platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
15 oktober klockan 16:00
Lunds Universitet
får 28 nya professorer.
18-24 oktober
Framtidsvecka: Lunds universitet spanar efter framtida genombrott
Vilka genombrott behövs för att vi ska kunna ta oss an framtiden på bästa sätt?
RSS
rss_icon
Länkar
Tre dolda kulturgårdar i Litauens främsta städer

Området runt järnvägsstationen i Vilnius, Litauen, har fått ett internationellt erkännande som den femte "coolaste" stadsdelen i världen. Litauen har dock andra knäppa dolda platser och är redo att berätta mer om dem. Landet visar upp ytterligare tre alternativa kulturgårdar i sina största städer - Vilnius, Kaunas och Klaipėda - vilket ger besökare fler platser att uppleva den fria och otrampade stadsandan.

Kultur- och livsstilsmagasinet Time Out betraktar området vid järnvägsstationen i Litauens huvudstad Vilnius som ett av de coolaste stadsdelarna i världen - ställt mot toppdistrikt i New York, Hong Kong och andra kända städer i världen. Den omfattande trenden att återuppfinna gamla industriområden har varit utbredd i Litauen sedan de fick sin självständighet 1991, vilket omskapade gamla fabriker, lager och produktionsanläggningar till nytt liv som alternativa pubar, moderna museer och populära kulturrum.

”Det är en riktigt framträdande trend bland våra städer, som är angelägna om att ta initiativ för att göra oanvända industriområden och övergivna byggnader till moderna kulturcentrum som är fulla av liv, konstnärlig charm och ungdomlig energi. Vi är glada att se att denna äkthet väcker uppmärksamhet över hela världen”, säger Irena Jaškauskaitė, projektledare för internationell kommunikation från Lithuania Travel, landets nationella turismutvecklingsbyrå.

"Vi hoppas att nyheterna kommer att inspirera ännu fler människor att besöka Litauen för en längre vistelse och att upptäcka dessa stadsdelar personligen".

Även om bara ett litauiskt distrikt ännu så länge har nått globalt rampljus, så har landets turismsexperteruppmärksammat tre mer mindre kända, men inte mindre unika-platser, som är värda att besöka för alla som vill uppleva den frisinnade litauiska urbana atmosfären.

Vilnius Open Gallery, initierat av LOFTAS - är en av de mest aktiva kulturplatserna i Litauen - och ett internationellt gatukonstprojekt utomhus som ligger i landets huvudstad. Som ett tvärvetenskapligt och kulturellt initiativ har det ett tvåfaldigt syfte: att presentera stadskulturen på ett originellt sätt och kreativt återanvända stadens tidigare övergivna industriområden för nytt liv. Med stilen på konstverk som varierar mycket från psykedelisk till hyperrealistisk, från rakt upp spöklik till vacker ner till höger, ger bara ett kort besök på Open Gallery en särskilt stimulerande och uppslukande upplevelse.

Yard Gallery, som grundades i Kaunas, en stad som är Europas kulturhuvudstad 2022, är en utomhusutställning med gatukonst. Som grundaren, den lokala konstnären Vytenis Jakas, berättar, är ett av dess viktigaste syften att reflektera över det lokala kulturarvet som har blivit konkret genom samtidiga väggmålningar. Samtidigt fördjupar sig några målningar på väggarna i ännu djupare moraliska värderingar, till exempel den ikonliknande delen med titeln "Min fars hus har många rum", som satiriskt skildrar tre helgon som spelar.

Klaipėda Hofas. Det helt nya kulturrummet ligger i ett inaktivt industrikomplex i Klaipėda och rymmer flera barer tillsammans med en konsertlokal precis vid hamnen. Kulturrummet är inrett med stora fraktbehållare och är hem för den berömda Klaipeda-baren Herkus Kantas, en viktig del av Hofas. Ut mot stadens största Danė -flod finns ett konstgallerihus Tema med ett utställningsområde och en bostad för konstnärer som besöker havet. Delar av det fria utrymmet används också för arbetspass, yogakurser i helgen och många andra kulturella initiativ.

I Litauen är man glad över att få internationell uppmärksamhet och hoppas kunna välkomna ännu fler turister. En av incitamentstrategierna för att locka till sig nyanlända har varit att erbjudit den tredje natten gratis till de besökare som registrerar sig på någon av landets 200 boendeplatser. Turismkampanjen gäller fram till 8 november.

