platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hållbarhet i fokus
Högberga Gård går för nollvision mot matsvinn
- ny kompostmaskin gör alla till återvinnare.
hotellnytt
Clarion Collection
Hotel Packhuset är årets lyckligaste hotell.
strukturomvandling
BIG Travel skippar privatresorna
satsar fullt ut på affärsresor.
magiskt
Toppmodern renovering av 1600-talsslott:
Grohe i samarbete med Kåseholms slott
omvärldsanalys
Mindpark expanderar i Malmö
flyttar in i Slagthuset med Internetstiftelsen.
forskning skapar möten
Första spadtaget
för nytt internationellt innovationskluster i Mölndal.
I Örby nära Kinna
Två Skyttlar
blir del av Countryside Hotels.
hållbarhet i fokus
Clarion Hotel Stockholm
först ut med egen Sustainability Manager.
Konferensen
”Framtidens Idrotts- & Fritidsanläggningar”
pågår 27-28 januari i Stockholm.
ny mötesplats
Riksbanken
vill att BIS etablerar en innovationshubb i Sverige.
RSS
rss_icon
Länkar
Högberga Gård går för nollvision mot matsvinn - ny kompostmaskin gör alla till återvinnare

Win-win matsvinn! Den nya komposteringsmaskinen på Högberga Gård omvandlar 10 kg matrester till ett kg fin, näringsrik jord, på bara 24 timmar.

Idag slängs en tredjedel av all mat i Sverige. Hotell- och restaurangbranschen beräknas stå för cirka 10 procent av detta matsvinn - vilket motsvarar 100 000 ton per år. På Högberga Gård på Lidingö har man hittat sin lösning för att minska sitt klimatavtryck avsevärt; En kraftfull komposteringsmaskin som på bara ett dygn omvandlar en hel dags matrester till fin, näringsrik jord. Därmed tar man ett stort kliv mot visionen om Zero Waste.

På Högberga Gård har man höga ambitioner när det gäller hållbarhet i stort och har sedan länge jobbat aktivt med att minska matsvinnet. Den senaste insatsen är en investering i en kompostmaskin som på 24 timmar omvandlar upp till 75 kg matavfall till 7,5 kg kompostjord.

"Vi har under lång tid arbetat hårt för att minska matsvinnet; Serverat mindre portioner, inget resursslöseri, vi köper hela djur, använder alla delar av råvaran osv. Något vi självklart fortsätter med. Men det är en otroligt skön känsla, att vi genom denna investeringen, så direkt kan ta ett stort kliv mot visionen om Zero Waste", säger Tommy Eriksson, gastronomisk ledare på Högberga Gård. Och vi hoppas förstås att det ska inspirera andra att följa.

Från ord till jord till bord till jord. Till bord. Gödningen kommer inte bara användas på gårdens egna odlingar. Som pricken över det hållbara i:et får dessutom alla gäster med sig en liten papperspåse med återvunnen jord, som visualiserar att resterna redan fått nytt liv. Samtidigt som den viktiga frågan om matsvinn lyfts på ett lekfullt sätt.

"Förutom en fin avskedsgåva till våra gäster får vi massor av ny bra jord till våra egna odlingar. En annan stor fördel med komposteringen är förstås att avfallet inte behöver transporteras bort. Alla är vinnare i detta, eller rättare sagt åter-vinnare", säger Tommy Eriksson.

Clarion Collection Hotel Packhuset är årets lyckligaste hotell

Clarion Collection Hotel Packhuset tog hem priset som “The Happiest Hotel of the Year” i en konkurrens med samtliga 49 hotell i Clarion Collection Hotel. Priset är ett bevis på att hotellet har jobbat målmedvetet mot visionen om att skapa hygge-upplevelser på hotellet som resulterat i hög gäst- och medarbetarnöjdhet.

