Meetings No 77
Intro
Vem tar initiativet?
Atti Soenarso undrar varför inte landets convention bureauer driver debatten.
Cover Story
Att vara en bra lärare är att vara en duktig säljare
Sveriges bästa lärare var en dagdrömmare med inlärningssvårigheter.
Psykologiska möten
Lögner
Hans Gordon om när sociala smörjmedel kan bli till farliga vapen.
Radar
RAI Amsterdam ser ljust på den digitala omställningen
Operativ chef ser möjligheter i den nya situationen.
Hybridstrategi
Så utvecklar pandemin mötes- och eventindustrin
En sak är solklar: Tekniken spelar en ännu större roll framöver.
Strategi
Copenhagen CB stärker sin affärsmodell för kongresser
Copenhagen Convention Bureau delar sina insikter och kunskaper.
Säkerhet
Leverera och leva upp till löften kring säkerhet
I Sverige talas enbart om säkerhet medan man på engelska talar om både ’safety’ och ’security’.
Intermission
White Blossom on Repeat
Flowering melancholy from Sweden.
Radar
IBTM World Virtual 2020
De senaste huvudtalarna på IBTM World Virtual presenteras.
Säkra möten
Personliga möten värnar företagskultur och vision
Steningeviks och Nova Parks vd om samtid och framtid.
Radar
Förbättrat nätverk hjälper travel managers globalt
Det här året har ändrat travel managerns roll i grunden.
Sharma
×5 Your Positivity and Productivity During the Pandemic
Getting you into the rare-air that very few know.
Hjärnkoll
Är det dags att nyansera debatten?
Tomas Dalström i diskussion med Nina Wormbs om att ny teknik inte alltid håller vad den lovar.
Kellerman
Sverige saknar en stark och samlande röst
Roger Kellerman efterlyser handling.
platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Leverera och leva upp till löften kring säkerhet

Världen över arbetar hotell- och mötesanläggningar med att se över och kontinuerligt uppdatera sina ”Health & Safety”-program enligt de rekommendationer som finns på respektive destination. Två exempel på aktörer som har tagit initiativ för att hjälpa mötes- och eventindustrin framåt är branschjättar som Norske Veritas och SGS, världens största bolag för kvalitetssäkring av varumärkeslöften.

Många stora företag som traditionellt har arbetat med certifieringsprogram inom ISO och annan kvalitetssäkring jobbar nu fram, och i vissa fall även stressar fram, certifieringar och diverse märkningar för att säkerställa att leverantörer, det vill säga hotell och mötesanläggningar, arbetar på ett bra och kvalitativt sätt.

Hans Kanold, en av Sveriges mest erfarna säkerhetskonsulter, har arbetat med hotellcertifiering för över 400 hotell på fem kontinenter i närmare 60 länder. I början av 2000-talet grundade han Safehotels Alliance och skapade tillsammans med Pinkerton Consulting & Investigation ”The Global Hotel Security Standard”.

Gothia Towers i Göteborg var det första hotellet som certifierades i Sverige år 2004, och året därpå kvalitetsmärktes Safehotels första hotell internationellt i Hongkong.

Tack vare sitt globala nätverk kan Hans Kanold ta del av de förändringar som pågår på flera olika nivåer i många länder, ett arbete som enligt honom är absolut nödvändigt.

Efter att bland annat varit medlem i UNISDR, FNs avdelning för Disaster Risk Reduction i två år, är Hans Kanold sedan år 2017 aktiv i olika internationella nätverk genom bolaget Gofast Hospitality Solution. Idag är företaget Staysafe Hospitality, Norske Veritas och SGS de ledande företagen när det gäller certifieringar och samarbeten globalt.

Medan vi i Sverige enbart använder ordet säkerhet, har det engelska språket två ord: ’safety’ och ’security’. Enligt Hans Kanold kan man lite förenklat säga att ”safety” inriktar sig på personlig säkerhet, health and safety. Security, däremot, är faktorer och åtgärder som ska förhindra kriminell verksamhet som exempelvis stöld, överfall, inbrott och skadegörelse.

