Meetings No 75
Intro
Vi hörs snart, Ibrahim Baylan
Dags att staten tar ett strategiskt och ekonomiskt ansvar för mötesindustrin.
Cover Story
Vanessa Butani, Scandic Hotels
Koncernen tar nya hållbarhetsinitiativ.
Radar
Många positiva synergieffekter efter bordtennis-VM i Halmstad
Lag-VM i bordtennis är ett lysande exempel på bra bieffekter av ett event.
Psykologiska möten
Det dysfunktionella förnuftet
Hans Gordon om när vi människor låter mycket bli fel.
Intermission
Position Yourself
Go a little bit out of your depth.
Omvärldsanalys
Malin Åkerström
Vad är möten egentligen för något?
Radar
Azerbajdzjan blir värd för den internationella rymdkongressen år 2022 med 6 000 deltagare
Azerbajdzjan tar plats som global destination för Business Events.
Sharma
9 Key Lessons From The 5AM Club
Urging you to battleproof your creative genius.
Hjärnkoll
Genomsnittsföretaget förlorar med än 20 procent av sin produktiva förmåga på organisatoriska hinder
Våra hjärnor fungerar på samma sätt som de gjorde innan it lanserades.
Kellerman
E6an i svensk mötesindustri formar framtiden
Förutsättningen för att Sverige ska bli ännu bättre.
platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Vanessa Butani, Scandic Hotels

Gästen får själv be om att få rummet städat. Det är den enkla tanken bakom det nya hållbarhets­initiativ som hotellkoncernen Scandic har genomfört under 2019. Målet var inledningsvis att spara tio miljoner liter vatten om året.

”När första utvärderingen nu är klar visar tre månaders siffror att bland annat 17 miljoner liter vatten redan har sparats. Det motsvarar cirka 105 400 badkar med vatten”, säger Vanessa Butani, hållbarhetschef för Scandic Hotels.

Men att dra ner på rumsstädningen har inte varit utan kontroverser.

Hotellkoncernen beskriver sin hållbarhetssatsning som att hotellgästen ges en ”större möjlighet att påverka sitt klimatavtryck”. En mer sparsam rumsstädning har införts för den som bor flera nätter och gästen får själv välja till städning.

Inledningsvis införs den nya städpolicyn enbart i Sverige, där Scandic idag driver 85 hotell. Koncernen driver totalt 280 hotell i sex länder.

När konceptet introducerades i maj förra året spreds en oro för uppsägningar bland de anställda och Hotell- och restaurangfacket varnade för negativa konsekvenser för städpersonalen. I fackpressen ifrågasatte även vissa avtalskunder varför de inte får någon nytta, till exempel i form av lägre priser, av koncernens besparingar.

Hållbarhetschef Vanessa Butani säger att hon är trygg i hur satsningen har landat.

”Vi visste att det var lite kontroversiellt och vi visste inte hur folk skulle reagera. Men med Scandics historia inom det här området så kände vi att det var nästa naturliga steg. När vi för många år sedan började med ’häng upp handduken’, en kampanj som vi faktiskt var först med att implementera på bred front och som idag har blivit världsstandard, så var det också kontroversiellt. Idag har vi fått mycket positiv feedback och känner att våra gäster och medarbetare är med oss.”

När Meetings International intervjuar Vanessa Butani håller hon på att bocka av årets sista möten. Hon inleder mötet med att glatt kommentera sin egen klädsel:

”Det är Ugly Christmas Sweater Day på jobbet, men hittills har jag faktiskt bara sett en annan kollega i en sådan här ugly sweater.”

Kampanjen för en sparsammare rumsstädning är ett av Vanessa Butanis första initiativ som Director of Sustainable Business. Hon började i företaget år 2018 och lämnade närmast en tjänst på Electrolux. Hon förklarar att hon snabbt kände sig hemma i den internationella miljö som Scandic Hotels utgör. Koncernledningen uppger att man har 120 nationaliteter bland sina anställda.

Vanessa Butani är född och uppvuxen i Toronto, med en svensk mamma och pappa från Sri Lanka. Hon talar svenska, engelska, franska, spanska och portugisiska.

