platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
ett bra beslut
SkiStars skidanläggningar
i Åre, Sälen och Vemdalen stängs från 6 april.
Event
Expo 2020 Dubai
skjuts upp i ett år.
språnget
Nordens största event
på temat omvärldsanalys omvandlas till Virtual IntelliSummit 2020.
beredskapen byggs ut
Idag står de första 140 vårdplatserna klara
– Stockholmsmässan fortsätter bygga.
70 av 90 permitteras
Elmia AB
omgrupperar under pandemitiden.
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
bra initiativ
Turistrådet Västsverige
hjälper besöksnäringen att behålla anställda.
omställningen är här
Internationell konferens
för framtidens handel kommer till Stockholm.
500 000 drabbade
EXPO2020 i fara
- hotell och restauranger är nere på 20 procents beläggning.
08.45 - 11.00
Upplev Trädgårdsmässan LIVE
hemifrån i morgon.
RSS
rss_icon
Länkar
SkiStars skidanläggningar i Åre, Sälen och Vemdalen stängs från 6 april

SkiStar har beslutat att stänga skidanläggningarna i Åre, Sälen och Vemdalen från och med måndag den 6 april. Påskgäster får boka av, eller boka om till nästa år. Bakgrunden till beslutet är rådet från Folkhälsomyndigheten att värna om hälso- och sjukvården i berörda regioner.

Folkhälsomyndigheten har klargjort att de åtgärder som SkiStar vidtagit för att minska eventuell smittspridning i samband med åkning i backar och liftar har varit tillfredsställande. Stängningen av skidorterna sker efter att SkiStar rådgjort med Folkhälsomyndigheten om den rådande situationen kring det lokala och regionala tryck som nu finns på vården i områden som SkiStar verkar i.

"Hälso- och sjukvården behöver kraftsamla för att kunna ta hand om ett ökat antal patienter i samband med spridningen av covid-19. Ett ökat antal resenärer skulle riskera att utsätta en redan pressad sjukvård för överbelastning", säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten

"Under den senaste veckan har vi intensifierat dialogen med sjukvården i de regioner vi är verksamma i för att skapa oss en bild av hur de ser på läget. Vi har under hela den här pressade situationen haft stort förtroende för såväl sjukvården i våra regioner som Folkhälsomyndigheten som är experter i frågan. Det var självklart att be dem om råd efter den signal vi fick från nära dialog med sjukvården", säger Stefan Sjöstrand vd SkiStar.

Skidområdena i Sälen, Åre och Vemdalen håller stängt from 6 april. Det innebär att de ankommande påskgästerna som förväntades komma lördag-söndag omgående kontaktas och får möjlighet att boka av eller boka om till nästa år. I Norge stängdes SkiStars skidorter Hemsedal och Trysil direkt efter att de både kommunerna beslutat om åtgärder efter Norskt regeringsbeslut.

"Hälsa och säkerhet går före allt. Vi vill att sjukvården ska få alla förutsättningar de kan för att klara den här vårdbelastningen. Vi hoppas att de gäster som är inbokade väljer att boka om sin resa till nästa år. Jag tror personligen att vi är många som behöver något att se framemot lite längre fram när vi tagit oss igenom detta", säger Stefan Sjöstrand.

SkiStars beslut stödjs av landshövding Jöran Hägglund, Jämtland Härjedalen, och Dalarnas landshövding Ylva Thörn som båda uppskattar den dialog som funnits mellan SkiStar och Regionerna och välkomnar beslutet.

---------------------------------------------------------------------------------------------SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50 procent, i Norge 30 procent och totalt i Skandinavien 41 procent. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering.

Expo 2020 Dubai skjuts upp i ett år

Förenade Arabemiraten och Expo 2020 Dubai arbetar för att få ett godkännande av Bureau International des Expositions, BIE, verkställande utskott och generalförsamling att skjuta upp världsutställningen tills hösten 2021.

