Meetings No 69
Intro
Möten betyder affärer
Atti Soenarso om att generera kunskap som i sin tur skapar nya affärer.
Cover Story
Allt under ett tak
Carin Kindbom, vd, om en av de viktigaste delarna i Svenska Mässans affärsmodell.
Radar
Meetings Mean Business
Giving voice to the largely invisible business events industry.
Strategiskt beslut
Göteborgs stad skapar mötesstrategi
Staden väver ett nät av framtidstro där mötesindustrin håller jämna steg.
H2H
Världskongress till Sverige 2019
Adventure Travel World Summit kommer till Göteborg.
Webbtjänst
Nu digitaliseras mötesbokningar
Allt fler kunder väljer att boka sina möten och konferenser online.
Event skapar möten
Evenemangssäkerhet 2.0 i Halmstad
Nationell säkerhetskongress för idrott, festivaler och arenasäkerhet.
Nätverk
Visit Karlstad öppnar satellitkontor
Nätverksbyggande på Karlstad Innovation Park.
Förutsättningar
Foo Café
Mötesplats där ämnet och ­lärandet är i fokus.
Möten skapar event
Halmstad och Lag-VM i bordtennis
Högskolan blir akademisk utbildningspartner till Lag-VM i bordtennis.
Strategisk satsning
Europas outdoor-industri till Skåne
Malmö och Skåne välkomnar European Outdoor Summit i september.
Samarbete
Associations World Congress till Göteborg
Göteborg står värd för den internationella kongressen 2019.
Hållbarhet
Göteborg toppar världsranking
Bäst i världen bland hållbara och innovativa städer.
Intermission
Man måste ha nåt att berätta
Historier ur livet, från Mitt liv som hund.
Expansion
Kongress värvad till Hotel Sea U
Helsingborgs kommande kongressanläggnings första värvning.
Toppmöte
Kardiologernas toppmöte till London
Världens största kongress för hjärtspecialister åter till London år 2021.
Event
Halmstad tar över styrkelyfts-VM
Världsmästerskapet flyttas från Ryssland.
Sharma
67 Powerful Tactics to Get Unstuck in 2018
Robin Sharma believes in your power.
Mötesplats
Lund bygger kongress- och kulturbyggnad
Utveckling av ny internationell plats för möten, konferenser, kultur och event nu påbörjad.
Utställning
Bryan Adams ställer ut i Halmstad
Mångfacetterad artist i konststad med internationell prägel.
Utveckling
Hamburg fortsätter växa
Mötesindustrin i Hamburg omsatte över sju miljarder kronor 2016.
Hjärnkoll
Digital reklam belastar hjärnan
Tomas Dalström om neuromarketing och reklam på skärm kontra papper.
Digital satsning
Digitalt fokus lyft för Danmark
Framgångsrik kampanj på den viktiga tyska mötesmarknaden.
Kunskapsdelning
Mjukvarukongress till Malmö i oktober
Årets STEW sätter fokus på samarbete mellan näringsliv och akademi.
Rådgivarna
Rådgivare utan några baktankar
Second Opinion, en enkel idé som borde ha funnits på marknaden för länge sedan.
Kellerman
Dubai Expo 2020
Roger Kellerman: Sverige måste vara med på världsutställningen.
platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
events skapar möten
Nordic MICE Summit i Malmö
på Live 1-3 november.
events skapar möten
Världens bästa curlare
kommer till Jönköping för Curling World Cup.

CWT-undersökning:
65 % av affärsresenärerna känner sig oroade över datasäkerheten då de reser.
event skapar möten
Malmö får Europamästerskap i Triathlon 2020
Mellan 2000-3000 deltagare.
mer innovation
Så ska Clarion Hotel Amarantens
Passion Coach förverkliga Stordalens kultur på hotellet.

Egencia lanserar en Analytics Studio
en förstärkt plattform för datavisualisering och analys.
Kunskapsförädling
Internationell konferens
om migration, integration och rasism i Norrköping.
events skapar möten
Jönköping
får Europeiska Mästerskapen för Ironman.
nytt jobb
Nicolas Blomgren Facchin
checkar in som ny hotelldirektör på Quality Hotel Ekoxen.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Adventure Travel World Summit till Sverige 2019

Världskongressen ATWS för hållbar, naturbaserad upplevelseturism kommer till Göteborg i september nästa år. Och det är tack vare Jämtland Härjedalen Turisms medlemskap i det internationella nätverket Adventure Travel Trade Association, ATTA.

I den organisationen handlar det inte om B2B eller B2C, utan om H2H, det vill säga Human to Human. Genom relationer skapas förtroende som i sin tur möjliggör affärer med en tydlig stämning av ”paying it forward”. Nya kunskaper och affärer är ett mål, men fokus ligger även på att gemensamt och i en global gruppering skapa förutsättningar för ett ansvarsfullt resande.

Under den årligt återkommande kongressen samlas världens ledande destinationer, företagare och media för att med natur och kultur som främsta konkurrensfördel påverka, lära av varandra, trendspana och göra affärer.

Argentina var värd för världskongressen förra året och under parollen ”Unite, Protect, Lead” deltog Karin Gydemo Grahnlöf och Linda Wasell från Jämtland Härjedalen Turism. Mötet samlade 850 delegater från hela världen.

– Besöksnäringen är en fantastisk motor för tillväxt. Summiten är en möjlighet för oss och våra turismföretagare att se hur man runt om i världen skapar hållbara kommersiella upplevelser och produkter av sådant som vi ofta tar för givet. Vi lär av både lyckade och mindre lyckade exempel, och påverkar även med vår kompetens, säger Karin Gydemo Grahnlöf.

Linda Wasell konstaterar att dagens och framtidens gäst vill ta ansvar och letar efter ett nytt innehåll i sin resa.

– Den starkaste trenden är det transformativa resandet. Vi vill fortfarande se världen men med nya perspektiv, lära av kulturer, ta till oss nya sätt att leva och kreera meningsfulla förändringar både i våra liv och den värld vi lever i. Den mentala resan är starkt förknippad med den fysiska och vi reser mer med hjärta, engagemang och öppenhet än tidigare, säger hon.

Karin Gydemo Grahnlöf tillägger att eftersom 97 procent av Sveriges yta är obebyggd så bor vi bokstavligen mitt i naturen.

– Den tillsammans med vår kultur och livsstil är oerhört attraktivt för den internationella gästen. Sverige är hett och att framtidens gäst vill ta ansvar och göra gott är något som vi ska ta tillvara på, säger Karin Gydemo Grahnlöf.

Bakom ansökan och arrangemanget av Adventure Travel World Summit 2019 i Sverige står Visit Sweden, Tillväxtverket, Turistrådet Västsverige, Jämtland Härjedalen Turism, Visit Värmland, Region Västmanland, Swedish Lapland Visitors Board och Tourism Skåne.

Världskongressen genomförs i Göteborg och målet är att hela Sveriges naturbaserade upplevelseturism ska synliggöras. Arbetet har redan inletts och kongressen ska föregås av en rad visningsresor för framför allt turoperatörer och media.

Jämtland Härjedalen Turism, JHT, är en ekonomisk förening som bildades 1995, och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen.

JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samarbetar med regionens destinationer och turismföretag, med bland andra företrädare för offentlig sektor och intresseorganisationer.