Meetings No 72
Intro
Jämställdhet är den nya tillväxtfaktorn
Atti Soenarso om att hantera våra dramatiska insikter för att förstå världen bättre.
Cover Story
IACC Sweden
”Där Sverige var för tjugo år sedan och lärde sig, där driver vi utvecklingen idag.”
Radar
Cirkulär ekonomi positionerar Glasgow för event
Satsning på partnerskap och informationsdelning.
Klaner
Utan förståelse för klanen, ingen integration
Per Brinkemo: I mötet återupptäcker vi vår egen stat.
Sharma
Isn’t It Time? The 13 Questions for Visionaries
Robin Sharma hopes to help you win.
Hjärnkoll
Vad händer i hjärnan när vi hör andra prata i bakgrunden?
Helena Janckes forskning visar att prestationen kan minska med tio procent.
Kellerman
Fullärd? Glöm det!
Roger Kellerman: Långsamt blir vi bättre på att berätta vad som händer i världen.
platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
kunskapsöverföring
Stockholm än en gång värdstad
för världens största diabeteskongress.
nya kunskaper
Fokus på inkluderande och jämställd arbetsplats
på Personal & Chef.
god och möten
Gothia Towers officiell partner
till Scandinavian Invitation.
omvärldskunskap
Svenskt fjällhotell på listan över världens mest romantiska platser
– före resmål som Seychellerna, Antigua och Zanzibar.
statistik
Rekordår för Swedish Lapland
ökar med fem procent i antalet gästnätter 2018.
statistik
Antalet besökare fortsätter att öka i Stockholm
14.5 miljoner besökare 2018 ger ökning på 3,5 %.

Stjärnuppställning
på Exclusively Corporate hos IMEX.
Awards
Lunds lokala mötesambassadörer hyllas
Johan Wester och Ulla Boström Hjort prisades.
statistik
Skåne växer snabbast
och har nu passerat sex miljoner gästnätter.
Hotellnytt
Scandic säljer Hasselbacken
till Pop House AB.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Fullärd? Glöm det!
Världen har minst sagt förändrats när det gäller journalistik sedan jag började att skriva för över 40 år sedan. Då arbetade jag på en liten svensk landsortstidning och skrev om allt ifrån olyckor, sport och kultur till samhällsfrågor. Det var ett bra sätt att lära känna det samhälle vi levde i.

År 1984 fick jag tillfälle att skapa min första egna tidning, och började skriva om mötes- och eventindustrin. Jag fick möjlighet att resa ut i världen, vilket öppnade mina ögon då jag tidigt insåg att allt inte var som hemma i trygga Sverige. Europa, Mellanöstern, Asien, Australien, Nya Zealand och USA blev betydelsefulla kunskapshubbar ur vilka jag fick nya bredare och djupare kunskaper om hur deras olika delar av mötesindustrin fungerade.

Så småningom kom det ekonomiska undersökningar som visade att det jag hade trott om mötes- och eventindustrins ekonomiska storlek stämde. Det är en stor och betydelsefull industri som utvecklar individer, föreningar, organisationer, företag, högskolor, universitet och hela samhällen. Synd att så få politiker förstår det. Men också den frågan är upp till industrins företrädare.

Sedan flera år har vi äntligen lagt till Afrika till vår palett av kunskap, senast om utvecklingen i Rwanda och den östa delen av kontinenten. I slutet av året reser vi till Sydamerika och lär oss mer om utvecklingen i bland annat Colombia. Långsamt blir vi bättre på att berätta vad som händer i olika delar av världen.

Våra lärdomar om mötes- och eventindustrin har vi till största delen fått av de människor som vi har mött under åren. Det har varit företrädare för och medlemmar av olika nätverk, företag och organisationer som exempelvis ICCA, PCMA, MPI, INCON, IACC, JMIC, AIPC, IAPCO, SITE, IMEX, IBTM World, Best Cities. Nya insikter och kunskaper har också delats av alla de personer världen över vilka ingår i våra nätverk. Det är personer som regelbundet rapporterar om vad som händer och vilken utveckling som sker. Det är lätt att se det som en självklarhet, men det är ingen självklarhet. Parallellt väller det in information i våra datorer som kan kategoriseras som strunt, och knappt går att skydda sig emot.

Debatterna om sociala mediers förträfflighet har inneburit att de sociala kanalerna har fått sig en och annan törn i år. Vad väntar oss de närmaste fem åren?

Kanske vet vi lite mer efter Best Cities Global Forum i Bogotá i december. En aldrig sinande källa till nya kunskaper strömmar till oss från hela världen. Vi arbetar utifrån det och med att fortsätta att skapa och utveckla konstruktiv journalistik.