Meetings No 69
Intro
Möten betyder affärer
Atti Soenarso om att generera kunskap som i sin tur skapar nya affärer.
Cover Story
Allt under ett tak
Carin Kindbom, vd, om en av de viktigaste delarna i Svenska Mässans affärsmodell.
Radar
Meetings Mean Business
Giving voice to the largely invisible business events industry.
Strategiskt beslut
Göteborgs stad skapar mötesstrategi
Staden väver ett nät av framtidstro där mötesindustrin håller jämna steg.
H2H
Världskongress till Sverige 2019
Adventure Travel World Summit kommer till Göteborg.
Webbtjänst
Nu digitaliseras mötesbokningar
Allt fler kunder väljer att boka sina möten och konferenser online.
Event skapar möten
Evenemangssäkerhet 2.0 i Halmstad
Nationell säkerhetskongress för idrott, festivaler och arenasäkerhet.
Nätverk
Visit Karlstad öppnar satellitkontor
Nätverksbyggande på Karlstad Innovation Park.
Förutsättningar
Foo Café
Mötesplats där ämnet och ­lärandet är i fokus.
Möten skapar event
Halmstad och Lag-VM i bordtennis
Högskolan blir akademisk utbildningspartner till Lag-VM i bordtennis.
Strategisk satsning
Europas outdoor-industri till Skåne
Malmö och Skåne välkomnar European Outdoor Summit i september.
Samarbete
Associations World Congress till Göteborg
Göteborg står värd för den internationella kongressen 2019.
Hållbarhet
Göteborg toppar världsranking
Bäst i världen bland hållbara och innovativa städer.
Intermission
Man måste ha nåt att berätta
Historier ur livet, från Mitt liv som hund.
Expansion
Kongress värvad till Hotel Sea U
Helsingborgs kommande kongressanläggnings första värvning.
Toppmöte
Kardiologernas toppmöte till London
Världens största kongress för hjärtspecialister åter till London år 2021.
Event
Halmstad tar över styrkelyfts-VM
Världsmästerskapet flyttas från Ryssland.
Sharma
67 Powerful Tactics to Get Unstuck in 2018
Robin Sharma believes in your power.
Mötesplats
Lund bygger kongress- och kulturbyggnad
Utveckling av ny internationell plats för möten, konferenser, kultur och event nu påbörjad.
Utställning
Bryan Adams ställer ut i Halmstad
Mångfacetterad artist i konststad med internationell prägel.
Utveckling
Hamburg fortsätter växa
Mötesindustrin i Hamburg omsatte över sju miljarder kronor 2016.
Hjärnkoll
Digital reklam belastar hjärnan
Tomas Dalström om neuromarketing och reklam på skärm kontra papper.
Digital satsning
Digitalt fokus lyft för Danmark
Framgångsrik kampanj på den viktiga tyska mötesmarknaden.
Kunskapsdelning
Mjukvarukongress till Malmö i oktober
Årets STEW sätter fokus på samarbete mellan näringsliv och akademi.
Rådgivarna
Rådgivare utan några baktankar
Second Opinion, en enkel idé som borde ha funnits på marknaden för länge sedan.
Kellerman
Dubai Expo 2020
Roger Kellerman: Sverige måste vara med på världsutställningen.
platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
Hotellnytt
Proppfullt
när Sveriges första Comfort Hotel Xpress invigdes.
Idéer som bär frukt
GMIC Swedens pris för årets hållbarhetsinsats
tilldelas Göteborgsvarvet.
omvärldsanalys
XL International Workshop
25 ledande mötesorganisationer och mötesarenor träffas i Köpenhamn.
på nytt (tillfälligt) uppdrag
Göran von Arbin
blir hotellchef på nya Furuvik Havshotell.
Pris
Årets Ekoturismpris
till Mörrums Kronolaxfiske.
Omvärldsanalys
Uppsala ökar starkt
inom kongresser, konferenser och möten.
mat och möten
Koks på Färöarna
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Rådgivare utan några baktankar

En second opinion, en andra åsikt, är en enkel idé som borde ha funnits på marknaden inom näringslivet för länge sedan. Det är inte konstigare än att man inför ett betydelsefullt medicinskt beslut vill få ett utlåtande från en andra läkare utöver den som först ställt diagnos. En andra åsikt kan många gånger visa på möjligheter som man inte visste fanns.

Tänk dig att man samlar en grupp med erfarna ledare från olika delar av näringslivet där alla har erfarenheter av kommunikation och brinner för utvecklingsarbete. När de träffas för att hjälpa ett företag eller en organisation kan gruppen bidra med sina speciella kunskaper och tillföra helt nya perspektiv. Genom att testa sina visioner och affärsidéer gentemot ett tungt, erfaret gäng får företaget en second opinion på sina tankar. Vad gruppen däremot inte gör är att delta i själva förändringen.

