Meetings No 70
Intro
Skapa möjligheter med en bid-fond
Atti Soenarso: Australien satsar 80 miljoner kronor på möten och event.
Cover Story
Anna Lindström
Uppsala Convention Bureau stretar på likt en envis åsna mot målet.
Tillväxt
Positiv utveckling av idrottsevent i Uppsala
Med nya arenor har antalet evenemang och deltagare ökat.
Radar
Ny nationell arena för marin forskning
Skapar samlingsplats för forskning och innovation.
Intermission
A Life Remembered
Tack för musiken, Avicii.
Vision
Hotellnestorn Ejnar Söder
Vill skapa en ny svensk utbildning i internationell toppklass.
Sharma
Habits to Build Your Empire
Robin Sharma: Resist the saboteur!
Samarbete
Island världsetta
I att organisera internationella möten om vi räknar möten per capita.
Hjärnkoll
Cecilia Björkén-Nyberg
Rösten är otroligt viktig för hur vi tar emot budskap.
Kellerman
Ejnar Söders vision är också min
Roger Kellerman instämmer helhjärtat.
platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nya kunskaper
Fokus på inkluderande och jämställd arbetsplats
på Personal & Chef.
god och möten
Gothia Towers officiell partner
till Scandinavian Invitation.
omvärldskunskap
Svenskt fjällhotell på listan över världens mest romantiska platser
– före resmål som Seychellerna, Antigua och Zanzibar.
statistik
Rekordår för Swedish Lapland
ökar med fem procent i antalet gästnätter 2018.
statistik
Antalet besökare fortsätter att öka i Stockholm
14.5 miljoner besökare 2018 ger ökning på 3,5 %.

Stjärnuppställning
på Exclusively Corporate hos IMEX.
Awards
Lunds lokala mötesambassadörer hyllas
Johan Wester och Ulla Boström Hjort prisades.
statistik
Skåne växer snabbast
och har nu passerat sex miljoner gästnätter.
Hotellnytt
Scandic säljer Hasselbacken
till Pop House AB.
events skapar möten
Vetenskapsfestivalen får fyra miljoner från Stenastiftelsen
70 000 besökare 2018.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Skapa möjligheter med en bid-fond

Tourism Australia har startat en så kallad bid-fond och satsar under de kommande tre åren 80 miljoner kronor för att underlätta för landets Convention Bureaus, CBs, att kunna bjuda på internationella kongresser, konferenser och företagsevent i världsklass.

I Holland har man haft en liknande bid-fond i flera år och framgångsrikt fått många kongresser att komma till Amsterdam, Rotterdam, Den Haag och Utrecht, de fyra största städerna i landet. Holland parkerar år efter år på platsen före Sverige i ICCAs statistik, och har ungefär 50 fler möten än Sverige varje år.

Australien ligger strax före Sverige på plats 14 i världen. I årets statistik hamnar Sverige på plats nummer 15. I ett längre perspektiv blir det spännande att se vad Australien kan åstadkomma tack vare den här satsningen.

När du läser det här har vi varit på IMEX Frankfurt och dels haft ett möte med Australiens turismminister, dels träffat ledningen för Business Event Australia och Tourism Australia. Varför görs den här bid-fond-satsningen, är en fråga vi lär få ett uttömmande svar på.

I Australien ser man för övrigt det självklara sambandet att en delegat som kommer till en kongress med stor sannolikhet återvänder vid ett annat tillfälle och tar med sig familjen eller något annat ressällskap. Statistiskt sett i så hög grad som att upptill 40 procent av delegaterna kommer tillbaka.

Under mässdagarna har vi också förbokade möten med politiker från Rwanda, Nederländernas företrädare, Monaco, Wales, Kanada, Qatar, Saudiarabien, Colombia, Dubai, Seoul och Sydkorea, Israel, Malaysia, Tyskland, Island och Färöarna för att lära oss mer om vad som händer i världen. Färöarna, som har omkring 50 000 invånare, förstår vad fler internationella möten innebär för landets utveckling på alla fronter.

Sverige har 255 möten i ICCAs statistik, vilket per capita ger ett möte per 39 000 invånare. Det betyder att om Färöarna har två internationella kongresser per år så är de per capita förbi Sverige. Island har 40 ICCA-möten, vilket är ett möte per 8 500 invånare. Räknat per capita är Island det mest framgångsrika landet i världen när det gäller internationella möten.

John O’Sullivan, vd för Tourism Australia, säger som det är: ”Satsar vi inte på ett skapa bättre förutsättningar för vårt land hamnar de här kongresserna och företagseventen någon annanstans, och då förlorar vi marknadsandelar.”