platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Forskare har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer

Forskare är själva potentiella företagsgrundare, men deras medverkan i universitetsinkubatorer är också värdefull för tillkomsten av andra kunskapsintensiva företag. Det visar en ny avhandling från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

I sin doktorsavhandling har Linus Brunnström studerat interaktionen mellan universitet och samhälle och hur universitetsinkubatorer spelar en viktig roll i tillkomsten av kunskapsintensiva företag i Sverige.

"Mina resultat visar att forskarna bidrar till mer konkret kunskapsöverföring och samverkan med samhället. Forskarnas roll är viktig inte minst som företagsgrundare, men de verkar också tillföra många fördelar genom att finnas i olika typer av inkubatorer, vilket stödjer idén om inkubatorn som en arena där samhälle och universitet möts och där kunskapsintensiva företag skapas", säger Linus Brunnström.

I studien framkom att forskarna står för de idéer som har högst potential, men även att forskare skapar fördelar och ger draghjälp åt andra grundares chanser att starta företag. Att ha ett stort antal forskardrivna projekt i inkubatorn är positivt för de andra projekten som befinner sig där, då de utvecklar sina företag snabbare, och det är troligare att de genomför en hel inkubationsprocess.

"Det skulle vara intressant att studera vidare vad detta beror på. Det kan handla om att forskarna bidrar med bra, konkreta råd, hjälp med teknikutveckling, eller lån av utrustning. De besitter specifik kompetens som andra kan ha nytta av", säger Linus Brunnström.

 

Tre rekommendationer som skulle gynna kunskapsintensivt entreprenörskap

I sin avhandling ger Linus Brunnström tre konkreta råd:

 

• Fler forskare i inkubatorerna

Uppmuntra fler forskare att söka sig till inkubatorer och få dem att interagera mer med övriga inkubatorsföretag. Det innebär dubbla fördelar: Dels får inkubatorn in fler högkvalitativa idéer, dels snabbas inkubationsprocessen för övriga projekt upp.

 

• Engagera studenter

Studenter är också idérika och bör bjudas in till inkubatorerna i högre grad än idag. Förutom att bidra med egna idéer kan studenterna också med fördel engageras i utvecklingsarbete för att driva inkubationsprocessen framåt i projekt som saknar en driven grundare eller på andra sätt behöver draghjälp.

 

• Behåll lärarundantaget

Sverige bör behålla det så kallade lärarundantaget, åtminstone för en tid framöver. Lärarundantaget är en konstruktion som Sverige numera är ganska ensamma om i västvärlden. Det innebär att enskilda forskare eller forskarteam själva äger rätten till sina upptäckter. I de flesta andra länder övergår rättigheterna till arbetsgivaren, det vill säga universitetet.

 

Om avhandlingen

Linus Brunnström har intervjuat managers och affärsrådgivare på ett antal svenska innovationskontor och universitetsinkubatorer, men också använt sig av data från Vinnovas inkubatorprogram som innehåller ca 40 svenska inkubatorer och ca 3500 projekt som är observerade under 10 år. Förutom de resultat som nämns ovan har han studerat kostnadseffektiviteten hos inkubatorerna och jämfört kommunala inkubatorer och universitetsinkubatorer.

 

Linus Brunnström disputerade på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet den 19 januari 2021, då han försvarade sin doktorsavhandling Commercialization Done Differently: How Swedish university incubators facilitate the formation of knowledge-intensive entrepreneurial firms.

 

Länk till avhandling: http://hdl.handle.net/2077/67014

BWH Hotel Group fortsätter expandera i Norge

BWH Hotel Group fortsätter expandera i Norge. De nya medlemmarna är Voksenåsen Hotell (bilden), Saga Hotel Oslo och flygplatshotellen Sure Hotel by Best Western Trondheim Airport och Best Western Plus Oslo Airport.

Efter sommarens tillskott med fem nya hotell i Bergen genom samarbetet med de Bergenske, fortsätter BWH Hotel Group att växa i Norge. Ytterligare fyra hotell ansluter sig nu till kedjan som anses vara ett alltmer attraktivt alternativ för fristående hotellentreprenörer.

