nyheter
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
flyttas till 2022
Inga fysiska mässor
på Svenska Mässan Gothia Towers i vinter och vår.
Entrepreneur Of The Year.
De tog hem priset
som Stockholms främsta entreprenörer.
arbetsmarknadspaket
Helsingborg:
Coronapaket till stöd för besöksnäringen även 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Bo på hotell utan att träffa andra gäster - boka en Safecation

Njut av en heldag i sängen i ljuvliga hotellrum och upplev maximal avkoppling, alla måltider levereras nämligen till sängkanten. Låter det som en dröm? Sluta drömma, det är verklighet och bokningsbart på en rad slott och herrgårdshotell i närheten av Stockholm - Stay in Bed är höstens och vinterns "safecation".

"Detta paket är verkligen en "safecation" då du inte träffar några andra gäster och har minimal kontakt med hotellets personal. Idén till Stay in bed föddes i våras när vi i rask takt tog fram erbjudanden som låg i linje med vår nya verklighet som pandemin orsakade. Vi jobbar ständigt med att hitta nya sätt att erbjuda våra gäster trygga alternativ, trots pandemi. Stay in bed blev en succé på Ulfsunda Slott som var först ut så nu har vi adderat paketet på de flesta av våra övriga destinationer", säger Anna Rosmalm, Marknadschef på Stockholm Meeting Selection.

 

Vad är en "safecation"?

En "safecation" = Total. Avkoppling. Avskilt.

 

Checka in och njut av lyxig och avkopplande tid på hotellrummet varvat med härliga promenader i vackra omgivningar. Alla Stockholm Meeting Selections destinationer har gemensamt att de ligger vackert med närhet till underbar natur. Att boka en Stay in bed på ett slott eller en herrgård ger utrymme för maximalt med mys i en ljuvlig hotellsäng med din närmaste familj. Njut av alla underbara måltider som levereras direkt till rummet. Ett perfekt sätt att få tid för återhämtning och miljöombyte, något som många suktar efter i dessa tider.

"Då våra slott och hotell har olika profil så finns det variationer av vår "safecation". Föredrar man grönt kök ska man boka Åkeshofs Slott som har grön matfilosofi, älskar man historia och fransk matfilosofi väljer man kungliga Rosersbergs Slottshotell och är man sugen på att kombinera Stay in bed med naturupplevelser är Skytteholm på Ekerö ett ypperligt alternativ, här kan den modiga ta ett dopp i Mälaren och njuta av vår sjöbastu innan man kryper tillbaka ner i hotellsängen", säger Anna Rosmalm.

Stay in Bed är bokningsbart på Åkeshofs slott, Rosersbergs Slottshotell, Villa Lovik (Spahotell), Skytteholm Hotell & Konferens, Ulfsunda Slott och Näsby Slott.

 

Exempel på vad som ingår:

 

• En halv flaska mousserande vin

• Snacks & Charkuterier

• Varmrätt och dessertbricka som serveras till rummet

• Chokladtryfflar samt färsk frukt

• Slottsfrukost på rummet

 

Se alla Stay in Bed och hotell på Staycation Stockholm

------------------------------------------------------------------------------------------Stockholm Meeting Selection (SMS) driver 10 hotell, slott och mötesplatser med olika inriktningar i Stockholm med omnejd. Allt från anrika slott och herrgårdar vid vackra sjölägen och kreativa mötesplatser i city. Vi tror på det levande mötet där kombinationen av förstklassig mat, spännande design och atmosfär gör varje besök till en upplevelse utöver det vanliga. Våra hotell finns samtliga på bekvämt avstånd från Stockholm City och flera av dem nära Bromma och Arlanda flygplats.

I Stockholm Meeting Selection ingår Ulfsunda Slott, Hesselby Slott, Skytteholm Hotell & Konferens och Åkeshofs Slott i västerort med Restaurang Råkoko, samt Näsby Slott i Täby med Lilla Slottskrogen, Lovik och Bosön på Lidingö, Sturegatan 15 och Restaurang Hantverket i city samt Rosersberg Slottshotell i Sigtuna.

Nordic Choice Hotels tar action för att alla ska få en god jul

Det har blivit en tradition att de enskilda hotellen inom Nordic Choice Hotels samlar in julgåvor till utsatta barn. Till följd av covid-19 och den ensamhet som många känner så är behovet av uppskattning och en gåva större än någonsin. Nu startar årets viktigaste insamling.

