platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
RSS
rss_icon
Länkar
Associations World Congress & Expo på Svenska Mässan 7-10 april

Om två och en halv vecka kommer viktiga globala mötesindustriledare till Göteborg och förväntningarna på samtalsnivån är höga. Den 7–10 april genomförs Associations World Congress & Expo, AWC på Svenska Mässan i Göteborg.

Till AWC väntas ungefär 400 deltagare och anmälningarna håller fortfarande på att komma in. Alla inblandade har fullt upp med att förbereda inför kongressen. AWC är en årlig kongress för ledare från internationella organisationer och föreningar med stora möjligheter att visa upp staden, styrkorna och samtidigt stärka positionen som mötesstad. Man räknar också med att viktiga mötesindustritidningar från hela Europa kommer att besöka kongressen.

När AWC hålls i Göteborg är det första gången i Norden och ett bra tillfälle att synliggöra den nordiska marknaden. Nordic Pavilion är den, för Göteborgskongressen, unika del i utställningen där detta görs. Fördelen med att finnas med i den nordiska delen av utställningen är många, dels för att visa upp det bästa som Norden har att erbjuda, dels för att introducera möjligheterna med att hålla kommande kongresser i Norden. Generellt tema i år är midsommar och deltagarna bjuds in till sociala aktiviteter med nordisk touch. Det har varit ett stort intresse för Nordic Pavilion och dessa platser är sedan länge slut.

Fler än 60 talare är inbokade, däribland Paul Welander, Senior Vice President på Volvo Car Group och Laura Sprechmann, Vice vd Nobel Media. Deltagarna kommer få ta del och lära av den framgång som European Stroke Organisation Conference, ESOC fick i samband med de publika aktiviteter som kongressen hade, och hur en vetenskaplig kongress bäst når ut till allmänheten. Om det kommer Turgut Tatlisumak, Professor i Neurologi och Christian Blomstrand, Senior Professor i Neurologi, båda från Göteborgs Universitet att berätta.

Guy Bigwood, vd Global Destinations Sustainability Index, GDS-Index har länge varit ett stort namn inom hållbarhet och var den som 2015 startade det årliga Global Destinations Sustainability Index, GDS-Index för att påskynda utvecklingen av hållbara destinationer inom företagsturism. Sedan 2016 har Göteborg den ledande positionen i detta index och räknas enligt detta som världens mest hållbara destination. I dag är över 50 destinationer med i rankningen om att vara världens mest hållbara destination.

Meetings International är på plats alla dagar med en tre personer stark delegation, chefredaktör Atti Soenarso, publisher Roger Kellerman och tidningens gloabal redaktör Robert Cotter. Här gör MI ett antal mycket intresssanta intervjuer som sedan publiceras både i den svenska och den globala tidningen.

 

Bilden: Guy Bigwood, vd Global Destinations Sustainability Index, kommer till Göteborg som en av talarna på AWC.

En tidigare munk, en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

VAD har en före detta munk, en spelutvecklare och en självutnämnd "tekniknörd" gemensamt? Jo, de är alla talare på IMEX i Frankfurt, som genomförs 21-23 maj.

Det finns fler än 250 gratis kunskapsssessioner på både engelska och tyska som genomförs under de tre dagarna av mässan plus EduMonday, en eftermiddag dedikerad till personlig utveckling, som äger rum dagen före IMEX öppnar.

Betydelsen av mindfulness i talanghanteringsprocesser undersöks av Jan Esswein, en gång munk och nu Tysklands mest lästa författare inom ämnet mindfulness. Hans session The mindfulness code: four improvements for a new quality of work kommer att bjuda på tips om hur du använder mindfulness för att förbättra medarbetarkommunikation, samarbete och kreativitet.

Mångfald och inkludering är ett så hett ämne både inom eventindustrin och i övriga världen, och utgör idag en integrerad del av många kunskapssessioner på IMEX i Frankfurt i år. Exempelvis kommer experter från Association of Destination Management Executives International att utforska kulturella skillnader och deras inverkan på destinationshantering, gräva in i kulturella nyanser samt visa upp forskningen som idag ses i ett bredare globalt drag.

