platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som bestämts på mötet.
Event skapar möten
​Junior-VM i bowling
till Helsingborg 2021.
200 deltagare
2000 möten för att sälja
den arktiska hösten.
hållbarhet
Comfort Hotel
välkomnar gäster till att checka in på miljöinitiativet Green Rehab.
Event skapar möten
Byggnadsvård lockar allt fler
- 600 experter till konventet i Mariestad.
hotellnytt
Eldig byggstart
för Clarion Hotel Draken.
forskningsfokus
Hållbara Livsmedelsdagar
i Halmstad.
Events skapar möten
VM i slalomskateboard
till Båstad.
nytt jobb
Rikard Wildhuss
ny vd på Bergshotellet i Järvsö.
nytt jobb
Ny Regionschef Sverige
och Baltikum för Radisson Hotel Group.
RSS
rss_icon
Länkar
54 procent vet inte vad som bestämts på mötet

Möte efter möte utan att komma fram till beslut. Enligt en ny studie slösar vi bort mycket av de cirka 10 procent av vår arbetstid som består av möten. Över hälften av de som håller i våra möten saknar utbildning och ingen är tillräckligt förberedd när mötet börjar.

3,7 miljoner kronor per år. Så mycket kostar enbart mötestiden för ett företag eller organisation med 50 anställda, lågt räknat. Chefers mötestid kostar cirka 100 000 kronor per år.

Bara en femtedel svarar att alla eller nästan alla av deras möten har ett tydligt syfte och mål. "Att sitta en timme tillsammans i ett konferensrum utan syfte och mål är en väldigt dyr fikapaus", säger Fredrik Bauer från Mötesutveckling som ligger bakom studien. I undersökningen Svenskars möten 2019 har ett genomsnitt av svenska tjänstepersoner svarat på över 40 frågor om deras mötesvanor och upplevelser.

Det bästa som kan hända under ett möte är när beslut fattas enligt de svarande. Trots det är över hälften av alla på mötet osäkra på vad som har bestämts när det slutar. Ofta saknas syfte, mål och agenda utan att någon ifrågasätter det. 55 procent av de som leder möten saknar helt utbildning i att leda möten.

"Jag är förundrad över att så många saknar utbildning i att utföra ett arbetsmoment som de i genomsnitt lägger fem till sju timmar i veckan på", säger Fredrik Bauer.

Studien visar också att i stort sett alla svenska möten hålls i konferensrum, detta till trots att vi vet att fysisk rörelse och nya miljöer stimulerar kreativiteten och höjer energin. 80 procent har i stort sett aldrig promenadmöten trots att det ofta handlar om en avstämning mellan två personer.

54 procent ägnar som mest 30 minuter till att förbereda och följa upp ett möte de själva ska leda. "För att ett möte ska vara effektivt och att alla ska få en chans att komma till tals behöver det förberedas. Många möten skulle bli mycket bättre om fler planerade varför, vad och hur de ska göra på sina möten mer noggrant" menar Fredrik Bauer

Den som arbetar i offentlig sektor tycker att deras möten är mycket tråkigare än de som arbetar inom det privata näringslivet. ”Kanske beror det på lagkrav och formalia, men vem har sagt att vi måste ha tråkigt för det?”, undrar Fredrik Bauer. En annan skillnad är att den privata sektorn använder den nya tekniken och virtuella möten i större utsträckning än inom offentlig sektor.

Även om bilden kan verka nedslående finns det ett tydligt ljus. Åtta procent av de svarande menar att alla eller nästan alla av deras möten är effektiva. I undersökningen har man tittat närmare på vad som gör ett möte verkligt effektivt och sammanfattat slutsatserna i fem nyckelfaktorer.

 

Fem nyckelfaktorer för effektiva möten

• Struktur - Varför ska vi ses? Vad ska vi uppnå? Vad ska vi prata om?

• Underlag - För att alla ska kunna förbereda sig krävs besluts- eller förberedelsematerial.

• Rätt personer - Bjud in de som berörs av frågorna. Andra kollegor kan göra annat!

• Fokus - Se till att alla blir involverade i diskussioner och släpp telefonen.

• Avslut - Vilka är slutsatserna av mötet? Vem ska göra vad till när?

