Meetings No 77
Intro
Vem tar initiativet?
Atti Soenarso undrar varför inte landets convention bureauer driver debatten.
Cover Story
Att vara en bra lärare är att vara en duktig säljare
Sveriges bästa lärare var en dagdrömmare med inlärningssvårigheter.
Psykologiska möten
Lögner
Hans Gordon om när sociala smörjmedel kan bli till farliga vapen.
Radar
RAI Amsterdam ser ljust på den digitala omställningen
Operativ chef ser möjligheter i den nya situationen.
Hybridstrategi
Så utvecklar pandemin mötes- och eventindustrin
En sak är solklar: Tekniken spelar en ännu större roll framöver.
Strategi
Copenhagen CB stärker sin affärsmodell för kongresser
Copenhagen Convention Bureau delar sina insikter och kunskaper.
Säkerhet
Leverera och leva upp till löften kring säkerhet
I Sverige talas enbart om säkerhet medan man på engelska talar om både ’safety’ och ’security’.
Intermission
White Blossom on Repeat
Flowering melancholy from Sweden.
Radar
IBTM World Virtual 2020
De senaste huvudtalarna på IBTM World Virtual presenteras.
Säkra möten
Personliga möten värnar företagskultur och vision
Steningeviks och Nova Parks vd om samtid och framtid.
Radar
Förbättrat nätverk hjälper travel managers globalt
Det här året har ändrat travel managerns roll i grunden.
Sharma
×5 Your Positivity and Productivity During the Pandemic
Getting you into the rare-air that very few know.
Hjärnkoll
Är det dags att nyansera debatten?
Tomas Dalström i diskussion med Nina Wormbs om att ny teknik inte alltid håller vad den lovar.
Kellerman
Sverige saknar en stark och samlande röst
Roger Kellerman efterlyser handling.
platsannonser
nyheter
bra flygnytt
Finnair återinför flyg
från Sverige till Asien och USA.
hotellvärlden
Hilton Hotels vd:
Affärsresorna är tillbaka till 50 procent
covidsäkrat event
10-årsjubileum
för Australiens hälsovårdsvecka.
flygnytt
SAS öppnar ny linje
från Luleå till London.
hotellnytt
Lunds största hotell
väljer BWH Hotel Group.
24-26 augusti
Trender, framtidsspaningar och kunskap
– Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti.
digifysiska hybridmöten
Coeo tar in fyra miljoner i kapital
för att digitalisera mötesindustrin.
ny global rapport
Bristfällig krishantering
i många organisationer.
teknikdrivet bolag
Wihlborgs hyr ut till Regin
som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund.
Upp Till €60,000 PER EVENT
Vienna Convention Bureau
startar en mötesfond på 40 miljoner kronor.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sverige saknar en stark och samlande röst

I Tyskland fick mötesindustrin snabbt svar från landets regering när man ville ha en öppning av mässmarknaden i våras. Det beror naturligtvis på att mässorna i Tyskland är Europas i särklass största och att den tyska regeringen förstår vad mässor och kongresser betyder för utvecklingen av landets näringsliv. De vet varför kongresser är väsentliga utvecklingsvägar för de tyska universiteten som i sin tur leder till fortsatt utveckling av forskning och innovationer.

Sverige är landet som ligger tvåa i världen efter Schweiz när det gäller innovationer. Helsingborg utsågs nyligen till en av Europas viktigaste innovativa städer. Men i Sverige finns det ingen koppling mellan mötes- och eventindustrin och regeringen. Ingen direktkoppling. Att kongresser är väldigt betydelsefulla vet varje universitet och högskola, men det verkar inte som om Sveriges regeringar, oavsett färg ska tilläggas, har en aning om det. Visit Sweden hade frågan på sitt bord, men släppte den istället för att ta fighten. Visita gör sitt arbete som hotellorganisation, men har ingen direkt koppling till den svenska miljardindustrin möten och event.

De stora hotellkedjorna Scandic, Nordic Choice, Elite och Best Western samarbetar inte i Sverige när det gäller möten och event som de normala år har stor nytta av. Nu när det inte är ett normalt år finns det inget samlat namn för industrin. Det blir Sponsrings & Eventsverige, SES, som får dra det tunga lasset, men utan att ha några egentliga påtryckningsmedel att använda mot en tondöv regering som inte ens förstår att de tappar röster i sin rädsla för att lyssna på vad som händer i resten av Europa när det gäller länderna längst fram inom mässor och kongresser. Och att inte heller dra några slutsatser, tyvärr.

Svenska Mässan i Göteborg är ett betydande företag inte bara i Göteborg utan för hela Sverige. Därutöver finns även Stockholmsmässan, Easy Fairs med anläggningar i Malmö, Kista och Mölndal (Åby), Elmia i Jönköping, Noliamässan, landets 22 convention bureauer och Swedish Network of Convention Bureaus (SNCVB). Men, och återigen, Sverige saknar en samlande röst med styrka, och så landar hela frågan på bordet hos Sponsrings & Eventsverige.

Medlemskap i ICCA, AIPC, IAPCO, MPI, SITE, PCMA eller andra internationella organisationer betyder ingenting i det här sammanhanget. En regering som inte vet vad den ska göra och bara darrande skjuter sina beslut 14 dagar framåt möter ingen samlad röst för idrott, kultur och mötesindustri som ställer sig upp och enhälligt säger att nu får det vara nog. Agera!

Eller svarar för att landet Sverige tappar viktiga möjligheter till utveckling. Kan Ullared tillåtas att göra vad de gör måste det vara rimligt att låta landets mötes- och eventindustri, kultursektorn och idrottsrörelsen göra vad de måste göra för att överleva. Mer action, tack.