platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
20 våningar högt
Sara kulturhus
– trä, hållbarhet och Spider-Man.
fint pris utdelat
Karin Franssons Mentorpris 2021
tilldelas Jenny Roshage-Theander, Näsby Slott.fint pris utdelat
Flygnytt
Emirates
vill anställa 3 500 nya medarbetare.
ny infrastruktur
Utvecklingsprojekt i Halmstad
får 200 000 kronor.
omvärldsanalys
Var flexibel, kreativ
och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning.
flygnytt
Finnair störst på direktflyg till Asien
och USA från Arlanda: Erbjuder nu även direkttrafik till Los Angeles och New York.
hotellnytt
Scandic
fortsätter att utbilda morgondagens ledare.
omvärldsanalys
Sveriges största varumärken
förlorar över 100 miljarder SEK i värde.
72 procent bokat
Stark orderingång på Stockholmsmässan
inför 2022.
på nytt jobb
Scandic växlar upp
rekryteringstakten i Dalarna.
RSS
rss_icon
Länkar
Sara kulturhus – trä, hållbarhet och Spider-Man!

Skellefteås nya, exklusiva kulturhus i trä är ett arkitektoniskt mästerverk med 20 våningar som ställer stadens fönsterputsare inför en ordentlig utmaning.

Oskar Norelius, ansvarig arkitekt för nya Sara kulturhus i Skellefteå, ser fram emot den kommande invigningen av 20-våningshuset.

"Människan har tävlat om att komma först till månen och om att bygga världens högsta byggnad. Nu tävlar vi om att bygga världens mest hållbara byggnad", säger han. Det är en få tävlingar runt om i världen som går i positiv riktning och Sara kulturhus är ett bra exempel på vad som går att göra.

Sara kulturhus är nästan 80 meter högt och rymmer sex teaterscener, stadsbibliotek, två konstgallerier, ett konferenscenter, restauranger och ett hotell med 205 rum och spektakulär utsikt över den blomstrande staden Skellefteå.

Byggnaden förtjänar lika mycket uppmärksamhet för sin hållbarhetsprestanda som för sin skönhet och storskalighet. Sara kulturhus enorma lobby må vara praktfull med sitt skimrande ljus, sina kolossala träobelisker och branta glasklippor, men den är samtidigt ett mycket praktiskt utrymme.

Norelius menar att träet ger huset dess karaktär.

"Konstruktionen är byggd i trä, ett fantastiskt material som vi alla gärna omger med oss med inomhus", säger Norelius. "I konventionella betongbyggnader används ofta dyr panel för att skapa en varm, träliknande känsla. Vi bestämde oss för att strunta i betongen och lyfta fram träet istället. Vi skalade faktiskt bort många av de extra byggmaterial som normalt krävs i byggnader av den här storleken, vilket resulterade i ett hållbart hus utan spill".

"När massivt trä exponeras på det här sättet samverkar det dessutom med inomhusklimatet genom att absorbera och släppa ifrån sig fukt i luften", säger Norelius. Därför har trähus ofta bättre inomhusklimat än betongbyggnader.

Betong är världens mest använda konstgjorda material och är näst efter vatten den resurs som förbrukas mest globalt sett.

Cement – huvudkomponenten i betong – står för cirka åtta procent av världens totala koldioxidutsläpp, enligt den brittiska tankesmedjan Chatham House.

Betong har många gånger större miljöpåverkan än trä. För varje kubikmeter betong som framställs släpps ett ton koldioxid ut i atmosfären. Korslimmat trä (KL-trä) – den träprodukt som har använts mest i byggandet av Sara kulturhus – har istället bundit kol under hela trädets tillväxtcykel. Trots den energi som förbrukas vid avverkning och under tillverkningsprocessen understiger utsläppen den kol som förblir lagrad i virket under hela dess användningstid.

Och i Sara kulturhus finns mycket trä.

Enligt Therese Kreisel, Skellefteås planarkitekt, består Sara kulturhus av 12 200 kubikmeter trä skördats inom en 6-milsradie runt Skellefteå.