 

Mer information om turism i Litauen finns på: www.Lithuania.travel.

 

Foto: Vilnius Open Gallery 5.

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA. Nyemissionen görs i samband med den tillväxtresa som flygbolaget har påbörjat efter pandemin. Syftet är att finansiera flygbolagets höga målsättning att bli ett av världens första flygbolag som når netto-noll utsläpp och samtidigt växa med god lönsamhet.

"Investeringen gör att vi kan genomföra vår satsning där vi kombinerar ökad tillgänglighet med minskat koldioxidavtryck", säger Per G. Braathen, ordförande i BRA.

Till följd av pandemin pausade BRA den reguljära flygtrafiken under drygt ett år och genomgick under den tiden ett stålbad som lett till rejält minskade kostnader och betydligt högre flexibilitet. Parallellt med det framarbetades en ambitiös vision för återetableringen av flygtrafiken med höga tillväxtmål i kombination med målet att nå netto-noll utsläpp.

BRA har sedan flera år en framstående position när det gäller arbetet mot ett fossilfritt resande. Flygbolaget flyger enbart moderna propelletflygplan, ATR 72-600, som är världens klimateffektivaste regionalflygplan. Kunderna erbjuds redan idag att flyga på 100 procent bioflygbränsle genom att välja MiljöClass och hela bolagets verksamhet är klimatkompenserad.

"Vi har länge arbetat med åtgärder för att sänka våra utsläpp. Den erfarenheten och kunskapen gör att vi idag vet att vi har bra förutsättningar att nå netto-noll utsläpp redan 2030", säger Ulrika Matsgård, vd på BRA.

"Vi ser fram emot att även i framtiden möta våra kunders behov av att resa snabbt och smidigt. En förutsättning för det är att vi fortsätter minska både våra och våra kunder koldioxidutsläpp genom huvudsakligen bioflygbränsle och elfly"g.

"Den satsning AMF nu gör i BRA är en bekräftelse på att det vi gör är rätt och det är vi mycket glada för. De har investerat i flera spännande företag som liksom vi jobbar för en mer hållbar framtid och de har också visat på både ett långsiktigt och engagerat ägarskap," säger Ulrika Matsgård.

"Tillsammans med AMF ska vi visa att det är möjligt att flyga effektivt och lönsamt med netto-noll utsläpp", säger Per G Braathen. Han är både glad och tacksam över att AMF går in som ägare och investerar 200 miljoner kronor i bolaget.

AMF förvaltar sammantaget runt 800 miljarder kronor för cira fyra miljoner sparares räkning och är en av de största ägarna på Stockholmsbörsen. AMF har som ambition att växa inom onoterade bolag och alternativa tillgångar och har den senaste tiden gjort flera investeringar i bolag med ett tydligt omställningsfokus.

"Vi ser det här som en spännande möjlighet att investera i viktig svensk infrastruktur och i ett bolag med en mycket ambitiös tillväxt- och hållbarhetsagenda. Strävan efter att snabbt bli klimatneutrala är en viktig pusselbit för kommersiell framgång i en bransch som traditionellt uppfattas stå för förhållandevis stora utsläpp. Vi tror att det här har potential att bli en bra affär för våra sparare och ser fram emot att som aktiva ägare följa BRAs fortsatta utveckling", säger Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig AMF.

Hybrid+, ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co

Hybrid+ är ett nytt innovativt verktyg från Göteborg & Co för att skapa nya och bättre digitala mötesupplevelser. Hybridmöten är en viktig del av möten och events framtid och utveckling.

Idag är det mest rent digitala forum som existerar. Zoom och Teams är kanske de två största, men under pandemitiden har det också uppstått en digital trötthet. Trots det finns det flera uppsidor med digitala format, vi blir mer effektiva på många sätt. Bland annat kan vi få mötesarrangörer att nå fler deltagare samtidigt som vi kan tillgodose ytterligare behov.

Det som gör Göteborg till en av världens mest framgångsrika städer för hållbara möten och events, och som vinnare av GDS Index 2018, 2019 och 2020, är en anda av ständig förnyelse och stor potentiell utveckling för möten och evenemang.

