nyheter
omvärldsanalys
​Ny nationell undersökning
ger ökad kunskap om de mest populära turistdestinationerna.
hållbarhet
Klimatpåverkan från Sigtunas hotellgäster
har minskat med 30 procent.
på nya jobb
Scandic stärker koncernledningen
med strategisk kompetens inom digitalisering, varumärke och marknadsföring.

Sveriges nya mässområde
får nytt hotelltorn när Nordic Choice Hotels bekräftar satsning på Scandinavian Xpo.

Rekordkongress och kongressrekord
på Stockholmsmässan i sommar.
kunskapsförflyttning
European Hematology Association (EHA)
kommer tillbaka till Stockholm.
hotellnytt
Ligula Hospitality Group tecknar hyresavtal
om sju hotell i Tyskland.
Sustainability
Gröna städer, Åf och Dagens Opinion
delar ut Hållbara Framtidspriset i Almedalen.
hotellnytt
Älskad ikon
öppnar igen i Warszawa.
kunskapsinsamling
Nordic Choice Hotels
genomför Nordens största gästundersökning.
RSS
rss_icon
Länkar
​Ny nationell undersökning ger ökad kunskap om de mest populära turistdestinationerna

Tillsammans har destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, genomfört en undersökning kring varumärkeskännedom och besökarnöjdhet bland de destinationer som är medlemmar i nätverket. Resultaten visar bland annat på att en bra atmosfär och ett trevligt bemötande är viktiga för val av semesterstad.

Under våren har 29 svenska destinationer gemensamt genomfört en undersökning av besökares kännedom, preferenser och nöjdhet av städer man besökt samt planerar att besöka. Syftet med undersökningen är att ge en ökad insikt och kunskap om varumärkeskännedom och besökarnöjdhet samt att öka jämförbarheten mellan destinationerna.

Nätverket har valt att genomföra en egen undersökning då varken turistekonomiska mätningar eller undersökningar om kvalitativa aspekter görs på lokal nivå. Genom att nu ta fram lokala resultat på likadant ställda frågor ges utgångspunkter för de individuella resultaten och möjlighet att ranka de olika kommunernas resultat gentemot varandra.

Resultaten från undersökningen visar att upplevelsen av att staden har en bra atmosfär är det viktigaste vid val att semesterort, följt av att människorna i staden har ett trevligt bemötande och att staden är promenadvänlig. Starkt efterfrågat är även ett brett utbud av mat och dryck samt ett brett utbud av sevärdheter.

– Det är väldigt roligt att vi gemensamt tagit fram en undersökning som fokuserar på de kvalitativa värdena för våra destinationer. Resultatet är unikt, motsvarande undersökningar som tidigare gjorts på ett så här brett underlag har enbart fokuserat på kvantitativa värden, säger Björn Fransson, ordförande SNDMO och fortsätter:

– Det är ett mycket bra komplement till den statistik som Tillväxtverket ger ut men är också ett viktigt verktyg för vidareutveckling för varje destination.

Generellt i undersökningen sticker de tre storstäderna ut, där många reseanledningar både i tjänst och på fritiden lockar. Vid valet av destination är det främst tre faktorer som avgör. Egna erfarenheter, familj och vänner samt rekommendation.

För Borås är det framför allt shopping som lockar besökarna. Mer än en fjärdedel av de tillfrågade anser att just shoppingutbudet är det bästa med staden. Även människornas trevliga bemötande, stadens sevärdheter och atmosfären uppskattas.

– Eftersom det är första gången undersökningen görs är det svårt att dra några egentliga slutsatser, men det känns väldigt roligt att Borås ligger bra till i undersökningen i förhållande till likvärdiga orter. Vid val av semesterort värderas atmosfären, utbudet och bemötandet i staden högt och på samtliga de punkterna får vi goda betyg, säger Mia Landin, verksamhetschef Borås TME.

