nyheter
flygnytt
Easyjet öppnar fler linjer
för att möta starkt ökande efterfrågan.
2-3 september
Nu börjar nedräkningen
till Nordic Meetings & Events Expo 2020 i Köpenhamn.
17-18 september 2020
Seoul blir värd
för UIA:s virtuella rundabordssamtal.
första gången på 51 år
Dubai Rugby Sevens 2020
ställs in på grund av Covid-19.
nytt jobb
Han blir vd för Visit Lund
lämnar digitaliseringsarbetet i svensk elitfotboll.
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
RSS
rss_icon
Länkar
Easyjet öppnar fler linjer för att möta starkt ökande efterfrågan

TROTS utmaningarna med karantänåtgärder som kommit tillbaka till marknaden för det populära semestermålen i Spanien, så meddelar Easyjet att de lägger till fler flyglinjer till sitt schema för att möta den ökade efterfrågan från briter som vill komma undan i sommar, en nyhet först publicerad av Molly Dyson, BTN Business Travel News Europe.

Flygbolaget hade ursprungligen bara planerat att använda 30 procent av sin normala kapacitet i sommar men säger nu att det utökar sitt schema till 40 procent mellan juli och september tack vare många nya bokningar.

Easyjet-verkställande svenske vd Johan Lundgren, säger att transportören såg en genomsnittlig passagerarfaktor på hela 84 procent i juli, där destinationer som Faro och Nice visade sig vara populära. Men han är också kritisk till att den brittiska regeringens införande av  karantänförfarandet skadar hela flygindustrin och menar att flygbolagen inte hade fått någon varning om återinförande av åtgärder för resenärer som återvänder från Spanien, vilket gör det svårt för dem att planera sin verksamhet.

De totala intäkterna för kvartalet som slutade den 30 juni var emellertid bara sju miljoner pund jämfört med 1,7 miljarder pund under samma period förra året, med Easyjets hela flotta på backen mellan 30 mars och 15 juni som ett resultat av coronaviruspandemin. De transporterade 117 000 passagerare av totalt 132 000 tillgängliga platser under de återstående två veckorna av kvartalet.

Flygbolaget förlorade 324,5 miljoner pund under kvartalet före skatt jämfört med en vinst på 174,2 miljoner pund förra året.

Men Easyjet sade att den första hela månaden med flygning i juli gav bättre resultat, med två miljoner passagerare som flög under månaden.

Flygbolaget planerar att skära ned antalet jobb med hela 4500 personer i en omstruktureringsåtgärd för att hjälpa bolaget att överleva en långsiktig minskning av efterfrågan på passagerare. Planen inkluderar stängning av Easyjets-baserna på Stansted, Southend och Newcastle flygplatser.

Företaget sa att det för närvarande har mer än 2,2 miljarder pund i likviditet, inklusive ett lån på 600 miljoner pund som erhållits genom de brittiska regeringens Covid Corporate Financing Facility.

Easyjet använde sin resultatrapport för att påverka den brittiska regeringen att tillfälligt avskaffa Air Passenger Duty för att stimulera passagerarefterfrågan och hjälpa flygindustrins återhämtning.

 

Foto: Easyjet A320.

Nu börjar nedräkningen till Nordic Meetings & Events Expo 2020 i Köpenhamn 2 och 3 september

Mer än någonsin behöver vi alla träffas öga mot öga ansikte mot ansikte och sätta igång allt som har skjutits upp och avbrutits länge nu. Nordic Meetings & Events Expo kommer att bli en riktig utgångspunkt för hösten och nästa års möten och evenemang. Och mässan kommer att vara ett exempel på allt vi både kan och vill ha under de nya förutsättningarna. Det dessutom utan att kompromissa med säkerheten. Här ligger Danmark klart långt före oss i Sverige där det är helt OK att skapa trängsel på Ullared, eller träffa massor av danskar på Emporia Shopping Center, men inte genomföra kultur- eller mötesprogram med fler än 50 personer.

Arrangören implementerar Horestas Safe to Visit-program, som säkerställer att alla reglerade säkerhetsåtgärder följs, och de följer myndigheternas avståndsrekommendationer, krav på städning, hygien, gästhantering och arbetsflöden, samt Horestas och myndigheternas andra rekommendationer. Horesta är Danmarks motsvarighet till Visita i Sverige.