”Majoriteten av fysiska möten och evenemang förenas med det digitala i framtiden. Nu är det upp till oss som arbetar inom möten och events att forma det nya normala. Projekt Hybrid+ mål är att skapa en stark position inom hybridupplevelser och på så sätt framtidssäkra Göteborg som en hållbar mötesregion på ett innovativt sätt”, säger Henrik Svensson, projektledare för Hybridmöten på Göteborg & Co, som också innefattar Göteborg Convention Bureau.

”Genom att bjuda in och lyssna på behoven hos hotell och anläggningar, årligen återkommande evenemang, mötesarrangörer och tekniska leverantörer ser vi en stor möjlighet att utbilda och inspirera aktörerna i staden”.

”Hybridupplevelser för möten och evenemang” fokuserar på att skapa förutsättningar för nya och bättre hybridupplevelser. Projektet erbjuder bland annat kostnadsfri rådgivning för möten och evenemang som ska välja plattformar för sina events.

Grundförutsättningen för att leverera nya värden för många digitala och hybrida event är att rättighetsinnehavaren tillåter sponsorer att skapa ett engagerande innehåll. Detta kan sedan med fördel kombineras med varumärkesexponering. Med hjälp av en teknisk leverantör kan man bygga in värden åt sponsorerna.

Metoden Hybrid+ skapar också ett enkelt sätt att producera innehåll med en sponsor om programkommittén/programansvarig tillåter det, men också att skapa ett balanserat program som bjuder in sponsorn till att stå för utvalda expertledda sessioner. Som leverantör har ofta företagen intressanta insikter att dela med sig av, till exempel forskningsprojekt och fallstudier.

Digitala och hybrida möten och events skapar ofta interaktivitet och möjligheter för sponsorer att engagera deltagarna. Olika plattformar kan bidra till att involvera partners som kan bidra med innehåll, öka räckvidden och samtidigt förstärka upplevelsen.

Den primära målgruppen för Hybrid+ är mötes- och eventindustrin och deras rättighetsägare inklusive PCOer, corporate planners, industriorganisationer, men också eventbyråer, anläggningar, teknikleverantörer med flera.

”Vi är ett stöd på vägen för att skapa ett professionellt och kostnadseffektivt hybridformat. Många arrangörer behöver hjälp att hitta sitt anpassade mötesformat och skapa en unik upplevelse”, säger Henrik Svensson.

 

Här kan du läsa mer om Hybrid+ projektet: https://goteborgco.se/en/hybrid/

 

Bilden: Unimeet Gothenburg. Foto Jonas Larsson, Göteborg & Co.

 

Scandic rapporterar starkt resultat och kassaflöde för tredje kvartalet 2021

Scandics justerade EBITDA för det tredje kvartalet uppgick till 709 MSEK. Till följd av ett starkt kassaflöde har Scandics nettolåneskuld minskat med drygt 500 MSEK under kvartalet.

Scandics nettoomsättning för det tredje kvartalet uppgick till 3 734 MSEK medan justerat EBITDA uppgick till 709 MSEK. Resultatet var positivt påverkat av erhållna statliga stöd om 132 MSEK samt aviserad återbetalning av överkonsolidering från försäkringsbolaget AFA om 44 MSEK. Dessutom bedöms drygt 150 MSEK av resultatet vara hänförligt till temporära effekter av Scandics karantänsverksamhet i Norge. Exklusive dessa poster uppgick således justerat EBITDA för kvartalet till omkring 380 MSEK, motsvarande en marginal på cirka 10 procent.

Tack vare ett starkt kassaflöde minskade Scandics nettolåneskuld med drygt 500 MSEK under kvartalet.

Scandics beläggningsgrad för det tredje kvartalet uppgick till 55,1 procent, vilket är mer än en fördubbling jämfört med föregående kvartal. Förbättringen har drivits av god efterfrågan från inhemskt fritidsresande under sommaren. Framförallt har det skett en tydlig förbättring i huvudstäderna från historiskt låga nivåer med stöd av lättade restriktioner för sammankomster och restauranger.

I samband med att semesterperioden började avta från mitten av augusti har en ökning av affärsresande och möten kompenserat för minskat fritidsresande under veckodagarna. Dessutom har efterfrågan under helgerna fortsatt att öka i september. Scandic upplever fortsatt en ökande bokningsaktivitet, inte minst för möten, vilket drivs av att restriktioner gradvis har tagits bort på Scandics marknader.