"Jag är otroligt stolt och glad över detta pris! Vi har jobbat målmedvetet med vårt “Vi gör det tillsammans” projekt för att fånga upp idéer från precis alla medarbetare på hotellet. Det har resulterat i många bra, genomförda idéer och ett enormt engagemang. Jag tror att det är en stor bidragande faktor till att medarbetarna trivs och att gästerna mår bra hos oss", säger André Åberg, vd Clarion Collection Hotel Packhuset

Kriterier för att vinna priset som “The happiest hotel of the year” är hotellets medarbetare- och gästnöjdhet samt det arbete hotellet gjort för att leva upp till Clarion Collection Hotels vision.

"Det viktigaste vi har inom Clarion Collection är våra medarbetare och genom ledningens tydliga integration av glädje på arbetsplatsen har de lyckats skapa ett engagemang som sträcker sig utanför hotellets gränser. "Happy staff = happy guests" är en av våra motton och det är verkligen något som teamet på Clarion Collection Hotel Packhuset lever upp till", säger Rebecca Wodajo, Director of Happiness Clarion Collection Hotel

​Under 2019 implementerade hotellet “Hygge” som är Clarion Collection Hotels branschkoncept. Hygge är en filosofi och livsstil som handlar om att sätta guldkant på tillvaron, att förstå vikten av enkelhet och ta sig tid till att varva ner. På Clarion Collection Hotel Packhuset och samtliga hotell i kedjan innebär hygge att man säkerställt leverans och kvalitet både gällande produkt och service. Det populära matkonceptet där gästerna bjuds på både frukost, fika och kvällsmat har uppgraderats. Musiken är noga utvald, färg och ljussättning har ändrats för att i största mån skapa utrymme för njutning och avkoppling.

Priset för “The Happiest Hotel of the Year” delades ut på Nordic Choice Hotels årliga vinterkonferens där 3500 deltagare samlas i två dagar för att få inspiration, men också för att fira kedjans hotell och medarbetare.

Bilden: Clarion Collection Hotel Packhuset

BIG Travel skippar privatresorna och satsar fullt ut på affärsresor

En av Sveriges största resebyråer, BIG Travel, går igenom en verksamhets-förändring där man beslutat att fasa ut affärsområdet för Leisure och lämna privatresor. Istället väljer BIG Travel att satsa helhjärtat på affärsresor. Förändringen innebär att ett mindre antal lokala resebyråer stängs ner eller slås ihop med fortsatt försäljning av större researrangemang. Övriga byter inriktning mot affärsresor till företag och offentlig sektor.

Skälet till förändringen beror på utvecklingen av nya beteendemönster när det kommer till köpandet av privatresor under de senaste åren. Nya siffror visar att privatresenärer som reser med BIG Travel lägger hälften så mycket pengar idag jämfört med tidigare och 85 procent av omsättningen utgörs i dagsläget av affärsresor. För att möta den förändrade marknaden har BIG Travel tagit beslut att lämna privatresor som affärsområde och satsa helt på affärsresor.

Omorganiseringen innebär en mindre nedskärning av personal och lokala resebyråer, däribland Motala som stängs ner helt och resebyrån i Kalmar som konverters till affärsresebyrå.

"Beslutet är tufft, men vårt mål är att genomföra det med så få uppsägningar som möjligt. Förändringen är nödvändig för att anpassa oss efter marknaden som den ser ut idag. Förut var resenären den som fick anpassa sig, men idag är resenären den som styr, bokar sina resor själva och fungerar nästan som sin egen resebyrå. Det här måste vi förhålla oss till", säger Stig Sjöblom, vd på BIG Travel.

Kvarvarande sex resebyråer med Leisure-inriktning sammanförs i ett dotterbolag till BIG Travel Sweden AB. Övriga resebyråer kommer enbart att tillhandahålla affärsresetjänster och konferenstjänster åt affärsresenärer från större och effektivare säljenheter.

BIG Travels affärsreseorganisation är i dagsläget organiserad kring fyra affärsresecenter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar. Dessa kommer nu att förstärkas med nya resurser för att kunna ta emot ökande affärsresevolymer. Syftet är att ge företag, kommuner och andra offentliga aktörer mer stöd och service vid bokning av resor. Sedan 2011 har BIG Travel bland annat varit ramavtalsleverantör till Sveriges kommuner och regioner.