"Träden innehåller stora mängder koldioxid som lagras i träet tills det ruttnar eller bränns. Därmed blir den här byggnaden mycket klimatsmart", säger Kreisel. Mängden lagrad koldioxid motsvarar ungefär 13 500 personers flygresor från Stockholm till New York.

Kulturhuset, som upptar husets fyra nedersta våningar, har pelare och balkar av limträ, och tack vare arkitekternas innovativa planering har ingen betong använts, något som gav kortare byggtid och ett betydligt mindre koldioxidavtryck.

Men kulturhuset är inte den enda byggnad som består av hållbara material. Hotellet i det 16 våningar höga tornet består av prefabricerade rumsmoduler i massivt, KL-trä placerade mellan två hisskärnor, även de konstruerade i KL-trä.­­­I den majestätiska foajén löper 22 meter långa bjälkar längsmed hela lokalen, utan bärande pelare. Från bjälkarna faller vinkelräta trästag ner mot golvet, förstärkta och sammankopplade med stålrör.

Tack vare de vikbara väggarna kan rum expanderas eller delas av beroende på de aktuella aktiviteterna – allt från små uppträdanden och utställningar till stora konferenser. Genom glasfasaden får de förbipasserande en glimt av husets insida, samtidigt som träribbor och guldfärgad aluminium skyddar mot solen. Hela huset är täckt av glas.

"Vi vill inte att människor bara ska komma hit för att se utställningar, teaterföreställningar och spelningar, utan också för att titta in bakom kulisserna", säger Robert Schmitz, som arbetar tillsammans med Oskar Norelius på White Arkitekter. Han fortsätter:

Den som går förbi på gatan utanför Sara kulturhus kommer att kunna se när en ny utställning hängs eller en ny intrikat scenografi skapas. Nyckelordet är tillgänglighet. Vi vill att människor ska känna sig delaktiga i allt som sker. Och vintertid kommer ljuset från den nya byggnaden att stråla ut genom glasfasaden på de omgivande gatorna och göra hela området ljusare och säkrare.

Men hur ska alla dessa fönster putsas? Fasaden består av 7 700 kvadratmeter glas.

"Enkelt", säger Schmitz. "När vi besökte MIPIM, en fastighetskonferens i Nice, för en tid sedan träffade vi Frankrikes Spider-Man, Alain Robert".

Robert har gjort sig känd för att klättra utan säkringar. Han tar sig upp på skyskrapor utan annan klätterutrustning än kritpåse och ett par klätterskor.

"Han sa att han gärna skulle klättra uppför Sara kulturhus", säger Schmitz och ler. Och när han ändå är där kanske han kan putsa fönstren.

Karin Franssons Mentorpris 2021 tilldelas Jenny Roshage-Theander, Näsby Slott

Jenny Roshage-Theander, restaurangchef på Näsby Slott har tilldelats Karin Franssons Mentorpris 2021 under morgonens prisutdelning på Restaurangakademien i Stockholm. År 2012 instiftade Årets Kock detta pris uppkallat efter Karin Fransson som syftar till att belöna mentorer som i sitt arbete och ledarskap bidragit till att lyfta och utveckla kvinnliga kockar.

"Jag är extremt glad och stolt. Att få bli uppmärksammad för sitt arbete gentemot mina medarbetare är enormt stort. Både Karin Fransson och tidigare pristagare och övriga nominerade är alla stora förebilder i branschen och jag är otroligt glad att få vara en del av det".

 

Juryns motivering till årets vinnare lyder:

Jenny Roshage-Theander är en förebild för kvinnor i köket, en glädjespridare med ett brett kunskapsregister inom restaurang. Hon är en integrerande och tillgänglig ledare som stöttar sin personal. Jenny Roshage-Theander arbetar ödmjukt i det tysta med sitt mentorskap, hon peppar och lyfter framför allt unga i branschen.

Efter snart 15 år inom hotell- och restaurangbranschen har Jenny en gedigen bakgrund som kock, konditor och varit med och drivit ett flertal restauranger. Utöver detta är hon även sommelier. De senare åren har ledarskap och konceptutveckling inom restaurang och hotell varit hennes stora fokus och passion.