 

Fler tips och rapporten i sin helhet finns här

 

”Genom att vi nu har svar på över 40 frågor från ett snitt av svenska tjänstepersoner kan vi också aktivt jobba med förändring. Det företag eller organisation som vill utveckla sina möten kan jämföra sitt nuläge med genomsnittet och samtidigt sätta upp tydligt mål för sitt interna arbete”, säger Fredrik Bauer.

Svenskars möten 2019 presenteras i tre olika rapporter. Det här texten baseras på den första rapporten. De andra två publiceras under vecka 38 och 39. Delrapport två utgår från de som har mest effektiva möten och tittar på vad som utmärker deras möten. Den sista delrapporten beskriver fyra olika personlighetstyper och besvarar frågor om hur alla kan bli inkluderade och involverade på bästa sätt.

 

​Junior-VM i bowling till Helsingborg 2021

Unga bowlingutövare från hela världen kommer till Helsingborg Arena sommaren 2021 för att göra upp om VM-medaljerna i World Junior Championships.

"Vi är väldigt glada att vi äntligen har lyckats få ett mästerskap till Sverige, ett uttalat mål från vår sida som nu möjliggörs i samarbete med Helsingborg stad, Region Skåne och Olympia Bowling. Det ska bli jätteroligt att få ta emot alla juniorer och deras supportrar i Helsingborg 2021", säger Lena Sulkanen, generalsekreterare vid Svenska Bowlingförbundet.

Tävlingen arrangeras av Svenska Bowlingförbundet tillsammans med Olympia Bowling, Helsingborg stad och Event i Skåne.

"Vi ser fram emot att välkomna World Junior Championships 2021 kommer till vår stad. Helsingborg har en stark värdförening i Olympia Bowling och ett attraktivt geografiskt läge för ett världsmästerskap", säger Henrik Gidlund, Senior Project Manager på Helsingborg Convention & Event Bureau.

Sommaren 2021 väntas flera hundra bowlare och bowlingintresserade till Helsingborg för en veckas tävlingar där världens bästa bowlare under 18 år kommer att koras.

"Vi på Olympia Bowling tillsammans med våra elitföreningar IS Göta och Spader Dam är oerhört stolta och glada över att ett så stort och prestigefullt mästerskap som junior VM kommer till Helsingborg! Detta kommer ge vår sport en riktig skjuts i rätt riktning", säger Patrick Backe på Olympia Bowling.

"Det är fantastiskt roligt att tillsammans med Helsingborgs stad och Olympia Bowling kunna välkomna ännu ett juniormästerskap till Helsingborg och Skåne 2021 som skapar reseanledningar och genererar intäkter till förenings- och näringsliv", säger Pehr Palm, vd Event in Skåne.

 

Bilden: Hanna Engberg. Källa: Svenska Bowlingförbundet

2000 möten för att sälja den arktiska hösten

Mellan den 3-5 september har representanter från Northern Norway, Finnish Lapland och Swedish Lapland träffat internationella turoperatörer i Levi, Finland. Workshopen som genomfördes i det gemensamma samverkansprojektet Visit Arctic Europe kan visa upp imponerade siffror. 200 deltagare – 82 turoperatörer och 120 leverantörer samlades under två dagar för att genomföra över 2000 säljmöten. Det är den andra försäljningsworkshopen inom Visit Arctic Europe, den första ägde rum i Luleå i juni 2017.

Huvudsyftet med workshopen är att lyfta en ny potentiell säsong på internationell marknad – Arctic Autumn. I tillägg till workshopen genomfördes därför också så kallade familiarization trips – visningsresor – tillsammans med turoperatörerna där destinationer och företag i samtliga tre länder besöktes för att visa på möjligheterna att resa till Arktis även under höstperioden. En tidpunkt på året som passar den internationella resenären och turoperatörerna väl. Den arktiska hösten är färgstark och välkomnande, full av äventyr, djur och natur med norrskenet som en extra stark lyskraft. Under dessa visningsresor genomfördes över 1000 så kallade site inspections på anläggningar runt om i de tre länderna.

