Meetings No 69
Intro
Möten betyder affärer
Atti Soenarso om att generera kunskap som i sin tur skapar nya affärer.
Cover Story
Allt under ett tak
Carin Kindbom, vd, om en av de viktigaste delarna i Svenska Mässans affärsmodell.
Radar
Meetings Mean Business
Giving voice to the largely invisible business events industry.
Strategiskt beslut
Göteborgs stad skapar mötesstrategi
Staden väver ett nät av framtidstro där mötesindustrin håller jämna steg.
H2H
Världskongress till Sverige 2019
Adventure Travel World Summit kommer till Göteborg.
Webbtjänst
Nu digitaliseras mötesbokningar
Allt fler kunder väljer att boka sina möten och konferenser online.
Event skapar möten
Evenemangssäkerhet 2.0 i Halmstad
Nationell säkerhetskongress för idrott, festivaler och arenasäkerhet.
Nätverk
Visit Karlstad öppnar satellitkontor
Nätverksbyggande på Karlstad Innovation Park.
Förutsättningar
Foo Café
Mötesplats där ämnet och ­lärandet är i fokus.
Möten skapar event
Halmstad och Lag-VM i bordtennis
Högskolan blir akademisk utbildningspartner till Lag-VM i bordtennis.
Strategisk satsning
Europas outdoor-industri till Skåne
Malmö och Skåne välkomnar European Outdoor Summit i september.
Samarbete
Associations World Congress till Göteborg
Göteborg står värd för den internationella kongressen 2019.
Hållbarhet
Göteborg toppar världsranking
Bäst i världen bland hållbara och innovativa städer.
Intermission
Man måste ha nåt att berätta
Historier ur livet, från Mitt liv som hund.
Expansion
Kongress värvad till Hotel Sea U
Helsingborgs kommande kongressanläggnings första värvning.
Toppmöte
Kardiologernas toppmöte till London
Världens största kongress för hjärtspecialister åter till London år 2021.
Event
Halmstad tar över styrkelyfts-VM
Världsmästerskapet flyttas från Ryssland.
Sharma
67 Powerful Tactics to Get Unstuck in 2018
Robin Sharma believes in your power.
Mötesplats
Lund bygger kongress- och kulturbyggnad
Utveckling av ny internationell plats för möten, konferenser, kultur och event nu påbörjad.
Utställning
Bryan Adams ställer ut i Halmstad
Mångfacetterad artist i konststad med internationell prägel.
Utveckling
Hamburg fortsätter växa
Mötesindustrin i Hamburg omsatte över sju miljarder kronor 2016.
Hjärnkoll
Digital reklam belastar hjärnan
Tomas Dalström om neuromarketing och reklam på skärm kontra papper.
Digital satsning
Digitalt fokus lyft för Danmark
Framgångsrik kampanj på den viktiga tyska mötesmarknaden.
Kunskapsdelning
Mjukvarukongress till Malmö i oktober
Årets STEW sätter fokus på samarbete mellan näringsliv och akademi.
Rådgivarna
Rådgivare utan några baktankar
Second Opinion, en enkel idé som borde ha funnits på marknaden för länge sedan.
Kellerman
Dubai Expo 2020
Roger Kellerman: Sverige måste vara med på världsutställningen.
platsannonser
nyheter
omvärldsanalys
​Ny nationell undersökning
ger ökad kunskap om de mest populära turistdestinationerna.
hållbarhet
Klimatpåverkan från Sigtunas hotellgäster
har minskat med 30 procent.
på nya jobb
Scandic stärker koncernledningen
med strategisk kompetens inom digitalisering, varumärke och marknadsföring.

Sveriges nya mässområde
får nytt hotelltorn när Nordic Choice Hotels bekräftar satsning på Scandinavian Xpo.

