Meetings No 73
Intro
När förutsättningarna ändras
Atti Soenarso om digitaliseringens betydelse för utveckling.
Cover Story
Hållbara möten vital del av Göteborgs nya strategi
Annika Hallman: Möten betyder så mycket mer än bara hotellnätter.
Radar
Wales tar plats på möteskartan
Business Events har starkt stöd politiskt.
Psykologiska möten
För troende
Hans Gordon om förtroendepredikanter och tilltrons utsiktsplats.
Intermission
You Are Not Safe
Predicting the birth of the Internet with 20/20 hindsight.
Den digitala gästresan
Henrietta Oliphant Lodin
Om att distribuera hotellrum via blockchain.
Sharma
Amazing Books to Read (The List)
Robin Sharma: A phenomenal library is richer than financial prosperity.
Radar
Sverige tar skogen till Expo 2020 i Dubai
Regeringens enskilt största satsning inom export- och investeringsfrämjandet.
Radar
Sociala medier leder utformningen av event
IMEX Group om framtida strömningar.
Radar
Rotterdam bygger flytande solpanelspark
Vill erbjuda mer utrymme för att skapa ren energi i Rotterdam.
Hjärnkoll
Virtual Reality
Katarina Gospic om att jobba med VR business to business.
Kellerman
Visst är Göteborg på väg mot världsrekord
Roger Kellerman om internationellt uppmärksammad svensk hållbarhet.
platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sverige tar skogen till Expo 2020 i Dubai

Förberedelserna inför Sveriges medverkan i världsutställningen Expo 2020 i Dubai pågår för fullt. Även om mycket återstår går finansieringen från näringslivet allt bättre och ytterligare tre personer har anställts till sekretariatet för det svenska expot. De ska med sina olika kompetenser bidra till genomförandet. Expo 2020 Dubai blir regeringens enskilt största satsning inom export- och investeringsfrämjandet. Tillsammans med näringslivet satsar regeringen 165 miljoner kronor.

Temat för Expo 2020 är Connecting Minds – Creating the Future. Utställningen har tre områden: möjligheter, mobilitet och hållbarhet. Sveriges paviljong blir placerad i området för hållbarhet.

Sedan augusti har det pågått en tävling där fyra arkitektfirmor tävlat om att få bygga den svenska paviljongen i området Sustainability. Det vinnande tävlingsförslaget presenterades i början av december. Personen som ska hålla i alla trådar med byggnationen blir byggprojektledare Staffan Schartner.

”Eftersom byggande och byggnader tillsammans är den samhällssektor som står för störst klimatpåverkan vill jag så snabbt som möjligt vända den negativa klimatutvecklingen. Under expot i Dubai ska vi visa hur vi tillsammans kan utveckla en rättvisare värld”, säger han.

Under tiden som världsutställningen pågår, mellan den 20 oktober 2020 och den 10 april 2021, ska många event arrangeras i den svenska paviljongen. Det är exempelvis utställningar, olika slags möten, kulturaktiviteter och artistframträdanden. Omkring 25 miljoner personer förväntas besöka expot, och den svenska paviljongen uppskattas få en miljon besökare.

Den person som fått uppdraget att knyta ihop säcken med alla programaktiviteter är Mattias Hansson. Hans två senaste uppdrag är dels som grundande vd av ABBA The Museum, dels som ansvarig för det digitala innovationshuset Epicenter.

”Jag är redo att anta den spännande utmaningen som ansvarig för innehållet i Sveriges paviljong. Jag ska använda mitt breda kontaktnät för att visa upp ett utbud som gör det mångfacetterade och innovativa Sverige rättvisa på världsscenen”, säger Mattias Hansson.

Jessica Bjurström är marknadsansvarig för hela projektet. Hon har 20 års erfarenhet av kommunikation, ledarskap, försäljning och innovation. Hon har bland annat arbetat på kommunikationsbyråer och mediehus som TV4 och Schibsted, där hon har lanserat flera tekniska plattformar som exempelvis webb-tv. Under arbetet med världsutställningen är hon tjänstledig från jobbet som vd för Sveriges Kommunikationsbyråer.

Generalkommissarie Anders Lönnberg är nöjd med projektets framskridande. I juni förra året, när en stor del av näringslivets finansiering var säkrad, kunde han underteckna kontraktet som bekräftar Sveriges medverkan.

”Nu fortsätter arbetet med att engagera fler partners och sponsorer, regioner samt myndigheter och organisationer som också är viktiga för det svenska deltagandet”, säger Anders Lönnberg.

Bild: Alessandro Ripellino Arkitekter/Studio Adrien Gardère/Luigi Pardo Architetti.