Meetings No 71
Intro
“Convention Bureauer fokuserar på fel saker”
Atti Soenarso har träffat forskaren Thomas Trøst Hansen.
Cover Story
Anna Rosling Rönnlund, Gapminder
”Vi har rätt, ni har fel. Så enkelt är det.”
Radar
Tourism Australia
Skapar bid-fond för möten, värd över 80 miljoner kr.
Intermission
While There’s Life, There’s Hope
Ever present words from the past.
Sharma
24 Important Things Life Has Taught Me
Robin Sharma shares two dozen life lessons.
Samarbete
Universiteten allt viktigare kunskapsbärare för möten
En titt på framtidens kongresser i Skåne.
Radar
Ha en genomarbetad krisplan
Säkerheten måste ingå i helhetsupplevelsen.
Radar
Ice and Light Village
En igloo-by växer fram vid Kalixälven.
Hjärnkoll
Stäng av mejlen när du har ledigt
Mantra: Inte kolla intranätet, mejla, ringa, skicka sms eller jobba lite.
Kellerman
Styrelsearbete
Roger Kellerman undrar var svenskarna i de globala organisationerna finns.
platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
hotellnytt
Sleepingfox Hotel Group
öppnar hotell i Linköping.
events skapar möten
Malmö blir värd för U20 VM
i Ultimate frisbee 2020.
events skapar möten
Baltic Sea Future
ingår partnerskap med Östersjöfestivalen.
hotellnytt
Scandic Hotels
öppnar Trondheims största hotell
events skapar möten
EM i curling till Helsingborg 2019
400 tävlande i 46 lag spelar över 100 matcher.
events skapar möten
Nordic MICE Summit i Malmö
på Live 1-3 november.
events skapar möten
Världens bästa curlare
kommer till Jönköping för Curling World Cup.

CWT-undersökning:
65 % av affärsresenärerna känner sig oroade över datasäkerheten då de reser.
event skapar möten
Malmö får Europamästerskap i Triathlon 2020
Mellan 2000-3000 deltagare.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Stäng av mejlen när du har ledigt
Sjutusenfemhundra dollar, utöver lönen, om de inte jobbar under semestern. De anställda får inte kolla intranätet, mejla, ringa, skicka sms eller jobba lite. Initiativet har tagits av Bart Lorang, vd för det amerikanska företaget Full Contact. Pengarna ska användas till en semesterresa.

Ett annat företag kompenserar alla medarbetare som blir störda av sina kollegor med extra semester. Företagets vd menar att det inte bara handlar om den kvart telefonsamtalet varar, det drar igång en process och det tar tid att varva ner igen. Alla samtal ska godkännas.

Tyska Daimler, försäkringsbolaget Axa och energibolaget Areva, båda från Frankrike, har tekniska lösningar som stänger av mejlanslutningen under semestern.

”Återhämtning” är ett ord som nämns allt oftare. Förklaringen till det är enkel. Långvarig stress sliter ut hjärnan och utan återhämtning får den inte tillbaka sin normala kapacitet. En lång sammanhängande paus är därför viktig. Semestern är vår längsta paus. I livet.

1Uppmärksamhet Allt startar med att du lägger märke till något och sen väljer hjärnan hur du ska agera och verkställer det. Forskarna talar om att det finns tre sorters uppmärksamhet. Jag kallar dem för uppmärksamhet à la hängmatta, uppmärksamhet à la mästare och uppmärksamhet à la alarmcentral.

Uppmärksamhet à la hängmatta – stimulansdriven uppmärksamhet

Hjärnan har i stort sett utvecklats för att vi ska skaffa föda, äta och fortplanta oss. Och människorna levde för det mesta i ett lugnt tempo när de började knalla omkring på den här planeten.

Att ligga i en hängmatta, dagdrömma och låta tankarna avlösa varandra är sinnebilden för ledig tid. Hjärnan varvar ner. Stimulansdriven uppmärksamhet innebär att den dras automatiskt mot något: exempelvis dagdrömmar och tankar – eller något nytt i omgivningen, som ljud, dofter och rörelser.

Uppmärksamhet à la mästare – kontrollerande uppmärksamhet

Människan skulle inte ha överlevt som art om vi inte hade kunnat styra vår uppmärksamhet för att exempelvis skaffa mat.

Vi har alla sett hur de bästa idrottsstjärnorna gör för att fokusera och kontrollera sin uppmärksamhet samt självkontroll. De skapar sin egen bubbla för att peppa sig själva och stänga ute allt annat som syns och hörs. Eller uttryckt på ett annat sätt: de tvingar sig viljemässigt att koncentrera sig på något som de bestämt sig för att koncentrera sig på.

Uppmärksamhet à la alarmcentral – stimulansdriven uppmärksamhet

Allt var förstås inte lugn och ro när människan gjorde entré på jorden. Om det här hade varit en film hade musiken blivit intensivare och klippen snabbare. Du var hotad; ett rovdjur eller en fiende kunde plötsligt anfalla. En rörelse. Ögonen drogs dit. Ett ljud och du lyssnade intensivt. Hjärnans förprogrammerade krisapparat drog igång. Det handlar om att kämpa eller fly.

Och det fungerar på samma sätt idag. Hjärtfrekvensen ökar. Blodtrycket stiger. Stressen ökar. Alltför många befinner sig ofta i alarmcentralen idag. De bevakar ständigt mobilen och datorn, låter sig avbrytas hela tiden och försöker att göra flera saker på en gång.

Det här är viktigt! Varje sekund konkurrerar de olika typerna av uppmärksamhet om vem som ska bestämma – och den som har kommandot just nu avgör hur resultatet av det du gör påverkas. Arbetar, kopplar av och så vidare.

