nyheter
Tvåa i Europa
​Helsingborg
är en av Europas mest innovativa städer enligt EU-kommissionen.
ikoniskt hotell
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell firar 60 år.
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
RSS
rss_icon
Länkar
Resia öppnar butik på Facebook
Resia satsar på sociala medier och öppnar en ny butik på Facebook. Facebook-butiken är en del i en större satsning på ökad närvaro i sociala medier där försäljning i kombination med dialog och interaktivitet är i fokus. Resia driver sedan ett halvår tillbaka bloggen Hallins reseblogg där syftet är att inspirera till resor och allt som rör resande.

– Fler och fler använder sociala medier för att planera sina resor, och vår butik på Facebook ger oss en fantastisk möjlighet att kombinera rollen som rådgivare inom resor med onlineförsäljning, säger Jeanette Holmén, marknadschef på Resia. I våra fysiska butiker är den personliga kontakten viktigast av allt, och detta är något som vi nu tar med oss ut på webben. Vi vill vara så nära kunden som möjligt.

Den 15 juli smyger butiken igång och efter sommaren kommer konceptet i sin helhet att vara på plats.

– Skyltningen och utbudet i butiken på Facebook ska ligga i linje med våra fysiska butiker. Däremot kommer vi ha unika erbjudanden i Facebook-butiken med kortare hållbarhet som bara finns tillgängliga för dem som väljer att möta oss i den kanalen, säger Jeanette Holmén.

– Eftersom vi är i en bransch som hela tiden påverkas av oförutsedda händelser runt om i världen, och då snabbt behöver komma i kontakt med våra kunder, ser vi också en stor nytta i att kunna använda Facebook i vår kriskommunikation, fortsätter Jeanette Holmén.

Sedan i december driver Resia bloggen Hallins reseblogg, med syfte att inspirera till resor och allt som rör resande. Resia har också ett samarbete med reseguiden.se, där Resias 400 reseproffs svarar direkt på frågor i ett reseforum som nås både från resia.se och från reseguiden.se.

– Vi har haft en stadig ökning av besökare till bloggen sedan starten. En stor del av trafiken genereras utifrån sökmotorerna och vi ser att många använder bloggen som en inspirationskälla och uppslagsbok innan, under och efter resan. I bloggen vill vi främst inspirera, men vi har också fångat upp försäljning utifrån inlägg som skrivs på bloggen, säger Jeanette Holmén.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Resia etablerades 1974 och har idag 60 resebyråer i Sverige. Med drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor är Resia en av Nordens största resebyråkedjor. I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår systerbolagen Resia AB, Bengt-Martins AB och Hyttespecialisten. Resia omsätter cirka tre miljarder kronor fördelat på tre affärsområden; privatresor, affärsresor samt grupp- och konferensresor. Koncernen har cirka 470 medarbetare med huvudkontor i Göteborg. Resia utsågs till bästa affärsresebyrå i Grand Travel Award 2007, 2009, 2010 och 2011.