På samma sätt kommer den chefstränaren Melissa Lamson att vidarebefordra de bästa praxis- och kommunikationsmodellerna hon har utvecklat med globala tungviktare som 3M, LinkedIn, SAP och Siemens. Här får vi ta del av branschens bästa praxis om hur man ska vara en inkluderande ledare.

Arrangemangets roll för att stödja universell design, mångfald och inkludering kommer att lyftas upp och fram av Events Industry Council Redesigning inclusive events by overcoming unconscious bias - där planerare kan avslöja sin omedvetna bias och lära sig praktiska sätt att utforma ebents för att vara mer välkomnande för alla.

Emotionellt engagemang i eventdesign utforskas av experter, inklusive James Morgan, grundare av Event Tech Lab. James Morgan kommer att diskutera rollen och vikten av att aktivera känslor genom bra eventdesign i sin session: Emotional triggers, attendee participation and positive memories.

Separat får vi också hörs om Cvents forskning  om att hjälpa planerare: Inside the mind of the event attendee, med data som beskriver inte bara de skillnader som varje region står inför, men också skillnaderna i generationsbehov och några oväntade nätverksegenskaper.

Också nytt för i år: Red Lab är med på mässan där experter från utanför eventssektorn kommer att leverera nya perspektiv. Sigurd Ringstad, affärsutvecklare från spelbaserad inlärningsplattform Kahoot, förenar dig med facilitator Majbritt Sandberg från RedLab för att dela med sig av fördelarna med social inlärning för att öka teamarbete och innovation i social inlärning i programmet: Social learning: Connect. Share. Learn. En annan session som sannolikt kommer att dra en stor publik kommer att fokusera på att samarbeta för hållbarhet. Samarbetet ligger fast i hjärtat av What a waste! Finding solutions for world problems, med hjälp av co-creation - en session levererad av Laure Berment från Too Good To Go, världens nummer ettapp för att ta hand om matavfall.

Teknologi - och hur man hanterar informationsöverbelastning - kommer att toppa agendan i Meet the geeks - technology trends to enhance your skills in the 21st century där självutnämnde tekniknörden och grundaren av Canvas Planner kommer att visa planerare hur man kan dra nytta av dagens innovationer. De delar också med sig av sin visdom om hur man använder teknik för att skapa en balanserad balans mellan arbete och liv.

Som vanligt erbjuder IMEX alla deltagare GRATIS utbildningar som är utformade i fler än 10 spår, inkluderande affärsverktyg, kreativt lärande, forskning och trender, hållbarhet och hälsa som inkluderar välbefinnande - allt fördjupar sig i de aktuella frågorna och utmaningarna som planerare står inför.

Slutligen kan deltagare också lära sig det senaste inom teknik och erfarenhetsbegrepp vid mässans nya Discovery Zone. Detta speciellt kurerade område kommer att packas med utbildning och erfarenheter för att bygga upp fantasi och kreativitet hos evenemangsplanerare och utställare samt hjälpe dem att ifrågasätta det konventionella och inspireras att utforska nya tillvägagångssätt.

Det fullständiga IMEX-utbildningsprogrammet är nu live - och gratis - och kan hittas här. https://portal.imex-frankfurt.com/events.php

IMEX i Frankfurt äger rum 21-23 maj 2019. Registreringen till utställningen är gratis och öppen för alla som arbetar i möten, evenemang och incentiveresor.

 

Foto: Läringsmöjligheter som ger nya perspektiv från inom och utanför branschen

Lounge Summit 4 april i Göteborg. Nu är programmet presenterat.

är det snart dags för det tredje Lounge Summit som flyttat från Stockholm till Göteborg och till Svenska Mässan. Martin Theorin är programansvarig och har fått ihop ett spännande program med nästan 30 talare.

 

Ur programmet:

Så växer hotellnäringen i Sverige!