"Det har varit ett fantastiskt event hittills. Alla möten jag har haft har varit otroligt relevanta och konkreta och turoperatörerna är väldigt dedikerade och fokuserade på att utveckla hösten", säger Daniele Zanoni från Whalesafari Andenes.

Kirsi Jokela från Wexas Travel i UK delar Danieles positiva syn på workshopen:

"Kvaliteten på leverantörerna är väldigt hög och det är ett fantastiskt mervärde att kunna möta finska, svenska och norska företag samtidigt, på en och samma plats", säger hon.

"Det har varit spännande dagar och att döma av feedbacken från våra deltagare har det också varit framgångsrikt. Intresset för vår arktiska höst är stort, och att kunna öka företagens affär till att omfatta hela året är en lyckad investering för den här regionen sett ur ett hållbarhetsperspektiv", säger Anna Torsvik projektansvarig på Swedish Laplannd Visitors Board för Visit Arctic Europé II.

Kort om Visit Arctic Europe

Visit Arctic Europe II finansieras av Interreg Nord

Projektpartners: Finnish Lapland Tourist Board,

Northern Norway Tourist Board och Swedish Lapland Visitors Board

Deltagare: 121 turistföretag från regionen

Projektperiod: till 31.3.2021

Budget: 5,3 miljoner EUR

 

Comfort Hotel välkomnar gäster till att checka in på miljöinitiativet Green Rehab

Miljöproblem som plast i våra hav och matsvinn ökar markant. Den miljövänliga budgetkedjan Comfort Hotel har sedan förra året skurit ner på sitt plastmissbruk och gör nu sin största miljösatsning med Green Rehab - ett initiativ som har som syfte att inspirera gäster till ett större miljötänk, visa upp Comfort Hotels arbete och mål för en mer hållbar värld och växla miljöidéer med gäster.

Under en period på sex veckor med start 16 september förvandlas den urbana kedjans hotell runtom i Sverige, Norge och Danmark till så kallade Green Rehabs. När gästerna checkar in på Comfort Hotel och därmed Green Rehab kommer de mötas av hållbara hotell fyllda med information om några av de största miljöproblemen vi har och hur kedjan aktivt arbetar för att vara en del av lösningen. Gästerna kommer även uppmuntras till att bidra med sina bästa miljötips och hur Comfort Hotel kan bli ännu mer hållbart, i utbyte mot att vinna gratis hotellnätter.

"I maj 2018 bestämde vi på Comfort Hotel att vi skulle checka in på rehab för grovt plastmissbruk. Målet var att bli plastfria 2020, något vi redan har uppnått i år. Förutom att ha blivit av med plast gör vi också många andra miljövänliga åtgärder för att bidra till en mer hållbar värld. Vi vill värna om miljön genom att slänga mindre avfall, bruka mindre energi, reducera vattenkonsumtionen, minimera användningen av kemikalier och mycket mer. Detta kan vi inte göra ensamma, därför bjuder vi in våra gäster till att checka in på Green Rehab för att ta del av våra miljösatsningar- och mål. Dels för att inspirera och få med dem på vår resa men också för att lyssna in deras miljöidéer och önskemål", säger Anna Spjuth, Senior Vice President för Comfort Hotel.

Miljöintiativet kommer pågå i sex veckor mellan 16 september till 31 oktober. Under perioden kommer flera svenska, norska och danska influencers att checka in på Green Rehabs runtom i Norden för att ta del av Comfort Hotels miljöarbete och inspirera sina följare till att tänka mer hållbart och dela med sig av sina bästa miljötips.

"Comfort Hotel är en viktig drivkraft i arbetet med att skapa Nordens mest hållbara hotellupplevelse. Att bry sig om människor och miljö ligger i kedjans DNA, och med det här initiativet skapar man en ännu tätare dialog med gäster som vill bidra till att höja standarden för vad som är en miljövänlig hotellvistelse", säger Petter Stordalen, ägare av Nordic Choice Hotels.

 

Genom Green Rehab kommer följande delar av Comfort Hotels miljöarbete att belysas:

• Att hotellkedjan blivit av med all onödig engångsplast.

