platsannonser
nyheter
kunskapsförädling
Internationellt intresse
för snabbväxande eHälsobransch gav rekord för Vitalis.
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
RSS
rss_icon
Länkar
Internationellt intresse för snabbväxande eHälsobransch gav rekord för Vitalis

Med fler medverkande och utställare än någonsin har nordens största mötesplats kring eHälsa fördubblats på fem år. En av de tydligaste trenderna är det växande intresset från internationella besökare som vill ta del av den branschledande forskningen, teknologin och innovationerna på plats.

Årets Vitalis på Svenska Mässan blev den klart största hittills – och befäste därmed sin ställning som Nordens ledande eHälsomöte. I år drog mässan och konferensen totalt 6 242 medverkande jämfört med 5 050 i fjol, en ökning med 23 procent.

"Faktum är att vi slagit publikrekord fem år i rad. Vitalis har blivit dubbelt så stor på den här tiden", säger Maria Sterner, affärsansvarig på Vitalis.

I år hade Vitalis också ett större internationellt inslag än någonsin med besökardelegationer från Kina, Indien, Baltikum och Norge och nya utställare från bland annat USA, Japan, Israel och Taiwan.

"Många av mina kollegor i Europa har talat mycket väl om Vitalis. Och nu, när jag är här för första gången, kan jag verkligen hålla med! Det här är en av de viktigaste konferenserna kring eHälsa vi har i Europa", säger Dipak Kalra, President, europeiska innovationsinstitutet i HD, London.

Det var också rekord i antalet utställare, 210 stycken mot 198 förra året.

"Vi har fått en väldigt fin respons på våra aktiviteter under taglinen See your whole patient, som går ut på att ge samlad tillgång till alla data runt en patient. Vi har mött exakt den målgrupp vi hoppades på här på Vitalis. Vi är väldigt nöjda och kommer definitivt tillbaka nästa år", säger Ben Ramsay, account manager, Hyland Software, USA/Storbritannien.

Vitalis matchmakingtjänst, som syftar till att skapa en plattform för framtida samarbeten mellan näringsliv, investerare, akademi samt hälso- och sjukvårdsaktörer, nyttjades mer än någonsin med 300 förbokade möte.

Vitalis snabba tillväxt speglar utvecklingen inom eHälsa.

"Fler och fler förstår hur viktiga de här frågorna är. Och vi har lyckats fånga aktuella ämnen", tror Maria Sterner. Ett exempel är Robotics-området på mässan, som fått fler aktörer och vuxit kraftigt. Konferenssatsningen på AI, artificiell intelligens, är ett annat. Vi fokuserade på AI redan i fjol, men det har hänt mycket under året. Det har börjat implementeras och användas inom vården, så intresset har ökat ytterligare. Och då finns det mer att prata om."

Innovationsfokuset var också tydligt under konferensen, exempelvis på Demo@vitalis, där utvalda bolag live-demonstrerade sina innovativa lösningar på 200 sekunder.

"Vi försöker ständigt vara nyskapande och testa nya saker. I år hade vi till exempel Recruitment Slam för första gången, där företag fick pitcha sig själva på scen för att locka till sig nya medarbetare", säger Maria Sterner.

 

De utmärkelser som delas ut på Vitalis drog också till sig rekordintresse. Årets tre vinnare blev:

• Cross Technology Solutions i Lund tilldelades eHealth Award 2019. I juryns motivering framhålls att deras lösning bidrar till en mer personcentrerad vård: ”De möjliggör rätt vård, vid rätt tid, till rätt patient och att vårdgivaren proaktivt kan vårda fler med samma resurser.”

• Hammarö kommun i Värmland blev Sveriges eHälsokommun 2019. I motiveringen sägs bland annat: ”En kommun som med modiga politiker, klok ledning och engagerade medarbetare visar att digitalisering inte främst handlar om teknik, utan om snabb förändring av beteenden och arbetssätt.”

• Marie Persson och Maria Boström från Region Dalarna mottog Vitalis Stipendium 2019. De har utvecklat Astmakollen, ett webbaserat stödprogram för patienter med astma som implementerats på alla vårdcentraler i regionen.

 

Så här tyckte några utställare om årets Vitalis:

• Karin Bergström, projektledare, Västra Götalandsregionen:

”Vi ville kommunicera ut alla nyheter kring digitaliseringen i vården och visa upp våra projekt ihop med andra aktörer. Vi hade också ett eget seminarium här på Vitalis, Tillsammans i en digital vardag, dit vi bjöd in 450 av våra egna medarbetare. Intresset har varit enormt!”

 

• Anne Västgård, policyansvarig, Roche Diagnostics:

”För oss har årets Vitalis varit superspännande! Vårt mål var att synliggöra de nya möjligheterna att göra diagnostik och minska trycket på den akuta sjukvården. Vi har haft många givande samtal, precis som vi hoppades.”

