Meetings No 78
Intro
Zoom- och Teamsmöten boostar inte hjärnan
Atti Soenarso om ny forskning kring det mänskliga mötet.
Cover Story
Det är dags att visa vad business events kan göra för samhällens utveckling framöver
PCMAs vd Sherrif Karamat vill positionera mötesindustrins frågor på framtida tillväxt.
Psykologiska möten
På vad bygger vi kunskap? På vad bygger vi all tro?
Hans Gordon om hur upplysta och rationella vi egentligen är.
Digital Strategi
Eventindustrin har en extraordniär resa framför sig
Denzil Rankine, AMR International om samtid och framtid.
Strategisk utveckling
Man kan absolut kalla mötesindustrin för en metaindustri
Statssekreterare Emil Högberg på Näringsdepartementet om satsningen på Besöksnäringsrådet.
Intermission
To boldly go …
Don’t be afraid to boldly go where others haven’t. You may find yourself ending up right at home.
F2F
Fysiska möten är avgörande för att skapa och behålla framgångsrika, utvecklande och lönsamma företag
Kriser eller större förändringar visar att vi klarar av mycket mer än vad vi tidigare har trott.
Digital utveckling
Att satsa digitalt efter att bara ha jobbat med fysiska möten
Carola Skoog om att byta karriär och ställa om sitt hur.
Hygiensäkerhet
Höjd hygienstandard är här för att stanna
Att säkerheten kring hygien ökar är positivt. Vi ser redan, och får se fler, stora positiva hälsoeffekter.
Hjärnkoll
Neuroledarskap och hälsotallrikar för sinnet
Tomas Dalström i diskussion med Jessica Wicklund om Healthy Mind Platter.
Kellerman
Låt oss inte stå handfallna inför framtiden
Roger Kellerman påminner om att industrin måste ta egna initiativ.
platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
15 oktober klockan 16:00
Lunds Universitet
får 28 nya professorer.
18-24 oktober
Framtidsvecka: Lunds universitet spanar efter framtida genombrott
Vilka genombrott behövs för att vi ska kunna ta oss an framtiden på bästa sätt?
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Att satsa digitalt efter att bara ha jobbat med fysiska möten

Efter ett yrkesliv inom eventindustrin vill Carola Skoog vara med och förändra branschen. Hon ser möjligheterna i digitala plattformar och är idag med och formar framtidens möten. Det gör hon i rollen som Head of Sales för Invite People. Företaget, med huvudkontor i Stockholm, erbjuder en plattform för digitala evenemang.

Det är en omfattande digital plattform vilken erbjuder tjänster för allt som rör ett möte. Från registrering, skapande av seminarieprogram, abstract-, utställar-, och biljetthantering, betalningar, evenemangsmallar, integrering till hantering av sociala nätverk och media, gamification, statistik, uppföljning, enkäter till videomötesrum och streaming för att nämna några tjänster.

”Marknaden för digitala och hybrida event bara fortsätter att växa. Och när man väljer att arbeta med sin passion finns det oändliga utvecklingsmöjligheter. Det gäller bara att vara öppen för förändring.”

Enligt flera internationella undersökningar pekar mycket på att digitala inslag kan växa från siffror före pandemin på runt två, tre procent till 25 procent av den globala mötesmarknaden. Det är en gigantisk förändring för en tidigare ganska konservativ industri. Ibland säger man att det handlar om ett utvecklingssprång på tio år som genomförs på drygt ett år.

Just när Carola Skoog trodde att hon skulle rota sig och landa i drömjobbet på Stockholmsmässan började hon istället en ny karriärresa från fysiska evenemang till digitala eventplattformar.

”Jag trodde att jag var redo att vara på samma plats fram till pensionen, men så ändrades allt.”

Ända sedan Carola Skoogs karriär startade inom hotellbranschen har internationella kontakter och event varit en del av hennes vardag. Under många år arbetade hon för MCI i Stockholm, ett av världens ledande eventföretag med 60 kontor i 31 länder, vars huvudkontor är i Genève. Hon jobbade tillsammans med ett globalt team på en internationell arena. Till skillnad från idag var resandet då en självklar del av mötesindustrin.

”Det var fantastiskt roligt att få resa så mycket. Jag lärde mig massor om människor och möten och om hur olika kulturer kommunicerar med varandra.”

För drygt fem år sedan fick Carola Skoog drömjobbet på Stockholmsmässan. Här skulle hon få fortsätta att arbeta i en internationell miljö och samtidigt vara med och utveckla mässans egna varumärken.

