platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Hållbarhet på riktigt
Sigtunahöjden arbetar med Globala målen
En av de första konferensanläggningarna i världen.
19-21 november 2019
IBTM World 2019
tillkännager flera nya spännande talare och med dubbla Key-notes.
Universitet skapar möten
Abu Dhabi
lanserar världens första universitet för artificiell intelligens.
hotellnytt
Efter Stordalens förvärv:
Hotellpärla i Linköping blir Clarion Collection-hotell.
HOTELLNYTT
Scandic
öppnar centrala Helsingfors största konferenshotell.
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
RSS
rss_icon
Länkar
Hälften av nordiska företag använder sociala medier för att hitta nya kunder
Förra året uppgav 36 procent av nordiska företag att de använde sig av sociala nätverk och medier för att hitta nya kunder och uppdrag. Ett år senare har siffran stigit till 48 procent. Detta visar en ny undersökning från Regus. Undersökningen visar också att allt fler företag använder sig av sociala medier för att hålla kontakten med sina kunder.

•  30 procent av nordiska företag (39 procent globalt) lägger upp till 20 procent av sin marknadsföringsbudget på aktiviteter i sociala medier.

• 50 procent av nordiska företag (52 procent globalt) använder sig av tjänster som Twitter för att informera och hålla kontakten med sina kunder.

•  52 procent av nordiska företag (53 procent globalt) uppmuntrar sina anställda att gå med i sociala nätverk som exempelvis LinkedIn och Xing.

Socialt nätverkande har utvecklats från något som anses trevligt att syssla med till en nödvändighet. Åtta av tio (79 procent) av nordiska företag, jämfört med 74 procent globalt, anser att marknadskommunikation måste innehålla någon typ av sociala medier för att vara framgångsrik. Över hälften av nordiska företag (55 procent jämfört med 61 procent globalt) menar dock att det behövs en balans i användandet av sociala medier och att det krävs en kombination av traditionella och digitala medel för att en kampanj ska bli framgångsrik.

– Vi ser att allt fler företag använder sig av sociala medier som arbetsredskap, både för att öka lojaliteten bland existerande kunder och för att skaffa nya uppdrag, säger Michael Barth, vd Regus Norden.

Över 17 000 chefer och företagare från 80 länder deltog i undersökningen.