januari 2018 | Förutsättningar
Foo Café – mötesplats där ämnet och lärandet är i fokus
En av utmaningarna i att skapa möten för mjukvaruutvecklare är att många av de personerna är nördar. Smarta, kompetenta och erfarna – men ofta försiktiga när det handlar om att socialisera. Vägen till ett lyckat event är att skapa förutsättningar för trygga, personliga och intressanta möten. Michael Tiberg är grundare av Øredev, ett årligt utvecklarevenemang i Öresundsregionen med stort fokus på lärande och nätverkande. Han insåg att den största behållningen för besökarna ofta uppstod efter själva mötet. Spontana möten och diskussioner utanför programmets ramar, på egen tid och eget initiativ. Han tänkte att det borde vara så här varje dag, året runt. Ett event som aldrig slutar. Människor är villiga att investera sin egen fritid och kunskap för att fortsätta lära sig och utvecklas. Men Michael Tiberg visste inte hur han skulle göra det, ingen annan heller. Trots det driver han idag Foo Café, en mötesplats för alla som är intresserade av media, IT och teknologi. Här finns utrymme för både planerade och spontana möten. Målet är att erbjuda en plats för idéer, lärande och personliga möten. Just nu finns Foo Café i Malmö, Köpenhamn och Stockholm och sedan starten år 2012 har över 1 500 event arrangerats. Innehållet varierar beroende på vem som står på scen. Här ryms allt från avancerade workshops i mjukvaruutveckling till träning i presentationsteknik. – Ämnet är viktigast, att erbjuda något som verkligen attraherar besökare. När de väl är här blir mötet mellan deltagarna huvudsaken. Det är där magin uppstår. Vi raggar inte folk till eventen. Vi vill vara tillräckligt intressanta för att de ska komma självmant, då får vi till det spontana och frivilliga. De som kommer är verkligen intresserade, och de är beredda att träffas utanför arbetstid för att lära av varandra, säger Michael Tiberg. De flesta event som Foo Café arrangerar är gratis. De finansieras via partnerskapsavtal med företag eller organisationer. Partners som har insett att eventmarknadsföring kan vara ett bra sätt att nå ut till de mest svårflörtade. Som partner får man möjlighet att stå som värd för olika typer av aktiviteter, de bestämmer själv ämnet. Samtidigt är det vanligt att de inte riktigt förstår mekanismerna kring ett bra möte. Till exempel att det handlar om att dela med sig av sin kunskap och samtidigt vara intresserad av att lära själv. Det är innehållet, samtalet och utbytet som är det viktiga, en genomskinlig säljpitch eller produktpresentation är dömd att misslyckas. Foo Café ordnar med lokaler, utrustning och något ätbart. De ser till att rätt blandning av människor dyker upp och att eventet får rätt ton, innehåll och känsla – utan någon dold agenda. – Om talaren är passionerad och kunnig så blir det oftast lyckat, men vi kan inte värdera om det som sägs är bra eller dåligt. De personer som kommer bryr sig inte om vilket företag som står bakom. Det är ämnet som fångar deras intresse, och att det finns ett lärande med i bilden. Vi hjälper våra partners att nå ut med sitt budskap, och att skapa en trygg och engagerande miljö. Vi är lika intresserade av vad som händer efter mötet. Om deltagarna stannar tre timmar efter att talaren gått av scen, då har vi lyckats. Det är vårt mått på framgång. Det är då deltagarna skapar nya kontakter som kan leda till en ny kund, ett jobberbjudande eller att ett nytt företag skapas, säger Michael Tiberg. Många mötesarrangörer glömmer att tänka till när de skapar ett event. De struntar i att analysera vad målgruppen verkligen är ute efter, varför den tar sig dit och hur man skapar förutsättningar för bra samtal. Går du på ett event är det ju inte för att kallsnacka, det gör man ju bättre på en pub. Och ingen kommer bara för att lyssna, då kan man lika gärna kolla på TED-talks hemma i soffan. – Det är ett annat utbyte som lockar, mötet med människor i en intressant kontext. Många tror att en bra diskussion uppstår av slump, att den inte går att styra. Det är helt fel. Vi jobbar med subtila verktyg. Vi säger inte åt folk att mingla, istället skapar vi miljön och stämningen som får deltagarna att vilja prata med varandra. Vi anstränger oss för att skapa en atmosfär för deltagarna där de känner sig trygga och vågar uttrycka vad de känner och tycker. Det här är begåvade människor, behandla dem inte som om de är dumma i huvudet. – Många arrangörer och talare är så uppfyllda av sig själva och de interagerar inte med deltagarna, och missar hela poängen. En liten klick som alltid dyker upp och inte släpper in nya människor. Du kan ju aldrig veta vem som kan ge dig viktig information, rätt kontakt eller ett bra samtal. Det gäller att vara generös, öppen och fördomsfri, säger Michael Tiberg. Det finns ingen vetenskaplig grund för Foo Cafés mötesfilosofi, bara erfarenhet, magkänsla och intuition. Under fler än 1 500 event har de tittat på hur folk beter sig och har justerat sitt koncept efterhand. Små förändringar som gradvis förbättrat mötesfilosofin. Michael Tiberg berättar att de inte frågar deltagarna vad de tycker eller vill ha, undersökningar ger ofta ett vridet resultat. När en person som just har köpt en ny mobiltelefon får frågan hur nöjd han eller hon är blir svaren irrelevanta, de vill ju vara nöjda. De erkänner helst inte om de har gjort ett dåligt köp. – Samma sak händer när vi frågar om våra deltagare är nöjda med eventet. De har ju redan kommit hit och betalt med sin dyrbara tid. Det är klart de flesta säger att det var skitbra, men det hjälper inte oss någonting. Positiv kritik leder ingenstans. Vi iakttar dem istället, känner av stämningen i rummet. Jag läser gärna psykologilitteratur för att förstå hur människor fungerar och hur de fattar sina beslut. Vi har kommit fram till att vår framgång bäst mäts i hur länge folk stannar kvar efter eventet. Om de stannar länge så har vi lyckats engagera och skapa rätt känsla. De trivs, bidrar och lär sig något. Därför vet vi om vi har lyckats direkt efter varje event. Sedan starten har Foo Café huserat i Media Evolution City i Västra hamnen i Malmö, ett kluster för unga företag inom media och IT. Redan när caféet startades var tanken att finnas på flera platser, och det saknas inte intressenter som vill driva Foo Café via en licensmodell. Det svåra är att hitta rätt lokaler och personer. Verksamheten handlar om så mycket mer än att bara arrangera möten för IT-folk. En betydelsefull del av verksamheten är att bryta gamla mönster samt jobba för mångfald och jämställdhet. – Det är viktigt för oss att öppna för fler typer av målgrupper. Vi vill ha fler kvinnliga deltagare men satsar också på barn och ungdom. Foo Café är till exempel också värd för Coder Dojo där unga personer får lära sig att programmera. |