Meetings No 69
Intro
Möten betyder affärer
Atti Soenarso om att generera kunskap som i sin tur skapar nya affärer.
Cover Story
Allt under ett tak
Carin Kindbom, vd, om en av de viktigaste delarna i Svenska Mässans affärsmodell.
Radar
Meetings Mean Business
Giving voice to the largely invisible business events industry.
Strategiskt beslut
Göteborgs stad skapar mötesstrategi
Staden väver ett nät av framtidstro där mötesindustrin håller jämna steg.
H2H
Världskongress till Sverige 2019
Adventure Travel World Summit kommer till Göteborg.
Webbtjänst
Nu digitaliseras mötesbokningar
Allt fler kunder väljer att boka sina möten och konferenser online.
Event skapar möten
Evenemangssäkerhet 2.0 i Halmstad
Nationell säkerhetskongress för idrott, festivaler och arenasäkerhet.
Nätverk
Visit Karlstad öppnar satellitkontor
Nätverksbyggande på Karlstad Innovation Park.
Förutsättningar
Foo Café
Mötesplats där ämnet och ­lärandet är i fokus.
Möten skapar event
Halmstad och Lag-VM i bordtennis
Högskolan blir akademisk utbildningspartner till Lag-VM i bordtennis.
Strategisk satsning
Europas outdoor-industri till Skåne
Malmö och Skåne välkomnar European Outdoor Summit i september.
Samarbete
Associations World Congress till Göteborg
Göteborg står värd för den internationella kongressen 2019.
Hållbarhet
Göteborg toppar världsranking
Bäst i världen bland hållbara och innovativa städer.
Intermission
Man måste ha nåt att berätta
Historier ur livet, från Mitt liv som hund.
Expansion
Kongress värvad till Hotel Sea U
Helsingborgs kommande kongressanläggnings första värvning.
Toppmöte
Kardiologernas toppmöte till London
Världens största kongress för hjärtspecialister åter till London år 2021.
Event
Halmstad tar över styrkelyfts-VM
Världsmästerskapet flyttas från Ryssland.
Sharma
67 Powerful Tactics to Get Unstuck in 2018
Robin Sharma believes in your power.
Mötesplats
Lund bygger kongress- och kulturbyggnad
Utveckling av ny internationell plats för möten, konferenser, kultur och event nu påbörjad.
Utställning
Bryan Adams ställer ut i Halmstad
Mångfacetterad artist i konststad med internationell prägel.
Utveckling
Hamburg fortsätter växa
Mötesindustrin i Hamburg omsatte över sju miljarder kronor 2016.
Hjärnkoll
Digital reklam belastar hjärnan
Tomas Dalström om neuromarketing och reklam på skärm kontra papper.
Digital satsning
Digitalt fokus lyft för Danmark
Framgångsrik kampanj på den viktiga tyska mötesmarknaden.
Kunskapsdelning
Mjukvarukongress till Malmö i oktober
Årets STEW sätter fokus på samarbete mellan näringsliv och akademi.
Rådgivarna
Rådgivare utan några baktankar
Second Opinion, en enkel idé som borde ha funnits på marknaden för länge sedan.
Kellerman
Dubai Expo 2020
Roger Kellerman: Sverige måste vara med på världsutställningen.
platsannonser
nyheter
nytt jobb
Jenny Bladh
– Scandic Plaza Borås nya hotelldirektör.
mat & Möten
Clarion Hotel
ingår exklusivt samarbete med Food Pharmacy.
nytt jobb
Fredrik Ekelund
ny chef för Quality Hotel i Norden.
kunskapsförädling
​Framtidens primärvård
i fokus på konferens i Halmstad.
affärsresor
Globalt erbjudande
avgörande –Telenor utökar avtalet med Egencia.
Grattis!
​De vann
Svenska Mötespriset 2018.
statistik för nya kunskaper
Sverige
behåller sin position i ICCA-statistiken också för 2017.
internationellt nätverk
Meetx har certifierats
enligt IAPCOs standard.
Grattis!
Avalon Hotel i Göteborg
är årets internationella Choice-hotell.
event skapar möten
Fördjupat samarbete
mellan handbollslandslaget och Jönköping.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Digitalt fokus – lyft för Danmark på tyska mötesmarknaden

Business Events Denmarks satsning på digital marknadsföring är framgångsrik. Hittills har kampanjen inneburit en ökning med 13 procent på den viktiga tyska mötesmarknaden.

Under hela 2017 hade organisationen ett starkt fokus på att genomföra en ny digital strategi som var tänkt att skapa marknadskommunikation av hög klass för business event planners. Avsikten med satsningen var också att ge köparna allt stöd som de kunde tänka sig att få på för Danmark prioriterade marknader.

Erik Mortensen, chef för Business Events Denmark, berättar att de sedan i januari förra året har genomfört ett tydligt digitalt fokus som påverkar allt de gör.

– Ett viktigt mål för mötesmarknaden är nyckeln till att locka till fler affärer genom ökad medvetenhet, och att ta in ny kunskap om USPs som berör organisationens mötesprodukter, menar han.

Det görs förutom ett stort fokus på det digitala arbetet även med kampanjen ”In Denmark Everything is Closer”.

Enligt Erik Mortensen överträffar kampanjen tidigare branschundersökningar med 54 procent när det gäller interaktion från de tilltänkta kunderna.

– Det är mycket uppmuntrande siffror, vilket innebär att marknaden får se ännu mer digital marknadsföring från oss i år.

Organisationen drog fler positiva lärdomar från fjolårets digitala erbjudande.

– Satsningen är en perfekt plattform för oss att överbrygga klyftan mellan viktiga fysiska kundkontaktpunkter som IBTM World och IMEX. Men även behovet av att öka uppmärksamheten till Danmark och Köpenhamn hos fler potentiella köpare. Därför behöver vi inte heller längre några säljare på de här marknaderna.

Istället är ambitionen att alltid vara närvarande digitalt, och att ständigt vara närvarande med stora satsningar på marknadsföring om varför Danmark är ett bra resmål för mötesplanerare.

Erik Mortensen säger vidare att andra insikter som stöder Business Event Denmarks strategi är att organisationen vet att köpare inte väntar på en branschmässa, en workshop eller en fam-trip för att de ska köpa ett event i Danmark. Kunderna använder istället exempelvis Google, Youtube, Linkedin eller Facebook när de behöver något eller vill inspireras.

– Strategin är att den första kontakten är starten på en bra kundresa. Förhoppningsvis slutar den med ett stort event i Danmark som stöds av någon av våra många professionella partners, säger Erik Mortensen.

Foto © iStock.com/XtockImages