nyheter
hållbarhet
Scandic Hotels
inför elskotrar. Möter behovet hos växande kundgrupper.
CSR
Nordic Choice Hotels
startar Nordens största grannaktion.
Samarbete
Resia Kongress
växer och går in i nya samarbeten.
Digitalisering
Global lansering
av ny retailmässa på Kistamässan i Stockholm.
Flyg
Helsingfors flygplats
Passagerarvolymerna ökar snabbare än vid de andra nordiska huvudflygplatserna.
kunskapsöverföring
​Sveriges sårsjuksköterskor
möts i Borås.
events skapar möten
Tio festivaler
du inte får missa i Rotterdam.
visualisera
Choice Hotels
låter gäster bestämma hur hotellrummen ska se ut.
events skapar möten
Vetenskapsfestivalen
invigs i Göteborg.
mötesplats
Epicenter expanderar:
Öppnar i Amsterdam med Edge Technologies.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic börjar med elskotrar

Från och med nu kan hotellgäster låna en elskoter på utvalda Scandichotell runt om i landet. Elskotern är en del av koncernens vision om hotell för alla och ett resultat av gästernas efterfrågan.

Gästen bokar helt enkelt en scooter i receptionen som sedan kan användas under hotellvistelsen.

Hotellkoncernen ser ett ökat resande hos särskilt två kundgrupper: gäster med funktionsvariationer och den seniora kundgruppen.

Sedan tidigare finns en tillgänglighetsstandard på 135 punkter för hotellen och personalen utbildas i bemötande. Att erbjuda en stor variation av hjälpmedel blir en naturlig följd.

– Det här är en service för våra gäster som har svårigheter med att gå. Det kan handla om en funktionsvariation i alla åldrar eller naturligt åldrande. En del av våra gäster har egen skoter hemma, men de är svåra att ta med. Dessutom får vi en allt äldre befolkning och bara för att kroppen strejkar betyder inte att nyfikenheten gör det, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsambassadör för Scandic Hotels.

På samtliga hotell finns det även en rullstol till låns, och på utvalda hotell även mobillyft som underlättar för rullstolsanvändare vid rörelse mellan säng och rullstol. På alla hotell finns allergianpassad frukost.

Elskotern finns att låna på följande hotell: Scandic Umeå Plaza, Scandic Winn, Scandic Victoria Tower, Scandic Continental, Scandic Anglais, Downtown Camper by Scandic, Scandic Talk, Scandic Frimurarehotellet, Scandic Elmia, Scandic Opalen, Scandic Crown, Scandic Triangeln och Scandic Visby.

 

 

 

Nordic Choice Hotels startar Nordens största grannaktion

"The Good Neighbour” heter initiativet som är framdrivet av de anställda på 190 Nordic Choice Hotels. Syftet är att göra något bra för människor och miljö i grannskapet.

Koncernchefen Torgeir Silseth förklarar att initiativet skapar värden samtidigt som det bidrar till engegemang och stolhet för medarbetarna.

– Vi är en del av 190 grannskap i Norden. Det är viktigt för oss att vara det hotellet och det hotellbolaget som utgör en skillnad i de här områden.

Som exempel på “The Good Neighbour” projekt så har flera Nordic Choice hotell fokus på att bekämpa matsvinn. Mat som blir över efter bland annat frukostbuffén skänks till välgörenhetsorganisationer.

Andra hotell stöttar nyanlända genom att bland annat arrangera familjedagar där personalen på hotellen och deras familjer umgås med de nya grannarna.

– “The Good Neighbour “ skapar ett fantastiskt engagemang bland våra medarbetare. Det finns en uppsjö av initiativ och det saknas verkligen inte kreativitet. Det finns helt klart många sätt att bidra lokalt, säger Silseth.

Det är inte första gången koncernen tar ansvar bortom hotelltrappan. I december varje år genomförs kampanjen “Ensam julgran söker klappar" på alla Nordic Choice Hotels i Norden.

Under 2017 års kampanj samlades 80 000 gåvor in som kom utsatta i lokalsamhället till del. Kampanjen har blivit en kampanj som engagerar både hotellpersonal, gäster och grannar.

Den här veckan lanseras också "The Good Neighbour"-fonden. Den ska ge lokala eldsjälar ekonomisk hjälp för att genomföra projekt i närmiljön.

 

Medvind för Resia Kongress

Resia Kongress växer och går in i nya partnerskap. Dels utökas kongressteamet med en person, dels utökar de sitt medlemskap lokalt i tre Convention Bureauer.

