nyheter
-22 miljoner passagerare
Swedavias delårsrapport
januari-september 2020: Långsam återhämtning och hög osäkerhet.
- 53% jämfört med 2019
174 miljoner jobb inom resor och turism kan gå förlorade
på grund av Covid-19 och resebegränsningar, säger WTTC.
Inställt
Formex
och Stockholm Furniture & Light Fair 2021 ställs in.
4-6 november 2021
Nordic MICE Summit 2020
flyttar till nya datum 2021.
Växande rörelse
Berlin intensifierar sin hållbarhetssatsning
går med i GDS-Index.
Hösten 2021
Comic Con
i Stockholm och Göteborg flyttas på grund av pandemin.
Yes I can!
Radisson Hotel Group
lanserar ett nytt varumärke: Radisson Individual och tecknar avtal med tio nya hotell.
Näringförbud sedan mars
Sveriges största mässanläggningar
presenterar det gemensamma säkerhetsinitiativet: Vi ses säkert.
Startar i november 2020
Nytt innovationsprojekt för omstart i besöksnäringen
ska utveckla nya affärsmodeller.
2-8 november
Psykeveckan i Umeå 2020
16:e året i rad – i år helt digitalt.
RSS
rss_icon
Länkar
Swedavias delårsrapport för januari-september 2020: Långsam återhämtning och hög osäkerhet

Swedavias delårsrapport för januari-september 2020 präglas av covidpandemins dramatiska effekter på flygresandet och Swedavias verksamhet. Under perioden reste 8,7 miljoner resenärer vid Swedavias flygplatser, en minskning med hela 22 miljoner resenärer jämfört med föregående år. Nettoomsättningen minskade till 2 040 MSEK (4 671) och rörelseresultatet blev -717 MSEK (721). Exklusive omstruktureringskostnader och realisationsvinster uppgick rörelseresultatet till -1 098 MSEK (775).

"Under tredje kvartalets inledning såg vi en viss återhämtning av efterfrågan, men den har tyvärr stannat av och antalet resenärer är fortsatt kvar på historiskt låga nivåer. Den unika situation som vi befinner oss i innebär stora påfrestningar för Swedavia som bolag, då vi är helt beroende av intäkterna från flygplatsverksamheten. Vi vidtog tidigt kraftfulla åtgärder för att anpassa oss till de nya förutsättningarna. Men när resandet i princip upphör förlorar vi våra intäkter, vilket avspeglas i periodens resultat", säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Under det tredje kvartalet fortsatte Swedavia arbetet med att reducera kostnaderna och att genomföra stora delar av det varsel som lades i mars, samt med att anpassa organisationsstrukturen för att säkerställa bolagets konkurrenskraft även i framtiden. Det är ett arbete som fortsätter under fjärde kvartalet. Det aktieägartillskott som regeringen också fattat beslut om är helt nödvändigt för Swedavias förmåga att fullfölja sitt uppdrag.

"Det mesta tyder idag på att det kommer att dröja flera år innan resandet närmar sig de nivåer som rådde innan pandemin. Samtidigt är nationell och internationell tillgänglighet en absolut nyckel för att framgångsrikt återstarta samhällen och ekonomier. Sverige är ett exportberoende land och goda flygförbindelser med omvärlden är nödvändiga. Därför är det oroväckande att återhämtningen i flygresandet nu stannat av efter en tillfällig uppgång under sommaren drivet av ett ökat fritidsresande", säger Jonas Abrahamsson.

"Att förhindra smittspridning är högsta prioritet på Swedavias flygplatser. Men vi ser också smittskyddsåtgärder som skiljer sig åt mellan länder och över tid, vilket försvårar resande även i de fall där det är möjligt eller nödvändigt. Behovet av koordinering och inte minst en internationellt harmoniserad syn på säkert resande är därför av mycket stor vikt för att möjliggöra en framgångsrik återstart av världens ekonomier", säger Jonas Abrahamsson.

För perioden januari-september hade Swedavia en nettoomsättning på 2 040 MSEK (4 671) och ett negativt rörelseresultat om -717 MSEK (721), vilket var 1 438 MSEK lägre än föregående år. Under perioden reste 8 718 000 resenärer till eller från Swedavias flygplatser (30,8), vilket är en minskning med 72 procent jämfört med föregående år. För det tredje kvartalet var minskningen 84 procent.

Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig på Swedavias webbplats: Om Swedavia - Finansiell information.

174 miljoner jobb inom resor och turism kan gå förlorade på grund av Covid-19 och resebegränsningar, säger WTTC

NYA siffror från World Travel & Tourism Council (WTTC) avslöjar att trots en svag förbättring sedan juni kan häpnadsväckande 174 miljoner jobb inom resor och turism gå förlorade 2020 om hinder för globala resor kvarstår.

