Meetings No 73
Intro
När förutsättningarna ändras
Atti Soenarso om digitaliseringens betydelse för utveckling.
Cover Story
Hållbara möten vital del av Göteborgs nya strategi
Annika Hallman: Möten betyder så mycket mer än bara hotellnätter.
Radar
Wales tar plats på möteskartan
Business Events har starkt stöd politiskt.
Psykologiska möten
För troende
Hans Gordon om förtroendepredikanter och tilltrons utsiktsplats.
Intermission
You Are Not Safe
Predicting the birth of the Internet with 20/20 hindsight.
Den digitala gästresan
Henrietta Oliphant Lodin
Om att distribuera hotellrum via blockchain.
Sharma
Amazing Books to Read (The List)
Robin Sharma: A phenomenal library is richer than financial prosperity.
Radar
Sverige tar skogen till Expo 2020 i Dubai
Regeringens enskilt största satsning inom export- och investeringsfrämjandet.
Radar
Sociala medier leder utformningen av event
IMEX Group om framtida strömningar.
Radar
Rotterdam bygger flytande solpanelspark
Vill erbjuda mer utrymme för att skapa ren energi i Rotterdam.
Hjärnkoll
Virtual Reality
Katarina Gospic om att jobba med VR business to business.
Kellerman
Visst är Göteborg på väg mot världsrekord
Roger Kellerman om internationellt uppmärksammad svensk hållbarhet.
platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sociala medier leder utformningen av event

På den internationella mötesindustrins agenda förra året var det några områden som fick mer uppmärksamhet än andra: kvinnors ledarskap, mentalt välbefinnande, robotar och upplevelsebaserade aktiviteter. I år förväntar sig den globala mässarrangören IMEX Group att de inriktningarna fortsätter att utvecklas, men vilka andra strömningar ser koncernen?

Enligt Carina Bauer, vd för IMEX Group, ser de en tydlig gemensam nämnare: Hur man utnyttjar sina tillgångar. Det inkluderar allt från data till mänsklig eller artificiell talang, till hållbara material och omsorg om jordens resurser.

”Trycket på eventarrangörer, strateger och mötesplanerare världen över är större än någonsin när det gäller att presentera idéer och aktiviteter som skapar ett ’wow’ hos deltagarna”, säger hon och ger ett exempel.

Avdelningen Live Zone på IMEX Frankfurt uppmanade mässarrangörens samarbetspartner C2 International och ett dussintals utställare, att överväga hur de skulle kunna ge mässdeltagarna en upplevelse utöver den förväntade. Utställarna ombads att skapa en wow-händelse för besökarna. Inte helt oväntat tyckte några utställare att det var en rolig utmaning, medan flera av dem tvekade. Carina Bauer konstaterar att det är som det är. För många personer kommer förmågan att vara kreativ naturligt medan andra blir osäkra, för dem innebär kreativitet en känsla av obehag eftersom de bland annat får prestationsångest.

”Kreativiteten är ändå här för att stanna, och den ökade efterfrågan på just kreativitet innebär en ny utmaning, och det är konsten att skapa glädje. Det finns ett behov av att fortsätta med nya sätt att försöka tänka på hur man skapar ’wow’.”

”När evenemangen blir mer varierande och experimenterande driver det eventindustrin att bli ännu mer kreativ. Kanske får vi se fler sensationella utvecklingsvägar och nya, innovativa sätt att genomföra evenemang som imponerar på deltagarna och skapar mervärde.”

Carina Bauer berättar vidare att i många år, och vid evenemang som exempelvis IMEX Policy Forum, har intressenterna inom mötesindustrin arbetat för att övertyga nationella regeringar och regionala beslutsfattare att investera i och stödja mötesindustrin.

”Det är en stor, och alltmer betydelsefull sektor som direkt och indirekt skapar stora ekonomiska tillskott till sina destinationer. Hittills har mötesindustrin saknat starka, övertygande finansiella data för att kvantifiera industrin, och därmed sätta mötesindustrins kraft i ett perspektiv.”

Ett internationellt uttryck som används parallellt med uttrycket mötesindustrin är Business Events som inkluderar kongresser, konferenser, företagsevent och incentiveresor. År 2017 genererade Business Events över tusen miljarder amerikanska dollar i omsättning i hela världen enligt studien Events Industry Council’s, EIC, Global Economic Siginificance of Business Events som publicerades i november förra året.

”Det rankar Business Events-sektorn på samma nivå som konsumentelektronik när vi talar om ekonomi och omfattning. De här forskningsresultaten visar att mötes- och eventindustrin är en kraftfull och ovärderlig tillgång. Under 2019 måste vår sektor visa hela vår globala styrka. Och inte minst måste det göras även utanför vårt eget område där vi har inflytande.”

Enligt Carina Bauer beskrivs studien som resultatet av att de flesta av mötesindustrins organisationer i världen äntligen samarbetar om ett gemensamt och angeläget projekt.