En satsning görs också på utvecklingen av servicetjänster online för rådgivning och bokning. BIG Travels främsta mål är att vara den bästa affärsresebyrån och även tillhandahålla moderna digitala lösningar för företag, upphandlande myndigheter och utveckla fler miljömässigt hållbara reselösningar tillsammans med kunderna och leverantörerna.

"Affärsresenärer delar sig i två grupper, de som behöver rådgivning och mer support och de som använder självbokningssystem. Vi vill ge båda dessa grupper den absolut bästa tänkbara servicen", säger Stig Sjöblom.

När det kommer till privatresor behålls dock möjligheten till bokning av större researrangemang, såsom kryssningsresor eller stora gruppresor samt resor som kräver hjälp vid beställning. Däremot kommer BIG Travel inte att erbjuda standardiserade privatresor.

"Vårt mål är att ha genomfört nyorganiseringen av verksamheten senast den 1 maj 2020, när vårt nya verksamhetsår startar", säger Lena Palmquist, vice vd på BIG Travel och ansvarig för förändringsprojektets genomförande.

---------------------------------------------------------------------------------------------BIG Travel är en av Sveriges största affärsresebyråer och är medlem av SRF, Svenska Resebyråföreningen. Bolaget ägs av Taptum AB. BIG Travel erbjuder affärs-, grupp- och konferensresor. Bolaget omsatte över 1,5 miljarder kr 2019 i Sverige och cirka 2,2 miljarder kr i Norden.

Toppmodern renovering av 1600-talsslott: Grohe i samarbete med Kåseholms slott

Grohe har i ett samarbete med historiska Kåseholm på Österlen levererat inredning till en av slottets anrika lador. Under två års tid har Kåseholm omsorgsfullt upprustats. Hållbarhet är den röda tråd som genomsyrat hela renoveringen. Numera sparas litervis med vatten varje vecka i den anrika ladan ”Bistro Ladan”. Detta med hjälp av duschtoaletten Grohe Sensia Arena och snålspolande kranar i kök och badrum.

Världens ledande leverantör av sanitetsprodukter har inlett ett samarbete med Kåseholms slott. Utifrån ledorden hållbarhet, design och kvalitet har Grohe levererat inredning till det nyrenoverade slottet i södra Skåne. Kåseholms historia är lång och har anor tillbaka till den svenska stormaktstiden under 1600-talet. Trots godsets långa existens finner nu besökare upprustade toppmoderna badrum i en av de anrika ladorna. Även köket i den så kallade ”Bistro Ladan” har fått en modern design med klassiska detaljer från Ballingslöv tillsammans med kökslösningar från Grohe.

"På Kåseholms slott lägger vi ett stort värde i både miljö- och hälsofrågor. När det stod klart att vi skulle renovera var det viktigt för oss att välja leverantörer med samma engagemang. Därför föll det självklara valet på Grohes produkter då de möter våra högt ställda krav på hållbarhet, kvalitet och design, säger Joakim Silvandersson och Jamie White", ägare av Kåseholms slott.

"Det är otroligt kul att få ingå i den här typen av samarbete. Kåseholms slottsägare har en vision som går hand i hand med vår. Hållbarhet är oerhört viktigt och genom små enkla medel som att installera en duschtoalett kan de nu minska slottets klimatavtryck avsevärt", säger Christina Holmberg, marknadschef på Grohe Sverige.

 

Mindpark expanderar i Malmö flyttar in i Slagthuset med Internetstiftelsen

Mindpark har varit nyckelspelare i att få ihop ett helt nytt hus i Malmö med ett unikt koncept. I det centrala och anrika Slagthuset kommer Mindpark slå upp dörrarna hösten 2020. Men det är inte bara Mindpark, utan ihop med Internetstiftelsen kommer deras koncept, Goto 10 också vara en del av satsningen. Utöver det har även IT-företaget Softhouse bestämt att de flyttar in i huset. Med detta vill vi på Mindpark ihop med Wihlborgs skapa ett kompletterande nav i centrala Malmö.

