Meetings No 74
Intro
Påtryckningar
Atti Soenarso om när kommunikatörer lägger sig i saker som de inte har med att göra.
Cover Story
Mattias Hansson, Expo 2020 Dubai
”Konsensus-tänkande, det är det finaste vi har.”
Psykologiska Möten
Förtroenden som byggs – och knäcks
Så kan det gå när det inre möter det yttre, och tvärt om.
Radar
Prestigefull naturkongress till Västsverige
Finbesök från Adventure Travel World Summit
Intermission
Solsbury Hill
Walking right out of the machinery.
Radar
Smarta event katalysatorer för att utveckla städer
Det handlar bland annat om ’placemaking’.
Radar
Convene återvänder till Vilnius 2020
Vem har möjlighet att bli inbjuden som Hosted Buyer?
Tillgångar
Hur man utnyttjar sina tillgångar
Carina Bauer, vd IMEX Group: “Eventindustrin behöver bli ännu mer kreativ.”
Sharma
How to Fireproof Your Productivity
Exponential gains in your exceptionality, productivity and impact.
Radar
Åtta av tio personer föredrar fysiska möten framför digitala
Ny västsvensk undersökning utförd av Åby Arena.
Artificiell intelligens
Global interfaceplattform
Sofia Eriksson, American Express Meetings & Events om utmaningen med AI.
Kellerman
Om konsten att ta chansen när den kommer
Nätverk och ambition.
platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hotellnytt
Klartecken till hotellbygge
på Kanaludden i Härnösand.
världskända talare
Uppsala återigen värdstad
för Nordens viktigaste konferens inom nanoteknik.
INBJUDAN
Följ med oss som Hosted Buyer
till Rom och Italy at hand 7–9 november
750 deltagare
Sverige i strålkastarljuset
för naturturismkongress.
Bli en Hosted Buyer
IBTM World lanserar
ett nytt Elite Corporate-program. Följ med oss till Barcelona!
tech, vetenskap och innovation
Tredje upplagan av Gather
lockade 1200 besökare och bjöd på över 60 talare och ett chipping party i Expohuset, Sickla.
event skapar möten
Dream Hack och Elmia
förlänger sitt partnerskap.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vald till hotelloperatör för Finlands största hotellprojekt.
hotelldesign
Niehku Mountain Villa i Riksgränsen
vinner UNESCOs världspris.
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som har bestämts på mötet.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Global interfaceplattform
Det som händer inom världens teknikutveckling påverkar och förändrar även mötes- och eventindustrin. Personer som planerar för olika slags möten ställs ofta inför följande dilemma: I dagens multitasking-miljö hanterar deltagarna i exempelvis ett event regelbundet sina mobila enheter. Frågan är då: Hur ska man kunna behålla deras uppmärksamhet och engagemang? Hur mäter du bäst deras intressen och engagemang under en presentation?

Sofia Eriksson arbetar sedan två år på American Express Meetings & Events i Sverige, och har tjänsten Senior Manager Global Business Development & Strategy. Hon är en av 2 000 personer inom det globala företaget som arbetar med utveckling av mötesprogram hos kunderna. Vilka utmaningar inom den teknikutveckling som är kopplad till mötesindustrin ser hon?

”Den tekniska utvecklingen speglar samhällsutvecklingen i stort. Det som händer inom mötes- och eventindustrin är på något sätt en förskjutning av en förändring som sker i världen. Men samtidigt är det nog så att eventindustrin är rätt seg på att ta sig till förändringar.”

”Jag kan fortfarande år 2019 åka till en stor internationell kongress och mötas av en värdinna som bläddrar fram min utskriva namnskylt, och ger mig ett tryckt program. Vi verkar fortfarande vara fast i papperstunga processer samtidigt som det händer mycket inom tekniken. Den ändrar vårt beteende och då spiller det också över på mötes- och eventindustrin. Vi står inför stora förändringar.”