”Jag växte upp i en väldigt multikulturell familj som dessutom reste väldigt mycket. Från en tidig ålder fick jag se mycket vackert i världen, men också uppleva att det fanns många olikheter och ojämlikheter. Min uppväxt gav mig väldigt starka värderingar.”

Att hon så småningom fastnade för en karriär inom hållbarhetsfrågor spårar hon själv tillbaka till barndomen, då hon och hennes kompisar engagerade sig i olika välgörenhetsprojekt. Efter universitet jobbade Vanessa Butani under ett halvår som volontär i Costa Rica, med familjer som har barn med olika former av genetiska sjukdomar.

”Jag vet inte hur det är att växa upp i Sverige, men jag tror att det finns en skillnad så till vida att man kanske inte på samma sätt uppmuntras att göra volontärarbete eller delta i olika sociala projekt och insamlingar, som en naturlig del av att vara en samhällsmedborgare. Det finns nog en röd tråd från min uppväxt i Kanada till att jag idag arbetar med hållbarhetsfrågor, både på ett socialt plan och för planetens framtid.”

Hon började sitt arbetsliv i Kanada som strategikonsult på Accenture, där hon under början av 2000-talet märkte hur hållbarhetsfrågor blev allt viktigare för företag att förhålla sig till.

”Man började prata mycket om en triple bottom line, ’People, Planet, Profit’, det vill säga hur viktigt det är att tänka på just hållbarhet för att bygga en starkare och bättre business.”

Vi återgår till att prata om den första utvärderingen av Scandics nya hållbarhetsinitiativ, den sparsammare rumsstädningen, som företaget nyligen presenterat. Kampanjen är ytterligare ett sätt att bygga på hotellkedjans profil som miljömedveten, men internt ledde den till oro.

”Det är klart att vissa blev upprörda, men vår styrka är också att vi involverar folk och vi vet att vi inte kan göra skillnad utan våra 18 000 engagerade medarbetare och att alla jobbar tillsammans för det här. När vi gick ut med det här i maj fick vi feedback från medarbetare och gäster, synpunkter som vi bearbetade och sedan justerade lite i våra planer. Det har nu landat mer positivt än vi trodde.”

I pressmeddelanden om den nya rumsstädningspolicyn har företaget kommunicerat att man ”inte trott att detta ska leda till minskning av personal eller positioner”, och att Scandic tvärtom har ”ett ständigt rekryteringsbehov”.

Hotell- och restaurangfacket har dock fortsatt vara mycket kritiskt under hösten och avtalssekreterare Per Persson har meddelat att facket följer utvecklingen på Scandic Hotels noga. Vanessa Butani kommenterar:

”Scandic och facket har en kontinuerlig dialog och vi fortsätter så klart att utvärdera, för det har trots allt inte gått så lång tid. Men vi tycker att det ser så pass positivt ut att vi funderar på att rulla ut det här ut till andra marknader också. Än så länge gör vi bara detta i Sverige. När man förklarar för gästerna varför vi gör det här, att vi vill kunna investera i fler hållbarhetsinitiativ, så tycker de flesta att detta är en bra grej. Vissa väljer ändå att de vill ha städat varje dag och det är fine”, säger Vanessa Butani.

I hotellkoncernens egen statistik går det att se en skillnad mellan affärs- och fritidsresenärer, där personer som reser privat och i högre grad under helger i större utsträckning ber om städning. Den internationella gästen önskar städning i större omfattning än den nationella gästen.

”För oss handlar det om att titta, lyssna och anpassa. Att vi är noga med att kommunicera så att gästerna förstår varför de får det här valet. Och att vi bara under de första tre månaderna sparade 17 miljoner liter vatten, det känns ju häftigt att kunna kommunicera det.”

Hotellkoncernen uppger att besparingarna som initiativet lett till har möjliggjort investeringar i blandare och munstycken till duschar och handfat, samt snålspolande toaletter och vattenfria urinoarer.

Idag kan sökarljuset på hållbarhetsfrågor och miljöansvar knappast överskattas, inte minst sedan Greta Thunberg trätt in på världsscenen. Alla företag vill uppfattas som gröna och följaktligen har anmälningarna till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring med miljöargument ökat kraftigt på senare år. För övrigt myntades termen greenwashing redan i mitten av 1980-talet som ett svar på vad som uppfattades som grönmålade besparingar inom just hotellbranschen.