Expot förväntas locka elva miljoner besökare till det sex månader långa evenemanget som ska innehålla paviljonger från 192 länder. Prognosen är att besökarna ska göra 25 miljoner besök på världsutställningen under sina besök i Dubai.

I Sverige säger Mattias Hansson, ansvarig för innehållet i den svenska paviljongen, att de tills vidare arbetar som vanligt med de svenska förberedelserna fram tills BIE har fattat något annat beslut.

Men de stora intressenterna har redan givit sitt samtycke till att skjuta upp världutställningen i ett år så det blir med största sannolikhet det beslut man också fattar.

"Ett slutligt beslut om att skjuta upp Expo 2020 Dubai kan bara fattas av BIE:s verkställande utskott och generalförsamlingen", stod det i pressreleasen. Därutöver måste det vara tvåtredjedelars majoritet från organisationens medlemsländer för att beslutet ska verkställas.

"Den globala situationen rör sig snabbt och förblir oförutsägbar", säger Reem Al Hashemy, UAE:s minister för internationellt samarbete samt generaldirektör för Expo 2020 Dubai.

"Under de senaste veckorna har vi haft samråd med Förenade Arabemiraten och internationella intressenter för att se över den pågående effekten av Covid-19 och hur det påverkar våra planer och förberedelser inför världsutställningen."

Reem Al Hashemy konstaterar också att många av länderna som ska delta i expot har påverkats avsevärt av Covid-19 och att en senarelagd start med ett år gör det möjligt för dem att komma tillrätta med viruspridningen.

”Förenade Arabemiraten och Expo 2020 Dubai har lyssnat på våra intressenter. I en anda av solidaritet och gemenskap stöttar vi förslaget att skjuta upp världsutställningen i ett år", säger Reem Al Hashemy .

Reem Al Hashemy sa att Expo 2020 följer BIE:s beslutsprocesser och avvaktar organisationens beslut att eventuellt skjuta upp evenemanget.

"Förenade Arabemiratens beslut att stödja förslaget om ett års uppskjutning visar pragmatism, öppenhet och engagemang för att leverera ett expo som uppfyller vår gemensamma ambition", säger Dimitri S Kerkentzes, generalsekreterare för BIE, som välkomnar Expo 2020-arrangörens beslut.

"Vi har fullt förtroende för UAE:s förmåga att vara värd för en världsutställning som inspirerar och glädjer miljoner, när tiden är rätt."

Nordens största event på temat omvärldsanalys omvandlas till Virtual IntelliSummit 2020

IntelliSummit™ 2020, Nordens största event på temat omvärldsanalys, blir Virtual IntelliSummit 2020 med interaktiva webinar under våren och en nätverksträff senare i år.

På kort tid har coronaviruset lamslagit stora delar av mänskligheten. Framtiden är oviss. Frågorna är många. Samtidigt ser man tecken på innovation och nytänkande. Vi ställer också om.

IntelliSummit är sedan länge nordens största event för omvärldsanalytiker och framtidsspanare. Eventet har tre syften för deltagaren; att lära sig något nytt och relevant, att bli inspirerad och att nätverka med branschkollegor. IntelliSummit är något så unikt som en träff där publiken ofta är mer erfaren och kunnig än de som står på scenen. Coronaviruset omöjliggör tyvärr att vi kan genomföra IntelliSummit som vi planerat 1-3 april och därför ställer vi om till Virtual IntelliSummit 2020.

Virtual IntelliSummit 2020 blir den första helt virtuella event på temat omvärldsanalys och trendspaning. Istället för tre dagar kommer vi under våren tillhandahålla interaktiva webinar, en live streamad paneldebatt samt en nätverksträff i Stockholm senare i år.

