Meetings No 70
Intro
Skapa möjligheter med en bid-fond
Atti Soenarso: Australien satsar 80 miljoner kronor på möten och event.
Cover Story
Anna Lindström
Uppsala Convention Bureau stretar på likt en envis åsna mot målet.
Tillväxt
Positiv utveckling av idrottsevent i Uppsala
Med nya arenor har antalet evenemang och deltagare ökat.
Radar
Ny nationell arena för marin forskning
Skapar samlingsplats för forskning och innovation.
Intermission
A Life Remembered
Tack för musiken, Avicii.
Vision
Hotellnestorn Ejnar Söder
Vill skapa en ny svensk utbildning i internationell toppklass.
Sharma
Habits to Build Your Empire
Robin Sharma: Resist the saboteur!
Samarbete
Island världsetta
I att organisera internationella möten om vi räknar möten per capita.
Hjärnkoll
Cecilia Björkén-Nyberg
Rösten är otroligt viktig för hur vi tar emot budskap.
Kellerman
Ejnar Söders vision är också min
Roger Kellerman instämmer helhjärtat.
platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Snabb tillväxt
IACC
får 63 nya medlemmar i Danmark.
forskning skapar möten
Vetenskapsrådet ger pengar
till forskarskola för lärare i idrott och hälsa.
prisbelönta
Hotell Kristina i Sigtuna
är vinnare av Ekoutmaningen 2018.
forskning skapar möten
Köpenhamn får globalt forskningscenter
mot antibiotikaresistens.
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
Awardswinning
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för tredje året.
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
hotellnytt
Massivt engagemang för att namnge Mölndalshotell
Det nya namnet är Quality Hotel The Weaver.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Hotellnestorn Ejnar Söder

Ejnar Söder, Sveriges meste hotellman genom tiderna med tidigare verksamhet i nästan 40 hotell och nu delägare i the Winery hotell i Solna, vill att Stockholm tar ett krafttag för en högre hotellutbildning. Idén har han burit på ett tag, men vid ett besök hos restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan fick han ny energi i frågan.

Dagen när Ejnar Söder tog tåget från Stockholm till Örebro var det busväder. Väl i Örebro fick han veta att tåget till Grythyttan skulle gå om en timme. Där och då fick han sig en tankeställare: Ska hotellindustrins ledande högre utbildningsplats verkligen vara så svår att nå? Väl framme i Grythyttan kände han ändå att det är ett bra ställe.

– Jag var inbjuden för att hålla en föreläsning inför 95 studenter och berätta om mina år från smörgåsnisse till hotelldirektör. Det var förväntansfulla unga människor, det var bra stämning. Men efteråt, när jag frågade om hur de marknadsför sig och utbildningen blev det knäpptyst. Jag föreslog att de borde försöka få in en blogg i tidningen Besöksliv och berätta vilka de är och vad de gör. Men det var knäpptyst.

Ejnar Söder hann även träffa rektorn, därefter skulle han påbörja hemresan. ”Jag ska titta när bussen går”, sa rektorn, men Ejnar hejdade henne: ”Det behövs inte, jag tar en taxi.” I samma stund kom två studenter fram och erbjöd honom skjuts till Örebro där de bor under utbildningen. Avståndet mellan de båda orterna är drygt sju mil.

I bilen på väg till Örebro Centralstation frågar Ejnar Söder om studenternas bakgrund och varför de har sökt till utbildningen. Den första studenten svarar att båda går hotell-linjen. ”Oj, vad roligt”, säger Ejnar, ”vilken hotellerfarenhet har du?” ”Min pappa har några biografer som jag åker emellan och ser till att de fungerar.” ”Så du har aldrig jobbat på något hotell?” ”Nej, men jag kom ju in på hotell-linjen i Grythyttan så nu går jag här.”

När Ejnar Söder frågar den andre studenten om hans hotellerfarenhet blir svaret: ”Jag är fångvaktare på en kriminalanstalt, men vill på sikt börja arbeta på hotell istället.”