De nya medlemmarna är Voksenåsen Hotell i Oslo ovanför Holmenkollen, Saga Hotel Oslo, ett designhotell i Oslo Centrum och flygplatshotellen Sure Hotel by Best Western Trondheim Airport och Best Western Plus Oslo Airport.

"Vi har trots den rådande krisen en mycket positiv utveckling i Norge just nu, säger Johan Michelson, vd för BWH Hotel Group i Skandinavien. Många hotellägare har det självklart tufft just nu och ser över hur man bäst kan rusta sig för framtiden. Kombinationen av att tillhöra en stark hotellkedja som skapar intäkter och minskar kostnaderna samtidigt som man behåller sin självständighet och individuella prägel är något många hotellägare upplever som väldigt tilltalande. Vår vision är att bidra till ett levande hotellandskap i en värld där allting blir mer och mer standardiserat och vår målsättning är att bli den ledande kedjan av privatägda och fristående hotell i Norge".

"För oss var BWH Hotel Group ett självklart val", säger Matthias Tanski, ägare och vdför CiC Hospitality. "Vi har hotell med i kedjan sedan tidigare och upplever att det är en professionell organisation som hjälper oss att utveckla vår hotellaffär vidare och förstår våra utmaningar. Det finns också en styrka med en global hotellkedja".

"Det känns roligt och spännande att bli en del av en stor internationell hotellkedja. Vi hoppas att många nya gäster nu ska hitta till vårt fina hotell och vi har stor tillförsikt till att bland annat lojalitetsprogrammet Best Western Rewards ska bidra till detta", säger Maria af Klinteberg Herresthal, vd för Voksenåsen.

 

Bilden: Voksenåsen Hotell.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Lite mer om hotellen

Saga Hotel Oslo, BW Premier Collection ligger på Frogner, precis bakom det kungliga slottet. Designhotellet är renoverat och moderniserat av Delotis Design, men har behållit sitt vackra utseende och traditionella arkitektur från 1890-talet.

Voksenåsen Hotell, BW Signature Collection ligger omgiven av natur ovanför Holmenkollen med bedårande utsikt över Oslo. Hotellet är en funkispärla med en unik historia som Norges nationalgåva till Sverige och en mycket uppskattad plats för möten och events.

 

Sure Hotel by Best Western Trondheim Airport, ett helt nybyggt hotell som öppnar i maj 2021 och har ett perfekt läge vid flygplatsen.

 

Best Western Plus Oslo Airport är nyrenoverat och ligger vid Gardermoens flygplats Här kan konferensgäster både sova och äta bra medan de använder något av hotellets mötesrum.

 

BWH Hotel Group

BWH Hotel Group är en global hotellkedja bestående av tre hotellgrupper, Best Western Hotels & Resorts, WorldHotels och SureStay Hotel Group. Tillsammans erbjuder de över 4 700 hotell i fler än 100 länder runtom i världen. I Skandinavien finns 160 hotell på fler än 100 destinationer. För att tillgodose såväl gäster som potentiella hotellägare erbjuder gruppen totalt 17 olika varumärken i alla segment från budget till premium. BWH Hotel Group är den största, fristående hotellgruppen i Skandinavien där hotellen ägs och drivs av lokala entreprenörer.

IATA tror på vaccinationskrav för att flyga internationellt

EN generaldirektör för flygbolaget IATA har antytt att vaccinationer sannolikt kommer att krävas för att flyga över gränserna i framtiden, enligt BTN, Business Travel News.

”Vi kommer inte att kunna eliminera risken för Covid-19 inom någon förutsebar tidslinje. Så vi måste lära oss att hantera risken med Covid-19 så att vi säkert kan återuppta mer normala liv och aktiviteter - inklusive resor", säger IATAs generaldirektör, Alexandre de Juniac, som talade under ett UNWTO-möte igår.

De Juniac fortsatte: ”För resor och turism är testning den omedelbara lösningen för att öppna gränserna igen. Och så småningom kommer det att övergå till vaccinkrav. För båda behöver vi ett globalt accepterat medel för att verifiera att människor har korrekta test eller äkta vacciner".