Mot bakgrund av det har Scandic en positiv syn på marknadsutvecklingen för de kommande månaderna.

 

Prisbelönt Auschwitz-utställning kommer till Malmö

Malmö blir värdstad för den prisbelönta vandringsutställningen Auschwitz. Not long ago. Not far away. Det tillkännages i samband med onsdagens invigning av Förintelsekonferensen på Malmömässan.

Utställningen, som hittills lockat över en miljon besökare i bland annat Madrid och New York, gör sitt enda skandinaviska stopp i Malmö under sin världsomspännande turné. Att just Malmö blir värd för utställningen är resultat av ett målmedvetet arbete från Malmö stad och Region Skånes evenemangsbolag Event in Skåne.

"Tyvärr är antisemitismen fortfarande påtaglig i Europa, inte minst i Sverige och i Malmö. Jag är mycket glad över att Skåne lyckats få denna oerhört viktiga utställning till just Malmö. Den adresserar problem vi ser lokalt – men är också en naturlig fortsättning på det åtagande Sverige tar på sig i samband med den stora Förintelsekonferens som tar plats i Malmö", säger Carl Johan Sonesson, regionstyrelsens ordförande i Region Skåne.

Auschwitz. Not long ago. Not far away öppnar på Malmömässan i maj 2022 och kommer att pågå fram till årsskiftet 22/23. Utställningen består av över 700 originalföremål från Auschwitz-Birkenau Memorial Museum i Polen, samt från ett 20-tal museum och institutioner över hela världen. Många av föremålen har aldrig tidigare visats för allmänheten.

"Det är viktigt att synliggöra historien, både för att minnas och för att forma framtiden. Jag är väldigt glad att Malmös och Skånes elever, och alla andra som vill ta del av utställningen, kommer att ha möjlighet att göra det på plats i Malmö. Utställningen utgör ett viktigt komplement till stadens långsiktiga arbete mot antisemitism", säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunalråd i Malmö stad.

Flera utbildningsprogram, föreläsningar, samtal och aktiviteter planeras under utställningsperioden i Malmö. Överlevare och experter kommer att medverka och förmedla minnen och perspektiv – allt för att främja förståelse och hågkomst av Förintelsen.

Genom ett samarbete mellan Malmö stad och Region Skåne kommer 15 000 skånska högstadieungdomar att få möjlighet att besöka utställningen kostnadsfritt. Forum för Levande Historia agerar utbildnings- och pedagogisk partner i projektet.

 

Fakta/ Auschwitz. Not long ago. Not far away

Utställningen har skapats av det spanska företaget Musealia tillsammans med en expertpanel av historiker och kuratorer, bland annat från Auschwitz Museum Research Center.

Den sträcker sig över en yta på närmare 2 000 kvadratmeter och omfattar över 700 originalföremål från över 20 institutioner, museer och privata samlare från hela världen. Här finns också audiovisuellt material som aldrig tidigare har visats.

I utställningen visas delar av de ursprungliga barackerna från Auschwitz III-Monowitz, en originaltågvagn av den modell som användes för att transportera soldater, krigsfångar och deporterade judar till getton och förintelseläger. Här finns också föremål från själva lägret, till exempel stolpar från staketet i Auschwitz och många personliga föremål från lägrets offer.

Föremålen berättar historien om Auschwitz och representerar de olika grupperna av offer: judar, polacker, sinti, romer, sovjetiska krigsfångar och andra.

Utställningens mål är att besökare på egen hand ska se och reflektera över hur en sådan plats kunde växa fram och fungerar som en allmängiltig varning för de faror som hat och intolerans för med sig.

 

Bilden: Tyvärr något beskuren.

Undersökning: Lund är en av världens smartaste städer

Den databaserade globala rankingen "Framtidens städer" kartlägger de städer i världen som på bästa sätt använder teknik för att skapa en mer hållbar stads- och livsmiljö för sina invånare.

London toppar listan som den smartaste och mest framtidssäkra staden i världen med en befolkning över tre miljoner människor, följt av New York och San Francisco.

Köpenhamn toppar listan som den smartaste och mest framtidssäkra staden i världen med en befolkning mellan 600 000 och tre miljoner människor, följt av Stockholm och Oslo.

