Meetings No 73
Intro
När förutsättningarna ändras
Atti Soenarso om digitaliseringens betydelse för utveckling.
Cover Story
Hållbara möten vital del av Göteborgs nya strategi
Annika Hallman: Möten betyder så mycket mer än bara hotellnätter.
Radar
Wales tar plats på möteskartan
Business Events har starkt stöd politiskt.
Psykologiska möten
För troende
Hans Gordon om förtroendepredikanter och tilltrons utsiktsplats.
Intermission
You Are Not Safe
Predicting the birth of the Internet with 20/20 hindsight.
Den digitala gästresan
Henrietta Oliphant Lodin
Om att distribuera hotellrum via blockchain.
Sharma
Amazing Books to Read (The List)
Robin Sharma: A phenomenal library is richer than financial prosperity.
Radar
Sverige tar skogen till Expo 2020 i Dubai
Regeringens enskilt största satsning inom export- och investeringsfrämjandet.
Radar
Sociala medier leder utformningen av event
IMEX Group om framtida strömningar.
Radar
Rotterdam bygger flytande solpanelspark
Vill erbjuda mer utrymme för att skapa ren energi i Rotterdam.
Hjärnkoll
Virtual Reality
Katarina Gospic om att jobba med VR business to business.
Kellerman
Visst är Göteborg på väg mot världsrekord
Roger Kellerman om internationellt uppmärksammad svensk hållbarhet.
platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som bestämts på mötet.
Event skapar möten
​Junior-VM i bowling
till Helsingborg 2021.
200 deltagare
2000 möten för att sälja
den arktiska hösten.
hållbarhet
Comfort Hotel
välkomnar gäster till att checka in på miljöinitiativet Green Rehab.
Event skapar möten
Byggnadsvård lockar allt fler
- 600 experter till konventet i Mariestad.
hotellnytt
Eldig byggstart
för Clarion Hotel Draken.
forskningsfokus
Hållbara Livsmedelsdagar
i Halmstad.
Events skapar möten
VM i slalomskateboard
till Båstad.
nytt jobb
Rikard Wildhuss
ny vd på Bergshotellet i Järvsö.
nytt jobb
Ny Regionschef Sverige
och Baltikum för Radisson Hotel Group.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Virtual Reality
År 2011 skrev vi om Katarina Gospic. Hon var 27 år och hade just disputerat i neuroekonomi, utbildat sig till läkare, tagit en magisterexamen i fysiologi och skulle precis sluta på institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet. Hon hade startat företaget Brainbow Labs för att sprida kunskap om hjärnan.

Och det har hon gjort med besked. Hon har varit en ständigt återkommande expert hos TV4 och medverkat i otaliga tidningsartiklar. Gett ett ut flera böcker. Föreläst. Sommarpratat. År 2015 var hon ett av de nya ansiktena i Stockholm Hall of Fame på Arlanda flygplats. År 2016 utsågs hon till ”Supertalang” av Veckans Affärer och lite till. Nu tar hon nästa steg.

Katarina Gospic arbetar som Director of Neuroscience för Spinview Global och är medlem i deras advisory board. Företaget arbetar med VR-lösningar och det kunde ha stannat där, men en av företagets grundare, Zoran Grahovac, hade upptäckt Katarina Gospics kunskap om hjärnan och hennes förmåga att nå fram till människor. ”Med Katarina kan vi ta det hela ett steg till. I vanliga fall kan vi registrera försäljningssiffror. Nu kan vi se vilka effekter det har på hjärnan.”

Spinview Global startade sin verksamhet år 2014. Det svenska hovet var deras första kund, och företaget har nominerats till den internationella tävlingen Innovative VR Company of the Year 2018. London Heathrow Airport som de nominerades för, är en av deras kunder och bolaget förhandlar just nu med andra flygplatser i världen. Twitter och andra internationella företag finns också med på kundlistan tillsammans med bland andra Stockholms trafikförvaltning.

VR-företaget har kontor i Stockholm, huvudkontoret ligger i London, den tekniska utvecklingen görs i Serbien, Indien och Los Angeles, där de köpt ett företag. De är ungefär 40 anställda.

