platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Fajt mellan städerna
Malmö och Uppsala
vill båda bli kulturhuvudstad i Europa 2029.
beslutet fattat
Scandinavium
ska ersättas av en ny multiarena.
KVALITETSMÄSSAN 2021
Sjutton utvecklingsprojekt
nominerade till GötaPriset.
en äkta eldsjäl
Årets Eventskåning 2020
till KB och Totte Lundgren.
nytt jobb
Monika Hilm
ny vd på Yasuragi.
nya upplevelser
Inomhusgolf med virtuella banor
öppnar i Gränbystaden i Uppsala.
ny studiolösning
Svenska Mässan Gothia Towers
lanserar Sveriges största arena för hybridmöten.
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsmässan går om Skansen och Gröna Lund
Förra året hade Stockholmsmässan fler besökare än såväl Gröna Lund som Skansen och Vasamuseet. Ett stort antal kongresser bidrog till rekordsiffran, som ger Stockholmsmässan en sjundeplats på listan över Sveriges mest populära besöksmål.

Tillväxtverket sammanställer varje år en topplista med de viktigaste besöksmålen och sevärdheterna i Sverige. Listan baseras huvudsakligen på sammanställda data från de regionala turistorganisationerna.

Enligt 2010 års topplista har Stockholmsmässan gått om både Gröna Lund, Skansen och Vasamuseet när det gäller besökare under förra året.

– Stockholmsmässan är Sveriges största mäss- och kongressanläggning och självklart är vi mycket nöjda med att antalet besökare fortsätter att öka, säger Patric Sjöberg som är vd på Stockholmsmässan. 2010 var ett väldigt bra kongressår med flera stora internationella kongresser, och till det kommer alla våra stora mässor. Vi har ju både publika mässor som främst lockar besökare från Storstockholm och Mälardalen, och fackmässor som drar både nationella och internationella besökare.

Stockholmsmässan besöktes under 2010 av totalt 1,3 miljoner personer, som sammanlagt genererade drygt 4 miljarder kronor i intäkter till besöksnäringen i Stockholm. Att besökarantalet på Stockholmsmässan ökar är alltså bra för hela regionen.