Ulla Conti, kongresschef för Resia Kongress, berättar att de nyligen har tecknat samarbetsavtal med både Malmö Convention Bureau och Lund Convention Bureau.

– De senaste åren har vi följt utvecklingen i Malmö och Lund med intresse, och vi ser hur det riktigt bubblar i regionen. Det har tillkommit många nya mötesmöjligheter med hotell- och kongressanläggningar och fler är planerade.

Dessutom har Malmö Högskola blivit ett universitet, vilket bland annat innebär större forskningsbidrag och nya rekryteringar inom fler forskningsområden. I Lund finns de två största forskningsanläggningarna i Sverige: Max IV och ESS. De bidrar till stor synlighet internationellt, men är en även en stark attraktionskraft till regionen.

– Vi går in som en aktiv partner i båda städernas destinationsmarknadsföring och hoppas kunna bidra med vår erfarenhet, och i förlängningen få nya uppdrag så att vi kan hjälpa organisationskommittéer att genomföra lyckade kongresser, säger Ulla Conti.

Resia Kongress inleder även ett nytt samarbete med Gävle Convention Bureau.

– Det blir det trettonde partnerskapet för oss. Vår verksamhet baserar sig på att vi kombinerar lokal närvaro och nätverk med central kunskap och erfarenhet. Tack vare det har vi vunnit flera stora uppdrag från universitet, landsting, kommuner, olika föreningar och företag, säger Ulla Conti.

 

Från vänster: Tania Börjesson, Resia Kongress, tillsammans med Emma Hänninen och Andreas Johansson, Malmö Convention Bureau, Sofia Björk och Boel Starbrant från Lund Convention Bureau och Sara Andersson, Malmö Convention Bureau. Längst till höger Ulla Conti, chef för Resia Kongress.

Global lansering av ny retailmässa på Kistamässan

Digitalisering och förändrade kundbeteenden har lett till att detaljhandeln över hela världen just nu genomgår en transformation. Frågorna om framtiden är många och till stor del obesvarade.

Vad krävs för att lyckas i morgondagens retail-landskap? För att göra sig redo för framtida utmaningar behöver branschen mötas, utbyta erfarenheter och kunskap, skapa nya kontakter och etablera samarbeten.

Därför lanserar det internationella mässföretaget Easyfairs en ny mötesplats för retailsektorn, Retail Experience Live. Den globala premiären sker i Norden under 2019, med första stopp i Helsingfors, den 6-7 mars 2019, och på Kistamässan i Stockholm, den 15-16 maj 2019.

Retail Experience Live är en ny mötesplats utformad för att bättre spegla framtidens behov. Mötesplatsen samlar handlare och leverantörer tillsammans med experter och influencers. Ambitionen är att skapa möjligheter att uppleva och dela visioner, kunskap, lösningar och produkter som leder retailers in i framtiden.

– Det  blir en arena för möten, där rollerna som utställare och besökare suddas ut och alla är bidragande deltagare. Det ställer nya krav på hallens utformning, vilket innebär en helt annan upplevelse på plats. Det blir nyskapande mingelytor, aktivitetsområden och nya otraditionella monterformat, säger Åsa Keim, operativ chef på Easyfairs Göteborgskontor.

Retail Experience Live har ett tydligt framtidsfokus och täcker alla aspekter av online och onsite retailing.

 

• Hur når och attraherar vi nya kunder när gamla sätt inte fungerar?

• Hur skapar vi en kundupplevelse som står ut ur mängden, online, onsite och i alla andra kontakter?

• Hur gör vi betalningar, logistik och kundsupport enkelt och som en del av upplevelsen?

• Hur skapar vi en sömlös kundresa, från första kontakten online fram till last mile-leveransen?

• Hur samlar och använder vi data för att bygga relationer och skapa viktiga kundinsikter?

• Hur skapar vi den mest effektiva suppy chain-lösningen för ehandel?

 

Lanseringen av Retail Experience Live sker idag den 18 april under mässan Ecommerce+Shoptec som genomförs på Kistamässan.

 

Passagerarvolymerna på Helsingfors flygplats ökar

I MARS var tillväxten av passagerartrafiken på de största nordiska flygplatserna snabbast på Helsingfors flygplats, och det för elfte månaden i rad.

Ökningen i passagerarvolymer fortsätter även på andra finländska flygplatser. Under första kvartalet i år besöktes Finavias flygplatser av drygt 5,9 miljoner passagerare.