Sofia Eriksson konstaterar att artificiell intelligens, AI, befinner sig i en spännande och utmanande utvecklingsfas i världen i stort, och ser vilka möjligheter det innebär för mötes- och eventindustrin inte bara idag utan också framöver.

”Det är superspännande. Förutom AI är också ansiktsigenkänning, Smart Cities och Smart Venues viktiga trender som påverkar vår industri. Men det finns också en rädsla för delar av den tekniska utvecklingen som vi måste förhålla oss till.”

American Express har ett så kallat tech-team i USA som skannar världsmarknaden för teknikutveckling. De kontrollerar vilka företag inom området som är bäst och vad de kan föra vidare till sina kunder. Teknikutvecklingen är ett investerings- och fokusområde för koncernen, och de arbetar för att skapa fler partnerskap med företag som de ser kan ge American Express kunder ny utveckling och ett försprång när det gäller kunskap.

”Vår vision är ganska enkel. Vi ska ligga i framkant och erbjuda våra kunder den bästa tekniska utvecklingen inom mötes- och eventindustrin. Utmaningen ligger i att snabbt kunna förpacka våra nya kunskaper ut till kunderna.”

Sofia Eriksson säger att tack vare AI har eventköpare nu möjlighet att förbättra sina deltagares upplevelser, leverera mer meningsfulla interaktioner och få en ovärderlig inblick i sina köparens beteende och förväntningar. Vilket i sin tur leder till att leverera en mycket bättre eventupplevelse och ännu viktigare, ytterligare en möjlig intäktskanal.

Den enklaste och mest primitiva formen av AI är att använda så kallade chatbots för att skapa kundservice, ’lead generation’ och snabbare återkoppling. Det handlar om att leverera ett bättre beslutsunderlag och analyssynpunkter för att driva bättre eventupplevelser. Förtroende är fortfarande en stor fråga, det är många människor som menar att förtroende är ett av nyckelorden.

Enligt Sofia Eriksson är ansiktsigenkänning en av de mest diskuterade nya tekniska trenderna, och Kina är det världsledande landet för den här sortens teknik. Hon konstaterar vidare att eventindustrin har ett långsiktigt perspektiv, men även en lite mer skeptisk inställning. Förbättringar görs i mjukvaran i relation till en allt mer förbättrad känslighetsanalys där man samlar in data om hur delegater känner sig i samband med eventet.

”Internet of Things, IoT, är också ett av de mest spännande fenomenen under de senaste åren. Med förväntade 1 000 miljoner enheter som ska vara anslutna år 2050, har IoT potential att revolutionera nästan alla aspekter av hur vi lever. Det finns många möjligheter för eventarrangörer att samla värdefulla uppgifter om sina delegater och leverera mer personliga stunder genom IoT. Vissa hotellkedjor har redan vänt sig till IoT för att utveckla upplevelserna vid olika event. Men eftersom antalet IoT-enheter växer snabbt, ökar riskerna för att det kan gå för fort i vissa avseenden. Men tveklöst är det här en mycket viktig utvecklingsväg.”

Data, analys och säkerhet anses tillhöra några av de största utmaningarna eventindustrin står inför idag. Eftersom Internet of Things ger oss oändligt fler anslutna enheter finns det ännu fler möjligheter för att utnyttja dess data. Företagen måste ha ett datadrivet tillvägagångssätt. Genom sociala medier har vi tillgång till information i realtid och en mängd datapunkter som hjälper oss att växa i relationerna med vår publik.

Datasäkerhet har aldrig varit så omdebatterat som det är idag. Dels med nya regleringar, dels med ett samhälle som kräver att myndigheter tar allt större ansvar. Med så många aktiviteter som nu drivs i digitala kanaler finns det en växande mängd användardata, som om de lämnas osäkrade kan leda till en verklig risk för individer och organisationer. Principen som leder framåt heter samtycke. Marknads- och eventbyråer måste till exempel kunna visa att samtycke har givits av mottagaren för att kunna kommunicera med deltagarna före, under och efter ett evenemang.