Arrangören använder sig också av Live Connect-tekniken, så besökarna alltid vet exakt hur många människor som är i mässans olika zoner. Det finns extra medarbetare på "golvet", som erbjuder alkohol för handtvätt, handskar och eventuella munskydd. Arrangören lovar att ta hand om varje enskild besökare och gör det enkelt för beökaren att ta hand om sig själv. Du kan röra dig säkert och få inspiration till nya möten och evenemang, precis som du kan delta gratis i de många föreläsningarna och få spännande mötestekniker och möjligheter presenterade av de nominerade till årets danska Meeting & Event Award.

Delta gratis på föreläsare som handlar om allt från nudging till hur man navigerar efter Corona-verkligheten från toppnamn som futurist, Anne Skare Nielsen, störningsgurun, Dietmar Dahmen, beteendexpert, Sille Krukow och professor, Svend Brinkmann.

Det är också möjligt att följa liveströmning från EXPO, där du kan uppleva många av våra talare med mera. Detta kräver dock förhandsregistrering. Det kan du göra här!

Seoul blir värd för UIA:s virtuella rundabordssamtal

Seoul Convention Bureau (SCB) blir virtuell värd för den årliga Union of International Associations (UIA) Round Table i Asien-Stillahavsområdet 17-18 september i år i nära samarbete med företag i Seoul inom mötes- och eventindustrin.

UIA Round Table Asia-Pacific är den första virtuella rundabordssamtalet där de inbjudna delegaterna lyssnar på huvudinföranden och paneldiskussioner, deltar i diskussioner om olika frågor, deltar i nätverksaktiviteter på olika virtuella arenor som representerar Seoul. N Seoul Tower, Changdeokgung Palace, Seoul Botanic Garden, Dongdaemun Design Plaza (DDP) och Floating Island Convention har valts ut för att visa Seouls mötes och eventsjäl till delegaterna och placera staden också på den virtuella kartan.

Programmen är organiserade på ett sätt som liknar rundabordssamtal på plats och inkluderar allt från dagordningen: Keynote-tal, databasträningssessioner, presentationer och workshopdiskussion om olika ämnen och paneldiskussioner finns på programlistan för delegater att lyssna till och delta i. Med tanke på karaktären av rundbordsdiskussionerna räknar arrangörerna med att det blir ett större engagemang från deltagarna, också att diskussionerna kommer att vara mer likt realtidskommunikation live på en virtuell plattform och detta kommer också att tillämpas för avslappnade konversationer i det virtuella loungeområdet.

Seoul kommer att presentera videor som introducerar vad som gjort staden till en världsledande mötes- och eventdestination. Deltagarna kan välja och titta på dessa 360˚ VR-videor som är arrangerade i matriser av olika teman och tillgängliga på en virtuell teater. Minispel och överraskande priser kommer att delas ut till deltagarna för att främja interaktioner mellan mötesdelegaterna och underhålla dem samtidigt. Den delegat som gillar att ta reda på mer om Seoul kan besöka den virtuella Seoul-montern för en livechatt med SCB-personal eller ladda ner mer informationsmaterial.

”Det verkade spännande att vara värd för UIA:s rundabordssamtal och att få vara först ut. Och eftersom fler programpunkter passar in på rätt plats hos oss började det att framstå som ett framgångsrikt event redan på planeringsstadiet som också visar att Seoul är en bra värdstad för detta evenemang.  Jag hoppas att deltagarna kommer att ha möjligheter att besöka oss live i Seoul en dag och dra nytta av vårt PLUS SEOUL-stödprogram och naturligtvis se den vackra staden också för sig själva", säger Jihyun Kim, chef för MICE mötes- och eventteamet vid Seoul Tourism Organization.

Hon tillade också att ett av huvudmålen för dessa rundabordssamtal är att tillhandahålla en plats där deltagarna fritt kan träffas, hälsa och mingla som de skulle göra på plats också i verkligheten.

För registrering, besök https://uia.org/ för mer information.

 

Dubai Rugby Sevens 2020 ställs in på grund av Covid-19

Den enormt populära rubyturneringen Emirates Airline Dubai Rugby Sevens har ställts in för detta år, men kan komma att ersättas av en regional inbjudningsturnering, meddelade arrangörerna idag, detta skrev PM, Arabian Business Nrwsletter om först.

