platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsmässan går om Skansen och Gröna Lund
Förra året hade Stockholmsmässan fler besökare än såväl Gröna Lund som Skansen och Vasamuseet. Ett stort antal kongresser bidrog till rekordsiffran, som ger Stockholmsmässan en sjundeplats på listan över Sveriges mest populära besöksmål.

Tillväxtverket sammanställer varje år en topplista med de viktigaste besöksmålen och sevärdheterna i Sverige. Listan baseras huvudsakligen på sammanställda data från de regionala turistorganisationerna.

Enligt 2010 års topplista har Stockholmsmässan gått om både Gröna Lund, Skansen och Vasamuseet när det gäller besökare under förra året.

– Stockholmsmässan är Sveriges största mäss- och kongressanläggning och självklart är vi mycket nöjda med att antalet besökare fortsätter att öka, säger Patric Sjöberg som är vd på Stockholmsmässan. 2010 var ett väldigt bra kongressår med flera stora internationella kongresser, och till det kommer alla våra stora mässor. Vi har ju både publika mässor som främst lockar besökare från Storstockholm och Mälardalen, och fackmässor som drar både nationella och internationella besökare.

Stockholmsmässan besöktes under 2010 av totalt 1,3 miljoner personer, som sammanlagt genererade drygt 4 miljarder kronor i intäkter till besöksnäringen i Stockholm. Att besökarantalet på Stockholmsmässan ökar är alltså bra för hela regionen.