För nionde året i rad genomför Nordic Choice Hotels initiativet Ensam julgran söker klappar på sina hotell runt om i Norden.

"Året vi snart lämnar har varit otroligt tufft för många, inte minst för dem som har hamnat i en krävande ekonomisk situation som en följd av corona. Med en annan jul som väntar för många familjer har initiativet Ensam julgran aldrig varit viktigare än i år", säger Torgeir Silseth, koncernchef Nordic Choice Hotels.

Initiativet innebär att de enskilda hotellen samlar in julklappar i samarbete med en lokal organisation som arbetar för att stötta människor i en utsatt livssituation. Sedan 2012 har 415 000 julklappar samlats in till barn och vuxna i Norden.

"Det engagemang som Ensam Julgran skapar och den glädje människor som får bidra känner är oerhört rörande att se. Ett av julens viktigaste budskap är att ta hand om dem som finns omkring oss, och i år är detta extra viktigt", avslutar Torgeir Silseth.

 

Så bidrar du:

• Köp en julklapp och slå in den. Tänk på att julklappen ska vara något som ett barn vill ha och önskar sig, inte bara något du tror att barnet behöver. Det får gärna vara en upplevelse! Till exempel brukar biocheckar vara uppskattade och passar dessutom till barn i olika åldrar.

• Slå in julklappen och skriv en lapp med information som beskriver vilken ålder eller vilka intressen som julklappen kan passa för. Till exempel: “God jul till dig som är 3-5 år och tycker om att leka utomhus. Julhälsningar från Pia”.

• Lämna julklappen under julgranen på närmaste Nordic Choice Hotel.

 

På dessa hotell kan du lämna din julklapp

 

Nya undersökningsresultat: många planerar redan för svemester 2021

För tredje året i rad redovisar destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, resultaten från undersökningen Resa i Sverige. Årets resultat är tydligt märkt av coronapandemins konsekvenser och visar både på ett ökat inrikes resande i somras och ett stort intresse för att uppleva mer av Sverige sommaren 2021.

I spåren av den pågående coronapandemin har svenskarnas beteende och attityder till resande inom Sverige förändrats. Undersökningen Resa i Sverige mäter varumärkeskännedom och attityder som besökarnöjdhet kopplat till besök vid nätverkets medlemsdestinationer. Den genomfördes under september månad strax efter avslutad sommarsäsong.

I undersökningen uppger sju av tio att de hade planerat att resa mer sommaren 2020. En stor andel av de tillfrågade säger att de i större utsträckning än planerat valde att stanna i närheten av hemmet, det vill säga, att ha hemester. Inför år 2021 har endast fyra procent uppgett att de planerar resa mindre än år 2020. Yngre personer är mer benägna än äldre att vilja resa mer under 2021.

Många planerar redan för resande inom landet 2021: fyra av fem personer uppger att de vill se mer av Sverige framöver. Bland de mer specificerade alternativen har många valt resor till kust och skärgård samt storstäder. Skillnaderna är dock små och det är tydligt att det finns en efterfrågan på samtliga av undersökningens specificerade destinationskategorier.

"För oss i destinationsnätverket är det viktigt att kontinuerligt följa besökares preferenser och förändringar i attityd och beteende för att kunna matcha deras behov. Den kunskap vi får kan vi sedan dela med besöksnäringen på våra destinationer och på så sätt hjälpa dem planera inför framtiden", säger Anna Wittgren från Malmö stad, som är ordförande i SNDMO.

Utöver Coronarelaterade frågor i undersökningen, har man precis som tidigare år kartlagt besökarens kännedom, preferenser och nöjdhet av städer och platser man besökt samt planerar att besöka. Resultaten från årets undersökning visar att det viktigaste vid valet av semesterort även fortsättningsvis är att människorna i staden/på platsen har ett trevligt bemötande, följt av att den har en bra atmosfär.

 

Bilden: Ett turistande par i centrala Malmö.

--------------------------------------------------------------------------------------------SNDMO:

Swedish Network of Destination Management Organisations, som förkortas SNDMO, är en opolitisk, ideell förening. Medlemmar i föreningen är kommuner eller destinationsorganisationer som arbetar med destinationsutveckling i Sveriges större kommuner. Föreningens viktigaste ändamål är att vara ett forum för kunskapsöverföring inom destinationsutveckling. Anna Wittgren från Malmö stad har för närvarande ordförandeskapet i SNDMO.