"Jag tror att om vi ska förbättra vår bransch krävs det att chefer väljer att bli ledare. Jag vill bygga arbetsplatser där våra medarbetare är i fokus. Mår de bra och trivs kommer både lönsamhet och nöjda gäster som ett resultat", säger Jenny Roshage-Theander.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------Om Karin Franssons Mentorpris

År 2012 instiftade Årets Kock ett mentorpris uppkallat efter Karin Fransson som syftar till att belöna mentorer som i sitt arbete bidragit till att lyfta och utveckla kvinnliga kockar. Sedan 2018 ansvarar Restaurangakademien för mentorpriset.


Om Näsby Slott

Näsby slott som har anor från 1600-talet är en plats med vackra salonger, takmålningar och kristallkronor. Slottet kallas även festernas slott och här finns Lilla Slottskrogen och ett vincafé i slottets vinkällare utöver slottsmatsalen där fest- och konferensgäster serveras. Här är menyerna levande och anpassas efter säsong. På våren och sommaren är jordgubbar, nässlor, sparris och andra primörer som godast, på hösten tas egna äpplen från slottsträdgården in i matlagningen. På vinterhalvåret ligger fokus på inläggning, gravning och rökning. Att vinerna på vinlistan kommer från seriösa vinbönder med hantverket i fokus är en självklarhet.

Emirates vill anställa 3 500 nya medarbetare

Emirates har påbörjat en global kampanj för att rekrytera nya medarbetare. Flygbolaget vill tillsätta 3 000 kabinanställda och 500 flygplatspersonal under de kommande sex månaderna. Rollerna involverar en hel del kundkontakt och är baserade i Dubai.

Båda tjänsterna erbjuder spännande möjligheter för serviceinriktade personer som vill uppleva världen och agera ambassadörer för Emirates. Kandidater som är intresserade av att bli en del av kabin- eller flygplatspersonalen kan läsa mer om vilka kvalifikationer som krävs för tjänsterna samt skicka in sin ansökan via www.emiratesgroupcareers.com.

Emirates har succesivt återställt sitt flygnätverk i takt med att restriktioner lättat runt om i världen. Under de senaste månaderna har flygbolaget återanställt piloter, kabinpersonal och operativ personal som tvingades gå när pandemin bröt ut förra året.

Idag flyger Emirates till över 120 destinationer vilket motsvarar 90 procent av flygbolagets nätverk innan pandemin. Till slutet av året planerar Emirates att återställa 70 procent av sin flygkapacitet och återinföra flera av sina ikoniska A380-flygplan i aktiv tjänst.

Som en av världens mest dynamiska städer har Dubai också varit ledande i världen i sitt sätt att hantera pandemin tack vare sitt starka ledarskap och samarbetet mellan offentlig och privat sektor. Den snabba vaccinationsutvecklingen i Förenade Arabemiraten och tydliga pandemiprotokoll har gjort det möjligt för Dubai att snabbt och säkert återuppta den internationella turismen och affärsverksamheten.

Mer information: www.emirates.com

Destinationsutvecklingsprojekt i Halmstad får 200 000 kronor

Två av Halmstads mest aktuella destinationsutvecklingsprojekt, Destination Grötvik och Kallbad Halmstad, har tilldelats projektstöd från Region Hallands medel för hållbar destinationsutveckling.

Totalt får projekten 200 000 kronor för insatser under 2021.

Destination Halmstad och Halmstads kommun kommer investera motsvarande summor som Region Halland i båda projekten, främst genom arbetstid.

Projektet Destination Grötvik tilldelas 150 000 kronor för 2021. Samverkansgruppen Grötvik kan tack vare stödet anlita en projektledare på deltid. I projektet kommer samverkansgruppen tillsammans med Halmstads kommun utveckla infrastrukturen i Grötvik, för att skapa en mer hållbar plats för besökare året runt.

"Wow, vilken möjlighet det här är för oss! Vi har haft väldigt god dialog med kommunens företrädare och nu planeras flera insatser för att förbättra infrastrukturen i Grötvik. Men under året har det blivit tydligt att vi inte klarar av driva vår del i dessa frågor helt ideellt. Nu kommer vi att anlita Bea Lindell som projektledare. Det här är mycket efterlängtat", säger Mats Örjes, Samverkansgruppen Grötvik.