Inom begreppet security ingår också förebyggande arbete mot terrordåd, bomber och regelrätta väpnade attacker. Inom det begreppet jobbar man även med ”intelligence” som syftar på underrättelseverksamhet för att identifiera hotbilder, och med aktiv riskanalys.

”Det som skiljer sig från år 2002 till idag är att det finns ett tydligt globalt hot som vi brottas med, nämligen covid-19. Det gör saker och ting enklare. Det är lättare att förstå eftersom det är ’front of mind’ över hela världen. Alla anläggningar som snabbt vill ha tillbaka gäster, arrangera möten, evenemang och konferenser, bör visa att det finns implementerande processer som skyddar gästerna.”

Enligt Hans Kanold är det lite knepigare med begreppet security. Det har att göra med hotbilden när det gäller vad folk i allmänhet ser som säkerhetsrelaterade frågor. De varierar från land till land, och från kontinent till kontinent. Åtminstone till viss del. Säkerhetshot likställs ofta med terrorism och terrordåd.

”Vad vi ville framhålla år 2002 var även vardagssäkerhet som exempelvis brandsäkerhet, beredskap vid sjukdomsfall och krishantering. Hotbilden i vardagen som är liknande vart man än reser.”

Hans Kanold säger vidare att nu när det finns ett internationellt problem, en global fara eller ”fiende”, är det enklare att visualisera och förklara faran eller hotet. Därmed blir det enklare att ta fram processer för att skydda sig. Att tvätta händerna, hålla avstånd, desinficera publika ytor, bära munskydd och begränsa möjligheten för smittspridning är något alla känner igen.

”Det här innebär stora utmaningar för hotell och mötesanläggningar. Varje löfte som man ger när det gäller certifieringar och märkningar är enkelt för gästerna att kontrollera. Finns det handsprit? Är det korrekt skyltat? Är matsalen möblerad enligt de föreskrifter som finns? Finns det avståndsmarkeringar på golvet? Finns det personal som håller efter publika ytor på ett fullt ut hygienmässigt vis?”

Hygien och städning har alltid varit något av det viktigaste inom hotellindustrin i världen. Brister i renlighet och städning sänker alltid betyget på en anläggning oavsett stjärnor. Nu är pressen hårdare i och med att löftena är tydligare.

Mötesindustrins största utmaning är att leverera och att leva upp till sina löften. Att framföra dessa löften innebär investeringar. Hur väl lever man upp till vad man lovar?

Hans Kanold konstaterar att det går att identifiera en viss stress i implementeringsfasen. Att skriva policys, sätta upp regelverk och att kommunicera ut det publikt har de stora bolagen varit snabba med. Det är något man har levt med tack vare ISOs etablering i världen. Även hotellorganisationer har skapat sina egna certifieringar. American Hotel & Lodging Association, AH&LA, var först med att skapa sin standard, Safe Stay, och kommunicera den. I Sverige har Visita sin ”Safe to Visit”.

”Det är givetvis mycket bra för att stödja sina medlemmar. Vad som är intressant är implementeringsfasen, hur hänger medlemmarna med? Tar man verkligen investeringarna? Orkar man att utbilda sina medarbetare?”

”Att jobba korrekt med hygiensäkerhet kräver att man utbildar sina medarbetare, använder rätt städartiklar utifrån miljöaspekten, och verkligen håller efter sin utlovade standard. Det är något som frestar på i tiden när man skär i alla tänkbara kostnader och håller nere personalstyrkan för att kapa kostnader. Att skära i en budgetpost och samtidigt öka en annan är inte populärt hos ägare och operatörer. Helst ska man ju bara spara och skära i kostnader.”

Hans Kanold är ändå imponerad över ambitionen.

”Nu gäller det för mötesindustrin att hålla i och visa gästerna att det ligger substans bakom de löften som avges. Destinationer, organisationer och enskilda anläggningar måste gå i takt. Löften skärskådas varje dag. Att fuska med säkerheten kring hygien är något som avslöjas, och det kan bli ett brutalt uppvaknande om man inte lyckas. Jag vill att alla ska lyckas för det handlar bokstavligen om liv eller död.”