Meetings No 73
Intro
När förutsättningarna ändras
Atti Soenarso om digitaliseringens betydelse för utveckling.
Cover Story
Hållbara möten vital del av Göteborgs nya strategi
Annika Hallman: Möten betyder så mycket mer än bara hotellnätter.
Radar
Wales tar plats på möteskartan
Business Events har starkt stöd politiskt.
Psykologiska möten
För troende
Hans Gordon om förtroendepredikanter och tilltrons utsiktsplats.
Intermission
You Are Not Safe
Predicting the birth of the Internet with 20/20 hindsight.
Den digitala gästresan
Henrietta Oliphant Lodin
Om att distribuera hotellrum via blockchain.
Sharma
Amazing Books to Read (The List)
Robin Sharma: A phenomenal library is richer than financial prosperity.
Radar
Sverige tar skogen till Expo 2020 i Dubai
Regeringens enskilt största satsning inom export- och investeringsfrämjandet.
Radar
Sociala medier leder utformningen av event
IMEX Group om framtida strömningar.
Radar
Rotterdam bygger flytande solpanelspark
Vill erbjuda mer utrymme för att skapa ren energi i Rotterdam.
Hjärnkoll
Virtual Reality
Katarina Gospic om att jobba med VR business to business.
Kellerman
Visst är Göteborg på väg mot världsrekord
Roger Kellerman om internationellt uppmärksammad svensk hållbarhet.
platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
När förutsättningarna ändras

Strax före årsskiftet kom beskedet att Nederländska Kongress och Turistbyrån stänger sitt kontor i Stockholm, och lämnar därmed hela Skandinavien. Det är en utveckling som vi ser på allt fler marknader världen över. Digitaliseringen tvingar länder och destinationer att byta strategi. Det har även vi som facktidning gjort sedan vi startade Meetings International för sexton år sedan eftersom det blir allt svårare att finansiera tidningen med enbart annonser. Du som har följt debatten om medier under några år vet att det mesta som har skrivits och sagts om tidningars framtid har gått i moll.

Trots det gör vi nu nummer 73 av svenska Meetings, det är ju knappast så att nyheterna minskar i antal eller att det inte längre finns några intressanta personer att intervjua. Det är snarare tvärtom, de blir fler. Likadant är det med våra sajter och nyhetsbrev. Flödet av nyheter ökar konstant. Förutom de 73 numren på svenska så firade vi tioårsjubileum för den globala utgåvan av Meetings förra året. Vi höll kalaset under IBTM World i Barcelona i december, det var också där vi lanserade det allra första numret år 2008. Fram till idag har vi gjort ytterligare 22 upplagor och vi har globala, återkommande annonsörer från 43 länder runt om i världen. Under de här 16 åren har vi totalt gjort över 150 magasin.

Att satsningen på vår internationella tidning har varit lyckad har lagt grunden till två andra produkter. Den ena är Meetings International Business Intelligence Report som kommer en gång per år. Den andra är specialutgåvor av Meetings International Business Intelligence Report som helt fokuserar på en destination eller ett land. Innehåll som fördjupar och ger nya insikter om världen har visat sig vara ett framgångsrecept för oss.

Förutom den ordinarie rapporten har vi hittills gjort två djupgående utgåvor om utvecklingen i Dubai, och jobbar nu med en tredje sådan för emiratet. Vi har även gjort en rapport om Vilnius, och arbetet pågår med att producera ytterligare tre Meetings International BIR som fördjupar sig i olika slags mötens betydelse för Holland, Färöarna och Australien. De lanseras under våren.

Om spelplanen har förändrats för tidningar så är det likadant för de stora mässorna, där IBTM World i Barcelona är ett tydligt exempel. Vi ser att det blir allt svårare för mässarrangören att få köpare att komma som Hosted Buyers, och arrangören har förlorat tusentals av just de besökarna sen mässan öppnade för drygt tio år sedan. Även destinationer och stora hotellkedjor uteblir eller drar ner på utställningsytan. Ett exempel är London Convention Bureau som under lång tid har haft en stor monter med många partners och ett omfattande program för professionella köpare. London valde att inte ställa ut alls i Barcelona.

När det gäller mindre, mer regionala mässor i Europa finns det aktörer som försöker ta marknadsandelar. The Meetings Show i London har etablerat sig, men har svårt att nå svenska köpare eftersom mässan genomförs runt midsommar. Kroatien vill ha en egen liten mässa, och hoppas på vår hjälp. Convene i Vilnius, Litauen, har funnits i många år och har sin publik, liksom Conventa i Ljubljana, Slovenien. De profilerar sig och blir allt bättre när det gäller utbud och genomförande.

Lite otippat är det att vi idag har fler annonsörer från Sydkorea än från Sverige. Sydkoreanerna uppskattar vår ambition att bland annat försöka skapa bättre journalistik för att fördjupa och sprida nya insikter om vad som händer globalt i mötes- och eventindustrin. Och att vi gör det utifrån köparens perspektiv och inte leverantörens.

Efterfrågan på reportage och annat redaktionellt material finns trots allt kvar. Och pappers-Meetings lever parallellt med nyare distributionsformer. Men varje tidning har sin speciella situation. Så behöver vi utveckla nya affärsmodeller gör vi det.