Temat i år är ”Responding to Change – Intelligence Best-Practices for the Future”. Moderator för eventet är Ingemar Svensson, Senior Advisor på Comintelli AB. Ingemar är en passionerad omvärldsanalytiker och erfaren talare. Ingemar var tidigare Director of Competitive Intelligence på Ericsson och har bland annat drivit den nordiska delen av Strategic & Competitive Intelligence Professionals (SCIP). Han är certifierad omvärldsanalytiker av amerikanska Academy of Competitive Intelligence.

”Arbetar man med att analysera marknader, spelare och trender, är det viktigt att man tar in så mycket insikter det bara går nu. Virtual IntelliSummit™ 2020 är ett ypperligt tillfälle att göra precis detta. Med vårt event, som vi kör under hela våren, får man access till smarta branschkollegor och deras erfarenheter. Alla deltagare kommer få access till vår sajt där vi lägger upp allt material. Och efter sommaren, när det är säkert, så träffas vi någonstans i Stockholm för att ha kul och nätverka”, säger Ingemar Svensson, Moderator Virtual IntelliSummit 2020.

Agendan för Virtual IntelliSummit 2020

 

1 april, 16:00-17:00 CET: ”The Intelligence Funnel” - ett interaktivt live webinar om The Intelligence Funnel, med Luis Madureira, Managing Partner, Überbrands. Modererat av Ingemar Svensson, Senior Advisor Comintelli AB.

 

2 april, 16:00-17:00 CET: ‘Competitive & Market Intelligence in the Post-Covid19 world’. Live-streamad paneldiskussion med Jesper Martell, CEO Comintelli AB, Johan Wiktorin, Certif. Master of CI and Managing Partner, Intil Group och Johan Hammarlund, Collaborative Foresight Advisor, Kairos Future. Ingemar Svensson modererar.

 

14 april, 16:00-17:00: ”Disruptions in the Reatail and Consumer markets” - ett interaktivt webinar av Jeffrey Mansfield, Senior Vice President, Proactive Worldwide Inc. Modererat av Ingemar Svensson, Senior Advisor Comintelli AB.

Flera ytterligare interaktiva events och webinars planeras löpande.

 

För hela agendan, se: https://intelli-summit.com/agenda

 

Allt innehåll spelas in och kommer finnas tillgängligt för endast 99€, tillsammans med material från alla tidigare IntelliSummits, på www.intelli-summit.com

 

Om Comintelli

Comintelli (www.comintelli.com) är ett svenskt mjukvaruföretag som grundades 1999 som en spin-off från Ericsson. Bolaget har utvecklat och licensierar ut en molnbaserad tjänst (s.k. Software as a Service, SaaS) för omvärldsbevakning och -analys kallad Intelligence2day® (www.intelligence2day.com).


Intelligence2day® används idag av såväl mindre företag som större globala organisationer. Dessa kunder använder tjänsten för att lättare navigera i, och skapa mening och insikter ur, en allt snabbare växande informationsmängd. Information som ofta är ostrukturerad och härleds från ett stort antal informationskällor.

Idag står de första 140 vårdplatserna klara – Stockholmsmässan fortsätter bygga

Hall A på Stockholmsmässan är på 26 000 kvm och det är här som det externa sjukhuset nu byggts upp.

De första 140 vårdplatserna i det externa sjukhuset på Stockholmsmässan byggs idag klart och är redo för besiktning och för att tas i bruk på onsdag klockan 11:00. Under förra veckan arbetade 200 medarbetare från Stockholmsmässan med att bygga produktionen tillsammans med Region Stockholm och Locum. Idag växlar Stockholmsmässan upp med ytterligare 50 personer för att säkra en ökad efterfrågan om att ha 600 vårdplatser färdigställda till påsk. Arbetet utförs i ett nära samarbete mellan Region Stockholm, Locum, Försvarsmakten och Stockholmsmässan som bygger själva anläggningen.

"Det är en självklarhet att stötta samhället på alla tänkbara vis och att tillfälligt kunna ställa om. Vi har expertisen och kraften att bygga det här i delar av Stockholmsmässans anläggning och arbetet nu går oerhört snabbt fram", säger Christian Clemens, vd på Stockholmsmässan.

