Meetings No 78
Intro
Zoom- och Teamsmöten boostar inte hjärnan
Atti Soenarso om ny forskning kring det mänskliga mötet.
Cover Story
Det är dags att visa vad business events kan göra för samhällens utveckling framöver
PCMAs vd Sherrif Karamat vill positionera mötesindustrins frågor på framtida tillväxt.
Psykologiska möten
På vad bygger vi kunskap? På vad bygger vi all tro?
Hans Gordon om hur upplysta och rationella vi egentligen är.
Digital Strategi
Eventindustrin har en extraordniär resa framför sig
Denzil Rankine, AMR International om samtid och framtid.
Strategisk utveckling
Man kan absolut kalla mötesindustrin för en metaindustri
Statssekreterare Emil Högberg på Näringsdepartementet om satsningen på Besöksnäringsrådet.
Intermission
To boldly go …
Don’t be afraid to boldly go where others haven’t. You may find yourself ending up right at home.
F2F
Fysiska möten är avgörande för att skapa och behålla framgångsrika, utvecklande och lönsamma företag
Kriser eller större förändringar visar att vi klarar av mycket mer än vad vi tidigare har trott.
Digital utveckling
Att satsa digitalt efter att bara ha jobbat med fysiska möten
Carola Skoog om att byta karriär och ställa om sitt hur.
Hygiensäkerhet
Höjd hygienstandard är här för att stanna
Att säkerheten kring hygien ökar är positivt. Vi ser redan, och får se fler, stora positiva hälsoeffekter.
Hjärnkoll
Neuroledarskap och hälsotallrikar för sinnet
Tomas Dalström i diskussion med Jessica Wicklund om Healthy Mind Platter.
Kellerman
Låt oss inte stå handfallna inför framtiden
Roger Kellerman påminner om att industrin måste ta egna initiativ.
platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Conventum, Örebro
Årets Biodlarkonferens
- Apiscandia 11-13 februari 2022.
startskott
Rasta
etablerar sig på Höga kusten.
23-24 mars 2022
Tommy Myllymäki
ny president för Bocuse d’Or Sweden.
fint pris
Sofia B Olsson
restaurang Vrå på Clarion Hotel Post i Göteborg får Tore Wretmans guldmedalj.
nytt jobb
Emma Keenan
ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Västerås.
17-18 maj 2022
A Sustainable Tomorrow och Cradlenet
inleder samarbete med Nordic Sustainability Expo.
100 000 kronor
Vasaloppet
vinner Stora Turismpriset 2021.
4 december 2021
Internationella lärarkonferensen researchED
kommer till Haninge - med fokus på forskning och skola.
IMEX 30 nov - 2 dec
Trenderna inom evenemangsteknik
ökar engagemanget i ROI-investeringen.
mot nya rekord
Ullevi renoveras
för minst 16 miljoner kronor.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Zoom- och Teamsmöten boostar inte hjärnan

När Sherrif Karamat, vd för PCMA, introducerar termen metaindustri som ett uttryck för vad business events handlar om säger han med andra ord att möten och event finns i, påverkar och utvecklar alla andra industrier. Det är mäktiga ord. Men varför har vi inte kommit fram till att mötes- och eventindustrin är en metaindustri tidigare? Varför har inte företrädarna för business events en starkare position över hela världen inklusive Sverige?

I snart tjugo år har vi skrivit om hur bland annat neurovetenskap och mötespsykologi påverkar våra möten. Ingen annanstans är mötens påverkan större än vid det personliga mötet öga-mot-öga.

Sedan pandemin startade har många människor blivit bekanta enbart genom att videochatta. Från neurovetenskapens perspektiv leder det till en mängd spännande frågor om hur vår hjärna uppfattar olika sätt att interagera on- och offline.

Den mänskliga hjärnan har ett särskilt nätverk för att komma ihåg människors ansikten, men hur dessa minnen bildas har varit ett mysterium. De tyska neurovetenskapsmännen Géza Gergely Ambrus och Gyula Kovács vid Friedrich Schiller University Jena, initierade en studie som pågått i närmare två år, från februari år 2019 till i början av 2021.

De ville undersöka hur vi lär känna nya människor i olika situationer. I resultatet av studien framkom att våra hjärnor bildar starkare kopplingar i ett personligt möte till skillnad mot indirekta former av kontakt. Personliga interaktioner slår digitala möten för att bekanta sig med andras ansikten. Hjärnan lär sig helt enkelt ansikten bättre när man träffas personligen.

För att gräva djupare efter kunskap delades deltagarna i studien in i tre grupper. Varje grupp fick ha kontakt med två nya människor på olika sätt. Dels personlig interaktion genom att chatta med en laboratorietekniker, dels perceptuell exponering genom ett identitetssorteringsspel med stillbilder samt exponering från media genom att titta på en tv-show.

Styrkan i människors förtrogenhet med varandra, så kallad bekanthetseffekt, var knuten till situationen där deltagarna lärde sig de nya ansiktena. Personlig interaktion gjorde den starkaste skillnaden, följt av medie-exponering. Perceptuell exponering hade liten inverkan eller ingen alls.

Forskarna registrerade deltagarnas hjärnaktivitet med ett elektroencefalogram (EEG), en enhet som spårar elektrisk aktivitet i hjärnan. De genomförde avläsningarna två gånger. En gång innan deltagarna blev bekanta med de nya människorna och en gång därefter. I alla tre grupperna avslöjade den andra EEG-avläsningen ett tydligt mönster av hjärnaktivitet cirka 400 millisekunder efter att deltagarna såg de nu kända ansiktena.

Interaktionen ansikte-mot-ansikte gav de starkaste kontakterna, även om deltagarna tillbringade mindre tid i verkligheten än i medieexponeringsgruppen. Den personliga interaktionsgruppen chattade med laborationstekniker i tre timmar, medan medieexponeringsgruppen tittade på video i tjugo timmar.

Mötes- och eventindustrin är en metaindustri för att möten ansikte-mot-ansikte är de som skapar de viktiga kontakterna, de vi bär med oss i arbetslivet, men självklart också i vårt privatliv. Nu tar vi nästa steg. Med det mänskliga mötet tar vi oss nu tillbaka till och ökar insikterna om att mötes- och eventindustrin är en metaindustri som fortsätter att förändra och utveckla världen.