Den nya siffran kommer från WTTCs senaste ekonomiska data, som tittar på effekten av Covid-19, liksom lokala och globala reserestriktioner för resor och turism.

Om de nuvarande restriktionerna för internationella resor fortsätter fram till slutet av 2020 - vilket resulterar i en begränsad återhämtning - kommer effekterna att vara förödande, med så många som 174 miljoner miljoner jobb förlorade globalt.

I jämförelse med de 197 miljoner jobb som beskrivs i den tidigare studien i juni, säger WTTC att denna positiva vinst till största delen drivs av återvändandet av inrikesresor i länder som Kina, som har visat en särskilt stark återhämtning på sin inhemska marknad. De har också genomfört ett omfattande test- och kontaktspårningsprogram, tillsammans med hälso- och hygienprotokoll, vilket ytterligare bidragit till denna betydande ökning.

Analysen visar dock att om nuvarande resebegränsningar skulle tas bort tidigare, globalt, skulle svindlande 31 miljoner jobb kunna sparas i slutet av 2020.

Detta motsvarar mer än en halv miljon jobb som sparas varje dag fram till slutet av 2020, vilket motsvarar nästan hela befolkningen i den amerikanska staden Atlanta eller den portugisiska staden Lissabon.

Långvariga resebegränsningar kan också eliminera 4,7 biljoner dollar i sektorns bidrag till global BNP, vilket motsvarar en förlust på 53% jämfört med 2019.

”Våra senaste uppgifter avslöjar allvaret av den långsiktiga negativa påverkan som den globala rese- och turistsektorn står inför, om vi inte arbetar tillsammans för att återuppta internationella resor omedelbart", säger Gloria Guevara, WTTC vd och koncernchef.

”Eftersom resebegränsningar över hela världen förblev på plats under sommarmånaderna, visar våra uppskattningar en ökning från 121 miljoner till 143 miljoner förlorade jobb. På bara fyra månader har vår studie visat att ytterligare 22 miljoner jobb hotas över hela världen. Detta är förödande nyheter, och vi behöver internationella samordnade åtgärder nu".

"Sektorns återhämtning kommer att försenas ytterligare, med fler förlorade arbetstillfällen, såvida inte karantäner ersätts med snabba, kostnadseffektiva tester vid flygplatser vid avgång och luftkorridorer. Ju längre vi väntar, desto mer möter den sjuka resesektorn en total kollaps".

För bara några veckor sedan var G20s turistministrar värd för mer än 45 vd:ar och medlemmar av WTTC som på Saudiarabiens begäran presenterade "The 100 million Jobs Recovery Plan" för att rädda den redan förlamade resesektorn och 100 miljoner jobb globalt.

The Game-Changing Plan skapades med input från WTTC-medlemmar och täckte en rad viktiga initiativ som var beroende av att säkerställa stark internationell samordning för att återupprätta effektiva operationer och starta om internationella resor.

Bland andra åtgärder inkluderade detta eliminering av karantäner och andra resebarriärer genom införandet av ett internationellt testsystem, kombinerat med stränga hälso- och säkerhetsprotokoll, för att göra det möjligt för världen att anpassa sig till att leva med Covid-19-viruset samtidigt som risken för att det sprids ytterligare minimeras.

Enligt WTTC: s ekonomiska konsekvensrapport för 2020 var Travel & Tourism ansvarig för ett av tio jobb (330 miljoner totalt), vilket bidrog med 10,3% till den globala BNP och genererade ett av fyra av alla nya jobb.

Formex och Stockholm Furniture & Light Fair 2021 ställs in

Stockholmsmässan ställer in två av sina största evenemang under första kvartalet nästa år.

Det rör sig om Formex, Nordens största inredningsdesignmässa som skulle ha genomförts i januari, och internationellt erkända Stockholm Furniture & Light Fair som brukar arrangeras i februari varje år.

Enligt Christian Clemens, vd för Stockholmsmässan, blir konsekvenserna omfattande. Dels för de drabbade utställarna, dels för Stockholmsregionen som förlorar stora intäkter när besökarna uteblir.

"Vi är i ett oerhört bekymmersamt läge för hela mötes- och mässindustrin, det här får konsekvenser för alla de näringar där våra event är viktiga. Vad gäller Formex tänker jag framför allt på alla små- och medelstora företag som är beroende av den mässan som handelsplats och som nu drabbas när vi tvingas ställa in."