 

Och så här tyckte några besökare:

• Johan Ulander, verksamhetsutvecklare, Försäkringskassan:

”På årets Vitalis besökte jag många journalleverantörer, det har varit jätteintressant. Dessutom otroligt givande seminarier, till exempel om utvecklingen inom AI. Väldigt bra föreläsare – väldigt bra mässa!”

• Tuomas Ylä-Kauttu, director, Etsimo Healthcare, Helsingfors:

”Jag ser Vitalis som en utmärkt plattform för att föra de nordiska länderna närmare varann inom eHälsa. Jag uppskattar också de internationella panelerna. Kvaliteten har genomgående varit väldigt hög!”

Radisson Blu Metropol rekryterar världens första Director of Crazy

Radisson Blu Metropol Helsingborg aviserade den 23 maj en världspremiär – Rekryteringen av en Director of Crazy. I arbetsbeskrivningen, som består av en video, förstår man att personligheten är viktigare än ett prydligt CV. I videon ser man energiska klipp där hotellets lokaler används till bland annat styrkelyft och spektakulär parkour från världseliten.

"Helsingborg som stad har en otrolig potential när det kommer till event och arrangemang. Närheten till kontinenten, känslan och stämningen är unik. Helsingborgaren är väldigt trendmedveten, modig och snabb att hoppa på nya saker. Jobbet staden lägger ner på att attrahera fler och större evenemang är fantastiskt och här kan vi hjälpas åt. Detta är ett av våra initiativ", säger Michael Lundin, General Manager.

 

Nu söks en Director of Crazy och då kan man ju ställa sig frågan, vad är det?

"Har du egenskaper som gör att människor dras till dig, en galen sida, ett starkt ”utanför boxen-tänk” och mod är du självklar i den här rollen," säger Fia Westerberg, Head of People and Culture på Winn Hotel Group, som driver hotellet under varumärket Radisson Blu. Hon förtydligar också att rollen handlar om att vara kulturbärare och bygga en bredare varumärkeskännedom genom att till exempel att skapa event och arrangemang kring hotellet.

Ansökningsprocessen är medvetet förenklad för att inte begränsa kreativiteten. Ett email, en video skickad i messenger på Facebook eller en story på Instagram, endast fantasin sätter gränser.

"Vi vill inte boxa in, man ska få vara hur kreativ man vill. Den typen av personlighet vi söker kanske inte kommer till sin rätta i form av ett traditionellt CV med personligt brev. Vi hoppas på att få in riktigt galna ansökningar," säger Fia Westerberg.

 

Bilden: Sophia Waldemarson, nybliven världsmästarinna i bänkpress, är med i videon.

Nordic Choice Hotels rebellkedja Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm

Från Stockholm City till Kista och vidare till Arlanda, hotellkedjan Comfort Hotel expanderar ordentligt i Stockholm och öppnar sitt största hotell någonsin. Comfort Hotel Arlanda Airport kommer erbjuda allt för både nöjes- och affärsresenären på bästa tänkbara läge i direkt anslutning till Terminal 4 och 5 på Arlanda. Och mannen som fått uppdraget att driva hotellet? Stjärnskottet Jostein Rajala.

Jostein är en nyckelperson när det gäller de senaste årens utveckling av Comfort Hotel i Stockholm. Han var bland annat den som höll i trådarna när Comfort Hotel Stockholm gjorde en stor övergång och nyöppnade som Comfort Hotel Xpress Stockholm Central vid förra årsskiftet. Efter det rodde Jostein hem tjänsten som hotelldirektör för helt nya Comfort Hotel Kista som öppnade i november 2018. Hotellet, som inte ens varit öppet ett halvår, har han nu tillsammans med sitt team drivit till succé med full beläggning.

Nu väntar alltså nya utmaningar för Jostein Rajala som fått förtroendet att starta och driva det nya Arlandahotellet. Hotellet tar, med sina 503 rum fördelat på 13 våningar, hem titeln som Nordens största flygplatshotell.

"Vi känner stort förtroende för Jostein, så att låta honom öppna det som blir världens största Comfort Hotel so far känns givet. Han är modig, han är nyfiken, han är kompetent. Han ser vad som behöver göras och han gör det direkt, precis så som vi vill att det ska vara. För vår organisation är tillåtande, prestigelös och med minimal hierarki som gör att varje medarbetare kan ta plats och vara sig själv till 100%", säger Anna Spjuth, Senior Vice President på Comfort Hotel.

