur behovet av en – inte bara tillväxtfokuserad – utan även hållbar eventstrategi, blir större och större. Internationellt tas en hållbar eventstrategi fram inför OS 2012.

 

Martin Karlsson från stiftelsen Håll Sverige Rent om miljömärkning av event.

 

Maria Guggenberger, Sponsrings & Eventföreningen: Bättre målgruppskunskap och paketering ökar rättighetens attraktionskraft gentemot sponsorer

 

Göran Adlén, trendanalytiker och författare från Svenska Eventakademin. Så får vi effektivare och bättre möten.

 

• Därefter blir det en Paneldiskussion med Roger Kellerman, Meetings International, Bengt Rydstedt, Swedish Standards Institute, Martin Karlsson,Håll Sverige Rent, Maria Guggenberger, Sponsrings & Eventföreningen, Göran Adlén, Svenska Eventakademin. Dessutiom blir det en Prisutdelning för: Årets mest hållbara Almedalsevent.  Moderator: Pehr Palm, vd Event in Skåne