Visita bjuder in till ett frukostmöte med Thomas Jakobsson, t.f. avdelningschef för Branschekonomi på Visita som berättar om trender inom besöksnäringen och hur dessa påverkar utvecklingen ur ett ekonomiskt perspektiv. Som avslutning blickar Thomas framåt mot 2020 och lägger en prognos för näringens utveckling de kommande åren. Clara Nilsson, Kommunikationsansvarig för Visita Västra, kommer också att vara med och berätta om aktuella och prioriterade frågor för Visita samt kommande aktiviteter i regionen.

Key Note: Malcolm Larri introducerar Key Note speaker Alan Orlob, Vice President of Global Safety and Security, for Marriott International som pratar under rubriken "Protecting Soft Targets in an Uncertain World".

 

Säkerhet i ett nationellt, regionalt och en stads perspektiv. Hur förbereder ni er?
 Inlägg och paneldebatt med offentliga och hotellaktörer om säkerhet på hotell med bland andra:

• Åke Söderberg, Samhällsskydd och Beredskap, Stadsledningskontoret Göteborg Stad

• Peter Claeson, Safety & Security Manager Scandic Hotels

• Hans Kanold, Gofast Hospitality Solutions

• Alan Orlob, Vice President of Global Safety and Security for Marriott International.

 

Marriott har 6500 hotell i 120 länder. Alan ansvarar för säkerhetsarbetet i hela koncernen. Han har bland annat en bakgrund i U.S Army, har varit konsult till U.S State Department Antiterrorism Assistance Team, blev 2013 utsedd till” Most Influential People in Security” av en ledande branschtidning och han var själv i Mumbai när terroristattackerna mot deras hotell hade tagit plats.

 

Moderatorer är Malcolm Larri, Founder Brave Personal Development/Leadership Consultant – Hammar & Hanborg samt Micke Darmell, föreäsare och författare inom möteskultur och en sund digital arbetsmiljö och privatliv, gr8 meetings.

 

Resterande dagen genomförs som två tidsmässigt parallella spår. Spår 1 leds av Malcolm Larri och har på sitt program:

 

Säljkanaler & utmaningar: Var ska vi finnas/synas?
Hur kommer det bli? Vilka nya möjligheter uppstår?

• Annemarie Gubanski, Taktikon AB leder passet med inbjudna talare och gäster.
• Christian Lundén, Director of Future Business, Nordic Choice Hotels.

• Leif Jägerbrand, Chairman of the Board/Founder Atomize

• Anna Israelsson, AvailPro

• Neil Chatterjee, Director of Market Management, Expedia Group

 

Ledarskap.
"Hustle & Serve - The art of Leadership & Creating Powerful Workplace Cultures"
Hur leder man bäst? Hur får man medarbetarna att följa dig som ledare? Hur kommunicerar man bäst?

Malcolm Larri, Brave Personal Development.

 

HR/Ledarskap. Ungt ledarskap & leda unga medarbetare, hur gör man?

• Lena Bjurner, HR & Hållbarhetschef Scandic Hotels

• Helen Arvidsson, Gr8Meetings  (Årets Hotelldirektör Scandic 2017) 
Lönsamma investeringar i framtidens hotell.
 Hållbarhet?  Hur ser de ut? Hur ser vår bransch ut om bara fem år? Fortsätter utvecklingen i samma tak?

• Catarina Molén-Runnäs, CPO Nordic Choice Hotels

• Martin Creydt, Senior Vice President Pandox

• Stefan Tjäder, Arkitekt Krook & Tjäder

 

Spår 2 leds av Micke Darmell och har följande på programmet:

Hur får man medarbetarna att följa dig som ledare? Hur kommunicerar man bäst? Food & Beverage - Vilka är de senaste trenderna inom F&B?

• Mikael Björkqvist, Aveqia.

• Karl Grafström, PreOpening

• Elin Arons Beis, vd och grundare av Foodloop

 

Food & Beverage, varför och hur minimerar vi matsvinnet?

Vad händer på matsvinnsområdet, gör någon något? Vilka vinster finns?

• Caroline Strindmar, Hållbarhets- och Livsmedelsstrateg på Visita. Fler medverkande är på ingång.

 

Möten. Vad vill mötesköparen ha? Hur blir vi bättre på att sälja möten?