När Comfort Hotel Arlanda Airport tar emot sina första gäster i början av 2020 kommer de först mötas av en stor Barception med bar, mat och häng. Letar man sig vidare hittar man allt ifrån gym och laundromat till mötesrum och rooftop bar. Det finns också hela 10 XXL-rum där man får plats med (nästan) hela basketlaget och en svit för den som vill smygstarta semesterlyxen. Från hotellet nås Terminal 4 och 5 enkelt utan att behöva skyla sig mot snö och regn, vilket gör att resenärerna kan dra på sig både flip-flops och shorts redan på hotellrummet.

"Jag är så glad och stolt att äntligen få öppna mitt drömhotell på Arlanda. En anledning till varför jag och Comfort Hotel är en perfect match är att vi delar det allra viktigaste - våra grundvärderingar. Att alla människor har lika värde och ska ha samma möjligheter oavsett könstillhörighet, läggning, etnicitet, språk, religion och så vidare. Det gör oss starka och i min mening är vi den bästa arbetsplatsen som finns. Jag och Comfort har såklart fler likheter; vi är flexibla, tycker om att utvecklas och testa nya saker och det är alltid full fart framåt", säger Jostein Rajala, ny hotelldirektör på Comfort Hotel Arlanda Airport.

Comfort Hotel är rebellkedjan inom Nordic Choice Hotels som vill kasta omkull gästernas syn på vad ett budgethotell är, eller kan vara. Man erbjuder moderna hotellupplevelser till ett bra pris och med maximalt fokus på vår planet. Hållbarhetstänket gäller allt från leverantörer och förbrukningsvaror till hur man förhåller sig till människor. De anställda har ofta helt olika bakgrund och integration blir därför en stor del av vardagen på varje hotell, något som kedjan anser är en av de starkast bidragande faktorerna bakom framgångarna.

I och med öppnandet av Comfort Hotel Arlanda Airport och Josteins nya tjänst tillsätts en ny hotelldirektör på Comfort Hotel Kista – Sam Radstake Nissen.

 

Ulrika Andersson blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund

I juni blir det direktörsskifte på Radisson Blu Hotel i Lund. Ulrika Andersson blir ny hotelldirektör, en veteran inom hotellbranschen med en gedigen meritlista.

Ulrika Andersson fick tidigt i sin karriär mottaga utmärkelsen ”young leader of the year” av Kurt Ritter på Rezidor (numera Radisson) Hotel Group. Sedan dess har hon lett flera hotell i Malmö med omnejd, bla. Park Inn i Malmö, Duxiana Hotel och Mäster Johan (numera MJ’s) med en tydlighet som resulterat i framgång på flera plan. Hon tar nu över hotellet i Lund som nyligen genomgått både en renovering och en re-branding till Radisson Blu.

"Jag ser fram emot att fortsätta leda hotellet med samma entusiasm som min företrädare Anna Blomqvist gjort. Det är ett dedikerat team och jag känner redan starkt både för mina nya kollegor och för produkten. Mitt fokus kommer vara att fortsätta utveckla hotellet till att bli det moderna hotellet i framkant, med massa värme och gemenskap. Hit kommer man för att vara tillsammans, vi har de bästa förutsättningar att skapa en plats där gäster får en god natts sömn, javisst, men också dit man kommer för att umgås, mötas, skapa nya kontakter och njuta av god stämning, mat och design. Det ska vara en upplevelse för alla sinnen", säger Ulrika Andersson, blivande direktör på Radisson Blu Hotel i Lund.

"Ulrika har alla de egenskaper som vi eftersökte. Hon är en varm, stark och tydlig ledare som med tidigare erfarenheter kan addera mervärde både till våra medarbetare, kunder och till oss som företag", säger Sam Holmberg, Chief Operating Officer på Winn Hotel Group. Ulrika tar över som direktör den 10 juni.

 

Om Radisson Blu Hotel, Lund

• Hotellet har 192 moderna och väldesignade rum och sviter.

• Hotellets 8 konferenslokaler kan ta emot möten för upp till 120 personer.

• Strategiskt beläget vid infarten till Lund med gångavstånd till centrala staden.

• Goda parkeringsmöjligheter i garage med tillgång till el-laddningsstationer.

• Co-working space med fullservice i lobbymiljö erbjuds för hotell- och restauranggäster.

--------------------------------------------------------------------------------------------------Winn Hotel Group är en hotellkoncern med huvudkontor i Gävle och är ett av få bolag i Sverige som specialiserat sig på hotell- och restaurangmanagement under olika varumärken. Det innebär att våra 13 hotell har olika utseenden, namn och företagsidentiteter. En del är designade cityhotell, medan andra är moderna möteshotell i unika miljöer. En del äger vi själva, andra driver vi i samarbete med hotellkedjor som Nordic Choice Hotels och Radisson Hotel Group. För mer information se winn.se

 

Internationell kongress till Borås

Nästa vår kommer kongressen iConference med cirka 450 delegater till Borås. Värdar för konferensen är Högskolan i Borås tillsammans med Oslo Metropolitan University.