Lund toppar listan som den smartaste och mest framtidssäkra staden i världen med en befolkning mellan 50 000 och 600 000 människor, följt av Stavanger och Esbo.

"Det är intressant att se mönster i utvecklingen inom kontinenter och världsdelar. Även om storstadsregioner i Europa får höga poäng i de olika storlekskategorierna visar studien att skandinaviska städer rankas särskilt högt, och det är tydligt att dessa länder är i framkant när det gäller ny teknik. Tittar vi på storstadsområden med mellan 600 000 och tre miljoner invånare är hälften av de 10 högst rankade städerna från Skandinavien. Detta gäller även för städer med mellan 50 000 och 600 000 invånare, där 90 procent av de högst rankade städerna finns här. Det är uppenbart att skandinaviska länder gör sitt yttersta för att ge sina medborgare en hållbar och levande stadsmiljö", säger Johan Birgersson, vd på Easypark Group.

Studien inleddes genom att utvärdera tusentals städer runt om i världen och identifiera de som är ledande på att implementera ny teknik. Baserat på kunskapen om att städer står inför olika utmaningar beroende på deras storlek delades studien in i tre kategorier: 1) storstadsområden med över tre miljoner invånare, 2) mellan 600 000 och tre miljoner invånare och 3) mellan 50 000 och 600 000 invånare. Resultatet visar de 50 smartaste och mest framtidssäkra städerna i världen inom varje kategori.

Studien fokuserar på att fastställa faktorer som avgör hur tekniskt avancerad och hållbar en stad är och betygsätter storstadsregionerna därefter. Detta baseras på data från källor som bland annat Världsbanken, The Economist, Internationella Valutafonden och The Lancet. För att analysera hur innovativ varje stad är kartläggs fyra områden.

Först studeras det digitala livet i varje stad genom att analysera hur utbredd användningen av teknik är bland befolkningen, regeringen och inom hälso- och sjukvårdssektorn. Studien tittar även på anseendet och meriterna bland institutioner som erbjuder tekniska utbildningar i varje storstadsområde.

Därefter fokuserar studien på innovation inom mobilitet. Här undersöks hur innovativa parkeringslösningar som finns i varje stad, det övergripande trafikledningssystemet inklusive kollektivtrafik, och hur miljövänliga stadens transporter är.

Efter detta kartläggs varje stads infrastruktur för information. Här utvärderas nivån av företagsinnovation, förekomsten av internetbetalningar och kvaliteten på stadens internetuppkoppling.

Slutligen utvärderas miljöpåverkan och hållbarhet. Detta genom att kartlägga användningen av förnybar energi, antalet miljövänliga byggnader, hantering av avfall och övergripande anpassning till, och ansvar för, klimatförändringar.

 

Här listas världens ledande stora städer med en befolkning över tre miljoner. Dessa städer är sammanfattningsvis bäst på att använda teknik för att skapa en mer hållbar stads- och livsmiljö för sina invånare.

• London, Storbritannien 100,00

• New York, USA 95,84

• San Fransisco, USA 94,43

• Singapore, Singapore 94,21

• Berlin, Tyskland 92,58

• Rotterdam, Nederländerna 91,44

• Seattle, USA 90,40

• Seoul, Sydkorea 87,50

• Washington D.C, USA 86,77

• Manchester, Storbritannien 85,34

 

Här listas världens ledande mellanstora och mindre städer. Dessa städer är sammanfattningsvis bäst på att använda teknik för att skapa en mer hållbar stads- och livsmiljö för sina invånare.

 

Befolkning mellan 600 000 och tre miljoner

• Köpenhamn, Danmark 100,00

• Stockholm, Sverige 99,84

• Oslo, Norge 98,48

• Amsterdam, Nederländerna 96,57

• Zürich, Schweiz 94,04

• Göteborg, Sverige 88,93

• Helsingfors, Finland 87,92

• Boston, USA 84,65

• Utrecht, Nederländerna 83,13

• Edinburgh, Storbritannien 79,82

 

Befolkning mellan 50 000 och 600 000 invånare

• Lund, Sverige 100,00

• Stavanger, Norge 88,75

• Esbo, Finland 88,07

• Malmö, Sverige 87,49

• Aalborg, Danmark 87,09

• Århus, Danmark 86,88

• Trondheim, Norge 85,25

• Bergen, Norge 84,77

• Porvoo, Finland 81,35

• Cambridge, Storbritannien 81,17

 

Här listas de högst rankade stora städerna (befolkning över tre miljoner), inom området förnybar energi. Desto högre poäng, desto högre användning av förnybara energikällor.