• Jan Borg, vd Nordic Bench

• Micke Darmell, Gr8meetings med flera.

 

Möten. Hur stort är värdet av möten? Hur kan man utveckla sitt arbetssätt med möten?

• Sylvia Nylin, vd Svenska Möten

• Kristina Christofferson, Hotelldirektör på Nääs Fabriker - Hotell & Restaurang.

• Ann-Christine Sandberg, Ordförande i SNCVB – Swedish Network of Convention Bureaus

 

Hållbarhet. Hur gör vi? Vad kan vi börja göra på en gång?

• Simon Strandvik, Greentime AB

• Sanna Norén, Manager Sustainable Operations Nordic Choice Hotels

• Caroline Strindmar, Hållbarhets- och livsmedelsstrateg på Visita.

 

Alla tider hittar ni här!

 

Bilden: Key Note speaker Alan Orlob, Vice President of Global Safety and Security, for Marriott International som pratar under rubriken "Protecting Soft Targets in an Uncertain World".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group - ska underlätta bokningen av paketlösningar

Nu blir det ännu enklare och smidigare för Nordic Choice Hotels gäster att boka paketlösningar. Hotellkoncernen har inlett ett samarbete med Nordic Travel och Visit Group som gör det möjligt att boka skräddarsydda paketlösningar på ett och samma ställe dygnet runt.

Efterfrågan på paketresor på större destinationer har ökat från privatpersoner. Det som framför allt efterfrågas är smidiga paketlösningar inom områdena familj, evenemang, sport, storstad samt äventyr- och friluftsliv.

"Nordic Choice Hotels växer på större destinationer där paketering är viktigt. Reseanledningar är den största drivkraften för boende under weekend perioder och regionens styrka blir därför hotellens reseanledningar. Genom paketerade lokala unika reseanledningar online skapar vi ökad weekend trafik. Tack vare samarbetet med Nordic Travel och Visit Group kan våra gäster och medlemmar nu hitta och boka hela reseupplevelsen via vår hemsida", säger Lisa Farrar, Chief Digital Officer på Nordic Choice Hotels.

Bokningslösningen går under namnet "Packtivity By Nordic Choice". Samarbetet innebär i praktiken att Visit Group levererar den tekniska lösningen som bygger på reservationsplattformen Citybreak, Nordic Travel hanterar butiken och Nordic Choice Hotels levererar själva boendet. Bokningssystemet kommer att vara väl integrerat med Nordic Choice Hotels egna bokningssystem och gästerna kan enkelt göra bokningen för hela vistelsen via Nordic Choice Hotels hemsida. Förutom att underlätta den digitala gästresan innebär samarbetet även en tidsbesparing för de enskilda hotellen som tidigare själva har agerat mellanhand och sytt ihop egna paketlösningar.

"Tillsammans med Nordic Choice Hotels vill vi hitta aktiviteter som är en anledning till att resa och skapa upplevelser anpassade till våra gäster. I anslutning till Nordic Choice Hotels hemsida ska vi servera gästerna det de efterfrågar och hela paketet ska vara bokat och klart innan gästen checkar in på hotellet", säger Mats Persson, CEO Nordic Travel.

"Det känns otroligt spännande att samarbeta med ett sådant stort och attraktivt varumärke som Nordic Choice Hotels är. Det är en win-win för såväl gästerna som för hotellen och våra externa partners då samarbetet är både kostnadseffektivt och tidsbesparande", säger Carl-Johan Holmén, COO, Visit Group.

Den nya bokningslösningen av paketerade resor kommer att vara i drift på Nordic Choice Hotels från början av april och kommer i ett första steg att rullas ut i Stockholm och Oslo. Till sommaren 2019 kommer även de större storstadsregionerna i Sverige och Norge att rullas ut och på sikt även Nordic Choice Hotels destinationer i Danmark, Finland och Baltikum.

 

Bilden: Stockholm är en av de städer där Nordic Choice Hotels gäster smidigt kan boka paketlösningar via hemsidan. Foto: Nordic Choice Hotels.

