platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
och vinnaren är...
Tre kommuner
tävlar om att bli Sveriges DigitaliseringsKommun.
året-runt-destination
Skytteholm Hotell & Konferens expanderar
– bygger Nordiskt Spa och padelbanor.
nytt uppdrag
Andrea Jovell
på ny post i turismorganisationen SNDMO.
20 våningar högt
Sara kulturhus
– trä, hållbarhet och Spider-Man.
fint pris utdelat
Karin Franssons Mentorpris 2021
tilldelas Jenny Roshage-Theander, Näsby Slott.fint pris utdelat
Flygnytt
Emirates
vill anställa 3 500 nya medarbetare.
ny infrastruktur
Utvecklingsprojekt i Halmstad
får 200 000 kronor.
omvärldsanalys
Var flexibel, kreativ
och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning.
flygnytt
Finnair störst på direktflyg till Asien
och USA från Arlanda: Erbjuder nu även direkttrafik till Los Angeles och New York.
hotellnytt
Scandic
fortsätter att utbilda morgondagens ledare.
RSS
rss_icon
Länkar
Hälften av nordiska företag använder sociala medier för att hitta nya kunder
Förra året uppgav 36 procent av nordiska företag att de använde sig av sociala nätverk och medier för att hitta nya kunder och uppdrag. Ett år senare har siffran stigit till 48 procent. Detta visar en ny undersökning från Regus. Undersökningen visar också att allt fler företag använder sig av sociala medier för att hålla kontakten med sina kunder.

•  30 procent av nordiska företag (39 procent globalt) lägger upp till 20 procent av sin marknadsföringsbudget på aktiviteter i sociala medier.

• 50 procent av nordiska företag (52 procent globalt) använder sig av tjänster som Twitter för att informera och hålla kontakten med sina kunder.

•  52 procent av nordiska företag (53 procent globalt) uppmuntrar sina anställda att gå med i sociala nätverk som exempelvis LinkedIn och Xing.

Socialt nätverkande har utvecklats från något som anses trevligt att syssla med till en nödvändighet. Åtta av tio (79 procent) av nordiska företag, jämfört med 74 procent globalt, anser att marknadskommunikation måste innehålla någon typ av sociala medier för att vara framgångsrik. Över hälften av nordiska företag (55 procent jämfört med 61 procent globalt) menar dock att det behövs en balans i användandet av sociala medier och att det krävs en kombination av traditionella och digitala medel för att en kampanj ska bli framgångsrik.

– Vi ser att allt fler företag använder sig av sociala medier som arbetsredskap, både för att öka lojaliteten bland existerande kunder och för att skaffa nya uppdrag, säger Michael Barth, vd Regus Norden.

Över 17 000 chefer och företagare från 80 länder deltog i undersökningen.