Arbetet med att bygga det externa sjukhuset i delar av Stockholmsmässans anläggning sker i ett nära samarbete mellan Region Stockholm, Locum, Försvarsmakten och Stockholmsmässan – ett arbete som kräver hundratals medverkande från olika expertområden. Enbart från Stockholmsmässan har 200 personer arbetat intensivt med att färdigställa det externa sjukhuset, och idag ökar man upp med ytterligare 50 personer på plats. Majoriteten av dessa är medarbetare från Stockholmsmässan men de avser även våra entreprenörer och grossister som har klivit in och stöttar i det intensiva arbetet.

"Stockholmsmässans uppdrag i det här komplexa projektet innefattar samtliga yrkeskategorier och entreprenörer som i vanliga fall levererar till våra ordinarie evenemang. Det är fantastiskt att uppleva en sådan uppslutning och det engagemang som både medarbetare och samarbetspartners visat prov på i denna tuffa situation", säger Rikard Skärebo, produktionschef på Stockholmsmässan och samordningsansvarig för det externa sjukhuset.

Tillsammans med Stockholmsmässans entreprenörer levererar man allt inom el, VVS, vatten, byggnation och måleri, informationsmaterial och skyltar, hantering av avfall samt distribution av förbrukningsmaterial. Stockholmsmässan står även för den fysiska säkerheten på plats. Strategin för arbetet med att bygga upp det externa sjukhuset har växt fram i täta möten mellan de tre parterna Stockholmsmässan, Region Stockholm och Locum, där Locums expertis inom området varit avgörande. Bland annat så står de för Oxygen-leveransen, det vill säga medicinsk klinisk ren gas.

"Vi har också grossister som hjälpt oss att dammsuga marknaden på specifika produkter som vi haft behov av och nu fått levererat, tack vare att flera av våra leverantörers kunder i sin tur låtit våra beställningar gå före i produktionskön. För att förstå omfattningen av projektet; sjukhuset har i dagsläget sju tusen eluttag, fem mil kabeldragning och sex kilometer mässvägar. Det här är verkligen ett gemensamt arbete som många människor kan känna sig stolta över", säger Rikard Skärebo.

"I dagsläget arbetar vi på Stockholmsmässan med fokus på att genomföra höstens samtliga evenemang, samtidigt som vi följer myndigheternas rekommendationer och regeringens beslut om att begränsa allmänna sammankomster. Det är otroligt viktigt för samhället i stort att de företag som kan driva sin verksamhet framåt gör det, om än anpassad efter rådande omständigheter", Christian Clemens.

Elmia AB omgrupperar under pandemitiden

Elmia kortidspermitterar drygt 70 av cirka 90 anställda till olika grad från 1 april. Coronapandemin förändrar snabbt förutsättningarna för människor och verksamheter runt om i världen. Så också för Elmia som nu agerar för att minimera konsekvenser av att möten, mässor och events behöver flyttas fram. Genom att nyttja det statliga bidraget för korttidspermittering säkerställer Elmia långsiktig likviditet och behåller möjligheten att snabbt återinkalla personal när behoven uppstår igen. Elmia kommer från den 1 april att korttidspermittera drygt 70 av cirka 90 anställda till olika grad.

Elmias styrelse och ledning har analyserat och diskuterat regeringens stödpaket tillsammans med bland andra arbetsgivarorganisationen Sobona, fackförbundet Vision samt ägaren Jönköpings kommun. Det finns också en kontinuerlig dialog mellan kommunens bolag och kommunens olika förvaltningar för att använda personal för den bemanning som behövs i olika verksamheter under pandemin.

"Vi gör vad vi kan för att komma stärkta ur denna utmanande situation som också påverkar besöksnäringen och arbetstillfällen i vår region. Vi är övertygade om att efterfrågan på det mänskliga mötet med upplevelser, utbyte av erfarenheter, innovationer och affärsutveckling kommer vara stort när pandemin och dess konsekvenser lagt sig", säger Lotta Frenssen, vd Elmia.