I höstas bildades företaget Second Opinion Sweden, och laguppställningen ser ut så här: Janne Björge, grundare Nine Yards, styrelsemedlem MIG, David Sandström, marknadsdirektör Klarna, Fabian Bengtsson, Net on Net, Siba, Årets entreprenör, Navid Modiri, samtalsaktivist, processledare, författare, Jessica W Sandberg/PR, SOS Barnbyar, Pride, Matias Palm-Jensen, Farfar, McCann samt Anna Frankzen Starrin, trendanalytiker.

På frågan varför de startade rådgivningsgruppen Second Opinion svarar Janne Björge:

– Det saknades ett tydligt och spännande kluster som har ynnesten att vara oberoende. Människor som har erfarenhet på riktigt, med många olika och viktiga perspektiv och som inte sitter i sjön ekonomiskt. Det saknades dessutom en sanningssägare som sitter på de erfarenheter vi har, men som inte bär runt på en konsultoffert i bakfickan eller har byråintäkter som man ska ta hänsyn till i sin sanning.

– Det finns många ägare, styrelser, vd:ar och ledningsgrupper som väntar på någon som de har respekt för att testa sina utmaningar på, som vill ha hjälp att ta sig vidare, men inte riktigt vet var de ska börja. De väntar inte på en enskild konsult, inte heller på de globala jättarna … Utan på ett handplockat team som har gjort det själva, personer som har erfarenheter som de själva saknar.

Hur blev just ni den här gruppen?

– Vi är ett handplockat gäng av människor som redan har skapat något på riktigt. Vi har haft ingenting och byggt någonting. Vi har erfarenheter i massor, och mycket energi kvar. Vi är nyfikna, har integritet och den ärlighet som är grunden för alla framgångsrika relationer. Ingen av oss går in i detta för att bygga en organisation, ingen av oss står och faller med detta experiment, ingen av oss har detta som sin huvudsakliga uppgift. Men vi brinner för att skapa värde och dela våra erfarenheter och ha kul under tiden.

Vilka utmaningar letar ni efter?

– Det kan vara en ledare som har tagit fram en ny vision för sitt företag, och börjar med att fråga om den fungerar utifrån hur vi ser det. Alltså innan den personen ställer sig inför medarbetarna och testar. Frågor som ställs kan vara: ”Vi behöver en ny vision, funkar den här?” ”Hur kaskaderar vi så att vi kan se effekter?” ”Vi har fått ett förslag av vår konsult, men vet inte om det bär ända fram tills vi blir flygfärdiga.” ”Hur ska vi tänka när det handlar om digitalisering?” ”Var börjar vi?” ”Detta är de förslag vi har fått …” ”Hur kan vi bli mer intressanta i denna konkurrens?” ”Vi har en utmaning med att affärsmodellen helt har satt vårt sätt att arbeta ur spel.” ”Det här säger vår ledningsgrupp, stämmer det?” ”Min ledningsgrupp är dessa individer som har de här egenskaperna, är det de perfekta?” ”Har jag tänkt rätt?”

Och ordet kaskadera betyder …?

– Det är ett uttryck som kunder ofta använder. Det vill säga att kommunikation och tankar rinner ner igenom organisationen, från ledning och hela vägen till frontlinjen genom lager av filter. Det gör inte det naturligt, utan vi hittar ett sätt att sprida informationen.

Andra utmaningar som Janne Björge nämner kan handla om en organisation som har fastnat i ett visst mönster, en ledningsgrupp som är densamma sedan länge eller en ägargrupp som har olika ambitioner. Det är kanske en ny affärsmodell, ett nytt affärsområde, en sammanslagning av två företagskulturer eller kanske ett uppköp eller en stor förändring som behöver paketeras och presenteras.

Det kan också vara att ge råd till en marknadschef som är osäker på byråns rekommendationer, som känner att bågen är för mycket eller för lite spänd, att läget känns lite långt ifrån vad ledningsgruppen verkligen köper. Eller så kan det exempelvis vara en HR-chef, personen som fick engagemangsbollen, som inte riktigt vet var man börjar för att skapa världens bästa arbetsplats.

– Vi drivs av lusten av att vara möjlighetsupptäckare, problemlösare, rådgivare och sanningssägare. Vi gillar att hänga med kloka vänner, att diskutera, att dela med oss. Vi vill resa och möta spännande människor i magiska miljöer. Vi vill varandra väl och respekterar varandras egenheter. Vi har tid över för nya vänner, nya erfarenheter, upplevelser, insikter och drivs av att bygga starka nätverk för livet.

– Vi triggas av tanken att diskutera uppdragsgivarens utmaning, utan att ha en offert i bakfickan. Vi vill vara rådgivare utan några baktankar. Och vi vill hitta lösningar för de som inte ser dem. Vi är ärliga och positiva, problematiserar inte, utan vi ”märkvärdigfierar”.

Vad betyder det?

– En byrå som tar en brief problematiserar ofta och bryter ner. Det finns ofta prestige inblandat och toleransen för kundernas egna idéer är små. Vi vill istället märkvärdigfiera bra idéer, rikta lampan mot sånt som är bra. Och ibland förfina och snygga till kundens idéer med våra perspektiv. Själva ordet har vi lånat av Beata Wickbom, moderator och expert på digital affärsutveckling och innovation.

