januari 2018 | Digital satsning
Digitalt fokus – lyft för Danmark på tyska mötesmarknaden
Business Events Denmarks satsning på digital marknadsföring är framgångsrik. Hittills har kampanjen inneburit en ökning med 13 procent på den viktiga tyska mötesmarknaden. Under hela 2017 hade organisationen ett starkt fokus på att genomföra en ny digital strategi som var tänkt att skapa marknadskommunikation av hög klass för business event planners. Avsikten med satsningen var också att ge köparna allt stöd som de kunde tänka sig att få på för Danmark prioriterade marknader. Erik Mortensen, chef för Business Events Denmark, berättar att de sedan i januari förra året har genomfört ett tydligt digitalt fokus som påverkar allt de gör. – Ett viktigt mål för mötesmarknaden är nyckeln till att locka till fler affärer genom ökad medvetenhet, och att ta in ny kunskap om USPs som berör organisationens mötesprodukter, menar han. Det görs förutom ett stort fokus på det digitala arbetet även med kampanjen ”In Denmark Everything is Closer”. Enligt Erik Mortensen överträffar kampanjen tidigare branschundersökningar med 54 procent när det gäller interaktion från de tilltänkta kunderna. – Det är mycket uppmuntrande siffror, vilket innebär att marknaden får se ännu mer digital marknadsföring från oss i år. Organisationen drog fler positiva lärdomar från fjolårets digitala erbjudande. – Satsningen är en perfekt plattform för oss att överbrygga klyftan mellan viktiga fysiska kundkontaktpunkter som IBTM World och IMEX. Men även behovet av att öka uppmärksamheten till Danmark och Köpenhamn hos fler potentiella köpare. Därför behöver vi inte heller längre några säljare på de här marknaderna. Istället är ambitionen att alltid vara närvarande digitalt, och att ständigt vara närvarande med stora satsningar på marknadsföring om varför Danmark är ett bra resmål för mötesplanerare. Erik Mortensen säger vidare att andra insikter som stöder Business Event Denmarks strategi är att organisationen vet att köpare inte väntar på en branschmässa, en workshop eller en fam-trip för att de ska köpa ett event i Danmark. Kunderna använder istället exempelvis Google, Youtube, Linkedin eller Facebook när de behöver något eller vill inspireras. – Strategin är att den första kontakten är starten på en bra kundresa. Förhoppningsvis slutar den med ett stort event i Danmark som stöds av någon av våra många professionella partners, säger Erik Mortensen. Foto © iStock.com/XtockImages |