Begreppet metaverse har etablerat sig som ett modeord inom teknik och affärer. Tanken med metaverse är att den skapar nya utrymmen online där människors interaktioner kan vara mer multidimensionella, och där användare kan fördjupa sig i digitalt innehåll istället för att bara titta på det.

Termen metaverse kommer från Snow Crash, en science fiction-roman från 1992 av Neil Stephenson där mänskliga avatarer och mjukvarudemoner lever i ett parallellt 3D-universum.

Vi har alla upplevt något av metaverse under pandemin. Många av våra arbetsplatser gick över från att vara fysiska till att bli digitala för att klara av samhällets restriktioner och nedstängningar. Och Zoom och Teams blev plattformar där många företag verkade. Föreställ dig att det tillståndet expanderar till alla områden i livet. Det är metaverse.

Microsoft gick in i metaverse-chatten genom sin Teams-app bara några dagar efter att Facebook tillkännagav sitt namnbyte till Meta. Och nästa år introducerar Microsoft sin virtuella samarbetsplattform Mesh i Teams för att slå ihop företagets mixed reality och förbättra möten.

Metaverse är med andra ord en virtuell värld som blandar aspekter av digital teknik, inklusive videokonferenser, spel som Minecraft eller Roblox, kryptovalutor, epost, virtuell verklighet, sociala medier och livestreaming. Den viktigaste skillnaden mellan internet och metaverse är idén om närvaro. Internet är något vi har tillgång till, och metaverse är något vi kan vara närvarande inom. Det är den stora förändringen.

Utbredd användning av metaverse kan påverka hur företag och organisationer fungerar i framtiden. Plattformar som Microsofts Mesh för Teams gör 3D-metaverse sömlöst tillgängliga för företag. Människor kan vara närvarande tillsammans i virtuella utrymmen eller rum, snarare än konferenser på skärmen i 2D. Mötesdeltagare kan röra sig fritt mellan människor och grupper, samarbeta, delta i workshops, ha sidosamtal och lära sig tillsammans som i ett fysiskt utrymme.

När metaverse växer, om den gör det, skapar den utrymmen online där användarnas interaktioner är mer multidimensionella än vad nuvarande teknik stöder. Istället för att bara titta på digitalt innehåll kan användare i metaverse kunna fördjupa sig i ett utrymme där den digitala och fysiska världen möts.

Det finns ett fönster av möjligheter just nu, och det är något vi kan dra nytta av. Börja planera för metaverse och förhindra att andra företag blir grindvakter mellan ditt företag eller din organisation och nästa digitala våg. Vi kan förvänta oss att konkurrensen blir intensiv, med många intressanta partnerskap och allianser, episka misslyckanden och spektakulär utveckling som kan utmana och förändra varje aspekt av mänsklig aktivitet. Kanske blir metaverse en avgörande plattform för interaktivitet i en inte alltför avlägsen framtid.

Metaverse omdefinierar vad företag är och hur de kan fungera. Men till dess vet vi att företag och organisationer bör vara redo att underlätta för vilken teknisk flexibilitet deras medarbetare av idag och imorgon har. Vissa företag och organisationer studerar metaverse möjligheter och hanterar dem därefter. De som inte gör det lär bli akterseglade. Tiden får utvisa om vi går från hybridarbete till en permanent framtid i metaverse.