nyheter
flygnytt
SAS öppnar ny linje
från Luleå till London.
hotellnytt
Lunds största hotell
väljer BWH Hotel Group.
24-26 augusti
Trender, framtidsspaningar och kunskap
– Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti.
digifysiska hybridmöten
Coeo tar in fyra miljoner i kapital
för att digitalisera mötesindustrin.
ny global rapport
Bristfällig krishantering
i många organisationer.
teknikdrivet bolag
Wihlborgs hyr ut till Regin
som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund.
Upp Till €60,000 PER EVENT
Vienna Convention Bureau
startar en mötesfond på 40 miljoner kronor.
Reseindustrinytt
Expedia säljer Egencia
till American Express Global Business Travel.
30 juni-2 juli 2021.
SM-veckan sommar i Halmstad ställs in igen
men genomför seminarier och föreläsningar digitalt.
hotellnytt
Hotel Gamla Stan
blir del av BWH Hotel Group,
RSS
rss_icon
Länkar
SAS öppnar ny linje från Luleå till London

SAS öppnar en efterlängtad säsongslinje med direktflyg från Luleå till London, Heathrow, med start den 17 december 2021 och med en tidtabell som sträcker sig fram till den 21 mars 2022. Linjen kommer att trafikeras två gånger i veckan, på måndagar och fredagar, och kommer att vara den enda direktförbindelsen mellan Luleå och Storbritannien.

Luleå och Swedish Lapland lockar resenärer med många exklusiva hotell och aktiviteter som passar London-marknaden. Tidtabellen är även perfekt för weekendresor till London från Luleå och kommer att minska avståndet mellan Norrland och en av världens mest besökta huvudstäder och viktigaste affärsområden.

"Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda en linje med en attraktiv tidtabell som förbinder Luleå och övriga Norrland med London. Intresset för norra Skandinavien växer ständigt eftersom resenärerna letar efter nya och mer naturnära upplevelser. Flera researrangörer och resebyråer har visat intresse för den nya linjen. London är också den största europeiska marknaden för många företag i norra Sverige och den nya linjen kommer att bidra till tillväxt för regionens näringsliv", säger Theres Briger, försäljningschef på SAS.

Linjen kommer att trafikeras med moderna bränslesnåla Airbus 320 flygplan som reducerar klimatpåverkande utsläpp.

SAS arbetar hårt för att ställa om till ett mer hållbart resande och utöver att modernisera flottan strävar SAS efter att ersätta traditionella flygbränslen med mer hållbara alternativ för att sänka koldioxidutsläppen ytterligare. SAS har som mål att minska utsläppen med 25 procent fram till 2025, i jämförelse med 2005 års nivå.

 

Lunds största hotell väljer BWH Hotel Group

Den 1 maj blev Lunds största hotell, Hotel Planetstaden, ett nytt tillskott för BWH Hotel Group. Hotellet, som tidigare ingått i Nordic Choice Hotels, byter därmed namn från Clarion Collection Hotel Planetstaden till Best Western Plus Hotel Planetstaden.

Hotel Planetstaden öppnade 1999 och har sedan start varit en populär destination för såväl hotellgäster som lokalbor. På det citynära hotellet ryms faciliteter som bland annat en enastående spa-avdelning, bra konferensmöjligheter samt en inbjudande Food Court. Att de nu väljer att ingå i BWH Hotel Group är något som välkomnas och som följer hotellgruppens positiva riktning.

”Vi ser positivt på att stärka vår position i Lund, då det är en intressant destination utifrån sitt dynamiska näringsliv och med många företag i framkant. Att Hotel Planetstaden väljer Best Western Hotels & Resorts är något som välkomnas och som adderar ytterligare möjligheter för oss att kunna erbjuda ett bra hotellboende i staden”, säger Johan Michelson, vd för BWH Hotel Group, Skandinavien.

Hotellet erbjuder 194 hotellrum varav 46 är sviter med möblerade och inglasade balkonger. Den nybyggda spaanläggningen på 7:e våningen har en fantastisk utsikt och här ryms specialdesignade pooler, bastur, relaxavdelning med ställbara bäddar, stort gym och cafélounge med balkong. På hotellet finns även en livescen, ett konstgalleri samt fri parkering i direkt anslutning till hotellet.

Hotellet kommer fortsatt att drivas av samma dedikerade personal med Birgitta Creutzer som hotelldirektör.

BWH Hotel Group fortsätter att växa och med Best Western Plus Hotel Planetstaden blir det hotellgruppens andra hotell i Lund.

Trender, framtidsspaningar och kunskap – Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti

Med anledning av det rådande läget i samhället kommer Formex i augusti att ställas in. Istället bjuder Formex på digitala aktiviteter – studioprogrammet Formex Talks med tre teman Hållbarhet, Trender & Omvärld samt Retail kommer att sändas den 24–26 augusti och dessutom kommer höstens trender att presenteras i en digital trendguide.