– Vi utför en månatlig jämförelse av tillväxttakten för Helsingfors flygplats internationella persontrafik till den rapporterade ökningen av passagerarvolymer på andra huvudflygplatser i Nordeuropa. I en långsiktig jämförelse överträffade vi Oslo och Köpenhamn i oktober 2017. Nu i mars ökade vi också mer än Arlanda, säger Joni Sundelin, flygplatschef för Helsingfors flygplats.

Att få nya flygbolag, öppna nya vägar och ta emot större flygplan kräver mycket arbete. Priset för vinnarna blir tillväxt i passagerarvolymer och en snabbare tillväxttakt jämfört med konkurrenterna.

Det var nästan 4,7 miljoner passagerare på Helsingfors flygplats under första kvartalet i år. Tillväxten från föregående år var plus 12,3 procent. Den internationella flygtrafiken stod för nästan 3,8 miljoner passagerare, vilket är plus 13,0 procent jämfört med året före.

En betydande del av tillväxten kom från flera europeiska och långdistansdestinationer. De faktiska passagerantalen växte mest från Qatar, Spanien och Nederländerna. De flesta passagerare anlände till Helsingfors flygplats från Spanien, Tyskland och Sverige. Antalet passagerare på inrikesflyg ökade med 9,5 procent.

– Om utvecklingen av passagerarvolymer fortsätter som under första kvartalet når vi milstolpen på 20 miljoner passagerare i år. Nyckeln är att fortsätta arbetet med vår kundnöjdhet och kundupplevelseutveckling när vi samtidigt är redo att ta emot över 30 miljoner årliga passagerare, säger Joni Sundelin och hänvisar till Finavias pågående utvecklingsprogram på Helsingfors flygplats till ett värde av 900 miljoner euro.

År 2017 besökte Helsingfors flygplats av totalt 18,9 miljoner passagerare.

Finavia administrerar 21 flygplatser i Finland. Nästan samtliga flygplatser upplevde en ökning av passagerarvolymerna under årets första kvartal jämfört med samma period år 2017.

Förutom Helsingfors flygplats var Finavia särskilt nöjda med utvecklingen av flygplatserna i norra Finland och Lappland.

– Skillnaden i antalet passagerare mellan den andra och tredje största flygplatsen i Uleåborg och Rovaniemi var bara drygt 50 000 passagerare under första kvartalet. Passagerarvolymerna växte på båda flygplatser, men den officiella flygplatsen Santa Claus i Rovaniemi upplevde en betydligt snabbare tillväxt än Oulu-flygplatsen, säger Joni Sundelin.

 

 

​Sveriges sårsjuksköterskor möts i Borås

Den 18-19 april besöks Borås av 160 sårsjuksökterskor från hela landet då Föreningen Sårsjuksköterskor i Sveriges (SSiS) håller sin årliga nationella konferens på Quality Hotel Grand i Borås.

Det högaktuella temat på konferensen är ”Klarar vi oss utan antibiotika i sårbehandling? - att förebygga och behandla sårinfektioner” och vänder sig till sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter samt andra yrkesgrupper som arbetar med patienter med sår.

Lokal initiativtagare av mötet är Ulrika Källman som driver det trycksårsförebyggande arbetet på Södra Älvsborgs sjukhus. Hon har även forskat om olika aspekter av vändscheman och la fram sin doktorsavhandling 2015.

– Vi är väldigt glada för att intresset för vår konferens har varit så stort. Sjuksköterskor, undersköterskor och läkare från hela landet, verksamma inom primärvård, sjukhusvård och kommunal hälso- och sjukvård hittar till Borås och får här fördjupa sina kunskaper i detta viktiga ämne, Det tycker jag är häftigt! säger Ulrika Källman, Leg. sjuksköterska, Medicine Doktor.

– Konferensen lockar fler deltagare än någonsin tidigare vilket från vårt perspektiv stärker Borås som en attraktiv mötesstad och sporrar oss i vårt fortsatta arbete för att skapa ännu bättre förutsättningar för möten i staden. Vi är glada och stolta att få välkomna Sveriges Sårsjuksköterskor till Borås, säger Anna Lilja på Borås Convention Bureau.

Sårsjuksköterskor i Sverige, är en förening för leg. sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter med intresse för sår och sårläkning ur ett professionellt och omvårdnadsvetenskapligt perspektiv.