Utgångspunkten för Second Opinion-gänget är att respektera allas perspektiv och att lyssna klart. Den starkaste rösten utmanas, men de väljer inte alltid den enklaste vägen, alla perspektiv är intressanta.

– Vi är tydliga, vi är raka, vi är aldrig rädda för konflikt, men vi letar inte efter den. Vi är det tyngsta teamet av fria rådgivare i Norden. Vi har råd att vara sanningssägare, vi vill att vår kontakt ska lyckas, det är vårt uppdrag. Vi prioriterar uppdragen så mycket vi kan, och ger alltid hundra procent när vi möter uppdragsgivare.

Ska ni bara jobba i Sverige?

– Vi har bara ett svenskt gäng klart, men vi har tankar på att sätta samman team i andra länder, sådana kontakter är tagna.

Hur genomförs uppdragen i praktiken?

– Vi samlas och låter kunderna presentera sin tanke i en timme. De är taggade som tusan, förberedda och lite nervösa. De lämnar sedan rummet under tre, fyra timmar då vi gör en noggrann analys, bryter ner och bygger upp igen. Därefter kommer kunden tillbaka och vi presenterar våra tankar, och en journalist gör en tvåsidig sammanfattning. Sedan är vi klara.

Även om ni är ekonomiskt oberoende jobbar ni väl inte gratis?

– ­Vi tar betalt, mellan 60 000 till 160 000 kronor för en hel dag med hela gänget. Trista uppdrag kostar mer. Vi kan även tänka oss att arbeta gratis om ändamålet och värdet är stort.

Vad används intäkterna till om ni inte behöver dem?

– Vi investerar de pengarna i nya möten med genier, resor till spännande seminarier och event, studiebesök hos spännande byråer och företag.

Vilka kunder och förfrågningar väljer ni bort?

– Vi är människor med tydliga värderingar och starka perspektiv kring integration, likabehandling, ekonomisk sundhet och starka sanningar. När vi känner att vi inte kan vara oberoende utan är färgade av våra värderingar väljer vi bort sådana förfrågningar. Vi hade en diskussion kring politiska uppdrag, alla skulle behöva testa sina löften innan de presenteras, men vi tror att vårt oberoende inte skulle fungera för något parti egentligen. Så politik har vi valt bort. Alkohol, tobak, spel och sånt är inte intressant nog för oss som människor, och vi har inget ekonomiskt incitament som lockar.

Ni är en ganska stor grupp. Får kunden träffa er alla?

– Det är ett svårt gäng att samla, många har ett tight schema. Det har funnits tillfällen då vi bara fått ihop fem personer av sju, men nu har vi sex fasta datum under 2018 som vi kan garantera att alla kommer. För vi vill ju alla att det ska vara så. Några kunder vill ha tankar på det rent operativa, andra vill ha alla perspektiv, och vi försöker lösa det.

– Många kunder vill att Fabian Bengtsson ska vara med då han är tung på online-handel, och det vill alla veta mer om. Flera kunder vill lyssna på David Sandström som nu är global marknadschef för Klarna då deras tillväxt är enorm, och han är ett geni. Men oftast är det helheten som lockar. Jag möter oftast kunden en gång före mötet, sedan brukar det bli mycket samtal efteråt, men vi aktar oss noga för att ta på oss genomförandet.

Är det bara företag ni vill arbeta med eller också organisationer?

– Vi är öppna för alla som vill trycktesta sin tanke, och våga ta ett ärligt och erfaret gängs råd. Det är det snabbaste sättet att veta om tanken håller eller om man missat nåt.

Kan vi prata med någon kund som har jobbat med er?

– Ni kan säkert snacka med Järnias vd Matz Gustafsson.

Utdrag ur ett mejlsvar från Matz Gustafsson, publicerat med hans tillåtelse:

Hej Janne.

Fick lite dåligt samvete att jag inte har återkopplat tidigare. Tack som fan är väl ett bra uttryck. :)

Det var ett riktigt bra möte som dock tog mycket kraft eftersom det blev verklighet att en genomarbetad plan som värkt fram under många timmar uppvisade håligheter. Något som gnagde i mig blev plötsligt belyst.

Vi var alla eniga om att ni satte tummen på det som lurat i maggropen på oss alla: vi springer fortare än organisationen, och kanske även vad vi själva egentligen mäktar. Det finns en stor förväntan på en omfattande förändring och den kommer ske, dock efter att vi städat upp ett antal givna hygienfaktorer. Vi har oavsett vilket en enorm utmaning även i dessa hygienfaktorer, men vi tar pucken.

Vi sitter nu i två dagar och skruvar om planerna för att få bättre träff på kedjans verkliga frågor, vilka ni överlag slog in i magen på oss.

Ledningen tackar er alla för ett gott möte med raka sanningar i en respektfull miljö.

Hälsningar, Matz Gustafsson, vd, Järniakedjan

Foto © Second Opinion Sweden