Meetings No 70
Intro
Skapa möjligheter med en bid-fond
Atti Soenarso: Australien satsar 80 miljoner kronor på möten och event.
Cover Story
Anna Lindström
Uppsala Convention Bureau stretar på likt en envis åsna mot målet.
Tillväxt
Positiv utveckling av idrottsevent i Uppsala
Med nya arenor har antalet evenemang och deltagare ökat.
Radar
Ny nationell arena för marin forskning
Skapar samlingsplats för forskning och innovation.
Intermission
A Life Remembered
Tack för musiken, Avicii.
Vision
Hotellnestorn Ejnar Söder
Vill skapa en ny svensk utbildning i internationell toppklass.
Sharma
Habits to Build Your Empire
Robin Sharma: Resist the saboteur!
Samarbete
Island världsetta
I att organisera internationella möten om vi räknar möten per capita.
Hjärnkoll
Cecilia Björkén-Nyberg
Rösten är otroligt viktig för hur vi tar emot budskap.
Kellerman
Ejnar Söders vision är också min
Roger Kellerman instämmer helhjärtat.
platsannonser
nyheter
nytt jobb
Jenny Bladh
– Scandic Plaza Borås nya hotelldirektör.
mat & Möten
Clarion Hotel
ingår exklusivt samarbete med Food Pharmacy.
nytt jobb
Fredrik Ekelund
ny chef för Quality Hotel i Norden.
kunskapsförädling
​Framtidens primärvård
i fokus på konferens i Halmstad.
affärsresor
Globalt erbjudande
avgörande –Telenor utökar avtalet med Egencia.
Grattis!
​De vann
Svenska Mötespriset 2018.
statistik för nya kunskaper
Sverige
behåller sin position i ICCA-statistiken också för 2017.
internationellt nätverk
Meetx har certifierats
enligt IAPCOs standard.
Grattis!
Avalon Hotel i Göteborg
är årets internationella Choice-hotell.
event skapar möten
Fördjupat samarbete
mellan handbollslandslaget och Jönköping.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Skapa möjligheter med en bid-fond

Tourism Australia har startat en så kallad bid-fond och satsar under de kommande tre åren 80 miljoner kronor för att underlätta för landets Convention Bureaus, CBs, att kunna bjuda på internationella kongresser, konferenser och företagsevent i världsklass.

I Holland har man haft en liknande bid-fond i flera år och framgångsrikt fått många kongresser att komma till Amsterdam, Rotterdam, Den Haag och Utrecht, de fyra största städerna i landet. Holland parkerar år efter år på platsen före Sverige i ICCAs statistik, och har ungefär 50 fler möten än Sverige varje år.

Australien ligger strax före Sverige på plats 14 i världen. I årets statistik hamnar Sverige på plats nummer 15. I ett längre perspektiv blir det spännande att se vad Australien kan åstadkomma tack vare den här satsningen.

När du läser det här har vi varit på IMEX Frankfurt och dels haft ett möte med Australiens turismminister, dels träffat ledningen för Business Event Australia och Tourism Australia. Varför görs den här bid-fond-satsningen, är en fråga vi lär få ett uttömmande svar på.

I Australien ser man för övrigt det självklara sambandet att en delegat som kommer till en kongress med stor sannolikhet återvänder vid ett annat tillfälle och tar med sig familjen eller något annat ressällskap. Statistiskt sett i så hög grad som att upptill 40 procent av delegaterna kommer tillbaka.

Under mässdagarna har vi också förbokade möten med politiker från Rwanda, Nederländernas företrädare, Monaco, Wales, Kanada, Qatar, Saudiarabien, Colombia, Dubai, Seoul och Sydkorea, Israel, Malaysia, Tyskland, Island och Färöarna för att lära oss mer om vad som händer i världen. Färöarna, som har omkring 50 000 invånare, förstår vad fler internationella möten innebär för landets utveckling på alla fronter.

Sverige har 255 möten i ICCAs statistik, vilket per capita ger ett möte per 39 000 invånare. Det betyder att om Färöarna har två internationella kongresser per år så är de per capita förbi Sverige. Island har 40 ICCA-möten, vilket är ett möte per 8 500 invånare. Räknat per capita är Island det mest framgångsrika landet i världen när det gäller internationella möten.

John O’Sullivan, vd för Tourism Australia, säger som det är: ”Satsar vi inte på ett skapa bättre förutsättningar för vårt land hamnar de här kongresserna och företagseventen någon annanstans, och då förlorar vi marknadsandelar.”