• Hotellkedjans arbete för att ta fram miljövänliga städmedel och att minska användningen av kemikalier som påverkar människor, djur och miljön. Målet är att reducera användningen till 12 gram per gäst/natt till 2021. Alla Comfort Hotel har implementerat Ultra Clean-vatten och Ozone-vatten istället för skadliga kemikalier.

• Målet att reducera hotellets vattenkonsumtion till 180 liter per gäst/natt till 2021.

• Målet att ha en återvinningsgrad på 99% till 2021. Uppnås genom ett cirkulärt tänkande inom alla hotellets delar, en ökad möjlighet till smidig återvinning, utbilda personal inom miljöfrågor, med mera.

• Comfort Hotel fokus på matsvinn och deras tilltag för att minska den, samt fokus på ekologiska matvaror och Fairtrade-kaffe.

Byggnadsvård lockar allt fler - 600 experter till konventet i Mariestad

Fler än 600 personer kommer till Byggnadsvårdens konvent i Mariestad 25 - 27 september för att vidga sina kunskaper om kulturarv, hantverk och hållbart byggande. Med miljön i fokus är byggnadsvård mer aktuellt än någonsin och konventet blev snabbt fullbokat.

"Vi förstod tidigt att biljetterna skulle sälja slut", säger Sara Roland, projektsamordnare på Byggnadsvårdens konvent och byggnadsantikvarie på Västarvet Kulturmiljö.

"Det visar hur stort intresset är för byggnadsvård just nu. Det är fjärde gången vi arrangerar Byggnadsvårdens konvent. Förra gången var vi drygt 500 medverkande, men det tillkommer hela tiden fler yrkesaktiva, så konventet växer fort, vi har över 150 programpunkter. Här finns alla från snickare, dekormålare och timmermän, till arkitekter, ingenjörer och representanter från museer och myndigheter."

Inom byggnadsvården vet man hur man bygger hållbart, anser Stephan Fickler, verksamhetsledare på Svenska byggnadsvårdsföreningen:

"Istället för att hela tiden använda nya resurser för att producera något som snabbt slängs är byggnadsvården mer resurssnål i sitt förhållningssätt. Det mest hållbara är förstås att använda befintliga hus i så stor utsträckning som möjligt. Genom varsamt och regelbundet underhåll kan gamla byggnader klara sig fint i många hundra år. Äldre, kulturhistoriska byggnader är ofta gedigna konstruktioner som kan anpassas för nya användningar, vilket också är klimatmässigt bra."

26 till 28 september finns det möjlighet för den intresserade allmänheten att kostnadsfritt få en inblick i hur man renoverar, restaurerar och bygger nytt på beprövat och hållbart vis. Då är det nämligen byggnadsvårdsmässa i konventets lokaler.

"I samband med att Sveriges experter inom byggnadsvård besöker Mariestad arrangerar vi Byggnadsvårdens marknad. Den är öppen för allmänheten, så att privatpersoner också kan träffa landets främsta företag på gamla hus. Här kan du få tips och råd om hur du ska göra, vilka material som passar bäst och hitta hantverkare med kompetenser du inte trodde fanns," säger Peter Jarbring som är mässansvarig.

 

Tre anledningar till att byggnadsvårda:

1. Rädda klimatet

Att laga istället för att byta ut sparar resurser och minskar utsläppen.

2. Rädda husen

Att byggnadsvårda är att använda material och metoder som borgar för lång hållbarhet.

3. Rädda kulturarvet

Människor mår bra av förankring och en vacker miljö. Äldre hus är utformade med omsorg från detalj till helhet och berättar vår historia.

 

Byggnadsvårdens konvent arrangeras av Riksantikvarieämbetet, Hantverkslaboratoriet, Västarvet, Byggnadsvårdsföretagen och Svenska byggnadsvårdsföreningen den 25 till 27 september i Mariestad. Fullständigt program går att ladda ned här. Konventet invigs i Mariestads domkyrka klockan 15:00 den 25 september.

Ulla Skoog (som 2015 höll sitt Sommar i P1 om byggnadsvård och har varit programledare av programmet Husesyn i P1) delar ut Svenska byggnadsvårdsföreningens pris Årets byggnadsvårdare 26 september. Byggnadsvårdsmässan öppnar för allmänheten klockan 13:00 den 27 september.