Återigen förklarar Vanessa Butani att hon lutar sig på Scandic Hotels track record, som hon menar visar på koncernens systematiska arbete för att reducera sina hotells miljöpåverkan. Till exempel så började koncernens hotell i mitten av 1990-talet att månadsvis rapportera sin energi- och vattenförbrukning, kemikalieanvändning och osorterade avfall, och varje Scandichotell har en miljöansvarig.

Koncernen fick sitt första Svanenmärkta hotell år 1999, och 2016 var 180 hotell märkta med Nordic Swan Ecolabel eller EU Ecolabel.

”Vi började alltså med det här för mer än 25 år sedan och kan visa på så många initiativ, från att hänga upp handduken till att vi tog bort alla plastartiklar från rummen. Nu har vi till exempel inte längre de här små flaskorna med schampo längre. Vi slutade också att köpa och transportera vatten på flaskor och använder nu bara det fantastiskt fina vattnet som kommer från kranarna här i Norden. Vi har dessutom jobbat mycket med social hållbarhet och en hög tillgänglighetsstandard med 159 punkter som vi följer på våra hotell. Sammantaget tror och hoppas jag att folk ser på detta nya hållbarhetsinitiativ som att ’Okej, nu fortsätter Scandic sin resa’. Vi har ett track record som vi är stolta över och inte bara jämfört med andra i vår bransch.”

I den årliga Sustainable Brand Index landade Scandic Hotels förra året på plats 18 i Sverige, i business-to-consumer-kategorin. Sustainable Brand Index är en ranking som baserar sig på undersökningar kring hur konsumenter uppfattar företag utifrån miljöansvar och social hållbarhet.

”Vi är det hotellföretag som har placerat sig bäst i Sustainable Brand Index nio år i rad. Det är baserat på vad människor på gatan tycker. Folk ser alltså vad vi gör och det är vi väldigt stolta över. Hållbarhet är en del av vårt DNA”, säger Vanessa Butani.

När det gäller siffror och hårda fakta konstaterar Vanessa Butani att kraven på transparens ökar allt mer i branschen.

”Så är det, alla pratar om transparens dessa dagar. Idag är det inte Energimyndigheten eller någon annan myndighet som följer upp sådant här, inte heller vår branschorganisation Visita, men det kanske kommer. Vi pushar i alla fall för ökad transparens och det är också därför som vi följer upp den här aktuella satsningen och visar siffrorna för de första månaderna. Vi följer väldigt noga våra hotell och vad de rapporterar varje månad, och är förstås helt transparenta i till exempel årsredovisningarna.”

”Vi jobbar inte med hållbarhetsprojekt, vi gör istället projekt som är hållbara. Ett exempel är när vi gör inköp. Vi frågar alltid om leverantören kan möta våra krav på hållbarhet, till och med innan vi diskuterar kvalitet eller pris. Intressant i sammanhanget är att, precis som vi frågar våra leverantörer, så börjar allt fler statliga myndigheter och företagskunder be oss att fylla i olika kravlistor utifrån hållbarhet, när de går ut och ska välja hotell. Åtminstone här i Skandinavien är det så och det är spännande för oss. Vi vill att våra gäster ska känna att: ’Jag vet att Scandic har tänkt på saker åt mig och att jag har gjort ett bra miljöval’.”

Vanessa Butani vidgar perspektivet och börjar prata om Parisavtalet och de 17 globala mål för hållbar utveckling som tagits av FNs Agenda 2030.

”För det är ju så, ska vi ha en chans att nå de målen, då måste förstås näringslivet ställa om på ett sätt som också är ekonomiskt hållbart. Företag kommer inte att göra sådana här satsningar bara för att vara schyssta. Jag säger inte att Scandic är perfekt, vi har mycket kvar att göra, men vi har kommit väldigt långt på resan när det gäller att implementera hållbarhet i vår business. Nu blickar vi bortom år 2020 och ska snart lansera en ny strategi, så ’watch this space’, som det heter.”