Meetings No 73
Intro
När förutsättningarna ändras
Atti Soenarso om digitaliseringens betydelse för utveckling.
Cover Story
Hållbara möten vital del av Göteborgs nya strategi
Annika Hallman: Möten betyder så mycket mer än bara hotellnätter.
Radar
Wales tar plats på möteskartan
Business Events har starkt stöd politiskt.
Psykologiska möten
För troende
Hans Gordon om förtroendepredikanter och tilltrons utsiktsplats.
Intermission
You Are Not Safe
Predicting the birth of the Internet with 20/20 hindsight.
Den digitala gästresan
Henrietta Oliphant Lodin
Om att distribuera hotellrum via blockchain.
Sharma
Amazing Books to Read (The List)
Robin Sharma: A phenomenal library is richer than financial prosperity.
Radar
Sverige tar skogen till Expo 2020 i Dubai
Regeringens enskilt största satsning inom export- och investeringsfrämjandet.
Radar
Sociala medier leder utformningen av event
IMEX Group om framtida strömningar.
Radar
Rotterdam bygger flytande solpanelspark
Vill erbjuda mer utrymme för att skapa ren energi i Rotterdam.
Hjärnkoll
Virtual Reality
Katarina Gospic om att jobba med VR business to business.
Kellerman
Visst är Göteborg på väg mot världsrekord
Roger Kellerman om internationellt uppmärksammad svensk hållbarhet.
platsannonser
nyheter

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
Sverige med i världstoppen
Nya ICCA-statistiken välkomnar Färöarna in på listan
Sverige på fin 14:e plats.
utvecklingsinitiativ
Tillsammans tar nu Stockholms Clarion Hotel
upp kampen mot droger.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Henrietta Oliphant Lodin

Vi träffar Henrietta Oliphant Lodin på ett hotell i Stockholms city, det ingår i Nordic Choice Hotels. Hon har arbetat i koncernen till och från sedan år 2003.

Först som växeltelefonist, receptionist och med bokning. Sedan med revenue management och prissättning av hotellrum på huvudkontoret. År 2005 reste hon till Florida för att gå en utbildning i grafisk design och för några år sedan gick hon en utbildning i programutveckling.

”Jag kom tillbaka för att jag inte ville lämna företaget, men hitta något annat där jag kunde utvecklas. Efter ett år som service manager, kontaktperson mellan oss och våra IT-leverantörer, dök den här tjänsten upp.”

Henrietta Oliphant Lodin anställdes som innovation engineer på Future Business, eBerrys innovationsavdelning. Hon berättar att historien om hur företaget utvecklats har blivit klassisk. Lisa Farrar, som anställdes år 2016 som digital chef för Nordic Choice Hotels och som vd för hotellkoncernens nya digitala dotterbolag eBerry, ville utveckla en ny digital plattform. I ett möte med Petter Stordalen, koncernens ägare och ordförande, frågade hon om han kunde investera 100 miljoner kronor i projektet. Han svarade: ”Vad kan du göra om du får det dubbla?”

”Petter Stordalen ansåg att vi behövde fokusera mer på den digitala gästresan, och eBerrys uppdrag är att skapa världens bästa digitala gästresa, säger Henrietta Oliphant Lodin.”

Hittills har de satsat på utveckling av appen. Med den kan gästerna checka in och ut. Låsa upp dörren och betala. De finns även en chatt-funktion där gästerna kan kommunicera direkt med receptionen.

”Vi har gjort det smidigare, men har fortfarande kvar våra receptionsdiskar och du kan öppna dörren som vanligt om du föredrar det.

”Att jag har fått just den här tjänsten är nog en kombination av att jag har min erfarenhet från hotellbranschen och den tekniska förståelsen. Dialogen blir enklare. Med min hotellerfarenhet kan jag också bidra med förståelse för vad personalen behöver och på vilket sätt det kan vara bra för dem.”

Den avdelning Henrietta Oliphant Lodin arbetar för, Future Business, består av tre personer. De har lite olika expertisområden och fokuserar på nya teknologier, nya affärsmodeller och att hitta nya samarbetspartners. Hennes chef är med i eBerrys ledningsgrupp.

”Vi utvecklar prototyper och gör tester på hotell. Vi går inte in och integrerar ett system, syftet är att våra gäster och personal ska få känna och klämma på tekniken. Om det fungerar som tänkt och de tycker att det är bra, tar andra inom organisationen över och ser till att det blir gjort i si eller så många exemplar och rullas ut. Vår roll är att se framåt och testa.”

Future Business huvudfokus är på framtiden och Henrietta Oliphant Lodin konstaterar att gästernas förväntningar är stora med tanke på allt som händer. Hon säger att hotellbranschen, som den har varit, snart är historia.

”Vi är de första som ska distribuera hotellrum via blockchain. Stora bokningssajter online, som Booking.com och Expedia, tar ganska stora provisioner för att vi ska kunna distribuera våra hotellrum. När vi börjar distribuera via blockchain kan vi delvis gå förbi dem, och i princip kan vem som helst koppla på sig och sälja rum. Vi håller på för fullt och det är inte så långt kvar.”