Bilden: Foto: Fredrik Malmlund

-----------------------------------------------------------------------------------------------Om undersökningen

Totalt över 4000 riksrepresentativa svar i åldrarna 18-70 har samlats in genom en omfattande webenkät om att turista i Sverige, definierat som att besöka en stad i Sverige för nöjes skull genom att resa minst 5 mil enkel väg och sedan tillbringa åtminstone en övernattning i staden. Undersökningen har genomförts av marknadsanalysspecialisten/undersökningsföretaget Mantap Global på beställning av SNDMO.

--------------------------------------------------------------------------------------------------Om SNDMO

Swedish Network of Destination Management Organisations bildades 2016 och är ett nätverk för destinationer i kommuner med över 50 000 invånare samt kommuner där besöksnäringen har mycket stor betydelse. Nätverket består idag av nära 30 av Sveriges största destinationer.

Klimatpåverkan från Sigtunas hotellgäster har minskat med 30 procent

Sedan 2013 har 12 hotell- och konferensanläggningar som ingår i ett gemensamt hållbarhetsnätverk i Sigtuna kommun, minskat sin klimatpåverkan per gäst med knappt en tredjedel. Det visar en klimatrapport för 2017 som U&We genomfört på uppdrag av Destination Sigtuna.

Rapporten visar också bland annat att klimatpåverkan från extern tvätt har fortsatt minska, trots en ökning av mängden tvätt. Sedan 2013 har tvättmängden ökat med 50 procent samtidigt som klimatpåverkan gått ned med 62 procent.

– Detta är glädjande då ett av samarbetets syften är att påverka underleverantörer att arbeta hållbart, säger Eva Camél Fuglseth, vd för Destination Sigtuna.

De medverkande hotellen har en klimatpåverkan på cirka 1,6 kg CO2e per gästnatt i snitt (inklusive extern tvätt men exklusive mat).

– Det är betydligt under ett europeiskt och internationellt snitt som snarare ligger på 10-30 kg per gästnatt, säger Eva Camél Fuglseth.

Den totala klimatpåverkan låg dock i stort sett stilla med en minskning på 0,3 procent under 2017 jämfört med föregående år. I totalsiffrorna ingår inte klimatpåverkan från den mat som serveras på anläggningarna med fokus på proteiner. Denna typ av klimatpåverkan är dubbelt så stor som övrig klimatpåverkan sammantaget.

– Diskussioner förs inom vårt nätverk på hur det vi väljer att servera på tallriken till våra gäster påverkar vårt klimatavtryck. Just hållbar mat är en komplex fråga med många olika parametrar och preferenser att ta hänsyn till. Genom det erfarenhetsutbyte och den kompetens vi har inom vårt nätverk så är jag övertygad om att alla vi aktörer även inom det här området kommer att kunna ligga i framkant vad gäller hållbara val och lösningar, säger Stefan Ros, Platschef Kämpasten.

Under 2009 inleddes ett samarbete mellan hotell- och konferensanläggningar i Sigtuna kommun för att beräkna sin klimatpåverkan och upprätta en handlingsplan för att minska klimatpåverkan. Sigtuna kommun blev därmed den första destination i Sverige som upprättade ett gemensamt klimatarbete.

De hotell- och konferensanläggningar som ingår i hållbarhetsnätverket är Stora Brännbo, Sigtunahöjden, Hotell Kristina, Radisson Blu SkyCity, Radisson Blu Arlandia, Rosersbergs Slottshotell, Sigtunastiftelsen, Kämpasten, Arlanda Hotellby, Park Airport Hotell, Sigtuna Stadshotell, samt Clarion Arlanda.

Läs hela klimatrapporten från Destination Sigtuna här

Scandic stärker koncernledningen med strategisk kompetens inom digitalisering, varumärke och marknadsföring

Scandic presenterar i dag en ny utformning av sin koncernledning för att stärka fokus på digitalisering, varumärke och marknadsföring. Ny Chief Information Officer blir Ann Hellenius, ny Chief Customer Officer blir Niklas Angergård och ny Chief Commercial Optimization Officer blir Jan Lundborg.

