Meetings No 74
Intro
Påtryckningar
Atti Soenarso om när kommunikatörer lägger sig i saker som de inte har med att göra.
Cover Story
Mattias Hansson, Expo 2020 Dubai
”Konsensus-tänkande, det är det finaste vi har.”
Psykologiska Möten
Förtroenden som byggs – och knäcks
Så kan det gå när det inre möter det yttre, och tvärt om.
Radar
Prestigefull naturkongress till Västsverige
Finbesök från Adventure Travel World Summit
Intermission
Solsbury Hill
Walking right out of the machinery.
Radar
Smarta event katalysatorer för att utveckla städer
Det handlar bland annat om ’placemaking’.
Radar
Convene återvänder till Vilnius 2020
Vem har möjlighet att bli inbjuden som Hosted Buyer?
Tillgångar
Hur man utnyttjar sina tillgångar
Carina Bauer, vd IMEX Group: “Eventindustrin behöver bli ännu mer kreativ.”
Sharma
How to Fireproof Your Productivity
Exponential gains in your exceptionality, productivity and impact.
Radar
Åtta av tio personer föredrar fysiska möten framför digitala
Ny västsvensk undersökning utförd av Åby Arena.
Artificiell intelligens
Global interfaceplattform
Sofia Eriksson, American Express Meetings & Events om utmaningen med AI.
Kellerman
Om konsten att ta chansen när den kommer
Nätverk och ambition.
platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hotellnytt
Klartecken till hotellbygge
på Kanaludden i Härnösand.
världskända talare
Uppsala återigen värdstad
för Nordens viktigaste konferens inom nanoteknik.
INBJUDAN
Följ med oss som Hosted Buyer
till Rom och Italy at hand 7–9 november
750 deltagare
Sverige i strålkastarljuset
för naturturismkongress.
Bli en Hosted Buyer
IBTM World lanserar
ett nytt Elite Corporate-program. Följ med oss till Barcelona!
tech, vetenskap och innovation
Tredje upplagan av Gather
lockade 1200 besökare och bjöd på över 60 talare och ett chipping party i Expohuset, Sickla.
event skapar möten
Dream Hack och Elmia
förlänger sitt partnerskap.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vald till hotelloperatör för Finlands största hotellprojekt.
hotelldesign
Niehku Mountain Villa i Riksgränsen
vinner UNESCOs världspris.
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som har bestämts på mötet.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Påtryckningar

Under mina fyrtio år som journalist har jag sällan varit utsatt för påtryckningar. En gång ville en person på Ikeas kommunikationsavdelning stoppa en artikel vi skulle publicera genom att försöka skrämma oss med sin storlek, men vi publicerade ändå och det hände ingenting mer. Vid ett annat tillfälle stoppade en företagsägare en intervju för han trodde att intervjupersonen, som var eventansvarig i koncernen, skulle bli uppköpt av ett annat företag som skulle betala bättre om vi skrev om honom. Vad som hände? Exakt det hände utan att intervjun genomfördes. Synd på ett bra upplägg till en intressant artikel, men tidningen kom ut ändå för det fanns tid att tänka om.

I våras, när vi hade bestämt omslagsbilden till huvudartikeln i vår internationella utgåva av Meetings International, hettade det plötsligt till. Men historien börjar tidigare, när vi bestämmer oss för att vara med på Association World Congress 2019 på Svenska Mässan/Gothia Towers i Göteborg. Där får vi möjlighet att intervjua ett par globalt verksamma svenskar vilka är inbjudna för att tala. Intervjuerna görs av vår redaktör Robert Cotter som har sin bas i London. Någon vecka senare skickar vi fotograf Sara Appelgren från Stockholm för att ta bilder på intervjupersonerna. Allt går enligt plan, och alla inblandade personer är införstådda om vad som är på gång.

När huvudartikeln skickas till intervjupersonen för läsning ringer det multiinternationella företagets kommunikationsdirektör och säger att vi inte kan publicera artikeln. Hon ifrågasätter varför vi har en reporter från London och varför det inte dög med en fotograf från Göteborg. Men vänta? Är det frågor att ta upp med oss? Hon säger att personen vi har intervjuat inte känner igen sina svar. Det är märkligt dels för att vi har skickat våra frågor i förväg till intervjupersonen, som vi haft en bra dialog med, dels för att vi alltid bandar de intervjuer vi gör. I Göteborg hinner vi även göra ett studiebesök hos det globala företaget, inbjudna av intervjupersonen och i anslutning till kongressen. Där och då är allt hur bra som helst.

Men nu förändras tonen. Personen vi intervjuar har inte rätt att prata om det hon talade med oss om, får vi veta. Hur är det ens möjligt i vårt land att en kommunikationsdirektör lägger sig i en enskild artikel till en tidning som skriver om mötes- och eventindustrin? Hon säger att hon fått intrycket att vi ska göra en intervju om möten i Göteborg. Det är ju precis vad artikeln handlar om. Ingenting annat. Hon säger att vi inte får publicera artikeln som om det är hon som bestämmer och inte vi.

Vi kommer överens om att de ska komma tillbaka med ett förslag till en omskrivning av huvudartikeln, sen får vi se. ”Men den kommer att bli mycket kortare”, säger kommunikationskvinnan. Som om inte vi bestämmer hur långa våra artiklar ska vara. Herregud. Finns det något kontroversiellt alls i texten? Någonting som vi själva känner att vi måste ändra på för att slippa stå med skammens rodnad efter publicering och blir fällda av Pressens Opinionsnämnd. Nej, faktiskt inte. Det är en bra intervju väl värd att publicera. Och den som lever får se: Kanske dyker artikeln upp även på svenska.