 

Undersökningen Resa i Sverige:

Undersökningen har genomförts av företaget Research One på uppdrag av SNDMO. I undersökningen tillfrågades 7005 svenskar över 18 år om resvanor och attityder. Undersökningen genomfördes under perioden 8-18 september.

Åbymässan har stängt – byggs om till padelhall

SOM alla anläggningar inom mötes- och eventindustrin, inte minst Sveriges ledande mässanläggningar, har de drabbats extremt hårt av den pågende pendemin. I stort sett har allting stängts sedan mars och det i motsats till att flera andra länder har börjat öppna sina anläggningar igen, som till exempel världens ledande mässland Tyskland, som med säkra metoder skapar mässor som garanterar säkerheten för besökare och utställare.

Att Sverige istället valt en helt annan väg, genom att stänga i samtliga möjligheter till events och mässor, kan kanske ses som en omväg som kan och ska diskuteras, men här står vi nu vid vägskälet. Ska myndigheterna och staten bestämma sig för att låta årtionden av hårt uppbyggnadsarbete inom möten och events störta ned i gruset på grund av felaktigt fattade beslut om hur vi ska möta fler smittade av Covid-19? Eller ska förnuftet, liksom i Tyskland, och i i stort sett hela Asien få råda?

Flera anläggningar har svåra problem i omställnignen mellan tradionella mässor och digitala utställningar. Åbymässan i Mölndal, som drevs av EasyFairs,  öppnade för knappt två år sedan, men nu stängs verksamheten ned. För bara någon vecka sedan skrev Easy Fairs under ett gemensamt upprop tillsammans med Stockholmsmässan, Svenska Mässan och Elmia om stöd för att överleva den här krisen. Men landet Sverige ansee sig uppenbarligen ha råd med att stänga ned verksamheter som är en av de allra viktigaste verksamheterna för att utveckla landet, kunskap och företag.

Vi vet att alla mäss- och kongressanläggningar är en oerhört viktig del av Sveriges framtida utveckling, men det verkar som om regering, riksdag och landets inblandade myndigheter inte bryr sig i särskild omfattning. Eller så saknar de helt enkelt bara kunskap.

Tidigare hade vi också haft kontakt med Idha Tell, Pr-ansvarig inom Easyfairs:

"I snart två år har Easyfairs drivit Åbymässan, i lokaler som hela tiden har ägts av fastighetsbolaget Klövern. Pandemin har som vi vet satt hård press på vår bransch och sedan i mars har vi inte kunnat genomföra några mässor eller större möten på Åbymässan. Vi kommer dock framgent att arrangera event i flera olika nordiska länder och i hela Sverige".

Coronapandemin tog knäcken på Åbymässan, eller om man så vill, en senfärdig regering som inte tar sig samman och fattar snabbare beslut om hur vi ska rädda och utveckla en viktig del av svenska framgångskanaler, som mässor och events.

Den stora mässhallen har stått i det närmaste tom sedan smittspridningen tog fart i mars, och mässbolaget Easyfairs vd, Joachim Warnberg, har riktat skarp kritik mot regeringen på grund av den situation som hans del av mötes- och eventindustrin har hamnat i.

Nu är det klart att fastighetsägaren Klövern ihop med nya samarbetspartnern Padelpartners tar över hyreskontraktet. Tanken är att på bara några månader bygga upp vad som kan komma att bli världens största padelhall, med 26 banor under samma tak. Hur hotellet ska få några gäster som stannar efter en timmes padelspel återstår att se.

Emirates lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus

EMIRATES har tillkännager ett första branschinitiativ för att tillhandahålla en utökad reseförsäkring utöver sitt nuvarande Covid-19-skydd, enligt Arabian Business Newsletter.

Den nya försäkringen är utökad utan att den kostar någonting utana ingår i biljettpriset, och är utställd av försäkringsbolaget AIG Travel. Försäjkringen är framtagen för att ge alla passagerare ett "verkligt unikt erbjudande för stressfri och problemfri resa", säger flygbolaget i ett uttalande.

Den nya flerriskreseförsäkringen som inkluderar en Covid-19-täckning kommer automatiskt att gälla för alla Emirates-biljetter som köpts från och med den 1 december och sträcker sig till Emirates codeshare-flygningar som drivs av partnerflygbolag, så länge biljettnumret börjar med 176, skriver man i sitt pressmeddelande.