Tack vare bilfärden till Örebro kom Ejnar Söder till centralstationen tidigare än beräknat. Han gick ombord på ett tidigare tåg mot Stockholm även om ingen enda person kunde säga att det var okej att göra så.

– Ingen visste någonting. Och inte kom det någon tågvärd och ville se min biljett under resan heller. I det ögonblicket ställde jag mig frågan: Varför ska landets högsta hotell­utbildning ligga i Grythyttan? Studenterna bor ju i Örebro.

– Det är naturligtvis inte fel. Men jag undrar om vi verkligen kan få toppskiktet av studenter att välja den här utbildningen när den ligger i Grythyttan. Det är klart att den ska ligga i Stockholm. Alla jag talar med säger att den här topputbildningen ska ligga i Stockholm.

Parallellt insåg Ejnar Söder att det behövdes göras en undersökning, varpå han tog kontakt med Erik Tillberg på Priority Group. De insåg att som privatpersoner fanns det inget utrymme att finansiera undersökningen.

– Vi sökte pengar från Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF, som ägs och finansieras av hotell- och restaurangfacket och Visita. Vår första ansökan fick avslag, men vi uppmanades att skriva en tyngre ansökan och återkomma. Så det gjorde vi, och vi fick pengarna.

Ejnar Söder berättar att Handelshögskolan i Stockholm är beredd att ta hand om utbildningen. Men för att det ska ske behövs det en långsiktigt säkrad finansiering i minst tio år för att kunna komma igång.

– Visionen är att skapa en ny svensk utbildning i internationell toppklass och det ska vara en långsiktig satsning. Det ska vara en högre utbildning på masters- och kandidatnivå som förenar akademisk spets med kvalitativt yrkeskunnande. Men det ska också vara en specialistutbildning inom alla berörda yrkesområden inom hotell och restaurang.

Det ska ske i ett eget hus (campus) med ett fullt utrustat hotell och restaurang för utvecklings- och testverksamhet på kommersiell bas.

– Vi vill skapa ett svenskt kunskapscentrum i internationell toppklass som tävlar med utbildningarna i Hongkong, Lausanne och Cornell University.

Idag rankas de bästa utbildningarna i världen så här:

  • USA Cornell University, University of Nevada, Las Vegas, Virginia Polytechnic Institute, Pennsylvania State University, Griffith University, Purdue University och Rosen College, University of Florida.
  • Europa École hôtelière de Lausanne (CH), Les Roches International School of Hotel Management (CH), Swiss Hotel Management School (CH) och University of Surrey (UK).
  • Asien The Hong Kong Polytechnic University.

 

– Det är beklämmande att svenska studenter som vill utbilda sig inom hotellindustrin måste söka sig utomlands. Besöksnäringen omsätter 300 miljarder kronor i Sverige där hotell och restaurangdelen omsätter lite mer än hälften och har 165 000 medarbetare.

– Läkemedelsindustrin omsätter kanske 60 miljarder kronor och har 12 000 anställda, men de har höga specialistutbildningar i Stockholm, Göteborg, Lund, Uppsala, Linköping, Karlstad, Sundsvall och Umeå.

Ejnar Söder belyser flera i hans värld självklara saker. Dagens utbildningar är knutna till lokala högskolor och regionala satsningar, och högskolorna saknar direkt koppling till mastersnivån. De saknar dessutom anknytningar till en internationell miljö.

Men det finns även bristande kopplingar till branschens ledande företag. Eftersom dagens utbildningar ligger i Grythyttan, Umeå, Helsingborg och Kristianstad så blir det en bristande rekryteringsbas, enligt Ejnar Söder. Anledningen? De är lokaliserade långt ifrån Stockholmsområdet.

– Målet är enkelt. Vi måste ha ett direkt stöd av den svenska staten. Besöksnäringen omsätter 300 miljarder kronor per år och har en stark framtidsriktning. Vår bransch tar hand om flest människor som kommer till Sverige, och många av dem får sitt första jobb inom hotell och restaurang. Så har det varit i över 50 år.