2Tankar skapar känslor Och känslor skapar tankar. Du kan sluta genomföra dina tankar om du kan uppfatta. Så stanna upp och lyssna inåt. För du kan bestämma vilka tankar du vill tänka och du kan styra dem mot dina mål. Forskning visar att meditation och mindfulness är bra för att varva ner och öka koncentrationsförmågan.

Att stanna upp och lyssna på kroppens signaler går inte av sig själv. Du måste bestämma dig och vara uthållig.

En grupp som har svårt att varva ner är de personer som vill att allt ska vara perfekt. Det är också vanligt att vi blir lättirriterade när vi lämnar uppmärksamhet à la alarmcentral för att byta till hängmattan. Man brukar säga att det kan ta ungefär en vecka att varva ner.

3Försök verkligen att vara ledig när du är ledig Ibland är det svårt. En av mina vänner skaffade en privat mobil för att slippa alla jobbsamtal. Som senior medarbetare med stor erfarenhet blev han störd alltför ofta.

Under mina föreläsningar har jag förstått att det är många som vill kolla mejl när de är lediga för att hålla undan och ha koll, även om företaget har en policy som säger att man inte ska göra det under semestern. Frågan du bör ställa dig är om det har blivit ett tvång eller om det är ett verkligt behov. Om du ständigt kollar för att se om något har hänt eller för att du vill att något ska hända, har din hjärna blivit kidnappad och omprogrammerad, som forskarna säger. Du kollar för att få en dopamindusch och en stunds lycka. Och du vill snabbt ha en till.

Det är inte heller ovanligt att anställda går igenom alla mejl sista semesterdagen för att få en ”bra” start första dagen på jobbet. En del företag ger de anställda en halv dag för att gå igenom och svara på alla mejl innan de börjar med något annat. Det är viktigt att ledningen kommunicerar det så att de anställda vet att det är okej – eller ännu hellre ett krav. Otydlighet stressar människor, skapar osäkerhet och negativa känslor.

4Hur varvar vi ner? Det finns förstås många sätt att göra det på. Många personer försvinner in i böckernas värld. Att laga god mat och umgås med kära och nära är också vanligt. Och många längtar till naturen.

Forskning visar att vi blir både friskare och lugnare av att vara ute i naturen. En skogspromenad i skogen sänker halten av mätbara stresshormoner och kan dessutom stärka immunförsvaret. En promenad i en park, kan vara ett bra alternativ för att få hjärnan att stressa av, om du är i stan.

Att gå bland bilar och människor har inte samma lugnande effekt. Förklaringen är enkel. Din hjärna är utvecklad för att upptäcka faror. Den tar emot elva miljoner bitar intryck varje sekund. Hjärnan väljer ut det som är viktigast för stunden och svarar med en relevant respons. Ett exempel: när du går på stan, räknar hjärnan hela tiden ut hur du ska gå för att inte krocka med dem du möter och hur du ska undvika att trampa någon på hälarna. Hjärnan räknar ut vilken riktning du ska ta, om du ska öka eller sänka hastigheten.

Naturen och staden ställer därför helt olika krav på vår uppmärksamhet. I naturen är intrycken färre och lugnare, hjärnan behöver inte ta emot signaler som kräver ständiga beräkningar för att skapa olika alternativa lösningar och verkställa en av dem. I staden är vi mer i uppmärksamhet à la alarmcentral än i hängmattan. Vi måste fokusera och fatta snabba beslut. I trafiken och under shoppingrundan.

Vi måste också ta hänsyn till att vi är olika. En del av oss är spänningssökare och måste ha en ledighet med aktiviteter och förändring för att inte bli stressade. För andra är lugn och ro det som står på dagordningen. Och när det blir så aktiveras lugn och ro-hormonet oxytocin.

Om du arbetar och en kollega har semester bör du undvika att skicka mejl eller ringa. Jag minns en semester då en av dem vi reste tillsammans med fick ett telefonsamtal från sin chef som var på kontoret. Han undrade var ett papper låg. Hon svarade att det låg där det skulle ligga och han svarade att han inte hade kollat. När samtalet var slut var hon väldigt irriterad. Han hade tagit sig friheten att ringa till Italien och störa henne utan att titta.

Det som hände när hon fick samtalet var att hon lämnade uppmärksamhet à la hängmatta. När hon hörde frågan fick hennes hjärna snabbt ett påslag av stresshormonet kortisol och hon var tillbaka i sin arbetssituation igen. För hjärnan är det ingen skillnad på att befinna sig i arbetsmiljön fysiskt eller bara i tanken. Det tog några timmar innan hon varvat ner igen.

5När semestern närmar sig sitt slut förbereder vi oss för att det snart är dags att gå in i uppmärksamhet à la mästare igen. Hjärnans så kallade aurosal-system går igång; bland annat ökar motivationen, beslutsamheten och uthålligheten. Du börjar tänka jobbtankar, fundera och planera.

När du kommer tillbaka till jobbet brukar det vara lite trögt att komma igång. Men det är inte konstigt, för din hjärna är i princip identisk med den som cromagnon-människan föddes med för sådär 50 000 år sedan. Precis som den föredrar din hjärna att vara i uppmärksamhet à la hängmatta. Och precis som tjuren Ferdinand föredrar den att sitta under en korkek och dagdrömma och låta tankarna avlösa varandra.

Det är därför det är så jobbigt att komma tillbaka efter semestern (eller för barnen efter ett långt lov). Du ska helt plötsligt börja koncentrera dig och fokusera – och du ska göra det under lång tid.

Det krävs att du är i uppmärksamhet à la mästare, och du ska vara det under långa perioder. Det är ansträngande för din semesterhjärna, så det är inte konstigt om du tycker att det är svårt att komma igång.