En ny position som Chief Information Officer skapas med ansvar för digitalisering och för att utveckla Scandics gästupplevelse med hjälp av IT och ny teknik. Den tidigare positionen som Chief Commercial Officer delas i två funktioner; en Chief Customer Officer med ansvar för bland annat varumärkesstrategi, marknadsföring och lojalitetsprogram samt en Chief Commercial Optimization Officer med ansvar för distribution, intäktsoptimering och försäljning. Övriga funktioner i ledningsgruppen är oförändrade.

– Scandic har växt snabbt de senaste åren och vi har sett ett behov av att bli mer kundfokuserade samtidigt som vi behöver säkerställa att vi har rätt kompetens på rätt plats. Som tidigare meddelats initierade vi under slutet av 2017 en översyn av vår organisation för att stödja detta arbete. Jag är övertygad om att vår nya organisation ger oss goda förutsättningar för att ta tillvara potentialen på marknaden och ytterligare stärka vår position i fortsatt tillväxt och ökad anpassningsförmåga i en allt mer dynamisk och digital reseindustri, säger Even Frydenberg, vd och koncernchef för Scandic.

För att stärka koncernledningen inom dessa viktiga områden har Scandic rekryterat Ann Hellenius till rollen som Chief Information Officer. Ann har gedigen erfarenhet av att driva digitalisering och kommer närmast från en tjänst som CIO på Bankgirot och är även medlem av svenska regeringens digitaliseringsråd. Tidigare har hon bland annat varit CIO för Stockholm Stad.

Vidare har Scandic rekryterat Niklas Angergård till tjänsten som Chief Customer Officer. Han kommer närmast från Tieto där han är CMO rapporterande till koncernchefen. Niklas har mångårig internationell erfarenhet som ansvarig för varumärkesstrategi, marknadsföring och kundnöjdhet hos branschledande företag som Klarna, Telia och SAS.

Jan Lundborg har utsetts till Chief Commercial Optimization Officer. Jan har en stark kommersiell bakgrund från bland andra SAS och Amadeus. Jan är i dag Vice President Revenue Management Pricing & Distribution på Scandic och har sedan 2009 framgångsrikt ansvarat för uppbyggnaden av denna funktion i koncernen.

– Jag är glad att få välkomna Ann Hellenius, Niklas Angergård och Jan Lundborg som nya medlemmar till vår ledningsgrupp. Ann och Niklas är båda mycket meriterade inom sina respektive områden och kommer att tillföra värdefull kompetens till Scandic. Jan har framgångsrikt lett och utvecklat vårt arbete inom försäljning och distribution. Detta är ett viktigt och prioriterat område som är i kraftig omvandling och det är därför naturligt att denna funktion nu blir en del av koncernledningen, säger Even Frydenberg.

Den nya organisationen börjar gälla omedelbart. Jan tillträder på sin nya tjänst med omedelbar verkan. Ann Hellenius och Niklas Angergård tillträder under hösten. Even Frydenberg kommer dessförinnan fortsatt att vara tillförordnad Chief Customer Officer.

 

Scandics koncernledning enligt ny organisation:

President & CEO: Even Frydenberg

Chief Financial Officer: Jan Johansson

Senior Vice President HR & Sustainability: Lena Bjurner

Vice President Business Development: Jesper Engman

Chief Information Officer: Ann Hellenius

Chief Customer Officer: Niklas Angergård

Chief Commercial Optimization Officer: Jan Lundborg

Managing Director Sweden: Peter Jangbratt

Managing Director Norway: Svein Arild Steen-Mevold

Managing Director Finland: Aki Käyhkö

Managing Director Denmark: Jens Mathiesen

Managing Director Europe: Michel Schutzbach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sveriges nya mässområde får nytt hotelltorn när Nordic Choice Hotels bekräftar satsning på Scandinavian Xpo

Vid en pressträff idag lanserades planerna för Scandinavian Xpo – den nya internationella mötes- och eventarenan i Airport City Stockholm. Petter A Stordalen släppte nyheten live om byggnationen av ytterligare ett hotelltorn med 419 hotellrum till Quality Hotel Arlanda Airport. Därmed ökar förutsättningarna kraftigt för fler och större möten och mässor i Arlandaområdet.