"Emirates är det första flygbolaget som erbjuder gratis globalt Covid-19-skydd för resenärer så långt tillbaka som i juli, och svaret från våra kunder är oerhört uppmuntrande", säger Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Emirates ordförande och verkställande direktör.

"Vi har inte vilat på våra lagrar och fortsatte istället att titta på hur vi kan erbjuda våra kunder ett ännu bättre erbjudande. Vi var mycket nöjda med att nu kunna erbjuda den här nya multiriskreseförsäkring med Covid-19-täckning, till alla våra kunder.

"Vi ser en starkt ökad aptit för resor runt om i världen, särskilt på väg in till kommande vintersemester när människor söker varmare klimat och familjedestinationer som Dubai. Genom att lansera den här nya multiriskreseförsäkring och Covid-19-täckning strävar vi efter att stärka våra kunders självförtroende för att göra sina resplaner i vinter och börja flyga igen  i början av 2021", säger Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

Försäkringen gör att Emirates-kunder kommer att täckas när de flyger till någon destination, i vilken klass som helst, så länge det är med Emirates eller ett code-share-bolag.

Höjdpunkterna i försäkringen inkluderar akutsjukvårdskostnader utomlands upp till $ 500 000, reseavbokning upp till $ 7 500 för icke-återbetalningsbara kostnader om resenären eller en släkting inte kan resa eftersom de diagnostiseras med Covid-19, reseförlust upp till $ 7 500 om resenären inte får ett Covid-19-relaterat test eller medicinsk screening på flygplatsen och $ 150 per dag per person i upp till 14 dagar i följd om resenären testar positivt för Covid-19 när han är utanför sitt hemland och oväntat placeras i en obligatorisk karantän.

"Vårt hopp är att hjälpa till att lindra några av de problem som resenärer kan ha när de planerar resor under denna tid", säger Jeff Rutledge, vd, AIG Travel.

I likhet med andra flerriskreseförsäkringsprodukter har Emirates täckning också bestämmelser om personliga olyckor under resor, vintersportsskydd, förlust av personliga tillhörigheter och resstörningar på grund av oväntat stängning av luftrummet, reserekommendationer eller råd.

 

Foto: Ny reseförsäkring och Covid-19-täckning gäller automatiskt för alla Emirates-biljetter som köpts från 1 december utan extra kostnad.

Ny ordförande till Svenska Mötens styrelse

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

Svenska Mötens nya styrelseordförande Ann-Christin Edling Jönsson har en bred bakgrund inom handeln på flera olika positioner på företag som Åhléns, RNB retail and brand, samt som aktiv styrelseledamot på bland annat Ballingslöv International. Idag arbetar hon som Country Operations Manager på Plantagen.

Mötesindustrin är hårt drabbad av pandemin. Svenska Mötens nya styrelseordförande Ann-Christin Edling Jönsson, kommenterar den stundande utmaningen så här:

"När jag fick frågan från Svenska Mötens valberedning tvekade jag inte en sekund att anta utmaningen. Att tillsammans med den övriga styrelsen och ledningen få chansen att utveckla Svenska Möten, är en utmaning jag inte kunde tacka nej till. Vi har en spännande framtid med många möjligheter framför oss".

"Jag kommer att bidra med nytänkande, en positiv energi och min erfarenhet av att ta fram, utveckla och utvärdera strategier och tillföra ett starkt kommersiellt tänk i styrelsearbetet", säger Ann-Christin Edling Jönsson.

Tillsammans med de befintliga ledamöterna, Daniel Svensson från Marstrands Havshotell, Charlotte Bode från Gällöfsta Konferens och den externa ledamoten Anna Harryson, ska nu den nya styrelsen med Ann-Christin vid rodret styra Svenska Möten in i framtiden.

 

Svenska Mötens styrelse består av:

• Ann-Christin Edling Jönsson, extern styrelseordförande.

• Tomas Lindqvist, Högbo Brukshotell.

• Carin Sjöberg, Stockholm City Conference Centre.

• Claes Västerteg, Två Skyttlar.

• Daniel Svensson, Marstrands Havshotell,

• Charlotte Bode, Gällöfsta Konferens.

• Anna Harryson, extern ledamot.