Riksantikvarieämbetet är den nationella myndighet i Sverige som leder och stöder arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Ansvaret omfattar i första hand frågor om kulturlandskap, kulturmiljöer, kulturföremål och museer.

Västarvet är en del av Västra Götalandsregionen och Sveriges största förvaltning för natur- och kulturarv. Vår ambition är att belysa natur- och kulturarvet från det lokala till det globala, från forntid till framtid och göra historien levande och tillgänglig för så många som möjligt.

Hantverkslaboratoriet vid Göteborgs universitet är ett nationellt centrum för kulturmiljövårdens hantverk, som drivs i samarbete med hantverksföretag, branschorganisationer och samhällssektorer.

Byggnadsvårdsföretagen är ett samarbete mellan 10 regionala företagsnätverk och är en nationell branschorganisation för specialister inom byggnadsvård. Här finns cirka 230 företag i nästan hela landet med specialistkompetens inom underhåll och restaurering av kulturhistoriskt värdefulla byggnader.

Svenska byggnadsvårdsföreningen är en oberoende, ideell förening som jobbar för skydda, vårda och bevara byggnader och bebyggelsemiljöer från alla tider. Det genom att skapa opinion, sprida och förmedla kunskap om byggnadsvård, beprövad byggnadsteknik och hållbart byggande.

 

Bilden: Från Byggnadsvårdens konvent och mässa i Mariestad 2017. Foto: Åsa Lindberg

 

Eldig byggstart för Clarion Hotel Draken

I dag kickade Petter Stordalen igång starten på Göteborgs senaste hotellsatsning, Clarion Hotel Draken. På plats framför Folkets Hus vid Järntorget, berättade Petter Stordalen om sina visioner för hotellet, som kommer bli stadens högsta hotellbyggnad. Ceremonin avslutades med att de på scen tände eld på en stor eld- installation, som bokstaverade DRAKEN.

Clarion Hotel Draken öppnar 2022 och kommer att erbjuda 470 hotellrum, flera restauranger, barer och konferenslokaler. I ceremonin medverkade förutom Petter Stordalen även Erik Selin, vd för Balder, Mats Arnsmar, vd för Folkets Hus och Hampus Magnusson, byggnadsnämndens ordförande i Göteborg. Att hotellet byggs på en betydande plats i Göteborg valde man att belysa genom att lämna över en av de första filmrullarna som visats på biograf Draken till Erik Selin, med syftet att gjuta in denna i byggnadens grund.

"Det finns de som tror att det är Avenyn som gör Göteborg. Att det är stadens pulserande nerv. Jag tror att den verkliga avenyn, den verkliga själen i Göteborg finns här. I det här området. Skapad av studenterna på ölhaken på Andra Långgatan och av alla människorna bland restaurangerna på Tredje Långgatan. Och här öppnar vi snart ett fantastiskt hotell med kronjuvelen biograf Draken i centrum", säger Petter Stordalen, grundare Nordic Choice Hotels.

Hotellet kommer bli över hundra meter högt där de två översta våningarna blir restaurang och skybar med magnifik utsikt över staden och hamninloppet. Hotellet knyts samman med befintliga byggnader och den anrika biograf Draken blir en del av hotellets event- och konferens utbud. Hotellet blir en viktig addering till Nordic Choice Hotels portfölj som idag har sju hotell i Göteborg.

"Det känns positivt att vara delaktig i ett så spännande och viktigt projekt. Jag är övertygad om att detta blir bra för både de som bor och verkar i området men också för staden som helhet", säger Balders vd, Erik Selin.

Hotellet är en del av detaljplanen för Masthuggskajen som ska utvecklas till ett område med puls, kulturell dynamik och internationella intryck. Här binder man samman gammalt och nytt. I området mellan Järntorget, Långgatorna och hamnen kommer 1 300 bostäder, 5 000 till 6 000 nya arbetsplatser och restauranger att växa fram. Området har höga hållbarhetsambitioner och Draken blir en miljöklassad byggnad som matchar Nordic Choice Hotels höga hållbarhetsmål.

 

Bilden: Petter Stordalen, Erik Selin, Hampus Magnusson och Mats Arnsmar, inviger spadtaget för Clarion Hotel Draken.