– Vi pratar om att skapa en ledande internationell utbildning i Sverige. Nu återstår en sak och det är finansieringen. Det är klart att vi måste fixa det. Är vi landets i särklass största industri måste vi också ha en internationell topputbildning och den ska ligga i Stockholm.

 

 

Ejnar Söder: Min vision

Ejnar Söder är ett mycket välkänt namn i hotellsammanhang. The Winery i Solna är det fjortonde hotellet han öppnar i egen regi. De mest kända hotellen han stått bakom tidigare är Nordic Sea och Nordic Light på Vasagatan intill centralstationen i Stockholm.

Det här är Ejnar Söders vision för en högre internationell hotellutbildning i Stockholm:

  • Högre utbildning fram till magister- och mastersnivå inkluderande kvalitativ yrkeskunskap.
  • Eftergymnasial vidareutbildning inom alla berörda yrkesområden inom hotell och restaurang. Exempelvis: kök, restaurang, gym, administration, fastighet, marknadsföring, försäljning, ledarskap, ekonomi, personalfrågor, varukännedom. Utbildningen i ovan nämnda områden kan variera mellan tre till 12 månader, och även innehålla olika steg.
  • Utbildning i planering och byggnation av hotell, restauranger, barer och kaféer.

Fastigheten (campus) bör innehålla följande:

  • Hotell med 100 rum där olika modeller av hotellboende kan exponeras. Hotellet drivs kommersiellt av skolans elever.
  • Restaurang med cirka 100 platser där olika teman kan testas. Öppen för allmänheten och drivs av skolans elever. Kök och bageri ingår.
  • Bar med fokus på alla former av drycker. Baren drivs av eleverna.
  • Vinkällare med viner i utbildningssyfte, och med möbleringar för vinprovningar.
  • Experimentkök för utveckling av nuvarande matkultur med rådande influenser och trender.
  • Köket ska även fungera som träningskök för stora kocktävlingar.
  • Aula för 500 personer samt mötesrum och klassrum i enlighet med planerat behov.
  • Bibliotek med bekväma lobbyutrymmen och en mindre filmsal.
  • Museum som speglar branschens utveckling i 100 år och ger ett historiskt perspektiv. Innehåll: Hotellrum, matsedlar, uniformer, priser m m.
  • Forsknings- och utbildningscenter.

 

 

Inom fem år har följande hänt
  • Besöksnäringen har en egen minister med ett eget departement.
  • Vd för Svenskt Näringsliv är rekryterad från besöksnäringen.
  • En kvalificerad PR-byrå anlitas för att utforma en femårig PR-plan. Målet är att öka betydelsen av svensk turism och mötesindustrin internationellt.
  • Fördubbla anslag (mot idag) för den totala marknadsföringen av Sverige som destination, inkluderande Asien och andra idag icke bearbetade marknader.
  • Öka kännedomen om vår bransch genom att aktivera lokalföreningar att informera lokala politiker på respektive ort om vår verksamhet. Det görs genom arbetsplatsbesök och andra gemensamma åtgärder.
  • Utveckla en PR-plan för Visitas roll i sociala medier. Syftet är att popularisera vår bransch och samtidigt informera om den betydelse vårt verksamhetsområde har för unga människor ur jobbsynpunkt.
  • Utveckla tidningen Besöksliv med syfte att popularisera vår bransch och höja dess status. Varje nummer (månatligen) bör innehålla en presentation av en branschprofil = förebild som ska locka unga människor att söka sig till vår yrkesgren.
  • Återupprätta International Hotel and Restaurant Association, IHRA, och utveckla ett starkt internationellt samarbete. Exempelvis utbytesprogram för medarbetare.
  • Öppna Europas bästa skola för vår bransch där all form av utbildning (hög som låg) kan erbjudas.
  • Anläggningar för möten av olika slag och storlekar finns över hela landet idag. Sveriges möteskultur är ryktbar, välkänd för hög servicegrad, anläggningar av hög kvalitet och modern utrustning. Med utökad marknadsföring skulle Sverige kunna bli Europas ’mötesland’ med ytterst positiv inverkan inom samhällets alla olika områden.