Meetings No 78
Intro
Zoom- och Teamsmöten boostar inte hjärnan
Atti Soenarso om ny forskning kring det mänskliga mötet.
Cover Story
Det är dags att visa vad business events kan göra för samhällens utveckling framöver
PCMAs vd Sherrif Karamat vill positionera mötesindustrins frågor på framtida tillväxt.
Psykologiska möten
På vad bygger vi kunskap? På vad bygger vi all tro?
Hans Gordon om hur upplysta och rationella vi egentligen är.
Digital Strategi
Eventindustrin har en extraordniär resa framför sig
Denzil Rankine, AMR International om samtid och framtid.
Strategisk utveckling
Man kan absolut kalla mötesindustrin för en metaindustri
Statssekreterare Emil Högberg på Näringsdepartementet om satsningen på Besöksnäringsrådet.
Intermission
To boldly go …
Don’t be afraid to boldly go where others haven’t. You may find yourself ending up right at home.
F2F
Fysiska möten är avgörande för att skapa och behålla framgångsrika, utvecklande och lönsamma företag
Kriser eller större förändringar visar att vi klarar av mycket mer än vad vi tidigare har trott.
Digital utveckling
Att satsa digitalt efter att bara ha jobbat med fysiska möten
Carola Skoog om att byta karriär och ställa om sitt hur.
Hygiensäkerhet
Höjd hygienstandard är här för att stanna
Att säkerheten kring hygien ökar är positivt. Vi ser redan, och får se fler, stora positiva hälsoeffekter.
Hjärnkoll
Neuroledarskap och hälsotallrikar för sinnet
Tomas Dalström i diskussion med Jessica Wicklund om Healthy Mind Platter.
Kellerman
Låt oss inte stå handfallna inför framtiden
Roger Kellerman påminner om att industrin måste ta egna initiativ.
platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
och vinnaren är...
Tre kommuner
tävlar om att bli Sveriges DigitaliseringsKommun.
året-runt-destination
Skytteholm Hotell & Konferens expanderar
– bygger Nordiskt Spa och padelbanor.
nytt uppdrag
Andrea Jovell
på ny post i turismorganisationen SNDMO.
20 våningar högt
Sara kulturhus
– trä, hållbarhet och Spider-Man.
fint pris utdelat
Karin Franssons Mentorpris 2021
tilldelas Jenny Roshage-Theander, Näsby Slott.fint pris utdelat
Flygnytt
Emirates
vill anställa 3 500 nya medarbetare.
ny infrastruktur
Utvecklingsprojekt i Halmstad
får 200 000 kronor.
omvärldsanalys
Var flexibel, kreativ
och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning.
flygnytt
Finnair störst på direktflyg till Asien
och USA från Arlanda: Erbjuder nu även direkttrafik till Los Angeles och New York.
hotellnytt
Scandic
fortsätter att utbilda morgondagens ledare.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Låt oss inte stå handfallna inför framtiden

I Halmstad pågår en strid om ett hotellbygge i stadens centrum. Trots att avtalen redan var påskrivna höjdes röster för en folkomröstning. Det blir en lokal folkomröstning, i Sverige är folkomröstningar alltid rådgivande, och i mitten av juni fattar kommunfullmäktige beslut om datum.

Men det som är spännande är att ingen enda av de som protesterar har sett hur den övriga världen utvecklas. De vet inte att mötes- och eventindustrin ökar i en rasande fart. De vet inte heller att det just nu byggs över 6 000 nya hotell i världen, inklusive i Sverige och i våra grannländer.

Självklart har pandemin ställt till det på alla marknader, och det är många personer som säger sig veta att Zoom, Teams och andra tekniska landvinningar tar över om inte alla möten så i vart fall väldigt många.

Vi har lyssnat på Hilton Hotels vd, Christopher Nassetta, som säger att troligtvis (inte ens han säger att han vet) kan så många möten som 25 procent föras över från personliga möten till digitala eller hybridmöten. Men ingen tittar på siffrorna som visar att antalet möten i världen fördubblas vart tionde år. Vi har statistik från International Congress and Convention Association (ICCA) och The Union of International Associations (UIA) som visar precis det.

Det är många saker som har förändrats, och en sak har kommit i ett allt tydligare fokus: Betydelsen av och den roll som möten och event spelar för att lösa komplexa frågor runt om i världen. Nu har vi levt i frånvaron av evenemang i över ett år, vilket ännu mer har framhävt vad mötes- och eventindustrin betyder för samhället.

Det är av största vikt att inse att mötes- och eventindustrin, eller business events som den kallas allt oftare globalt, är en metaindustri som stödjer och påverkar alla andra industrier. Covid-19 har gjort att vi måste göra saker väldigt annorlunda. Så nu fokuserar vi på varför vi samlas, varför evenemang behövs och hur mycket arbete som behöver göras.

Under det senaste året har vi dessutom insett en svaghet hos oss alla. Och det är det faktum att vi inte var beredda på de överraskningar pandemin ställde oss inför. Samtidigt har vi under det senaste året visat att vi är motståndskraftiga och att vi kan möta utmaningar. För vi har fler stimulerande uppgifter framför oss.

Pandemin har också givit oss en möjlighet att verkligen visa vad business events kan göra framöver nu när vi alla förstår kraften i det vi gör, och att vi löser de problem vi står inför och vad det verkligen betyder.

Besöksnäringsrådet, som regeringen har skapat, kan bli ett väsentligt verktyg också för mötes- och eventindustrin. Men då måste också industrin ta egna initiativ.

Swedish Network of Convention Bureaus, SNCVB, landets nätverk av convention bureauer, måste samla sig till att ta ett stort gemensamt steg framåt. Nu gäller det att positionera mötes- och eventindustrin som den kanske viktigaste motorn i hela Sveriges utveckling för framsynta städer, universitet, högskolor, forskning, innovationer, världsledande företag inom teknik, spelutveckling och övrig utbildning. Det här är världens bästa chans om bara viljan finns för att ta de betydande stegen framåt. Just do it!