platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Nytt jobb
Sam Holmberg
tillbaka på Radisson Blu i Stockholm.

Årets Eventskåning 2021
till Albin Ganovic och Helsingborg Pride.
13-14 september
Möbelmässan Göteborg
tillbaka på Svenska Mässan i höst.
hotellnytt
Countryside Hotels
slog försäljningsrekord trots pandemi.
+200 talare
Ny konferens och mässa
för framtidens sjukvård arrangeras i Stockholm 25 – 26 januari 2023.
nytt jobb
Scandic värvar hotelldirektör
– Roger Pettersson tar över ansvaret för Scandichotellen i Umeå.
29 april - 1 maj
eCarExpo i Friends Arena
laddar om i april.
Almedalsleverantör
Uppstickaren Univid ska bli störst på digitala event
– backas av tunga investerare.
hotellnytt
Norrqvarn Hotell & Konferens
får ny ägare.
ljus i mörkret
Karlstad CCC satte försäljningsrekord i december
sålde för nästan tio miljoner kronor.
RSS
rss_icon
Länkar
Hälften av nordiska företag använder sociala medier för att hitta nya kunder
Förra året uppgav 36 procent av nordiska företag att de använde sig av sociala nätverk och medier för att hitta nya kunder och uppdrag. Ett år senare har siffran stigit till 48 procent. Detta visar en ny undersökning från Regus. Undersökningen visar också att allt fler företag använder sig av sociala medier för att hålla kontakten med sina kunder.

•  30 procent av nordiska företag (39 procent globalt) lägger upp till 20 procent av sin marknadsföringsbudget på aktiviteter i sociala medier.

• 50 procent av nordiska företag (52 procent globalt) använder sig av tjänster som Twitter för att informera och hålla kontakten med sina kunder.

•  52 procent av nordiska företag (53 procent globalt) uppmuntrar sina anställda att gå med i sociala nätverk som exempelvis LinkedIn och Xing.

Socialt nätverkande har utvecklats från något som anses trevligt att syssla med till en nödvändighet. Åtta av tio (79 procent) av nordiska företag, jämfört med 74 procent globalt, anser att marknadskommunikation måste innehålla någon typ av sociala medier för att vara framgångsrik. Över hälften av nordiska företag (55 procent jämfört med 61 procent globalt) menar dock att det behövs en balans i användandet av sociala medier och att det krävs en kombination av traditionella och digitala medel för att en kampanj ska bli framgångsrik.

– Vi ser att allt fler företag använder sig av sociala medier som arbetsredskap, både för att öka lojaliteten bland existerande kunder och för att skaffa nya uppdrag, säger Michael Barth, vd Regus Norden.

Över 17 000 chefer och företagare från 80 länder deltog i undersökningen.