Vad arbetar du med i Spinwiev Global?

”Jag jobbar mycket med analyser och att implementera vetenskaplig metod i deras produkter och tjänster. Vi kan mäta människors reaktioner på olika sätt. Hur de tittar, hur snabbt deras hjärta slår, hur fort de andas, hur mycket de svettas och den typen av information. Eftersom vi gör våra tester i en dator kan vi i praktiken skicka ut testerna till hur många som helst och samla in väldigt mycket information. Vi kan genomföra dem både analogt och i VR.”

Vad får ni ut av det?

”Vi mäter den känslomässiga reaktionen på hur människor till exempel upplever en miljö. Det kan handla om att ta reda på vad människor tycker om. Genom att använda GSR-teknik kan vi se hur deltagarnas undermedvetna reagerar på det som de exponeras för. Med hjälp av en fingertuta mäter vi svettnivåerna och kan på så sätt registrera signaler som kroppen inte är medveten om eller kan styra.”

”I ett mer kommersiellt syfte kan vi till exempel registrera i den virtuella miljön att människor i allmänhet är stressade när de passerar tullområdet på en flygplats, även om de inte har något olagligt med sig, och den lättnad de känner när de passerat tullområdet.”

Kan du utveckla det?

”Vi har skapat en VR-plattform som gör det möjligt för företag och varumärken att testa hur deras kampanjer tas emot av konsumenterna, innan vår kund går ut offentligt med dem. Idag är det vår första och viktigaste produkt.”

”Innan jag kom med hade de filmat platser i 360 grader som är betydelsefulla ur marknadsföringssynpunkt, och skapat scenarier där reklamen placeras. De har till exempel filmat Piccadilly Square och Heathrow Airport i London, Changi Airport i Singapore och Birger Jarlsgatan i Stockholm.”

”De som testar, fokusgruppen, sitter framför en dator eller har VR-glasögon på sig. Vi samarbetar med ett annat svenskt företag, ToobIi, som är världsledande när det gäller ögonrörelsemätning. Det innebär att våra kunder kan se vad testpersonerna tittar på när de går på Piccadilly Square eller i ett köpcentrum, och vad deras ögon är intresserade av på en digital stortavla. Vi kan se med vilken hastighet de går och var de stannar. Och sist, men inte minst, kan våra kunder byta bilder själva och testa olika alternativ innan de lanserar kampanjen.”

Är det någon annan som håller på med det här i världen?

”De flesta VR-bolag jobbar med underhållning och spel. Vi har inte sett att det är någon annan som håller på med det business to business som vi gör, och som har klara produkter och applikationer. Du kan ju fota eller filma samma typ av material, men vad ska du göra med det? För oss handlar det om datainsamling och analys.”

Vilken typ av undersökningar gör ni?

”Vi arbetar inom tre sektorer som vi kallar ’people, places and products’. People innebär att människor får en frågeställning som kan handla om exempelvis inlärning och hälsa. Places är kopplat till arkitektur och miljö. Products handlar mycket om reklamtest och här arbetar vi med Twitter och andra globala företag i USA.”

”Vi har precis släppt uppgifter från vår senaste undersökning som beställts av Oscar Properties. Vi har fotat en lägenhet i deras projekt 79 & Park på Gärdet i Stockholm, som vann ett europeiskt guld i The International Property Awards i kategorin Residential Project.”

”En fokuspanel har besökt lägenheten IRL och sedan en annan likvärdig lägenhet från en konkurrent. Med hjälp av en ögonrörelsekamera och GSR kan vi konstatera att tretton av sexton personer visade större emotionell respons på Oscar Properties lägenhet, men det var bara åtta av sexton som medgav att de subjektivt föredrog den framför den andra. En intressant skillnad. ”

”Vi kan registrera både vad människor tycker och hur deras kroppar reagerar på innehållet, och det överensstämmer inte alltid. Med hjälp av data från ögonrörelsemätningar kan vi ta reda på vad det är som väcker dessa känslor. Det vi har sett är att deltagarna ger mest uppmärksamhet åt utsikten, fönstren och ljuset. Element som vi vet påverkar hälsa på ett positivt sätt. Genom att mäta kroppens svar kan vi visa vad som är mest gynnsamt, istället för att man ska förlita sig på en enskild persons tycke och smak.”