Den till synes gränslösa produktionen av information väcker utmaningar för hantering, tillgängliggörande och lagring inför framtiden. iConference berör sådana informationsrelaterade frågor, med utgångspunkt i ämnen som informationsteknologi, biblioteks- och informationsvetenskap, informatik och user experience. Mötet kommer att hållas på Borås Kongress den 23-26 mars 2020 och ha temat Sustainable Digital Communities.

"Jag ser verkligen fram emot att få välkomna forskare, studenter och informationsspecialister från hela världen till Borås. Det är särskilt roligt att vi har fokus på informationsfrågor utifrån olika dimensioner av hållbarhet, eftersom Högskolan i Borås är bland de ledande högskolorna i landet när det gäller hållbarhet," säger Helena Francke, Högskolan i Borås.

"Jag är glad och stolt över att Borås numera har resurser att kunna ta emot ett såhär stort och prestigefyllt internationellt möte. Att det dessutom ligger i linje med ett av våra styrkeområde i staden gör att vårt arbete känns extra meningsfullt," säger Anna Lilja på Borås Convention Bureau.

iConference är en årlig kongress som arrangeras av iSchools. Det är en förening för akademiska institutioner som forskar och utbildar inom det tvärvetenskapliga området information – människa – teknik – samhälle. iSchools vill genom befintliga och nya tvärvetenskapliga angreppssätt och metoder bidra till att maximera människors potential i informationssamhället.

Högskolan i Borås har Sveriges första iSchool som innefattar landets äldsta utbildning i biblioteks- och informationsvetenskap.

Läs mer om kongressen på ischools.org

Läs mer om biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås på bibliotekshögskolan.se

Foto: Suss Wilén

 

Halmstads Teater satsar på nationella och internationella möten

Show och teater kvällstid är en självklarhet men det är kanske inte alla som vet att Halmstads Teater är en aktiv mötesplats dagtid. Under 2018 genomfördes 280 möten och events på teatern.

Den 21 maj, blir det fullt hus på teatern. Då genomförs en nationell konferens för Samhällsorientering med 250 deltagare som arrangeras av sex halländska kommuner och Länsstyrelsen. Samtidigt startar en tredagars internationell konferens med ett 70-tal deltagare från hela världen med HMS Industrial Networks AB som arrangör.

"Vi är naturligtvis stolta över att de lokala värdarna Kommunvux och HMS huvudkontor väljer Halmstads Teater för sina konferenser säger Åsa Nilsson, ansvarig för möten och event. Teatern som mötesplats skapar ett mervärde och har en unik konferensmiljö i centrala Halmstad, med maxkapacitet på 900 deltagare. Läget är helt klart optimalt ur ett logistiskt och tidseffektivt perspektiv för mötesarrangören", säger Åsa Nilsson. Detta ger Halmstad en unik position som konferens- och mötesstad.

På teatern pågår ett målmedvetet arbete för att skapa en mötesplats även dagtid. Ett samarbete har inletts med tillsammans med Barn- och Ungdomsförvaltningen, som riktar sig mot skolelever i Halmstad där barnen får komma hit och vara med om ett teateräventyr.

"Det är ett sätt att skapa nyfikenhet och ge kultur, en viktig del av vår sociala struktur som skapar delaktighet och engagemang", säger Henrik Drakenberg, chef för Halmstads Teater.

"Teatern har en central roll i stadens upplevelseutbud. Genom sin placering är den med och skapar ett levande city. Vi vill ha en anläggning som är fylld av liv och aktiviteter både kvällstid och dagtid, året runt. Där föreställningar och möten är en utmärkt kombination. Vi är väldigt måna om, och arbetar för, att skapa möjligheter för den lokala kulturen på plats."

Byggnaden i sig har en spännande historia, den typiska 50-talsarkitekturen har kombinerats med konstupplevelser signerade Halmstadgruppen, den berömda konstnärsgruppen som tog surrealismen till Sverige. Nu finns planer på att utveckla hela anläggningen till en öppen mötesplats med fötterna både i historien och i framtiden.

"Vi har tillsammans med Fredblads Arkitekter tagit fram spännande förslag som vi hoppas ska antas av kommunen. Ett av förslagen innebär bland annat en flytt av nuvarande Halmstad Tourist Center till teatern. Blir det positiva beslut kan vi se fram emot en uppdaterad och färdigställd anläggning omkring 2025, säger Henrik Drakenberg. Tills dess jobbar vi vidare med att utveckla Halmstads Teater till en levande mötesplats för alla".

Bilden: Förberedelser inför konferens på Halmstads Teater. (Foto: Anna Reljanovic)