Meetings No 71
Intro
“Convention Bureauer fokuserar på fel saker”
Atti Soenarso har träffat forskaren Thomas Trøst Hansen.
Cover Story
Anna Rosling Rönnlund, Gapminder
”Vi har rätt, ni har fel. Så enkelt är det.”
Radar
Tourism Australia
Skapar bid-fond för möten, värd över 80 miljoner kr.
Intermission
While There’s Life, There’s Hope
Ever present words from the past.
Sharma
24 Important Things Life Has Taught Me
Robin Sharma shares two dozen life lessons.
Samarbete
Universiteten allt viktigare kunskapsbärare för möten
En titt på framtidens kongresser i Skåne.
Radar
Ha en genomarbetad krisplan
Säkerheten måste ingå i helhetsupplevelsen.
Radar
Ice and Light Village
En igloo-by växer fram vid Kalixälven.
Hjärnkoll
Stäng av mejlen när du har ledigt
Mantra: Inte kolla intranätet, mejla, ringa, skicka sms eller jobba lite.
Kellerman
Styrelsearbete
Roger Kellerman undrar var svenskarna i de globala organisationerna finns.
platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nya kunskaper
Fokus på inkluderande och jämställd arbetsplats
på Personal & Chef.
god och möten
Gothia Towers officiell partner
till Scandinavian Invitation.
omvärldskunskap
Svenskt fjällhotell på listan över världens mest romantiska platser
– före resmål som Seychellerna, Antigua och Zanzibar.
statistik
Rekordår för Swedish Lapland
ökar med fem procent i antalet gästnätter 2018.
statistik
Antalet besökare fortsätter att öka i Stockholm
14.5 miljoner besökare 2018 ger ökning på 3,5 %.

Stjärnuppställning
på Exclusively Corporate hos IMEX.
Awards
Lunds lokala mötesambassadörer hyllas
Johan Wester och Ulla Boström Hjort prisades.
statistik
Skåne växer snabbast
och har nu passerat sex miljoner gästnätter.
Hotellnytt
Scandic säljer Hasselbacken
till Pop House AB.
events skapar möten
Vetenskapsfestivalen får fyra miljoner från Stenastiftelsen
70 000 besökare 2018.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Tourism Australia skapar bid-fond för möten, värd över 80 miljoner kr

Tourism Australia har utökat sitt befintliga stöd till mötesindustrin genom det nya initiativet Business Events Bid Fund, BFP, som ska hjälpa till att säkra nya internationella möten till landet. Det innebär en ekonomisk boost de närmaste tre åren på drygt 80 miljoner kronor.

Det budskapet framförde ­Steven Ciobo, minister för handel, turism och investeringar, vid årets Destination Australia Conference i Melbourne.

Fonden ska bara användas till projekt som är kvalificerade Business Events, och när mötet är bekräftat och kontrakterat att genomföras i Australien.

The Turnbull Coalition Government, det vill säga den nuvarande australiska regeringen, är inriktad på tillväxt för mötesindustrin.

– Deltagarna på internationella möten och event är oerhört betydelsefulla för Australien därför att de spenderar i vart fall dubbelt så mycket som vanliga turister. Dessutom brukar mötesdelegater som kommer från andra sidan jorden förlänga sin vistelse, och de reser till andra delar av Australien än där deras event genomfördes. Och med största sannolikhet kommer de tillbaka för en semester. Det gör mötesdelegater till avgörande personer för den bredare australiska ekonomin, säger Steven Ciobo.

I sitt tal konstaterade han att mer behöver göras för att Australien ska behålla sin konkurrensfördel gentemot andra internationella destinationer.

– Australiens naturliga skönhet, höga säkerhet, stabilitet och människors vänlighet är en perfekt bas för att bygga en blomstrande mötesindustri. Jag är övertygad om att den nya bid-fonden bidrar till att Australien närmar sig den absoluta toppen av listan över världens mest framgångsrika mötes- och eventdestinationer, säger han.

Tourism Australia stöder landets mötesindustri genom sina aktiviteter kring marknadsföring och kommunikation samt utveckling av aktiviteter som initiativet Advance Program. Det sistnämnda stödjer mötes- och eventarrangörer att få fler deltagare till befintliga internationella möten som äger rum i Australien.

Allt fler destinationer runt om i världen använder sig av nationella bid-medel och bid-fonder. Enligt John O’Sullivan, vd för Tourism ­Australia, riskerar Australien att förlora marknadsandelar till konkurrenterna om man inte kan konkurrera på lika villkor.

– Att kunna erbjuda ekonomiska incentives för att hjälpa till att konvertera biddar av nationell betydelse till bekräftad verksamhet skulle göra det möjligt för Australien att konkurrera mer aggressivt, säger John O’Sullivan.

– Det nya bid-fondsprogrammet är en faktor som betyder väldigt mycket. Det bidrar också till att vi kan öka våra konkurrensfördelar i den här svårbemästrade men mycket lukrativa delen av ekonomin, säger han.

Fonden förvaltas av Business Events Australia, det är Tourism Australias enhet för möten och event. Programmet är utökat för att öka antalet mötes- och eventaffärer till landet genom att erbjuda ekonomiskt stöd vid det kritiska budgivningsstadiet av nya internationella möten och evenemang.

Den nya bid-fonden ska även kunna användas för varor och tjänster som bidrar till att skapa möjligheter för fler och nya evenemang, men också för att exempelvis kunna betala delar av hotell- och lokalkostnader.

Foto © iStock.com/RudyBalasko