Ni arbetar även i offentliga miljöer.

”Ja, det gör vi. På en flygplats vill man att människor ska se informationsskyltar, utrymningsvägar, hitta till rätt gate och så vidare. Det ska vara ett visst flöde av människor. Det är likadant med shoppingcenter, arenor, konferensanläggningar, i tunnelbanan samt på andra offentliga platser. Det är viktigt att människor i stora grupper rör sig rätt. Om det börjar brinna till exempel, blir det extremt viktigt.”

”Vi kan undersöka hur människor reagerar, tar till sig information och rör sig i en ny miljö utan att man fysiskt behöver vara där. Som kund kan du testa saker i VR som inte har byggts ännu, så att du bygger rätt från början.”

”Om vi tar ett sjukhus som exempel kan vi testa en miljö som bestämts av arkitekterna, och prova den på olika grupper. Det kan vara potentiella patienter, läkare, sjuksköterskor, experter på säkerhet, fallolyckor – trösklar och larmknappar – eller demensexperter som kan se om miljön är lagom stimulerande eller för ’kulörig’.”

Du har tidigare arbetat med design som bygger på neuroforskning. Vad är skillnaden mot det du gör idag?

”Den stora skillnaden är att jag tittade på den forskning som fanns. Det jag gör nu är att faktiskt testa den och generera ny kunskap tillsammans med våra kunder, antingen IRL eller i en VR-miljö. Sen kan slutsatserna delvis grundas på tidigare forskning. På så vis får vi information om den faktiska miljön och hur den kan optimeras innan man sätter igång att bygga.”

Några andra typer av projekt som ni har gjort?

”Vi har gjort ett projekt med Stockholms trafikförvaltning och tunnelbanan. Fridhemsplans tunnelbanestation ska byggas om samtidigt som trafiken ska fungera. Vi har fotograferat stationen och tunnlarna, vilket gör att ingenjörerna kan mötas i VR för att bedöma vilka byggnadstekniska delar som ska genomföras, utan att de behöver gå ner i tunneln. Det gör att man inte behöver stoppa trafiken och att det är säkrare för olika yrkeskategorier eftersom de inte behöver beträda spåren. Med våra fotometoder kan man dessutom få exakta mått. Du kan mäta avstånd genom att i den digitala världen peka på en vägg till en annan.”

Har ni gjort någonting som handlar om möten?

”Vi har en speciell app för det som tillåter social VR. Om du och jag sätter på oss VR-glasögon kan vi mötas i den här virtuella miljön istället. Det som är speciellt är att vi kan förflytta oss gemensamt till olika miljöer. Om vi går tillbaka till tunnelbanan så kan en ingenjör i Stockholm samarbeta med en ingenjör som är i London. De kan samtidigt gå ner i en tunnel för att lösa ett problem. Det är dessutom klimatsmart.”

”Du och jag skulle kunna ha ett möte på Hawaii nu. Jag skulle kunna visa exempel på jobb som vi har gjort för dig, powerpoints och så vidare. Idag kan man interagera upp till nio personer i den här världen. Du kan också livestreama en föreläsning som cirka 450 människor skulle kunna lyssna på.”

”Man skulle även kunna ha en stor konferens virtuellt och människor kan befinna sig var som helst i världen. Ni kopplar upp er till en föreläsningssal, och med hjälp av internet och var sitt par VR-glasögon interagerar ni socialt som avatarer. Om du vill kan du lämna konferensrummet en stund med tre kollegor, genom att skapa ett eget litet mötesrum. När ni har pratat klart går ni tillbaka in i det virtuella föreläsningsrummet, på samma vis som ni gör IRL när ni går in och ut från en sal. Det sägs att upp till åttio procent av kostnaderna kring en konferens går till transport, hotell och lokal.”

Ohälsan ökar i världen. Hur kommer hälsan in i ert erbjudande?