Qantas har redan angett att det sannolikt kommer att krävas bevis på vaccination för att komma in i Australien.

Vi skrev dock förra veckan om hur huvuddelen av affärsresenärer inte kommer att få vaccinera sig förrän mot slutet av 2021.

De Juniacs kommentarer kom när Emirates tillkännagav att det är att påbörja en prövning av IATAs Travel Pass digitala hälsopass från april.

Emirates sa att det skulle använda appen för att låta passagerare som reser från Dubai dela deras Covid-19 teststatus direkt med flygbolaget innan de når flygplatsen. Detaljerna kommer automatiskt att fyllas i flygbolagets incheckningssystem.

 

IATAs Travel Pass kommer att ha fyra oberoende moduler när det lanseras i mars:

• Ett register över inträdeskrav

• Ett register över laboratorier, testcentra eller vaccinationsleverantörer

• Ett sätt för passagerare att säkert ladda upp test- eller vaccinationscertifikat på sina telefoner och dela dem vid behov, och

• En digital identitet för att verifiera ägaren av certifikatet.

Travel Pass är ett av ett antal konkurrerande digitala hälsopassystem, inklusive WEFs CommonPass, ICCs AOKPass och V-Health Passport.

”Även om internationella resor är lika säkra som någonsin, finns det nya protokoll och resekrav med den nuvarande globala pandemin. Vi har arbetat med IATA för att skapa denna innovativa lösning men också för att förenkla och digitalt överföra den information som krävs av länder och regeringar till våra flygsystem på ett säkert och effektivt sätt", säger Adel Al Redha, chef för Emirates.

 

Foto: Steven Cornfield/Unsplash

MCI ställer om till den digitala tidsåldern

MCI, en global agentur för engagemang och marknadsföring, lanserar en ny varumärkesdesign för att återspegla marknadens nya krav i den fjärde industriella revolutionen. MCI presenterar sin vision, varumärke och sitt kompletta tjänsteutbud för att ge råd och stöd till sina kunders behov.

2020 har varit ett år av förändring för många av MCIs kunder där MCI utformar morgondagens lösningar för att släppa loss samhällets kraft genom alla publikens kontaktpunkter. MCI hjälper varumärken, föreningar och ideella organisationer att uppnå framgång genom att utveckla flerkanalstrategier och leverera kontinuerligt engagemang för sina kunder, anställda, sponsorer och partners.

MCI:s kreativitet är utformad för att hjälpa deras kunder i den digitala tidsåldern och att proaktivt engagera morgondagens kunder, morgondagens anställda och morgondagens sponsorer, på ett mycket mänskligt sätt och med meningsfull interaktion.

 

MCIs tjänsteerbjudande för att hjäpa kunder i morgon med mänskliga centrala lösningar för att engagera och förena människor bygger på tre pelare:

• Live och virtuella evenemang

• Strategisk och digital kommunikation

• Konsult- och communitylösningar

Den uppdaterade varumärkesidentiteten symboliseras av två oändliga öglor för att bilda kronbladen på en blomma. Detta representerar den oändliga potentialen när de arbetar i samarbete med sina kunder, och det livfulla centrumet uttrycker MCIs passion och fokus på att leverera innovation och tillväxt för dem.

När vårt samhälle  accelererar in i den digitala tidsåldern speglar MCIs strategiska förhållningssätt till engagemangsupplevelser att publikens engagemangsvärld utvecklas. Människor är inte längre passiva lyssnare. De försöker påverka konversationen, ansluta på ett mänskligt sätt och vara nedsänkt i levande och digitala världar. De är inte längre bara publik, utan bidragsgivare, förare och påverkare.

Varumärken, företag, föreningar och ideella organisationer samarbetar med MCI för att ansluta som antingen kanalpartner, mobilisera sponsorer, konvertera kunder och engagera anställda.

MCI består av ett globalt team av energiska och begåvade människor som förvandlar kundernas utmaningar till möjligheter som formar deras morgondag. Med mer än 30 års erfarenhet av att bygga engagerande samhällen är MCI en betrodd rådgivare för 1 200 kunder och arbetar årligen med fler än 5 500 kampanjer och aktiviteter på 60 kontor i 31 länder.

