Meetings No 74
Intro
Påtryckningar
Atti Soenarso om när kommunikatörer lägger sig i saker som de inte har med att göra.
Cover Story
Mattias Hansson, Expo 2020 Dubai
”Konsensus-tänkande, det är det finaste vi har.”
Psykologiska Möten
Förtroenden som byggs – och knäcks
Så kan det gå när det inre möter det yttre, och tvärt om.
Radar
Prestigefull naturkongress till Västsverige
Finbesök från Adventure Travel World Summit
Intermission
Solsbury Hill
Walking right out of the machinery.
Radar
Smarta event katalysatorer för att utveckla städer
Det handlar bland annat om ’placemaking’.
Radar
Convene återvänder till Vilnius 2020
Vem har möjlighet att bli inbjuden som Hosted Buyer?
Tillgångar
Hur man utnyttjar sina tillgångar
Carina Bauer, vd IMEX Group: “Eventindustrin behöver bli ännu mer kreativ.”
Sharma
How to Fireproof Your Productivity
Exponential gains in your exceptionality, productivity and impact.
Radar
Åtta av tio personer föredrar fysiska möten framför digitala
Ny västsvensk undersökning utförd av Åby Arena.
Artificiell intelligens
Global interfaceplattform
Sofia Eriksson, American Express Meetings & Events om utmaningen med AI.
Kellerman
Om konsten att ta chansen när den kommer
Nätverk och ambition.
platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hotellnytt
Klartecken till hotellbygge
på Kanaludden i Härnösand.
världskända talare
Uppsala återigen värdstad
för Nordens viktigaste konferens inom nanoteknik.
INBJUDAN
Följ med oss som Hosted Buyer
till Rom och Italy at hand 7–9 november
750 deltagare
Sverige i strålkastarljuset
för naturturismkongress.
Bli en Hosted Buyer
IBTM World lanserar
ett nytt Elite Corporate-program. Följ med oss till Barcelona!
tech, vetenskap och innovation
Tredje upplagan av Gather
lockade 1200 besökare och bjöd på över 60 talare och ett chipping party i Expohuset, Sickla.
event skapar möten
Dream Hack och Elmia
förlänger sitt partnerskap.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vald till hotelloperatör för Finlands största hotellprojekt.
hotelldesign
Niehku Mountain Villa i Riksgränsen
vinner UNESCOs världspris.
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som har bestämts på mötet.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Smarta event katalysatorer för att utveckla städer

Här kommer en uppdatering för dig som inte hann åka till IMEX Frankfurt i maj. Det är ju välkänt att mässan ofta krockar med genomförandet av många event i Sverige.

Förra året byte IMEX Politicians Forum namn till Policy Makers Forum, och i år, på mässans första dag, träffades nationella och regionala beslutsfattare från olika länder för att utforska ’The Business of Placemaking’ tillsammans med de mest professionella ledarna I den globala mötesindustrin.

Tanken med IMEX Policy Forum är att företrädare för företag och offentliga beslutsfattare träffas för att dela kunskaper och insikter om hur olika slags möten, event och incentiveresor kan bidra till utvecklingen av regionala ekonomier och därmed destinationer.

Det tog tid, men nu har mötes- och eventindustrins stora ekonomiska bidrag till samhällsutvecklingen kvantifierats. The Global Economic Significance of Business Events är den första världsomfattande studien från Events Industry Council, EIC, och genomförd av Oxford Economics.

Och det handlar om betydande siffror. Omsättningen för den globala mötes- och eventindustrin under 2017 var över 1,3 triljoner dollar, vilket ganska exakt matchar konsumentelektroniksektorn i storlek i världen.

Många av de beslutsfattare som deltog i IMEX Policy Forum besökte mässan dagen före forumet. Flera inbjudna ministrar och ledande politiska representantaer deltog i en diskussion som genomfördes i samarbete med FNs världsturismorganisation, UNWTO.

Samma dag höll professor Greg Clark, en världskänd rådgivare och stadsutvecklare, en workshop speciellt utformad för representanter för lokala, kommunala och regionala beslutsfattare från olika destinationer. Ämnet de diskuterade och utforskade: Business meetings and the innovation economy.

’Business of Placemaking’ hamnade i strålkastarnas sken när huvudtalaren doktor Julie Grail gick upp på scen. Hon är en ledande expert inom partnerskap och platsers betydelser, och är utsedd till att vara en särskild rådgivare till Business Improvements Districts vid Manchester Metropolitan District. Hon har arbetat med destinationers utveckling i 25 år och har under de senaste åren jobbat med internationella uppdrag i Australien, Nya Zeeland, Sydamerika, USA och Europa.

En av årets nyheter under IMEX Frankfurt var en interaktiv diskussion med en inbjuden panel där olika ledare presenterade fallstudier sedda utifrån olika perspektiv. Ett av dem handlade om urban stadsplanering och hade sin utgångspunkt hos speciella intressegrupper där samtliga har haft inflytelserika roller eftersom de har använt sig av storytelling i sina berättelser.

Utvärderingar visar att de politiska företrädarna uppskattar de möjligheter till de vitt skilda diskussioner som mässarrangören skapar tack vare mötesplatsen IMEX Frankfurt. Beslutsfattarna understryker vikten av att lära från deltagare som kommer från olika länder och att kunna få ta del av nya kunskaper när det gäller mötesindustrins ekonomiska betydelse för de lokala, regionala och nationella destinationerna.

Enligt Carina Bauer, vd för IMEX-koncernen, har konceptet placemaking använts länge av många stadsplanerare och utvecklare av städer. Nu har även många destinationer inom mötes- och eventindustrin förstått kraften av att vara en del av de här samtalen.

”Årets agenda återspeglar vad som känns som en vändpunkt, och är dessutom ett erkännande att näringslivet borde, och kan, vara med och påverka stadens planerings- eller placeringsbeslut”, säger hon.

”Tack vare årets forum kan vi belysa flera exempel där förnyelse och utveckling har lyckats. Det nya formatet har visat att alla som medverkade kan bidra fullt ut till en livlig diskussion och få värdefulla insikter från fallstudierna.”

Organiserade inom ramen för Joint Meetings Industry Council, JMIC, är IMEX Policy Forums partners Association International des Palais de Congres, AIPC, European Cities Marketing, ECM, ICCA, The Iceberg och UNWTO.

Forumet kunde genomföras tack vare Turisme de Barcelona, ​​Business Events Sydney, Germany Convention Bureau, Geneva Convention Bureau, Messe Frankfurt och Meetings Mean Business Coalition.