I flera år har det varit en självklarhet att boka online för hotellrum och resor. Tekniska innovationer, nya mötesbehov och ökat kostnadsmedvetande driver dock på en fortsatt satsning kring den tekniska utvecklingen också för små och mer enkla möten. Automation och robotics är på god väg att finnas på fler ställen än bara inom klassisk tillverkningsindustri. Marknadsautomatisering är beroende av rätt data, men tyvärr det i många fall dessa data som hålls kvar inom äldre system, och systemen stöder inte realtidsintegration.

”De mer intelligenta maskinerna blir desto mer processinriktade och fler beslut kan automatiseras och genomföras av algoritmer eller robotteknik. Den största fördelen med den här automatiseringen är den förenkling av olika förfaranden relaterade till eventens hantering. Robotiksutvecklingen används för att göra manuella processer mer effektiva. Eftersom robotar blir mer och mer levande och kan utföra flera människoliknande uppgifter är frågan vi ställer oss om de bara är en gimmick eller här för att stanna”, säger Sofia Eriksson.

För närvarande är fyra av de industrier som är störst som användare av robotar inom sjukvård, tillverkning, försvaret och gruvdriften. Men nu ser vi även en ökning av användningen av robotar inom olika delar av turismens olika områden.

Nästa tekniktrend Sofia Erikssom pratar om är augmented reality, AR, och virtual reality, VR, ibland kallad hybridverklighet. Det är en sammanslagning av verkliga och virtuella världar för att producera nya miljöer där fysiska och digitala objekt samexisterar och interagerar i realtid. Datamängden blir differentieraren för att utnyttja kraften hos AR och VR. Olika slags utbildningar kan till exempel blir mer interaktiva med ’utbildning på arbetsplatsen’ och genomföras i en virtuell miljö.

Marknadsautomatisering är beroende av att ha rätt data, men tyvärr är det i många fall dessa data som hålls på äldre system vilka inte stöder realtidsintegration. De mer intelligenta maskinerna blir desto mer processinriktade och beslut kan automatiseras och genomföras av algoritmer eller robotteknik. Den största fördelen med automatisering av evenemang är förenklingen av olika förfaranden relaterade till hanteringen av event. Robotik används för att göra manuella processer mer effektiva.

American Express GBT, som Meetings & Events är en del av, är fortfarande störst i världen inom resor och möten. Det pågår en sammanslagning med HRG, vilket skapar ett mer synligt företag som är drivande inom möten och event. Här har nya Amex en betydelsefull plats att fylla.

Vad händer framöver med den klassiska travel manager-rollen? Det stora är att de personerna får krav på sig att ta tag i företagets möten. För det handlar om stora pengar. När det gäller möten har det under en många år varit relativt kravlöst. Men nu blir det alltmer vanligt att en travel manager blir en meeting manager eftersom i stort sett alla affärsresor leder till möten.

”Mötesindustrin börjar få lite mer legitimitet. Viktiga frågor som: Hur många möten har vi? Var lägger vi våra pengar? Hur ser vår mötesstrategi ut om vi ens har en? När ska vi ha interna möten? Idag finns AI som kan hjälpa oss till en betydande förbättring av vår planering. Vi kan snabbt få fram kunskap om hur vi spenderar tiden i procent då för till exempel möten, och en massa andra parametrar, som vi kan ha stor nytta av i vårt planeringsarbete”, säger Sofia Eriksson.

American Express Meetings & Events har skapat en onlinebokningsfunktion för möten. Enligt Sofia Eriksson är det är gamechanger som borde ha kommit fram för länge sedan.

”Det är ett gammalt skoskav som jag ser det. Vi har skapat en global interfaceplattform som skapar mötesbokning i realtid, och det ställer bland annat högre krav på hotellanläggningarna. Nu handlar det om att släppa taget om det gamla och våga ta tag i den tekniska utvecklingens snabba framsteg och göra den till företagets nya strategi.”