"I detta skede är det viktigt att vi kraftsamlar och använder kommuninvånarnas resurser klokt och effektivt.Nu krävs ökat samarbete mellan de kommunala bolagen samt de kommunala förvaltningarna för att möta de behov och situationer som uppstår under pandemin", säger Ilan De Basso som är ordförande i Rådhus AB, som äger bolagen inom Jönköpings kommun där Elmia AB ingår.

----------------------------------------------------------------------------------------------FAKTA: Statens införande av så kallad korttidspermittering innebär att företag som drabbas av tillfälliga ekonomiska problem till följd av något oväntat under en kort tid kan reducera arbetstiden för anställda. I praktiken innebär det att anställda går ner i arbetstid under en period (permittering) samtidigt som staten går in och ger ekonomiskt stöd. Anställda får behålla en stor del av sin ordinarie lön under permitteringen och företagets personalkostnader minskar. Systemet används för att minimera uppsägningar och underlätta för företag att snabbt komma igång igen när läget vänder.

Statens subventioner för korttidspermitteringar gäller som längst året ut, det vill säga fram till 31 december, 2020.

 

Elmia AB är ett av Nordens ledande mässföretag och arrangerar årligen olika mässor inom en rad affärsområden, inklusive konferenser, kongresser och event. Som mötesplats har Elmia en offensiv position - mitt bland människor och företag som antingen har eller söker nya idéer, produkter och tjänster.

 

Jönköpings Rådhus AB är moderbolag till 10 hel- eller delägda dotterbolag samt ett antal dotterdotterbolag. Ändamålet med verksamheten är att utgöra en effektiv organisation för styrning, uppföljning och förvaltning av kommunens bolag.

 

Internationell kongress om 3D-printing till Örebro

"Det blir en chans för svenska företag att ta del av några av de senaste trenderna inom additiv tillverkning", säger Mikael Melitshenko på Alfred Nobel Science Park.

Det är Region Örebro län och Alfred Nobel Science Park som tillsammans med universitetet i Bologna står bakom mötet som arrangeras inom ramarna för Vanguard-initiativet.

Vanguard-initiativet, där Region Örebro län sedan år 2017 är fullvärdig medlem, är en EU-satsning som syftar till att främja den europeiska industrins internationella konkurrenskraft genom samarbeten mellan europeiska regioner inom olika området, som till exempel 3D-printing.

Förra årets hölls en liknande kongress i Bologna, Italien. Då anordnades föreläsningar av talare från bland annat Holland, Slovenien, Frankrike och Sverige.

Deltagarna ska besöka såväl Alfred Nobel Science Park som företagen Lasertech och AMEXCI i Karlskoga. Det arrangeras också en workshop där de senaste nyheterna inom 3D-printing presenteras. Fokus ligger på 3D-printing i olika material inom tillverkningsindustrin.

"Region Örebro läns åtaganden inom Vangaurd-initiativet ligger i linje med vår innovationsstrategi, och när det gäller just 3D-printingen har vi under de senaste åren bidragit i skapandet av en gemensam nationell plattform och ett gemensamt arbetssätt. Vid sommarens kongress får vi ett ypperligt tillfälle att ta det vidare till en internationell nivå. I förlängningen hoppas vi kunna stärka vår regionala konkurrenskraft och tillväxt vilket kan leda till nya arbetstillfällen i länet och i regionen", säger Irén Lejegren (S), ordförande i Region Örebro läns regionala tillväxtnämnd.

Förutom de parter som är engagerade i det europeiska samarbetet välkomnas också företag och andra organisationer som är intresserade av 3D-printing i olika material.

 

Bilden: Den 16-17 juni är Örebroregionen värd för en europeisk kongress om 3D-printing.