"Ser vi på Stockholm Furniture & Light Fair så är den mässan inte bara en viktig mötesplats för branschen utan ett otroligt betydelsefullt evenemang för hela Stockholm som en av Europas två designhuvudstäder. Det är ett av regionens stora internationella event som i vanliga fall aktiverar hela stan", säger Christian Clemens.

Det är många företag som har visat intresse att ställa ut på båda mässorna under det första kvartalet nästa år. Chicie Lindgren, mässans affärsområdeschef för Stockholm Design Events, säger att de har arbetet in i det sista för att hitta lösningar till olika säkra genomföranden.

"Vi har bland annat sökt tillstånd hos polisen för att arrangera Formex i ett mindre format, där vi gjort stora justeringar och anpassningar för att erbjuda en mötesplats för ett slutet sällskap. Det har vi tyvärr fått nej på och nu kan våra utställare inte vänta längre på ett besked från oss utan vi tvingas ställa in."

Nästa år blir det istället en ökad satsning på Stockholm Design Week den 8–13 februari. Stockholmsmässans designteam arbetar på att skapa en händelserik vecka med fokus på att marknadsföra skandinavisk design.

Sanna Gebeyehu, produkt- och konceptägare av Stockholm Design Events vid Stockholmsmässan:

"Vi storsatsar för att aktivera både stora och små aktörer inom designvärlden, men även i närliggande branscher. Tillsammans skapar vi mindre mötesplatser i Stockholm där vi kan fortsätta att göra affärer och nätverka trots covid-19."

Flera lanseringar och utställningar är redan inbokande och både Stockholm Furniture & Light Fair och Formex är värdar för evenemang i city.

"Vi ska även göra olika digitala nedslag genom vår egen plattform, men också via våra mediapartners med starka digitala plattformar som till exempel Dezeen, världens mest inflytelserika arkitektur- och designmagasin."

"Det intressanta med hela den här situationen är att vi når ut bredare än någonsin internationellt", säger Sanna Gebeyehu.

Nordic MICE Summit 2020 flyttar till nya datum 2021

CORONA-PANDEMIKEN har fortfarande ett mycket starkt grepp över hela världen som mycket påverkar events som skulle ha ägt rum 2020.

Danmarksbaserade CCMG - Congress Consulting Management Group - har också påverkats och har fattat det svåra beslutet att flytta Nordiska mötet 2021 till slutet av 2021 - 4–6 november.

Nordic MICE Summit, som ursprungligen var planerat till mars 2021, kommer nu att äga rum senare på året på Hotel Ottilia i stadsdelen Carlsberg.

Hotel Ottilia ligger i Copenhagens nya stads- och kulturområde: Carlsberg City District - perfekt beläget mellan Frederiksberg, Valby och Vesterbro. Carlsberg city är ett område som blomstrar med aktivitet, små butiker, coola restauranger och mysiga kaféer som sträcker sig längs gatorna tillsammans med en mängd kulturella sevärdheter och konst.

Hotel Ottilia är centrum för detta nya område. Utforska grannskapet på cykel eller gå runt på de små gatorna och områdena där du hittar de lokala köpenhamnarna som hänger på de små torgen eller i en av de historiska trädgårdarna bland industribyggnaderna (en gång kända för att brygga öl). Carlsbergs är självklart mest känt för sin öl. Namnet säger antagligen allt, eftersom det är mer exakt samma sak som Carlsberg Breweries grundat av J. Jacobsen. Här hittar  du fortfarande de ursprungliga historiska byggnaderna, de gamla stallen med bryggerihästar och Jacobsen Brewery House.

Arrangörerna förväntar sig att cirka 50 utställare främst europeiska MICE-leverantörer från nordiska/europeiska hotell, hotellkedjor, CVB, Convention Bureauer, DMC:s och Flygbolag som har intresse för och har ett starkt fokus i ett närmare samarbete med Norden - Danmark, Sverige, Norge och Finland samt cirka 50 högpotentiella mötes- och eventköpare främst från Norden men också från andra starka mötesindustriländer i Europa.

Med ett program med speed date-möten, samt curatorledda aktiviteter och evenemang, kommer arrangörerna att skapa en stark nordisk mötesmarknad.

Vid denna tidpunkt har arrangören redan utställare klara från följande länder: Danmark, Tyskland, Holland, Italien, Skottland, Spanien och Schweiz ...

 

För mer information, besök: www.thenordicmicesummit.dk

Berlin intensifierar sin hållbarhetssatsning som mötesdestination

Global Destination Sustainability (GDS) -rörelsen har meddelat att Tysklands huvudstad Berlin ökar sin ambition att bli en av de mest innovativa och hållbara mötesdestinationerna i världen. Berlin kommer att delta i Global Destination Sustainability Index (GDS-Index) för att bedöma dess resultat och identifiera möjligheter att öka deras positiva miljö- och samhällseffekt.