Det är med anledning av det rådande läget i samhället och med de restriktioner som regeringen tvingats införa som Formex i augusti ställs in. I väntan på att kunna ses arbetar nu Team Formex intensivt med att ta fram digitala aktiviteter mellan den 24–26 augusti med det allra senaste som händer i branschen.

"Vi hade in i det längsta hoppats på att kunna genomföra ett Formex i augusti. Nu kommer vi istället att arrangera digitala aktiviteter där våra besökare och utställare har möjligheten att delta i Formex Talks som innehåller mycket inspiration, trender och kunskap inom ämnen som är viktiga för alla inom vår bransch. Vi hoppas och ser fram emot att få träffa både besökare och utställare i januari nästa år", säger Sara Ek, projektledare Formex.

Varje morgon 24–26 augusti kommer Formex Talks sändas – tre fullspäckade studioprogram med intressanta gäster, aktuella samtal och seminarier. De tre teman som står i fokus är Hållbarhet, Trender & Omvärld samt Retail, där varje program kommer att spegla ämnet från olika perspektiv. Första dagen är det Maria Soxbo, journalist och medgrundare till Klimatklubben, som programleder temat Hållbarhet. Dag två handlar om Trender & Omvärld och där kommer bland annat designern och trendexperten Jan Rundgren att presentera Formex Trends. Programmet kommer även att lyfta de senaste trendspaningarna inom inredningsdesign. Dag tre har fokus på framtidens retail och här pratar trendforskaren Louise Byg Kongsholm, från Pej-gruppen, om hur konsumentlandskapet påverkas av Corona både på kort och lång sikt.

Dessutom kommer Formex Trends att presenteras i en digital trendguide. I augusti tar Team Formex fram trenderna i samarbete med bland andra Jan Rundgren. Årets produktnyheter från mässans utställare kommer att presenteras på Formex hemsida.

Coeo tar in fyra miljoner i kapital för att digitalisera mötesindustrin

Ett år före Corona-epidemins start började Coeo arbetet med att utveckla en ny plattform för digifysiska hybridmöten. Mötesindustrin visade initialt måttligt intresse för den nytänkande lösningen, men i kölvattnet av den globala pandemin har behovet av professionella digifysiska lösningar dramatiskt accelererat. Bolaget tar nu in kapital från Umeå-baserade Fort Knox med målet att göra möten mer hållbara och etablera sig som den ledande digitala plattformsleverantören för möten och events.

Coeos lösning ger mötesarrangörer och byråer möjlighet till digitala intäkter, flexibla mötesflöden samt nya sätt att kombinera fysiska och digitala deltagare.

Grundaren Anders Gunnarsson har en lång bakgrund inom digital utveckling, bland annat som en tidig anställd på Icon Medialab, delägare i Britny och genom engagemang i Hyper Island och Stardoll, men även inom eventindustrin när han drev nattklubben Metropolis i Stockholm (en av 00-talets mest omskrivna). Just nu arbetar sex personer heltid med Coeo, med kontor i Umeå och Stockholm.

"Jag älskar att fördjupa mig i ny forskning och teknik, och att lära känna intressanta människor. Det kändes som att jag aldrig kunde delta i nog många spännande möten runt om i världen. Klimathotet visar tydligt att den typen av resande måste begränsas kraftigt, samtidigt som behovet av kunskapsutbyte aldrig varit större. Därför känns det otroligt spännande och viktigt att lösa den här utmaningen så bra och snabbt som möjligt", säger Anders Gunnarsson själv i en kommentar.

Nu går Umeå-baserade Fort Knox Förvaring in med en investering om fyra miljoner i syfte att hjälpa Coeo att skala upp verksamheten mot bakgrund av ett snabbt ökat intresse för bolagets plattform.

"Vi ser stor potential i den plattform som Coeo har utvecklat och tycker att bolaget har identifierat en intressant och tydlig nisch på en snabbt växande marknad", säger Markus Olsson, vd vid Fort Knox.

Coeo har bland annat agerat digital plattform när Svenska Läkaresällskapet i december arrangerade Sveriges största konferens kring Covid-19. 1 500 forskare, läkare och politiker deltog framgångsrikt under konferensen och förlitade sig på plattformens funktionalitet för att lyssna och interagera med över 80 talare. Även Sveriges största litteraturfestival Littfest valde Coeo när gick över till en heldigital sändning.

Bristfällig krishantering i många organisationer

Ett drygt år efter pandemins utbrott så menar nu många chefer att deras organisation behöver bli bättre på att hantera kriser. Bland annat lyfter de fram att det ofta saknas planer för hur verksamheten ska agera då en kris inträffar. Det här visar en ny global rapport från PwC där 2 800 personer på chefspositioner inom näringslivet har medverkat.

