Meetings No 70
Intro
Skapa möjligheter med en bid-fond
Atti Soenarso: Australien satsar 80 miljoner kronor på möten och event.
Cover Story
Anna Lindström
Uppsala Convention Bureau stretar på likt en envis åsna mot målet.
Tillväxt
Positiv utveckling av idrottsevent i Uppsala
Med nya arenor har antalet evenemang och deltagare ökat.
Radar
Ny nationell arena för marin forskning
Skapar samlingsplats för forskning och innovation.
Intermission
A Life Remembered
Tack för musiken, Avicii.
Vision
Hotellnestorn Ejnar Söder
Vill skapa en ny svensk utbildning i internationell toppklass.
Sharma
Habits to Build Your Empire
Robin Sharma: Resist the saboteur!
Samarbete
Island världsetta
I att organisera internationella möten om vi räknar möten per capita.
Hjärnkoll
Cecilia Björkén-Nyberg
Rösten är otroligt viktig för hur vi tar emot budskap.
Kellerman
Ejnar Söders vision är också min
Roger Kellerman instämmer helhjärtat.
platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Snabb tillväxt
IACC
får 63 nya medlemmar i Danmark.
forskning skapar möten
Vetenskapsrådet ger pengar
till forskarskola för lärare i idrott och hälsa.
prisbelönta
Hotell Kristina i Sigtuna
är vinnare av Ekoutmaningen 2018.
forskning skapar möten
Köpenhamn får globalt forskningscenter
mot antibiotikaresistens.
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
Awardswinning
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för tredje året.
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
hotellnytt
Massivt engagemang för att namnge Mölndalshotell
Det nya namnet är Quality Hotel The Weaver.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Skapa möjligheter med en bid-fond

Tourism Australia har startat en så kallad bid-fond och satsar under de kommande tre åren 80 miljoner kronor för att underlätta för landets Convention Bureaus, CBs, att kunna bjuda på internationella kongresser, konferenser och företagsevent i världsklass.

I Holland har man haft en liknande bid-fond i flera år och framgångsrikt fått många kongresser att komma till Amsterdam, Rotterdam, Den Haag och Utrecht, de fyra största städerna i landet. Holland parkerar år efter år på platsen före Sverige i ICCAs statistik, och har ungefär 50 fler möten än Sverige varje år.

Australien ligger strax före Sverige på plats 14 i världen. I årets statistik hamnar Sverige på plats nummer 15. I ett längre perspektiv blir det spännande att se vad Australien kan åstadkomma tack vare den här satsningen.

När du läser det här har vi varit på IMEX Frankfurt och dels haft ett möte med Australiens turismminister, dels träffat ledningen för Business Event Australia och Tourism Australia. Varför görs den här bid-fond-satsningen, är en fråga vi lär få ett uttömmande svar på.

I Australien ser man för övrigt det självklara sambandet att en delegat som kommer till en kongress med stor sannolikhet återvänder vid ett annat tillfälle och tar med sig familjen eller något annat ressällskap. Statistiskt sett i så hög grad som att upptill 40 procent av delegaterna kommer tillbaka.

Under mässdagarna har vi också förbokade möten med politiker från Rwanda, Nederländernas företrädare, Monaco, Wales, Kanada, Qatar, Saudiarabien, Colombia, Dubai, Seoul och Sydkorea, Israel, Malaysia, Tyskland, Island och Färöarna för att lära oss mer om vad som händer i världen. Färöarna, som har omkring 50 000 invånare, förstår vad fler internationella möten innebär för landets utveckling på alla fronter.

Sverige har 255 möten i ICCAs statistik, vilket per capita ger ett möte per 39 000 invånare. Det betyder att om Färöarna har två internationella kongresser per år så är de per capita förbi Sverige. Island har 40 ICCA-möten, vilket är ett möte per 8 500 invånare. Räknat per capita är Island det mest framgångsrika landet i världen när det gäller internationella möten.

John O’Sullivan, vd för Tourism Australia, säger som det är: ”Satsar vi inte på ett skapa bättre förutsättningar för vårt land hamnar de här kongresserna och företagseventen någon annanstans, och då förlorar vi marknadsandelar.”