För andra året i rad tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla

fredag den 22 mars är det World Water Day, en dag som lyfter det faktum att rent vatten är en mänsklig rättighet. Idag saknar över 2.1 miljarder människor tillgång till rent vatten och detta måste förändras. Clarion Hotel Amaranten på Kungsholmen tar action och samlar in pengar under hela veckan för att kunna donera vattenreningstabletter till UNICEF Sveriges projekt för rent vatten.

"Förra året lyckades vi på en enda dag samla in pengar till 56 000 vattenreningstabletter som kunde rena upp till 280 000 liter vatten tack vare våra miljömedvetna gäster som valde att göra skillnad. Nu samlar vi in pengar i en hel vecka och ser fram emot årets resultat, det känns så bra i magen att vi tillsammans med våra gäster kan göra insatser som dessa, tillsammans bidrar vi till en bättre värld", säger Ulf Cato, vd, Clarion Hotel Amaranten

Det Clarion Hotel Amaranten gör under veckan är att erbjuda alla lunch- och middagsgäster på deras restaurang Kitchen & Table Kungsholmen att betala för kranvattnet. 25 SEK per kanna med kranvatten och pengarna går oavkortat till UNICEF Sverige och deras projekt för rent vatten. Idag tvingas miljontals människor att använda flodvatten, brunnar och dammar med förorenat vatten för att släcka sin törst, detta leder till att omkring 800 barn dör varje dag. World Water Day finns för att bekämpa och belysa denna problematiska situation.

"Jag tror att vi i Sverige många gånger glömmer vilken lyx och självklarhet det är för oss med rent vatten, personligen tycker jag därför att den här dagen är oerhört viktig att lyfta. Jag hoppas att fler hotell och restauranger hänger på oss i detta och gör små insatser under denna veckan, eller på själva World Water Day på fredag. För detta är ett ypperligt tillfälle att med väldigt små medel, göra stor skillnad. Vi bjuder alltid våra gäster på kranvatten och det gör vi även denna veckan men genom detta initiativ ger vi våra gäster möjligheten att välja att bidra eller ej", säger  Ulf Cato.

Projektet pågår på Kitchen & Table Kungsholmen under lunch och middag den 18-22/3.

Skanska bygger nollenergihotell i Solna för cirka 470 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Fabege om att bygga Skandinaviens första nollenergihotell i Arenastaden, Solna. Kontraktet är värt cirka 470 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i Skanska Sveriges orderingång för det första kvartalet 2019.

Skanskas uppdrag är att uppföra cirka 22 400 kvadratmeter fördelat på 11 våningar. Hotellet blir en del av Nordic Choice Hotels kedja Comfort Hotel med 336 rum, 88 lägenheter för långtidsboende samt Nordic Choice Hotels svenska huvudkontor.

"Vi är mycket glada över förtroendet att få bygga det nya hotellet. Det är ett spännande projekt med mycket hög miljö- och energiprofil som ligger helt i linje med Skanskas mål om att nå klimatneutralitet 2045. Vi känner ett stort engagemang i att uppfylla de högt ställda kraven", säger Petter Ekevärn, distriktschef, Skanska Sverige.

Byggnaden är projekterad för en mycket låg energiförbrukning och ska certifieras enligt FEBY 18 Guld, en certifiering som används för energieffektiva byggnader, samt BREEAM nivå Excellent. BREEAM är en internationell standard som ställer hårda krav vad gäller inomhusklimat, giftfria material samt även krav på ventilation och ljusförhållanden.

"Vi ser verkligen fram emot att bygga detta första nollenergihotell tillsammans med Skanska. Här kommer kontor och hotell samverka för att optimera användningen av varje kvadratmeter på ett hållbart sätt kombinerat med en fasad med solceller och geoenergianläggning. Det är ett spännande projekt där vi kommer att förflytta gränserna för hur vi tidigare sett på hotellbyggnader, säger Klas Holmgren, chef projekt och förädling, Fabege.

Byggnadsarbetena inleds omgående och det nya hotellet ska stå klart under det första kvartalet 2021.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 500 anställda under 2018.