”Studien var ett av många nya förslag som presenterades under IMEX America senast där föreningar, organisationer, länder, städer, hotellgrupper och teknikföretag samarbetade och bildade nya partnerskap.”

Den tyska festivalen Impact Festival in Munich är ett annat evenemang som i höstas samlade många entreprenörer och flera stora internationella företag inom mötes- och eventindustrin. De träffades för att diskutera nya idéer för utveckling, och samarbeten var det viktigaste ämnet.

”De samarbeten man talade om var att bygga broar mellan generationer, könen, mellan industrier och inom företag, akademi och politik”, säger Carina Bauer.

I en rapport från Ernst & Young – Is Collaboration the New Innovation? – avslöjas varför många företag tycker att samverkan är lika viktigt, eller rent av viktigare än konkurrens. I en värld av exempelvis digitala störningar inser företagsledare allt oftare att de måste samarbeta för att säkra de kunslaper, tillgångar och stöd som behövs. Särskilt framgångsrika innovationer är svåra för organisationer att uppnå på egen hand.

Att sociala medier påverkar hur många event genomförs är något vi får se mycket mer av, tror Carina Bauer. Hon berättar hur en brittisk tidning skrev om ett nytt event i Indien med orden ’som en fest för Instagrammares ögon’. Den ökade användningen av uttryck som ’Instagrammable’ och ’Snapchatable’, de stunderna definieras allt oftare av de av sociala medier styrda tankegångarna vilka driver fram nya tillvägagångssätt för eventmarknadsföring, design och planering.

”Idag är många eventplanerares första tanke ’hur kommer maten, den här tabellen eller scenen att se ut på Instagram?’ Sociala medier leder utformningen av evenemang och aktiviteter, inte bara rapporteringen av dem”, säger Carina Bauer, byter ämne och börjar prata om ansiktsigenkänning.

Företaget bakom Transport for London’s Oyster-card testar teknik för ansiktsigenkänning för att kunna utveckla ett biljettfritt system för kollektivtrafiken. Det är det senaste inom en rad innovationer inom transportsektorn. På exempelvis London Heathrow Airport och Hongkongs flygplats används den tekniken dagligen vid säkerhetskontrollen för att minska kötiden.

”Tekniken för ansiktsigenkänning finns även i mötesindustrin. Ett exempel är Event Manager Blogs’ handledning där det bland annat står att ’2018 är året när innovativa händelser omfamnar ansiktsigenkänning’. Men det här är bara början. I år kommer ännu fler företag att börja använda den tekniken.”

”Inom hållbarhetsområdet händer det också mycket. De skador som de icke-biologiskt nedbrytningsbara, icke-återvinningsbara plastmaterialen skapar, och särskilt i våra hav, blev en stark profilfråga förra året. Ett annat litet exempel är att ordet ’single-use’ tillkännagavs som Collins Dictionary Word of the Year. Hållbarhet är nyckeln till framtiden”, säger Carina Bauer.

Samtidigt är det ett faktum att majoriteten av världens globala evenemang fortfarande använder banderoller av vinyl, när det finns andra alternativ. Enligt Carina Bauer finns det många leverantörer som inte föreslår hållbara alternativ, och att det helt säkert blir ändring på det framöver. Samtidigt är det många köpare som glömmer bort att fråga efter mer varaktiga material när de planerar sina evenemang. Trots det ökar medvetenheten snabbt och viljan att välja miljöalternativet växer.

”2019 blir året då världen och självklart också mötes- och eventindustrin ändrar fokus på allvar, och börjar vidta åtgärder för hållbar utveckling. Byte av sugrör i plast kan ses som en liten sak, men är ändå en start. Inom företagsevenemang förväntar vi oss att branschens entreprenörer inom service uppmuntrar eventarrangörer och utställare att köpa banners som inte är gjorda i vinyl, utan föreslå hållbara material”, säger Carina Bauer.

Inom IMEX Groups eget avfalls- och återvinningsprogram skickar de noll avfall till deponi efter mässdagarna i IMEX Frankfurt. Det görs i samarbete med de riktlinjer som Messe Frankfurt arbetar efter. IMEX-koncernen har också publicerat en hållbarhetsrapport som visar på deras olika utvecklingsvägar inom området.

”Vi måste fortsätta att granska de här trenderna närmare. Vi är en mångsidig industri som behöver utnyttja tekniska landvinningar. Och vi måste ta tillvara på varje tillgång och framsteg som tekniken ger oss. Samtidigt måste vi fortsätta att uppmuntra till ett ökat socialt ansvar, bättre integration och högre miljömedvetenhet.”

”De här framväxande trenderna genererar många spännande möjligheter. Och en sak är säker, det stör marknaden och höjer förväntningarna på ett sätt som vi idag knappast ens kan föreställa oss”, säger Carina Bauer.