”Med den här metoden kan vi mäta responsen, som vi talade om tidigare. Du kan återigen mäta det i en dator men också i virtuella världar.”

”Olika yrkeskategorier inom till exempel vården kan använda tekniken och göra sin kompetens mer tillgänglig för människor. Det vore en dröm att kunna förkorta vårdköer genom att erbjuda exempelvis KBT i en virtuell värld. På så vis kan en psykolog nå ut till flera patienter samtidigt.”

”Men du kan också träna på att hålla föredrag. Om du är rädd att tala inför publik kan du filma en liten eller stor publik och träna i den virtuella världen. Du ser när och hur din puls ökar, och du kan ha en coach där som säger öva på det där och därefter du kan du testa det hur många gånger som helst inför en publik.”

Framtiden, vad kan vi förvänta oss på kort och lång sikt?

”Jag skulle vilja säga att framtiden redan är här. Om några år är jag säker på att vi har ett starkare digitalt jag, i form av ett virtuellt jag, det vill säga en avatar. De finns förstås redan, men det blir mycket vanligare. Jag talar om en avatar som är aktiv i den digitala världen och som styrs av artificiell intelligens. Vi kan dessutom klona oss och finnas samtidigt i olika miljöer.”

Varför har du tagit det här steget?

”Jag tycker om att jobba med det som ligger mest i framkant, och att det är forskningsbaserat. Vi samlar in information och skapar något nytt.”

Varför är former viktiga för oss?

”För att det finns ett biologiskt värde i det. Det som är spetsigt och kantigt har någon form av hotinformation i sig: knivar, huggtänder. Medan det som är runt är positivt, till exempel ett barnansikte eller en kurvig kvinna.”

Leksaker och det som ska vara gulligt är ofta runt.

”Disney drar stora växlar på biologin kring det som är manligt, kvinnligt och gulligt. Om du tänker på Bambi har du alla kriterier för vad som ska vara sött med stora ögon och runda former. Om du tänker på en manlig figur har den betydligt mer kantiga drag.”

Speciellt om de är skurkar …

”Ja, då förstärker man det ännu mer, de är ännu taggigare.”

Varför är akustiken viktig?

”Den är viktig för att vi störs väldigt lätt av ljud. Och vi kan inte stänga av öronen på samma sätt som vi kan blunda. Därför är det viktigt med textilier som till exempel mattor, gardiner och stoppade möbler som kan dämpa i ett mötesrum, men det har man inte alltid.”

Varför påverkas vi av växter?

”Vi är grottmänniskor och naturen är vår hemvist. Vi är programmerade för den på alla sätt, evolutionen har anpassat oss efter det. En annan fördel är att växter renar luften.”

Jag såg att gröna växter inte bara gör miljön trevligare, de kan bli ett lyft för verksamheten.

”Det är så. De kan öka produktiviteten och luftkvaliteten. De har även en positiv effekt på immunförsvaret. Man vet också att om du tar en promenad i en stad kontra i en skog så sjunker dina stresshormoner, men även ditt blodsocker sänks rejält. Det har verkligen sina mirakeleffekter. Om du har utsikt mot ett grönt område kan det också öka prestationen.”

Vad ska man välja för färger för att uppnå olika effekter?

”Det är blandad data. Det finns forskning som säger att grönt, blått och rött är bra för prestationen. De har olika effekter. Man säger att grönt och blått gör att vi blir lugna, fokuserade och presterar bättre. Medan rött skapar en lätt stress som gör att vi presterar bättre. Det finns olika mekanismer bakom.”

”I boken Drunk tank pink berättar de att rosamålade celler har en lugnande effekt på berusade personer. De blir inte lika aggressiva. Pratar man om kontor ska man ha avskärmningar som är blå, för då ska man inte känna sig lika isolerad.”

Symmetri, varför är det viktigt?

”Man tror att det kommer från människan, att symmetri signalerar bra genetik, fertilitet och så vidare. Från vårt utseende har det tagit sig in i hur vi bygger saker.”

Och kontraster?

”Där handlar det om att det som avviker bär någon form av information.”