platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Hur kan Sverige bli en ledande event- och mötesnation?

I Almedalen, nu på fredag den 8 juli mellan 10:00 och 11:30 blir det ett seminarium om hur Sverige kan bli en ledande event och mötesnation. Event- och mötesindustrin är den starkaste motorn inom svensk turism och besöksnäring, som i sin tur är en näring som sedan flera år är på stark frammarsch. Hur bibehåller och ytterligare förstärker vi denna positiva trend?

 

Roger Kellerman från facktidningen Meetings International och Meeting Professionals Internationals (MPI Sweden) berättar hur en nationell strategi för den svenska mötesindustrin i första steget fördubblar antalet möten och kongresser i Sverige fram till år 2020.

 

Bengt Rydstedt från Swedish Standards Institute (SIS) berättar om hur behovet av en – inte bara tillväxtfokuserad – utan även hållbar eventstrategi, blir större och större. Internationellt tas en hållbar eventstrategi fram inför OS 2012.

 

Martin Karlsson från stiftelsen Håll Sverige Rent om miljömärkning av event.

 

Maria Guggenberger, Sponsrings & Eventföreningen: Bättre målgruppskunskap och paketering ökar rättighetens attraktionskraft gentemot sponsorer

 

Göran Adlén, trendanalytiker och författare från Svenska Eventakademin. Så får vi effektivare och bättre möten.

 

• Därefter blir det en Paneldiskussion med Roger Kellerman, Meetings International, Bengt Rydstedt, Swedish Standards Institute, Martin Karlsson,Håll Sverige Rent, Maria Guggenberger, Sponsrings & Eventföreningen, Göran Adlén, Svenska Eventakademin. Dessutiom blir det en Prisutdelning för: Årets mest hållbara Almedalsevent.  Moderator: Pehr Palm, vd Event in Skåne