På pressträffen som hölls i anslutning till Handelskammarens Arlandalunch kunde närmare 300 personer lyssna på planerna för Arlandas första internationella mässområde. Pontus Frithiof, krögaren och entreprenören bakom framgångsrika Pontus Group bjöd på lunch och berättade om Pontus Groups satsningar på Arlanda. Det internationella mässområdet Scandinavian Xpo välkomnar sina första gäster redan 2020. Den 100 000 kvm stora fastigheten kommer när projektet står klart att vara en modern mötesplats med stora mässhallar och hotellkapacitet på över 900 rum.

Idag har vi passerat ytterligare en milstolpe när vi tillsammans med Nordic Choice Hotels lanserat våra gemensamma planer som innebär att Arlanda får sitt första internationella mässområde. Vi ser en kraftig tillväxt med ett stort affärstryck när en ny stad, en ny destination växer fram som kommer att ha en avgörande roll för tillväxten i Stockholmsregionen, säger Per Taube, styrelseordförande i Arlandastad Holding, som driver stora delar av den kommersiella utvecklingen i området.

Utöver de två hotelltornen är det nya mässområdet Scandinavian Xpo en nyckel i skapandet av den nya flygplatsstaden. Över 1 miljard kronor investeras i Scandinavian Xpo och under första året förväntas 300 000 besökare.

Planerna för Arlanda är skyhöga och vi ska inte vara sämre. Vi slår till med ytterligare ett imponerande hotelltorn. Med den nya hotellbyggnaden kommer vi att erbjuda 419 hotellrum och ett helt ombyggt hotellområde. Det här ökar kraftigtregionens möjligheter att locka till sig ytterligare mässor och möten. Potentialen som Arlanda har är enorm och jag älskar att vi har möjlighet att vara med i utvecklingen av området, säger Nordic Choice Hotels grundare Petter A Stordalen.

Sveriges första flygplatsstad växer och rustar för att dubblera antalet nya arbetstillfällen till 50 000 redan år 2030.

 

Rekordkongress och kongressrekord på Stockholmsmässan i sommar

Två internationella kongresser på ingång, en som är större än någonsin och en som har slagit ihop fem olika möten till ett rekordlångt tiodagarsevent. Var? På Stockholmsmässan förstås, Nordens ledande mötesanläggning och rutinerad värd för konferenser och kongresser av alla de slag.

I morgon är det dags igen: en stor internationell kongress slår upp portarna på Stockholmsmässan och delegater från ett stort antal länder strömmar in. Den här gången är det EHA, European Hematology Association, som håller sin årliga kongress i Stockholm för tredje gången. Cirka 11 000 personer väntas delta, och förutom det stora antalet delegater slår kongressen sina egna tidigare rekord vad gäller antalet abstracts som skickats in, storleken på posterutställningen där de vetenskapliga framstegen presenteras, och dito på den tillhörande mässan där företag verksamma inom området ställer ut sina produkter.

– Att de internationella kongressarrangörerna väljer att återkomma till oss gång på gång är det bästa kvitto vi kan få, både på Stockholms attraktivitet som stad och på Stockholmsmässans konkurrenskraft som anläggning. Det är komplicerat att få allt att klaffa kring en så här stor kongress med resan hit, hotellrum på rimligt avstånd, massor av parallella föredrag under fyra dagar, bra möjligheter till nätverkande och avkoppling och så vidare. Men vi kan det här och det vet arrangörerna, de känner sig trygga när de samarbetar med oss, berättar Isabelle Lechtman som är ansvarig för kongressförsäljningen på Stockholmsmässan.

– Den här gången har vi valt att välkomna våra deltagare och partners till Stockholm, för att dela EHA’s vision om att kongressen ska vara både framstående och ekologiskt och socialt hållbar. Stockholm var den första staden som utsågs till Europas miljöhuvudstad, Arlanda flygplats är världsledande på hållbarhetsområdet, och Stockholmsmässan som mötesanläggning står för hållbarhet både ekologiskt och socialt. Vi på EHA har stort fokus på att själva arbeta hållbart, men vi vill också skapa sociala mötesplatser där det känns naturligt för de medverkande att mötas, utbyta erfarenheter och ta hand om varandra. På så sätt bidrar vi gemensamt till att hematologin gör framsteg både vad gäller forskning, utbildning och i förlängningen hur vi tar hand om patienterna. Att välja rätt anläggning för kongressen spelar en central roll i detta, säger Carin Smand och Rik Craenmehr, vd respektive operativ chef för EHA.