”Vi håller hela tiden koll på vilken teknik som kommer, och om något skulle kunna lira på våra hotell ska vi kunna testa det. Vi undersöker också vad det finns för nya sätt att tjäna pengar. Vi kan inte bara tänka att vi har hotellrum och att gästerna ska bo där. Det kommer inte att vara tillräckligt i framtiden. Tänk om du skulle bo i ett hotellrum och tycker att sängen är väldigt skön eller att lampan är snygg, och att vi har tagit fram en app där du kan beställa varan och få den hemlevererad. Vi skulle bli som en återförsäljare.”

”Vi fokuserar på allt om framtiden. Med AI kommer många av processerna vi gör idag att vara automatiserade, men det gäller att inte tappa bort den mänskliga kontakten. Det är en balans.”

Innovationsavdelningen har också utvecklat en breakfast list, det är en automatiserad gästlista för frukostpersonalen. Tidigare hade de utskrifter på gästlistorna och pennor med olika färger som de använde för att till exempel markera att en gäst i ett dubbelrum har ätit, men inte den andra.

”Det blev rörigt, men nu har personalen en padda. Dessutom finns det en skärm i köket som visar att så här många är incheckade och så här många har kommit hittills, vilket gör det lättare för dem att planera. Framför allt för våra stora hotell gör detta en enorm skillnad.”

Henrietta Oliphant Lodin berättar att om de testar något och upptäcker att det inte tillför något värde för gästerna eller personalen, så lägger de den funktionen åt sidan.

”Ibland är inte tiden mogen och man kan inte utnyttja tekniken till fullo. Vi hade till exempel ett test med Amazons röstassistent Alexa. Vi var först i världen med att ha en chattbot på våra hotellrum. Istället för att läsa texten i foldern som finns på rummet kunde du som gäst få informationen uppläst. Tanken var att du skulle fråga vilken tid man kunde äta frukost, var hittar jag gymmet, den typen av frågor. Du kunde även beställa taxi och väckning. Lyssna på väderrapporten och musik. Och lite till.”

”En utmaning var att tekniken inte var anpassad för en företagslösning. Vi hade varit tvungna att ha separata konton för varje rum. En annan utmaning var att det inte är så vanligt att folk pratar med en röstassistent här ännu, det är vanligare i USA. Och så finns det inte språkstöd eftersom alla inte är bekväma med att tala engelska. Teknikföretagen hänger inte alltid med, så det kan vara svårt att genomföra det vi tycker är intressant. Men vi såg potentialen i hur mycket vi skulle kunna göra.”

Inspiration hämtar Henrietta Oliphant Lodin och hennes kollegor från omvärldsrapporter, kongresser, forum och nätverk. Men också från kollegor och genom att på titta vad andra branscher gör. En annan viktig inspirationskälla är alla startup-företag.

”Vi kan bli kontaktade av dem för att de ser att Nordic Choice Hotels är innovativa och vill att vi ska vara med på något sätt.”

Många idéer kommer också från personalen vilka arbetar på 200 hotell i Skandinavien och Baltikum. Medarbetarna testar ett idéinsamlingsverktyg på ett par hotell just nu. Där kan de också lägga upp en problemställning som de behöver tips och idéer kring. 14 000 medarbetare som har kontakt med gästerna dagligen är en viktig resurs.

”Vi har fått fullt förtroende att göra det vi tror är bäst. Det är bara att köra. Vi jobbar i en koncern där ägaren, Petter Stordalen, är en rebellisk supervisionär. Det genomsyrar hela koncernen. Det var några kollegor på en annan avdelning som tog initiativet att testa en ny betaversion av ett nytt system från Google. De frågade ingen om lov, utan såg möjligheten. Nu är vi ett av tio företag i världen som får testa det. Mina kollegor kände att det här kan vara något så vi testar. Och det är okej.”

Just nu arbetar ett stort utvecklingsteam på eBerry intensivt med en integrationsplattform. Teamet bygger den från grunden, och när plattformen är färdig blir det betydligt enklare att lägga till nya tjänster. Men det blir även lättare att ta bort tjänster utan att påverka det som finns runt omkring.

”Vi kan snabbt koppla på nya innovationer. Man vet vi ju inte vad som kan dyka upp i framtiden.”

I september fick Henrietta Oliphant Lodin en delvis ny tjänst som Business Developer. Nu är hennes fokus när det gäller affärsmodeller även att jobba med företagsbostäder.

”I slutet av förra året blev Petter Stordalens nystartade bolag Strawberry living majoritetsägare i Företagsbostäder. Målgruppen är bland annat bolag som har konsulter här på tillfälliga uppdrag och som behöver någonstans att bo under längre perioder. Vi har ungefär 2 000 lägenheter i Sverige och tanken är att utveckla det. Min roll är att etablera den digitala gästresan för våra lägenhetsgäster och att hitta synergier mellan lägenheterna och hotellbranschen, och hur vi kan utveckla det samarbetet. Det finns hur många möjligheter som helst.”