Meetings No 74
Intro
Påtryckningar
Atti Soenarso om när kommunikatörer lägger sig i saker som de inte har med att göra.
Cover Story
Mattias Hansson, Expo 2020 Dubai
”Konsensus-tänkande, det är det finaste vi har.”
Psykologiska Möten
Förtroenden som byggs – och knäcks
Så kan det gå när det inre möter det yttre, och tvärt om.
Radar
Prestigefull naturkongress till Västsverige
Finbesök från Adventure Travel World Summit
Intermission
Solsbury Hill
Walking right out of the machinery.
Radar
Smarta event katalysatorer för att utveckla städer
Det handlar bland annat om ’placemaking’.
Radar
Convene återvänder till Vilnius 2020
Vem har möjlighet att bli inbjuden som Hosted Buyer?
Tillgångar
Hur man utnyttjar sina tillgångar
Carina Bauer, vd IMEX Group: “Eventindustrin behöver bli ännu mer kreativ.”
Sharma
How to Fireproof Your Productivity
Exponential gains in your exceptionality, productivity and impact.
Radar
Åtta av tio personer föredrar fysiska möten framför digitala
Ny västsvensk undersökning utförd av Åby Arena.
Artificiell intelligens
Global interfaceplattform
Sofia Eriksson, American Express Meetings & Events om utmaningen med AI.
Kellerman
Om konsten att ta chansen när den kommer
Nätverk och ambition.
platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hotellnytt
Klartecken till hotellbygge
på Kanaludden i Härnösand.
världskända talare
Uppsala återigen värdstad
för Nordens viktigaste konferens inom nanoteknik.
INBJUDAN
Följ med oss som Hosted Buyer
till Rom och Italy at hand 7–9 november
750 deltagare
Sverige i strålkastarljuset
för naturturismkongress.
Bli en Hosted Buyer
IBTM World lanserar
ett nytt Elite Corporate-program. Följ med oss till Barcelona!
tech, vetenskap och innovation
Tredje upplagan av Gather
lockade 1200 besökare och bjöd på över 60 talare och ett chipping party i Expohuset, Sickla.
event skapar möten
Dream Hack och Elmia
förlänger sitt partnerskap.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vald till hotelloperatör för Finlands största hotellprojekt.
hotelldesign
Niehku Mountain Villa i Riksgränsen
vinner UNESCOs världspris.
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som har bestämts på mötet.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Hur man utnyttjar sina tillgångar

Under en längre tid har vi vant oss vid att exempelvis liveevent, aktiviteter som främjar upplevelser, kvinnligt ledarskap, mentalt välbefinnande och robotar klättrat högt på mötesindustrins globala agenda.

Den internationella mässarrangören IMEX Group tror att den utvecklingen fortsätter, men ser också andra strömningar. En av dem är hur man utnyttjar sina tillgångar, det vill säga de som inkluderar allt från data till mänsklig eller artificiell talang till hållbara material och omsorg om jordens knappa resurser.

Eventarrangörer, strateger och mötesplanerare över hela världen arbetar för högtryck för att lyfta fram idéer och genomföra aktiviteter som skapar en wow-effekt hos publiken.

Ett exempel är IMEX partner C2 International och ett dussintal andra utställare som medverkat i mässans Live Zones där de utmanade deltagarnas kreativitet i ”hur man wow-ar”. För vissa personer är kreativitet något naturligt, för andra inger själva ordet en känsla av obehag.

Den större efterfrågan på kreativitet innebär nya utmaningar. Dels konsten att skapa glädje, dels konsten att hitta nya sätt att försöka hitta wow-gnistan. När eventen blir mer varierande och experimenterande behöver eventindustrin bli ännu mer kreativ. Kanske får vi rent av se fler sensationella utvecklingsvägar och nya sätt att imponera på publiken?

Enligt Carina Bauer, vd för IMEX Group, har IMEX Policy Forum i Frankfurt fungerat som en mötesplats för de personer som har arbetat för att övertyga nationella och regionala regeringar att investera i och stödja mötes- och eventindustrin som en stor och allt mer betydelsefull sektor. En sektor som direkt och indirekt skapar stora ekonomiska bidrag till sina destinationer.

”Vad mötesindustrin har saknat är starka, tydliga finansiella data för att kvantifiera mötesindustrin och att sätta dess kraft i ett perspektiv”, säger hon.