"Vi vill ge vårt stöd i det arbete som Samverkansgruppen Grötvik har startat. Destinationsutveckling handlar om att få flera aktörer att arbeta mot ett gemensamt mål. Och det är just vad som hänt i Grötvik. Att aktivt bidra i processer som den här går helt i linje med vårt uppdrag. Vi är oerhört glada för deras engagemang och för Region Hallands stöd", säger Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad.

Destinationsutvecklingsprojektet Kallbad Halmstad tilldelas 50 000 kronor för att stödja initiativet att installera en eller två bastubodar i Halmstad, ett projekt som Halmstad kallbadförening har drivit i samarbete med Halmstads kommun sedan en tid.

"Vår vision på lång sikt är ett kallbadhus i Halmstad, och det här ser vi som ett steg på vägen. Vi tror att det småskaliga är intressant även om ett kallbadhus kommer på plats längre fram. Vi har haft ett fantastiskt engagemang från våra medlemmar sedan starten i mars och redan nu har vi en bastubod från Tylö Bastu som är tänkt att etableras i september på Gröningen vid Östra stranden. Stödet blir ett välkommet tillskott för att kunna genomföra satsningar redan till hösten", säger Katarina von Bothmer Östling, ordförande i Halmstad kallbadförening.

Halmstad kallbadförening planerar att sköta driften av bastubodarna, och genom projektet ges föreningen stöd för att göra bodarna bokningsbara digitalt, först för föreningens medlemmar och på sikt även för Halmstads invånare och besökare.

"Det finns ett otroligt stort engagemang för kallbad i Halmstad. Vi vill göra vad vi kan för att få bastubodarna på plats och sedan tillgängliggöra dem för en bred målgrupp. Projektet ger oss också möjligheten att testa hur attraktivt kallbadsprodukter är för våra invånare och på sikt även för besökare. Vi vill samtidigt undersöka hur kallbad kan skapa nya reseanledningar under vinter, vår och höst", säger Karolina Davidsson, Destination Halmstad.

Ansökningarna har gjorts av Destination Halmstad och destinationsutvecklingsprojekten drivs i samarbete mellan berörda aktörer. Syftet är att göra Halmstad mer attraktivt för besökare, företag och invånare året runt.

 

Bilden: Grötvik karaktäriseras av flera dramatiska stenbrott och ett unikt ljus. Grötvik är ett av de två projekt som tilldelas stöd för hållbar destinationsutveckling. Foto: Destination Halmstad

Var flexibel, kreativ och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning

Bramcote International och Association of British Professional Conference Organizers (ABPCO) har gjort en undersökning bland 350 kongressdeltagare för att kolla deras uppfattning om vad de tror om kongresser och events framöver.

 

Bland de viktigaste svaren man fick fram var:

• Överväldigande hela 93% av de tillfrågade saknar sina nätverk, social interaktion och mötet med människor öga-mot-öga.

• 47% av de tillfrågade vill gärna delta i "personliga" evenemang, detta stiger till 75% om individen är helt vaccinerad.

• 34% av de tillfrågade vill se ytterligare säkerhetsåtgärder på sin kongress och konferens.

• 71% av de tillfrågade vill ha mer flexibla avbokningsvillkor för sina registreringsavgifter om de inte kan delta på grund av Covid.

• 70% av de tillfrågade kommer att delta på sitt nästa evenemang redan före mars 2022 (notera -  kommer sannolikt att bero på vid vilken tidpunkt  deras kongress kommer att genomföras).

• 32% av de tillfrågade kommer att resa till nästa kongress med bil, 43% med tåg, 20% med flyg.

 

”Den här undersökningen är på det stora hela goda nyheter för vår industri och belyser inte bara vad delegaterna har missat utan vad vi kan göra för att locka dem tillbaka till våra evenemang. Resultaten visar tydligt att kongress- och konferensdeltagare saknar de personliga elementen i ett möte - även om de inser att digitala plattformar erbjuder mycket kapabla möjligheter att dela kunskap och lära sig, är det den mänskliga interaktionen de saknar mest - och bara 15% säger att de inte önskar att delta i ett personligt evenemang under överskådlig framtid. Detta ger en verklig möjlighet för framtida evenemang att hitta kreativa sätt att föra människor samman för att lära sig och öka interaktionen", säger Heather Lishman, ABPCO:s vd.