”I en värld formad av ökanade behov av mänskligt centrerat engagemang och folkfokuserad kreativitet, hjälper vi våra kunder att omfamna framtiden genom kommunikation. Framtiden är nu", säger Sebastien Tondeur, MCI:s vd.

Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”: har ett digitalt evenemang den 22 februari

HUR viktiga kommer events att vara i organisationers kommunikationsmix i framtiden? Vilken typ av nya färdigheter kommer att behövas? Vilka kriterier kan användas för att mäta framgångarna för evenemang? Efter 18 månaders intensiv forskning presenterar "Future Meeting Space" (FMS) innovationsnätverk från GCB German Convention Bureau och Fraunhofer Institute for Industrial Engineering IAO sina senaste forskningsresultat och lyfter andra viktiga frågor den 22 februari 2021. Registrering är gratis och öppen nu.

Covid-19-pandemin har snabbt förändrat eventindustrin. Medan privata såväl som professionella evenemang var givet för inte så länge sedan, kommer deltagande i ett evenemang i framtiden bland annat att bero på ett mycket tydligt mervärde jämfört med rent virtuellt deltagande.

"Inspiration kommer att fortsätta vara en spetsfråga för alla affärsevenemang, oavsett om de äger rum ansikte mot ansikte, i en hybriduppsättning eller virtuellt. Denna inspiration kan dock ta olika former, från ren kunskapsöverföring till utbyte mellan människor , säger Matthias Schultze, vd för GCB.

"Det kommer därför att vara avgörande att kunna erbjuda individuella lösningar för de olika funktionerna som heventen har och att kunna fokusera på deras respektive mål."

Det var just denna fråga - eventens roll - som FMS innovationsnätverk behandlade i sin tredje forskningssatsning, som nu har avslutats. GCB German Convention Bureau och Fraunhofer Institute for Industrial Engineering IAO kommer att presentera de centrala resultaten den 22 februari 2021 klockan 15-17. Presentationen är en blandning av live- och videoelement och gör det möjligt för deltagarna att delta i dialogen via en Q&A.

Forskningsdesignen från Fraunhofer Institute for Industrial Engineering IAO möjliggör en integrerad syn på framtidens eventindustri.

"Vi närmade oss de centrala frågorna med en kombination av kvalitativa, empiriska och potentiella forskningsmetoder, som kompletterade varandra", säger Dr Stefan Rief, institutdirektör och chef för forskningsenheten för organisationsutveckling och arbetsdesign vid Fraunhofer IAO.

"Detta inkluderar användarberättelser och en Kano-undersökning samt en Delphi-studie och flera fokusgrupper."

Förutom eventens framtida roll analyserade forskningspartnerna ytterligare tre relaterade ämnen: För det första hur man mäter framgångarna för events, som kan baseras både på viktiga affärssiffror och på kvalitativa kriterier; för det andra de förändrade kompetensprofilerna för evenemangsprofessionella och för det tredje de nya kraven för platser, DMO, byråer och andra tjänsteleverantörer som vill positionera sig framgångsrikt på marknaden i framtiden.

FMS-presentationen den 22 februari är gratis och registrering är öppen nu på https://www.xing-events.com/future-meeting-space.html?page=2102310.

Emirates utökar sin verksamhet till USA efter ökad efterfrågan

EMIRATES meddelae att de återupptar nonstop-flygningarna till Seattle (från 1 februari), Dallas och San Francisco (från 2 mars) och erbjuda sina kunder sömlös anslutning via Dubai till och från populära destinationer i Mellanöstern, Afrika och Asien.

Tillägget av dessa tre destinationer inom Emirates nordamerikanska nätverk för att bolaget ny flyger till tio destinationer: Boston, Chicago, Houston, Los Angeles, New York JFK, Toronto och Washington DC.