Business Events, som inkluderar kongresser, konferenser, företagsevent och incentiveresor, genererade under år 2017 över tusen miljarder dollar i omsättning i hela världen enligt studien ”Events Industry Council’s Global Economic Significance of Business Events” som publicerades i november 2018.

Det här rankar Business Eventssektorn på samma nivå som konsumentelektronik när vi talar om ekonomi och omfattning. Forskningsresultat visar att mötes- och eventindustrin är en kraftfull och ovärderlig tillgång som måste fortsätta att visa upp hela sin globala styrka. Det är inte minst viktigt att det även sker utanför de områden där mötesindustrin inte har något inflytande.

Studien ”Global Economic Significance of Business Events” beskrivs som resultatet av att de flesta mötesindustriorganisationerna i världen äntligen samarbetade om ett gemensamt och viktigt projekt.

På den senaste ”Impact Festival in Munchen” träffades entreprenörer och de stora företagen inom mötes- och eventindustrin i världen för att diskutera nya idéer för utveckling. Allt kretsade kring att samarbete är det viktigaste ämnet. Samarbeten man talade om var bland annat att bygga broar mellan generationer, könen, mellan industrier och inom företag, akademi och politik.

I en Ernst & Young-rapport ställdes frågan ”Is collaboration the new innovation?” Rapporten avslöjar varför många företag anser att samarbete är lika viktigt, om inte till och med viktigare än konkurrens. I en värld av digitala störningar och konvergens i industrin finner företag nu oftare att de måste samarbeta för att säkra de färdigheter, tillgångar och stöd de behöver. Särskilt framgångsrika innovationer är svåra för någon organisation att uppnå ensam.

Carina Bauer berättar att en brittisk nationell tidning beskrev ett nytt event i Indien som en fest för ögonen hos Instagrammare. Uttryck som ”Instagramable” och ”Snapchatable” hörs allt oftare och driver fram helt nya tillvägagångssätt för marknadsföring av event, design och planering.

”Många eventplanerares första tanke är ’hur kommer den här maträtten eller scenen att se ut på Instagram?’ Idag är det sociala medier som leder utformningen av event och aktiviteter, inte bara rapporteringen om dem”, säger Carina Bauer.

Något annat som vi får vänja oss vid är teknik för ansiktsigenkänning, konstaterar Carina Bauer. Den tekniken testas av företaget bakom Transport for Londons Oyster Card för att utveckla ett biljettfritt system för kollektivtrafik. Det är det senaste inom en rad utvecklingar inom transportbranschen. Den här tekniken används dagligen vid säkerhetskontroller på många flygplatser och för att minska kötiden.

De skador som de icke-biologiskt nedbrytningsbara, icke-återvinningsbara plastmaterialen skapar, särskilt i våra hav, har blivit en högprofilfråga. Ordet ”single-use/engångsbruk” tillkännagavs som Collins Dictionary Word of the Year.

Parallellt är det faktum att de flesta globala eventen fortfarande använder banderoller av vinyl när det finns icke-vinyl. Utvärderingar från IMEX Frankfurt och IMEX America visar att köpare inte gillar (eller inte kommer ihåg) att fråga om andra material, och de allra flesta leverantörer föreslår inte heller hållbara alternativ. Carina Bauer är säker på att det är något som förändras framöver.

”2019 är året då världen och självklart också mötes- och eventindustrin ändrar fokus på allvar och börjar vidta åtgärder för utveckling. Byte av enstaka plastsugrör kan ses som en liten sak, men är en start. Inom Business Events, förväntar vi oss att branschens allmänna serviceentreprenörer uppmuntrar evenemangsarrangörer och utställare att köpa icke-vinylbanners och andra hållbara material”, säger Carina Bauer.

Genom IMEX Groups eget avfalls- och återvinningsprogram samt de ansvariga återvinningssystemen som finns inom Messe Frankfurt, skickade IMEX-koncernen noll avfall till deponi efter IMEX Frankfurt i våras. Mässarrangören har också publicerat en hållbarhetsrapport som visar på deras utvecklingsvägar.

”Samtidigt måste vi fortsätta att uppmuntra till ökat socialt ansvar, bättre integration och högre miljömedvetenhet. Sammantaget presenterar de här framväxande trenderna spännande möjligheter. En sak är säker: De kommer snabbt att störa marknaden och höja förväntningarna på ett sätt som vi knappast idag ens kan föreställa oss”, säger Carina Bauer.