Det årliga evenemanget, som drar många tusentals åskådare från hela världen, skulle genomföras under den första veckan i december, men har blivit det senaste högprofilerade internationella eventet där den globala pandemin Covid-19 blir för svår att hantera.

Det är första gången på 51 år att turneringen inte genomförs, men också rugbyturneringen i Kapstaden i Sydafrika, har ställts in av Sevens arrangörer: World Rugby.

"Vi är naturligtvis besvikna över att inte få vara värd för Emirates Airline Dubai Rugby Sevens för första gången på 51 år, men vi förstår de extraordinära omständigheterna kring dagens annullering av öppningsturneringarna för den nya säsongen," säger Gary Chapman, president Emirates Group.

”Med 28 landslag från 18 länder på sex kontinenter har den nuvarande pandemin skapat en unik utmaning för logistik med varje land inför olika nivåer av restriktioner för resor runt om i världen.

”Besluten togs i överensstämmelse med relevanta myndigheter och internationell rådgivning om folkhälsa och med hälsa och välbefinnande i rugbysamhället och allmänhetens hälsa har självklart företräde. Båda värdarna kommer att återvända till ett fullständigt serieschema efter denna säsong,” tillade Chapman.

World Rugby-verkställande direktör Brett Gosper säger: ”Medan vi delar besvikelsen med spelare, lag, fans, värdar och alla som är involverade i de populära evenemangen i Dubai och Kapstaden, är detta ett försiktigtsbeslut som tas med hälsa och välbefinnande i världens rugbysamfund och det bredare samhället som är vår högsta prioritet och styrs av politiska beslut och internationella råd om folkhälsa. Vi ser fram emot att välkomna dessa underbara destinationer tillbaka till serien efter årets ström."

Turneringsdirektör Tom Burwell avslöjade att planerna är igång för att köra en regional inbjudningstävling istället.

Han sa: ”Även om vi inte kan leverera det världsberömda Emirates Airline Dubai Rugby Sevens i sitt traditionella format 2020, undersöker vi för närvarande alternativ för att säkert kunna leverera en inbjudningsturnering i december, vilket kommer att vara en inbjudan på klubbnivå regionalt fokuserad över rugby, netboll och cricket. ”

 

Foto: The Emirates Rugby Stadium i Dubai.

Han blir vd för Visit Lund

Nu är det klart vem som blir vd för destinationsbolaget Visit Lund AB. Per Welinder tillträder sin nya tjänst den 1 september.

"Per har det driv och engagemang som behövs för att ta steget vidare med Lund som en ledande kommun inom möten, evenemang och turism. Jag är mycket glad att kunna hälsa Per välkommen som vd för Visit Lund AB", säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande och ordförande i Visit Lund AB.

Efter ett beslut i kommunfullmäktige i mitten av december förra året bildades Visit Lund AB. Bolagets uppdrag är bland annat att värva, utveckla och genomföra publika evenemang och locka fler möten och kongresser till Lund.

Med en bakgrund inom såväl entreprenörskap som kommunikation och marknadsföring siktar Per Welinder högt redan från början:

"Är det inte märkligt att vi på tusen år inte har skapat något mer publikdragande än Domkyrkan? Skämt å sido, jag har stor respekt och ödmjukhet inför utmaningen. Tack och lov finns det redan ett gott gäng medarbetare på plats som är experter på detta", säger Per Welinder.

I höst lämnar Per Welinder uppdraget inom svensk elitfotboll där han ansvarat för digitaliseringen av Allsvenskan och Superettan och börjar jobbet som vd i sin födelsestad Lund.

"För en person med min bakgrund låter det här som världens roligaste jobb. Jag är jätteglad och väldigt nyfiken på hur vi kan utveckla Lund inom detta", säger Per Welinder.

Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun ser fram emot samarbetet med Per Welinder och Visit Lund AB.

"Med Per vid rodret är jag övertygad om att vi får den fart vi behöver när det gäller att sätta Lund på kartan som en av Sveriges främsta mötes- och evenemangsstäder. Jag är väldigt glad att vi nu rekryterat Per till uppdraget som vd för Visit Lund AB", säger Christoffer Nilsson.

Även Sebastian Jaktling (S), vice ordförande i Visit Lund AB är positiv till rekryteringen.