"Vi vill skapa en unik miljö fokuserad på entreprenörskap, teknik och kunskap", säger Sanna Kahlström, som leder expansionen.

Platsen kommer inledningsvis bestå av två våningar coworking, som följer Mindparks koncept och är öppet för alla typer av bolag. På entréplan kommer sedan Goto 10 vara, som en komplementerande mötesplats till teknikscenen i regionen.

Det är Internetstiftelsen som driver mötesplatsen Goto 10 i Stockholm och öppnar nu sin andra mötesplats för internetinnovation. Goto 10 har varit framgångsrikt i Stockholm med över 10 000 medlemmar och 1 000 genomförda evenemang sedan starten i maj 2017. Därför tar Internetstiftelsen nu klivet att flytta framgångskonceptet till en helt ny stad, Malmö.

"Att Internetstiftelsen i samband med detta får en fysisk närvaro i södra Sverige ser vi som väldigt positivt. Det är en aktör som främjar internets utveckling och som möjliggör många bra saker i hela Sverige. Vi är väldigt glada över samarbetet med Internetstiftelsen och Goto 10 då våra erbjudanden kompletterar varandra väldigt tydligt. Målet är att tillsammans skapa en vibrerande hub för människor, idéer och kunskapsutbyte", säger Sanna Kahlström

Goto 10, som idag finns i Stockholm, kommer ha ett liknande upplägg i Malmö. Det kommer finnas en arbetslounge där medlemmar kan sitta och arbeta. Här finns mötes- och telefonrum samt lokalytor för att hålla egna evenemang. Det finns utrustning för de som vill podda eller göra 3D-utskrifter. Att vistas och utnyttja lokalerna är kostnadsfritt, allt som krävs är att man registrerar sig som medlem.

"Vi vill vara en mötesplats som skapar förutsättningar för dig att formulera dina idéer, och vi erbjuder en plats med ett nätverk och kunskap som bidrar till att fler idéer prövas och fler tar nästa steg. Vi tror att när människor från olika bakgrunder och med olika kunskaper möts så kan idéer växa", säger Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef på Internetstiftelsen.

"Vi är glada över att kunna stärka Skånes tillväxt-scen ytterligare, och skapa ännu en bra plats för drivna människor att utvecklas och skapa förändring. Detta, ihop med våra befintliga platser i Lund, Helsingborg och Malmös nya affärsdistrikt Hyllie, samt med vår syster plats E-commerce Park, gör att vi har unika möjligheter för att skapa tillväxt i regionen".

 

 

Första spadtaget för nytt internationellt innovationskluster i Mölndal

Fredag den 24 januari sätts spaden i marken för byggandet av det 100 000 kvadratmeter stora internationella innovations- och forskningsklustret för life science i Mölndal, GoCo Health Innovation City. Näringsminister Ibrahim Baylan deltar vid fredagens byggstart av den första etappen som kommer att stå klar 2021.

GoCo Health Innovation City fokuserar på hälsa, medicinsk utveckling och digitala hälsotjänster. Projektet har initierats av företagen Next Step och Vectura Fastigheter med Astra Zeneca som samarbetspartner.

Innovationsklustret är en miljardsatsning på nya forsknings- och utvecklingsmiljöer i anslutning till Astra Zenecas forskningsanläggning i Mölndal. Projektet kommer omfatta kontor, vård, hotell, utbildnings- och forskningslokaler samt forskar- och studentbostäder. När allt står klart ska Goco Health Innovation City ha plats för 7 000 människor från hela världen. Målet är att på sikt bli ett av de mest attraktiva innovationsklustren inom hälsa i världen.

"Det är genom samverkan som vi kan stärka Sveriges konkurrens- och innovationskraft och samtidigt möta våra gemensamma samhällsutmaningar. Satsningen på GoCo Health Innovation City har alla utsikter att flytta fram dessa positioner ytterligare och göra regionen till ett världsledande innovationskluster inom hälsa", säger näringsminister Ibrahim Baylan.