”Det var så coolt att arbeta för den där jättestora anläggningen, Nordens största plats för mässor, kongresser och event. Här kunde jag vara med och bidra till Stockholms stad och utveckla eventmarknaden. Men med 70 000 säljbara kvadratmeter kände jag ändå att något saknades. Det behövdes nya tag, någonting spännande.”

Redan före pandemin slog till insåg hon att det fanns en digital utvecklingspotential inom event.

”Det finns så mycket obruten mark. Under min karriär har jag mött både arrangörer och sponsorer som vill hålla i evenemang som kan leva långt efter att det fysiska eventet är över. Det som många kallar legacy. De vill också kunna skapa en community och samla allt material från ett fysiskt event på en digital plattform.”

Under tiden som Carola Skoog arbetade för Stockholmsmässan var Invite People en leverantör som erbjöd just digitala tjänster. Men kunderna frågade framför allt efter registrering, biljetthantering, betalningsmöjligheter och mötesbokningar.

”Invite People var en digital pusselbit till våra fysiska event. Men de skulle snart komma att bli mycket mer.”

När pandemin slog till satsade Invite People på att vidareutveckla sina tjänster och blev den plattform som Carola Skoog sett ett stort behov av. Idag är företaget snart ett av norra Europas största virtuella plattform för evenemang, konferenser, möten och mässor.

”Allt fler företag var tvungna att sätta sig in i de digitala lösningarna när pandemin var ett faktum. Det blev en ögonöppnare för många. Jag tror att den fortsatta digitala utvecklingen skapar mer levande digitala evenemang. Vi får inte skapa fler tröttande Teams och Zoom-möten. Här behöver vi som vill leda utvecklingen verkligen visa att det går att skapa riktigt bra upplevelser för deltagarna.”

När Mats Storckenfeldt, Invite Peoples vd, frågade Carola Skoog om hon ville vara med och arbeta med den digitala utvecklingen kunde hon inte tacka nej.

”Jag är en modig person, och det här skulle bli en spännande och utmanande tillväxtresa. Det var det här jag hade väntat på. Ett nytänkande och växande bolag. Lönsamt, flexibelt och mer rock’n’ roll.”

På ett år har marknaden för digitala och hybrida event växt explosionsartat och allt fler företag väljer att satsa digitalt. Invite Peoples virtuella plattform gör det möjligt för arrangörer att skräddarsy en upplevelse och samla alla deltagare och tjänster i en och samma plattform.

Deltagarna får tillgång till live-seminarier, förinspelade föreläsningar, workshops och digitala showrooms. Samtidigt kan både deltagare och utställare interagera med varandra direkt i plattformen under pågående seminarier eller genom mötesbokningar, break out-rooms och videosamtal. Allt material kan sparas och bevaras på plattformen för att finnas tillgängligt året om.

”Även om ett möte inte kan ske fysiskt idag kan digitala möten betyda lika mycket för våra relationer. Dessutom har digitala möten fler dimensioner som kan vara lönsamma för såväl arrangörer som sponsorer, partners och deltagare.”

”Det virtuella eventformatet har inte bara blivit en lösning på pandemins restriktioner. Studier visar att digitala och hybrid-event blir en del av framtidens normala mötesformer. Formatet är mer flexibelt och kan leva längre än det fysiska eventet.”

”Ingen kan med säkerhet veta hur framtidens evenemang ser ut, men jag är säker på att människor vill träffas, men alla behöver inte träffas samtidigt på en fysisk plats. Jag tror att det blir en blandning av fysiskt och digitalt, och vår plattform kan möta båda behoven.”

Som Head of Sales är Carola Skoog med och breddar bolagets nätverk, möter kunder och sätter strategier.

”Jag har jobbat med människor och möten så länge jag kan minnas. Att ta fram mål, syfte och varför man träffas finns i mitt DNA. På Invite People har jag lagt ihop mina byggstenar och får använda min erfarenhet av fysiska event samtidigt som jag får stor frihet. Jag ger sponsorer och partners return of investment och kan visa dem möjligheterna med hybrida och digitala event.”

Idag är Carola Skoog med och formar framtidens nya mötesformer på en marknad som bara växer. Företaget har börjat att expandera i Tyskland och möjligheterna för tillväxt i Europa och övriga världen är stora.

”Det är utmanande och mer rock’n’roll. Vi har precis påbörjat den här resan och med rätt satsningar och rätt människor har vi expanderat. Framtiden är spännande.”

Foto: Mattias Strauss, InvitePeople