 

• Rio de Janeiro, Brasilien 100,00

• Seattle, USA 91,96

• Montreal, Kanada 85,62

• Toronto, Kanada 85,62

• Santiago, Chile 77,06

• San Diego, USA 74,92

• San Francisco, USA 74,92

• Los Angeles, USA 74,92

• Berlin, Tyskland 72,95

• Köln (Köln-Bonn-området), Tyskland 72,95

 

Stockholm rankas på plats fyra av 50 inom användandet av förnybar energi, bland mellanstora städer med en befolkning mellan 600 000 och tre miljoner.

 

Här listas de stora städer (befolkning över tre miljoner) där invånarna har störst benägenhet att ta till sig teknik. Desto högre poäng, desto snabbare tar de sig an ny teknik.

 

• San Francisco, USA 100,00

• New York, USA 93,62

• Seoul, Sydkorea 91,33

• Washington D.C., USA 90,92

• Berlin, Tyskland 89,82

• Seattle, USA 89,55

• Atlanta, USA 89,29

• Miami, USA 89,05

• Singapore, Singapore 88,98

• Toronto, Kanada 88,69

 

Stockholm rankas på plats tre av 50 inom invånarnas benägenhet att ta till sig ny teknik, bland mellanstora städer med en befolkning mellan 600 000 och tre miljoner.

 

Här listas de stora städerna i världen (befolkning över tre miljoner) som är bäst på parkeringsinnovation. Desto högre poäng, desto mer utvecklat ekosystem för parkering.

 

• London, Storbritannien 100,00

• Manchester, Storbritannien 94,63

• Berlin, Tyskland 92,42

• Paris, Frankrike 91,31

• Tokyo, Japan 87,34

• Rotterdam, Nederländerna 86,00

• San Francisco, USA 85,59

• Barcelona, Spanien 84,95

• Madrid, Spanien 84,30

• Köln (Köln-Bonn-området), Tyskland 83,77

 

Stockholm rankas på plats fem av 50 inom parkeringsinnovation, bland mellanstora städer med en befolkning mellan 600 000 och tre miljoner.

"Många regeringar ökar sina ansträngningar för att bekämpa klimatförändringar och ofta inleds dessa initiativ i storstäderna för att sedan tas vidare till landsbygden. Många av de bäst rankade städerna i “Framtidens städer” får bra betyg för sin höga penetration av elbilar och låga koldioxidutsläpp, och medan städer fortsätter att växa får mobilitet en allt viktigare roll i människors vardag. Världen står inför stora utmaningar till följd av klimatförändringarna och det är tydligt att de mest tekniskt avancerade städerna i världen redan har implementerat tjänster och lösningar för att göra stadslivet enklare och mer hållbart. Till exempel genom att optimera trafikflödet och förenkla rörligheten", säger Johan Birgersson.

-----------------------------------------------------------------------------------------------Om ”Framtidens städer”

Den databaserade globala rankingen “Framtidens städer” är genomförd av analys- och kommunikationsföretaget Sweet Spot på uppdrag av Easypark Group. Studien kartlägger de städer i världen som på bästa sätt använder teknik för att skapa en mer hållbar stads- och livsmiljö för sina invånare, och baseras på totalt 14 faktorer inom entreprenörskap, social och hållbar utveckling. Resultatet presenteras i en topplista med de 150 ledande städerna i världen, baserat på deras totala betyg och tillgången till jämförbar data. Läs mer här: www.easyparkgroup.com/studies/cities-of-the-future/se/

 

Om Easypark Group

Easypark är ett snabbväxande, ledande parking tech-företag som hjälper förare att hitta och hantera parkering samt ladda sin elbil. Easparks unika teknologi hjälper städer, företag, parkeringsoperatörer och fastighetsägare med administration, planering och datadrivna beslut i över 3200 städer och 27 länder. Vi gör stadslivet enklare – en parkeringsplats i taget. Läs mer här: https://www.easyparkgroup.com/