Men EHA är inte det enda stora mötet på Stockholmsmässan under sommaren. Tre veckor efter att den siste blodläkaren åkt hem så fylls lokalerna igen men med ett helt annat slags forskare. Nu är ämnet artificiell intelligens, när det som i vanliga fall brukar vara fem helt olika konferenser på olika ställen har slagits samman till en tiodagars AI-festival.

– Det här blir alltså ett ”Federated AI Meeting” med fem olika konferenser som på olika sätt belyser området artificiell intelligens och maskinellt lärande. Och så kommer de att hålla världsmästerskapen i dataschack! Fantastiskt spännande tycker vi, och för oss ett annat slags rekord – jag tror aldrig att vi har haft ett möte som sträcker sig över hela tio dagar förut, säger Isabelle Lechtman.

Ett av mötena inom Federated AI arrangeras av SAIS, Svenska AI Sällskapet, vars ordförande Fredrik Heintz är docent vid Linköpings universitet.

– Vi är stolta över att kunna ordna flera av de ledande internationella vetenskapliga AI-konferenserna på Stockholmsmässan. Tillsammans förväntas de locka mer än 5 000 av världens ledande AI-forskare att under tio dagar diskutera de senaste framstegen inom AI, säger Fredrik Heintz.

European Hematology Association (EHA) kommer tillbaka till Stockholm

För tredje gången väljer nu European Hematology Association (EHA) att komma tillbaka till Stockholm med sin årliga kongress, som samlar de främsta experterna inom hematologi. Kongressen som genomförs på Stockholmsmässan beräknas i år slå rekord i antal besökare, sponsorer och utställare.

EHA-kongressen samlar årligen de främsta forskarna och experterna inom hematologi - den medicinska specialitet som arbetar med att utreda blodsjukdomar. Varje år utses en ny stad i Europa som uppfyller kraven att ta emot en kongress i EHAs storlek. Stockholm har varit värdstad två gånger tidigare, år 2005 och 2013.

Att Stockholm nu utsetts till värdstad en tredje gång är resultatet av ett hårt arbete utfört av Visit Stockholm och Stockholmsmässan, som tillsammans jobbat för att kongressen ska komma tillbaka till Stockholm. Tack vare aktörernas goda relation med EHA och deras kongressarrangör MCI Amsterdam har arbete givit resultat. Den 14 juni slås portarna upp för den 23e EHA-kongressen som pågår under fyra dagar på Stockholmsmässan.

– Vi har åter igen valt Stockholm som plats för våra deltagare och partners. EHAs vision är att genomföra en ekologiskt och socialt hållbar kongress.

Vi ser Stockholm som Europas gröna huvudstad, med världens främsta hållbara flygplats Stockholm-Arlanda. Vi upplever också Stockholmsmässan som en perfekt mötesplats.

EHA arbetar för att skapa en social atmosfär där människor möts, samarbetar och tar hand om varandra.

Genom att arbeta tillsammans bidrar vi alla till framsteg inom hematologiforskning, utbildning och patientvård.

Stockholmsmässans lokaler och Stockholms stadsmiljö spelar en viktig roll i detta, säger Carin Smand, EHA: s verkställande direktör och Rik Craenmehr, verkställande chef, European Hematology Association.

Årets kongress har slagit all time high på flera plan: antalet anmälda deltagare har aldrig varit högre, utställningsytan aldrig varit större och antalet vetenskapliga sessioner aldrig varit fler. Över 11 000 kongressdeltagare väntas till Stockholm i år.

– Det är väldigt roligt att EHA väljer Stockholm för tredje gången. Att antalet blir rekordhögt visar att Stockholm är en attraktiv destination, säger Karin Mäntymäki, Director Sales & Operations, Visit Stockholm.

Foto: Henrik Trygg