Flyg till/från San Francisco kommer att gå fyra gånger i veckan med Emirates Boeing 777-300ER medan flyg till/från Seattle (kör fyra gånger i veckan) och Dallas (tre gånger i veckan) kommer att köras med tvåklassig Boeing 777-200LR, som erbjuder 38 liggsäten i Business och 264 ergonomiskt utformade säten i ekonomiklass.

Flygbolaget kommer också att erbjuda sina kunder fler alternativ och val med ytterligare flygningar till New York, Los Angeles och São Paulo. Från och med den 1 februari kommer Emirates att köra dubbla dagliga flygningar till John F. Kennedy International Airport (JFK) och en daglig flygning till Los Angeles (LAX). Emirates-kunder har också sömlös tillgång till andra amerikanska städer via flygbolagens koddelningsavtal med Jetblue och Alaskan Airlines.

I Sydamerika kommer Emirates att införa en femte flygning varje vecka till São Paulo (från 5 februari) och erbjuda kunderna i Brasilien ännu fler resealternativ med större tillgång till det expanderande nätverket. Utöver São Paulo kan Emirates-kunder njuta av sömlös anslutning och tillgång till 24 andra städer i Brasilien via flygbolagets codeshare-partnerskap med GOL och dess interlineavtal med Azul och LATAM.

Emirates har säkert och gradvis startat om verksamheten över sitt nätverk och betjänar för närvarande 114 destinationer på sex kontinenter.

Eftersom det på ett säkert sätt återupptog turismaktiviteten i juli är Dubai fortfarande ett av världens mest populära semestermål, särskilt under vintersäsongen. Staden är öppen för internationella affärs- och fritidsbesökare. Från solsträckta stränder och kulturarvaktiviteter till gästfrihet och fritidsfaciliteter i världsklass, erbjuder Dubai en mängd upplevelser i världsklass. Det var en av världens första städer som fick Safe Travels-stämpel från World Travel and Tourism Council (WTTC) - som stöder Dubais omfattande och effektiva åtgärder för att säkerställa gästens hälsa och säkerhet.

Flexibilitet och försäkran: Emirates bokningspolicy erbjuder kunderna flexibilitet och förtroende för att planera sina resor. Kunder som köper en Emirates-biljett för resor före den 30 juni 2021 har generösa ombokningsvillkor och alternativ om de måste ändra sina reseplaner. Kunderna har möjlighet att ändra sina resedatum eller förlänga sin biljettgiltighet med två år.

Res med större självförtroende: Alla Emirates-kunder kan resa med större förtroende och sinnesro med flygbranschens första flerriskreseförsäkring och Covid-19-täckning. Omslaget har ordnats av Emirates för alla Emirates-biljetter som köpts den 1 december 2020 (fram till programmets slutdatum, som anges på emirates.com), utan extra kostnad för kunderna. Förutom Covid-19 medicinskt skydd har detta skydd genom Emirates också bestämmelser om personliga olyckor under resor, vintersportsskydd, förlust av personliga tillhörigheter och resstörningar på grund av oväntat stängning av luftrum, reserekommendationer eller råd, liknande andra -riskreseförsäkringsprodukter. Vissa begränsningar och undantag gäller. Obs: Försäkringspolicyn enligt vilken täckning tillhandahålls tecknas av försäkringsbolagets dotterbolag, dotterbolag eller nätverkspartners till American International Group, Inc.

Hälsa och säkerhet: Emirates har genomfört en omfattande uppsättning åtgärder i varje steg på kundresan för att säkerställa säkerheten för sina kunder och anställda på marken och i luften, inklusive distribution av gratis hygienpaket som innehåller masker, handskar, handdesinfektionsmedel och antibakteriella torkdukar till alla kunder. För mer information om dessa åtgärder och de tjänster som finns tillgängliga för varje flygning, besök: www.emirates.com/yoursafety

Covid-19 PCR-testning: Emirates-kunder som behöver ett Covid-19 PCR-testcertifikat före avresa från Dubai, kan utnyttja specialpriser på kliniker i Dubai genom att helt enkelt visa upp sin biljett eller ombordstigningskort. Testning på hemmet eller på kontoret är också tillgängligt med resultat inom 48 timmar. Mer information finns på www.emirates.com/flytoDubai