”Flexibilitet var också ett viktigt svar för att vi framgångsrikt ska få tillbaka människor till liveevenemang. Kraven på ytterligare åtgärder som ska införas vid evenemang överskuggades långt av ett behov av mer flexibla avbokningsvillkor, vilket gav dem förtroendet att boka i första hand. Tyvärr, trots de i stort sett positiva inslagen i resultaten, verkar hållbarhet ta en baksätesroll när delegaterna uttrycker en större önskan att resa i sina egna bilar och undvika kollektivtrafikalternativ. ”

Undersökningen genomfördes av Catherine Newhall-Caiger från Bramcote International, som säger: ”Som en del i evenemangsindustrin har vi alltid vetat att nätverk, social interaktion och möte med människor är en viktig drivkraft för att delta i evenemang. Denna undersökning förstärker detta välbevandrade mantra genom att tydligt visa att interaktioner ansikte mot ansikte och sociala kontakter med kollegor står högst upp på agendan för 93% av de som var med i undersökningen. Vår roll som PCO:er, arenor och leverantörer är att skapa meningsfulla nätverksmöjligheter där människor engageras, och deltar i möten som ofta kan leda till nya affärsförbindelser, inlärningsmöjligheter, samarbete och vänskap. Nyckeln till vår framgång är att förstå och lyssna på vår publik och använda detta för att skapa rätt evenemang, vid rätt tidpunkt för rätt publik".

De 350 undersökta delegaterna kom från en balanserad demografi av ålder, kön, plats och sektor. Fullständiga detaljer finns tillgängliga i metodiken och resultaten.

 

Hela undersökningen är tillgänglig genom att mejla heatherlishman@abpco.org

Finnair störst på direktflyg till Asien och USA från Arlanda

I takt med att allt fler blir fullt vaccinerade och restriktionerna släpps drar även efterfrågan på resor igång. För att möta det ökade intresset utökar Finnair sitt flygschema inför vintersäsongen och presenterar nu direktflighter från Arlanda till New York och Los Angeles.

Allt fler länder börjar succesivt släppa på restriktionerna. Det har skapat en ökad efterfrågan att resa. Därför utvidgar Finnair flygschemat till två eftertraktade resmål i USA. Resenärer kan nu boka direktflyg från Arlanda till LAX, Los Angeles och JFK, New York. Från 3 november respektive 7 december kommer Finnair att flyga från Stockholm till de två amerikanska storstäderna flera dagar i veckan. Som tidigare presenterats kommer Finnair också att öppna direktlinjer från Stockholm till Miami, Phuket och Bangkok.

"Vi vet att svenskarna uppskattar Finnairs service och kvalitet. När vi äntligen börjar se ett ljus i tunneln är vi glada att presentera våra nya direktflighter till svenskarna. Nu är det inte bara förbättrade förbindelser till Miami, utan även till Los Angeles och New York. Det utökade schemat innebär att vi erbjuder flest långdistansdestinationer utan mellanlandning av alla flygbolag från Arlanda", säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair.

Flygturerna trafikeras med moderna Airbus A350 som sedan början av september fått en uppdaterad meny, såväl i ekonomiklass som businessklass. I menyerna kombineras nordiska smaker med smaker från Finnairs destinationer med fokus på ingredienser av hög kvalitet och hållbarhet. Gällande hållbarhet har även mängden matavfall minskats och träbestick införts.

För att resan ska vara säker för resenärerna och minimera smittorisken har Finnair tagit till ett flertal åtgärder. Både kunderna och personalen använder munskydd under flygresan och städning av kabinen har intensifierats. Alla Finnair Airbus A350 flygplan har luftkonditioneringssystem med effektiva HEPA-filtrering som säkerställer att luften ombord alltid är ren. För att boka en resa bekymmersfritt har Finnair även infört en policy som gör resan mer flexibel för resenärerna. Läs mer på finnair.se/safe-travel.