Meetings No 76
Intro
Förändringar är konstanta
Atti Soenarso: Behovet av kontakt manifesterar sig.
Cover Story
Att arbeta i mellanrummen
Soraya Axelsson om Helsingborgs stadsmässa, H22.
Radar
Rekordstort globalt intresse för svenska lösningar för smarta städer
Totalt besökte 1 700 besökare från 55 länder den svenska visningsverksamheten.
Psykologiska möten
Egoism, fanatism och populism
Hans Gordon om tillflyktsorter när livet brusar som värst.
Radar
Virtually Real?
Geoff Donaghy on the future of virtual meetings.
Radar
Projekt kring Alfred Nobel samlar forskning och innovationer
Alfred Nobels livsgärning ska stärka tillväxten i Örebro län.
Intermission
Thinking Is Difficult
Ever-current Jungian words of wisdom.
Radar
Nytt interaktivt verktyg ska få igång resandet och affärerna igen
Det första interaktiva kartläggningsverktyget hjälper besökare att se vilka covid-19-restriktioner som gäller för specifika länder.
Radar
Thomas Nagel, Skogshem & Wijk: Vi tjänar pengar på vår hållbarhetssatsning
Anläggningen har uppdaterat sin miljöprofil i Green Star.
Sharma
The 5 Devils of Fear and How to Dissolve Them
We are not born into limitation. We are taught to doubt, educated to make excuses and trained to fear.
Radar
IMEX Group identifierar fyra positiva trender
Fler kampanjer lyfter fram budskapet att det är okej att inte må bra.
Hjärnkoll
Isabelle Sjövall, neurodesigner
Vi lever i en digital värld, men har fortfarande en hjärna som lever kvar på savannen.
Kellerman
10 000 sidor senare
Efter 100 nummer av Meetings reflekterar Roger Kellerman över dåtid, nutid och framtid.
platsannonser
nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
10 000 sidor senare

Vi har just producerat vårt hundrade nummer av Meetings International. Det är knappast något världsrekord för tidningsmakare runt om i världen, men för oss är det just det. Genom åren har jag tillsammans med mina medarbetare gjort ytterligare kanske 300 tidningar, men de var inte Meetings International. Den växte fram som en idé tillsammans med Atti Soenarso, min hustru, tidningens chefredaktör och ansvariga utgivare. Målet var att göra en tidning inom mötesindustrin som ingen i världen tidigare skådat.

Det perspektiv som har varit drivkraften: Vilka är mötes- och eventindustrin när vi tittar på enskilda personer, och vad de gör för att utveckla industrin i ett brett perspektiv? Vår nyfikenhet på omvärldsanalysens möjligheter tog sin början tack vare starten av EIBTM i Genève, Schweiz, år 1989. Mässan som sedan blev IMEX Frankfurt. Till mässan i Barcelona, vars namn idag är IBTM World, kom vi till när den startade år 2004. Vi har alltid sett mässorna som mötesplatser för snabb utveckling och delning av kunskaper och nätverk, och vi har alltid prioriterat att vara på plats.

Parallellt har det varit betydelsefullt att vara med i flera globala organisationer inom vårt bevakningsområde. Till en början var det i MPI, Site och ICCA. Jag tog MPI till Sverige år 1994 och arbetade i styrelsen i 17 år, och deltog också i det internationella arbetet. För att vidga perspektiven ytterligare har vi lärt oss mycket av människorna som arbetar i organisationer som UIA, AIPC, IAPCO, ASAE, GBTA, UFI, INCON, PCMA, ECM, IACC, Best Cities, JMIC, GMIC, förmodligen har jag glömt av några. Men vilken resa vi har varit med om. En resa som fortfarande, och i högsta grad, pågår.

Visserligen kom inte det första numret av vår internationella utgåva förrän år 2008, men utan de första tjugo årens resor över hela världen, samt kunskaps- och nätverksbyggande, hade det inte blivit någon Meetings International alls. Idag har vi annonsörer från 45 länder.

Nu har vi gjort 75 tidningar på svenska, och 25 globala utgåvor. Men vi har också gjort destinationsrapporter om flera länder och städer, och inte minst våra Business Intelligence Reports, som nu är uppe i 14 stycken. Rapporterna hade aldrig kunnat skapas utan de nätverk vi ingår i och de mötesplatser världen över som vi har besökt genom åren. Så, hur tar vi oss vidare?

Kunskaper behöver alltid ny näring. Nätverken utvecklas och byggs vidare. Mötesplatserna behöver alltid bli fler. Här kan inga strejker, askmoln eller covid-19 sätta mer än käppar i hjulen och bromsa farten. Samtidigt får oväntade hinder oss att tänka i nya banor, skapa nya utvecklingsvägar, bland annat för ökad digitalisering. Men betydelsen av det personliga mötet kan aldrig ersättas av ett digitalt möte. Aldrig.

Därför har vi just påbörjat planeringen inför de kommande 10 000 sidorna med nya kunskaper och insikter. Vi planerar för möten med intressanta människor från destinationer världen över. Människor som bidrar till att på ett eller annat sätt skapa en bättre vardag för sina medmänniskor. Det finns många bra exempel på historier som bara väntar på att bli uppmärksammade och nå en läsekrets. Vi är ständigt nyfikna på vad vi har missat. Kanske är det som någon filosof har sagt: Ju mer vi hittar, desto mer finns det att hitta.