"Pandemin blev till ett uppvaknande när det gäller krisfrågor och nu menar hela 95 procent av de medverkande i vår undersökning att deras förmåga till krishantering måste bli bättre", säger Cecilia Cederberg som är ansvarig för Forensic Services på PwC och fortsätter;

"Tyvärr räcker det inte med grundläggande delar som en krisorganisation och några pliktskyldigt framtagna krisplaner. Istället behövs det strukturerade och heltäckande program som kan täcka in flera olika typer av kriser".

Undersökningen har även tittat närmare på hur bolagen rustar för krishändelser. Resultaten här visar att sju av tio organisationer tänker öka investeringarna när det gäller krishantering och tre av fyra är övertygade om att de kan dra lärdomar från pandemin och därmed stärka framtidens krisarbete.

"Det här är självklart positiva besked inför framtiden, men samtidigt är det oroande signaler när så få som 35 procent uppger att de har en relevant plan för att agera vid krishändelser", säger Cecilia Cederberg.

Förra gången PwC genomförde den här undersökningen var 2019. Då svarade nästan samtliga respondenter att de sannolikt skulle behöva hantera en kris inom de kommande två åren, men alternativet pandemi sjönk samtidigt tillbaka på oroslistan i förhållande till tidigare år.

"Den här återblicken ger oss en tydlig lärdom. Utmaningen när det gäller krishantering handlar inte om att pricka rätt när det gäller framtidsspaningar utan det handlar om att skapa beredskap för det oförutsedda", säger Cecilia Cederberg.

 

Så kan verksamheter skapa förberedelse för kriser.

 

• Utforma en strategisk krishanteringsplan som gör det möjligt att mobilisera snabbt för att säkra affärsverksamheten och agera effektivt på störningar som uppstår.

• Se till att bli av med de stuprörsstrukturer som finns inom organisationen. Ett integrerat krisprogram är nödvändigt för framgångsrik krishantering och för att bygga motståndskraft.

• Säkerställ att ni prioritera byggandet av organisationens motståndskraft - det här är inte en fråga för att lyckas utan för att överleva.

 

Om undersökningen

PwC:s Global Crisis Survey 2021 tittar närmare på hur organisationer har hanterat det senaste årets pandemi, hur de har reagerat, vilka lärdomar de har gjort och hur de förbereder sig för framtida kriser. Undersökningen genomfördes mellan 20 augusti 2020 och 25 januari 2021. Drygt 2 800 personer på ledande positioner inom näringslivet har medverkat. Deltagarna kommer från 73 olika länder och representerar 29 branscher. Här kan du ta del av studien: https://www.pwc.com/crisis-resilienc

---------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta om PwC

PwC Sverige är marknadsledande inom revision samt skatte- och affärsrådgivning, med 2 900 medarbetare och 33 kontor runt om i landet. Företagets syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem.  36 000 kunder är såväl globala som svenska företag och organisationer i alla storlekar samt verksamheter inom den offentliga sektorn. PwC vägleder sina kunder och hjälper dem att uppnå sina mål, oavsett vilken fas deras verksamhet befinner sig i.


PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. PwC Sverige ingår i det globala nätverket PwC, som har 276 000 medarbetare i 157 länder. Det ger dem möjlighet att dela kunskaper och erfarenheter globalt och tillsammans utveckla hållbara lösningar för sina kunder.

Wihlborgs hyr ut till Regin som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund

Regin, ett svenskt bolag som utvecklar smarta och automatiserade lösningar för att spara energi i fastigheter, flyttar sin forsknings- och utvecklingsverksamhet från Landskrona till Lund. Bolaget har tecknat avtal med Wihlborgs om 820 m² i Ideon Science Park.

Regin flyttar in i kontorshuset Node (Nya Vattentornet 2) i östra delen av Ideon. Här blir man närmsta granne med bolag som Sigma Connectivity, Schneider Electric och Storytel. I intilliggande byggnader finns dessutom Ericsson, Sony och Cellavision.

"FoU har alltid varit kärnan i Regins strategi. Regin genomför nu stora investeringar för framtida tillväxt och flytten till Lund och Ideon är en viktig milstolpe", säger Fredrik Wiking, vd och koncernchef på AB Regin.

"Regin är ett teknikdrivet bolag som passar bra in på Ideon. Jag är övertygad om att de kommer att ha stor nytta av närheten till kompetens och andra teknikbolag, vilket ger möjlighet till både erfarenhetsutbyte och nya affärer", säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.

Reginkoncernen har verksamhet i Europa och Asien. I Sverige är Regin representerade på fem orter och flyttar in i de nya lokalerna i Lund i början av juni 2021.

 

Om Ideon Science Park

Ideon grundades för drygt 35 år sedan precis intill Lunds universitet och var då den första forskningsparken i sitt slag i Sverige och i norra Europa. Idag finns här över 400 företag med 10 000 anställda och en bredd av kompetenser inom connectivity, ICT, life science, cleantech, energi, hälsoteknik och smarta material. Wihlborgs är den största fastighetsägaren på Ideon med 180 000 m² lokaler för kontor, labb och utveckling.