"Det är mycket glädjande att Per Welinder blir ny vd för Visit Lund AB. Nu är vi redo för att stärka kommunens destinationsarbete ytterligare. Per blir en viktig kraft i det arbetet", säger Sebastian Jaktling.

​Nödrop från mötesindustrin!

Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter

Coronapandemin har på något sätt påverkat alla i samhället. Både de medicinska och ekonomiska effekterna har slagit hårt på Sverige och resten av världen. Besöksnäringen drabbades mycket hårt och lamslogs omgående. På vissa håll inom besöksnäringen rapporteras det nu om att en långsam återhämtning börjar ske. Det är positivt och innebär förhoppningsvis att en del medarbetare inom besöksnäringen kan få behålla sina jobb men vi ska komma ihåg att det är en återhämtning från i det närmaste noll!

En stor och viktig del av besöksnäringen är mötesindustrin. För oss inom mötes-, kongress-, event-, konsert- och mässbranschen är det fortfarande nattsvart och omsättningen nära noll. Vi har i princip ett förbud mot att bedriva våra verksamheter i och med myndighetsförbudet mot allmänna sammankomster över 50 personer. Många möten och konferenser är inte allmän sammankomst i lagens mening men likställs ofta i debatten. Trots att vi kan klara av många och ganska stora möten med FHM:s rekommendationer är branschen helt lamslagen bland annat på grund av otydligheten.

Under ett par dygn i mitten av mars avbokades i stort sett alla möten och evenemang under våren och sommaren. Under våren och sommaren har bokningarna för resten av 2020 bokats av. Det innebär att i stort sett alla intäkter från mars till december har försvunnit. Intäkter som inte kommer tillbaka även om myndigheterna släpper på restriktionerna i höst. Det beror på att planeringstiderna för stora möten och evenemang sällan understiger sex månader och oftast är ett år eller mer.

Vi ser en debatt kring nöjesparkerna som inte kan hålla öppet i sommar. De kommer drabbas oerhört hårt ekonomiskt och vi lider med dem. Med detta brev vill vi uppmärksamma att vi är många fler inom besöksnäringen som i princip belagts med näringsförbud och inte kan se någon som hels ljusning, snarare tvärt om.

I och med att vi driver mycket stora anläggningar så är hyran oftast den största fasta kostnaden. Till det kommer alla övriga fasta kostnader. Det innebär miljonförluster varje månad för många anläggningar och det är inte rimligt att tro att något företag kan bära det under en så lång tid som detta handlar om.

Våra verksamheter är en motor i besöksnäringen i hela landet. Ofta pratar man om en turismekonomisk faktor gånger 3 eller 4 för varje krona som spenderas på en mötesanläggning. Det innebär välfyllda hotell samt att restauranger, handel- och transportsektorn får kunder. Många underleverantörer som teknikföretag, eventbyråer, talare och artister är också beroende av mötesanläggningarna. Det genererar många arbetstillfällen och mycket skattepengar till det offentliga. Det är även på våra anläggningar som många ungdomar och utrikesfödda får sina första jobb. De stora mötesanläggningarna i Sverige har sammanlagt många tusentals anställda. Vill Sverige ha en mötesindustri kvar måste något ske!

För att säkerställa att dessa företag kan överleva och kan behålla en personalstyrka som kan starta upp verksamheten när vi återgår till mer normala förhållanden i samhället, så behövs fortsatta åtgärder från staten. Förutom hyresstödet till fastighetsägare är omställningsstödet det stöd som med precision riktar sig till de som drabbats absolut hårdast. För att rädda en hel bransch som annars riskerar att helt raderas ut vädjar vi om en förlängning av omställningsstödet. En ev. höjning av gränsen, för när ett företag är berättigad till stödet, skulle nå de värst utsatta. Dessutom behöver FMH och regeringen tydliggöra skillnaden mellan offentliga sammankomster och ”vanliga” möten och konferenser då stora missförstånd råder och allvarligt drabbar en hel näring.

 

Aros Congress Center Gruppen, vd Tobias Hultberg - Conventum Örebro, Platschef Anders Karlsson - Karlstad CCC, vd Mattias Nord - Radisson Blue Waterfront, General Manager Maria Tullberg - Stockholm City Conference Center, vd Carin Sjöberg - Svenska Möten, vd Sylvia Nylin - Wisby Strand, vd Johan Lindvall.