GDS-rörelsen förenar och gör det möjligt för professionella målhanterare att skapa motståndskraftiga platser att besöka, träffas och leva i. Genom att samarbeta med hållbara och cirkulära strategier, tankesätt och färdighetsuppsättningar försöker den göra det möjligt för framtidens destinationer att frodas och stödja prestationen av FN: s hållbara utvecklingsmål.

Berlin har redan ett långvarigt engagemang när det gäller agendan för hållbarhet och deltar aktivt i att främja hållbarhet, cirkularitet och klimatneutralitet genom en mångfald av gröna initiativ i en mängd olika branscher. Business eventsindustrin är en av dem.

År 2019 lanserade Visit Berlin Sustainable Meetings Berlin. Genom detta innovativa initiativ engagerar Visit Berlin ett nätverk av partners och tjänsteleverantörer i Berlins mötesindustri. Det har utvecklats i en process med flera intressenter, vilket resulterat i införandet av ett hållbarhetshanteringssystem med en krävande kriteriekatalog baserad på olika internationella hållbarhetsstandarder.

Visit Berlin kommer nu att delta i GDS-indexet för att kartlägga, upptäcka och driva hållbara metoder bland dess affärssystemspartners ekosystem. I slutänden blir målet att skapa ett brett spektrum av allt mer hållbara erbjudanden för sina kunder. Genom att gå med i GDS-rörelsen kommer Berlin Convention Office of Visit Berlin att ägna sig åt:

 

• Jämföra hållbarheten i Berlin och dess mötes- och evenemangsindustri genom GDS-index.

 

• Förbättra Berlins hållbarhetsstrategi och leverantörsprestanda.

 

• Öka medvetenheten om och integrera "FN:s 17 mål för hållbar utveckling" i evenemangs- och besöksnäringens ekonomi.

 

• Inspirera kunderna att söka och prissätta destinationer med autentiska evenemangs hållbarhetsinitiativ och regenerativa modeller.

 

• Dela den kunskap som erhållits och exempel på bästa praxis i Berlin med sina kunder, kamrater och hela affärs- och fritidssektorn.

 

Besök about.visitberlin.de

Comic Con i Stockholm och Göteborg flyttas på grund av pandemin

Nordens största populärkulturella evenemang, Comic Con, har fått ändrade datum för genomförande flera gånger sedan mötesrestriktionen infördes på grund av pandemin i mars i år. Nu kommer beskedet att Comic Con Stockholm skjuts framåt i tiden igen och Comic Con Göteborg ställs in helt 2021. Orsaken är fortfarande den osäkra situationen som råder i Sverige och i världen på grund av Covid-19.

Comic Con Stockholm är ett etablerat populärkulturellt event med en stor skara fans. I september 2019 kom över 30 000 besökare till Kistamässan för att mingla med serietecknare, skådespelare, cosplayers och andra kreatörer. På grund av pandemin flyttades årets edition framåt från september 2020 till mars 2021, med förhoppningen att det då skulle gå att genomföra eventet. Nu står det dock klart att fansen får vänta ända till hösten 2021 innan Comic Con Stockholm slår upp dörrarna till ett färgsprakande Comic Con Stockholm på Kistamässan igen.

"Vi har hela tiden hoppats att vi skulle kunna genomföra Comic Con under våren 2021 och jobbat för det. Nu är det så klart jättetråkigt att återigen behöva meddela att vi skjuter fram eventet. Men för att kunna behålla den kvalitet på event vi har, säkerhetsställa en hög dignitet på inbjudna internationella gäster och välkomna tusentals besökare, så är det rätt beslut", menar Christian Kullman, ansvarig för Comic Con i Norden.

"Vi, våra partners, utställare och inte minst alla besökare skapar det här fantastiska evenemanget tillsammans. Det är en omöjlighet i det läget som råder i världen nu på grund av pandemin".

Förra året hade Comic Con premiär på västkusten, när 15 000 personer kom till Åbymässan för den första upplagan någonsin av Comic Con Göteborg. Succén var ett faktum. Besvikelsen blev därför stor bland fansen när årets upplaga i våras fick ställas in på grund av pandemin och istället flyttas ett år framåt i tiden, till maj 2021. Nu ställs även den upplagan in och ett nytt datum för Comic Con Göteborg är inte spikat.

"Vi vill inget hellre än att komma tillbaka till västkusten för ett lika storslaget Comic Con som premiären 2020. Men som läget är nu med rådande pandemi och en extremt oviss omvärld, så väljer vi att backa hem, innan vi förhoppningsvis kan återkomma till västkusten framöver", säger Christian Kullman.