Rekordkongress och kongressrekord
på Stockholmsmässan i sommar.
kunskapsförflyttning
European Hematology Association (EHA)
kommer tillbaka till Stockholm.
hotellnytt
Ligula Hospitality Group tecknar hyresavtal
om sju hotell i Tyskland.
Sustainability
Gröna städer, Åf och Dagens Opinion
delar ut Hållbara Framtidspriset i Almedalen.
hotellnytt
Älskad ikon
öppnar igen i Warszawa.
kunskapsinsamling
Nordic Choice Hotels
genomför Nordens största gästundersökning.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Göteborgs stad skapar mötesstrategi

Om Göteborg sägs att staden är mitt i ett språng i utvecklingen. Mellan testbäddar för näringslivet, science parks och akademi vävs ett nät av framtidstro. Mötesindustrin håller jämna steg och ser stora möjligheter när staden lägger pusslet för framtiden.

För personer som kommer med tåg eller flyg till Göteborg är känslan ofta att man anländer från fel håll. Det finns en förklaring till det. Under stadens tidigare storhetsperioder har det i första hand varit från väster man har kommit, sannolikt med ett fartyg. Och det är västerut som staden alltid har vänt sitt ansikte.

Men något håller på att ändras. Dagens besökare som kliver ut från centralstationen, eller går av flygbussen efter en 20 minuters resa från Landvetter Airport, möts av något helt annat än den fartygsresenär som var vanligast för etthundra år sedan.

Det gäller inte bara stadsbilden med de tre hotelltornen som hälsar flygresenärerna välkomna, eller det stora posthotellet vid centralstationen. Än mer handlar det om var de nya noderna i staden växer fram och hur de binds samman.

Det har beräknats att det ska investeras 1 000 miljarder kronor i Göteborgsregionen de kommande åren. Den ofantliga summan omfattar det som är känt idag. Eftersom framgång föder framgång så kan det också bli mer.

För Göteborg har alltid samverkan varit en paradgren. I dagens globaliserade värld när snabbhet premieras blir samarbete än viktigare när det ska tas långsiktiga beslut. Som att bygga en stad för ytterligare 150 000 invånare i de centrala delarna. Med bostäder, arbetsplatser, skolor och kollektivtrafik. Plus alla de personer som ska pendla med de nya tågen en bit in på 2020-talet.

Hållbarhet är ytterligare en paradgren i Göteborg som två år i rad har kommit på första plats i den internationella rankingen ICCA Global Destination Sustainability Index. Där görs en bred jämförelse med en lång rad parametrar på hur hela staden arbetar med hållbar utveckling.

Mötesindustrin ser nya möjligheter när Göteborg växer. Det visar sig i nya hotell och anläggningar, men också i ett stort engagemang.

– Det märks tydligt hur alla är öppna för samverkan på flera plan. När vi nyligen arbetade med affärsplanen för destinationen den kommande treårsperioden, så har besöksnäringen verkligen tagit den till sig och omsatt i egna planer. En fråga vi ofta får från näringen är hur de kan bli mer delaktiga och aktiva, säger Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co.

Om man kliver av flygbussen vid den första hållplatsen efter Landvetter står man på Korsvägen, mitt emellan Liseberg och Svenska Mässan. Härifrån är det bara en kort resa till några av de nya satsningar som präglar framtidens Göteborg.

En av dem växer fram i grannkommunen Mölndal, strax söderut vid Åby travbana där hästar tävlat sedan 1936. Nu byggs en modern mötesanläggning som ska vara klar nästa år. Med 15 000 kvadratmeter inomhus och 20 000 utomhus blir Åbymässan ett starkt komplement till allt annat som destinationen kan erbjuda. Ett hotell med 223 rum och mötesmöjligheter för stora möten tillkommer också.

I Mölndal finns flera storföretag som har en viktig roll för regionens utveckling. Exempelvis SCA, som nyligen har flyttat in vid Mölndals centrum, och lite längre söderut Astra Zeneca. Kring dem växer det fram testbäddar och miljöer för nya entreprenörsföretag inom läkemedel och medicin. Båda får stor betydelse i konkurrensen om att locka framtida medicinska möten till Göteborg.

– Från storföretagen är intresset stort för att vara med och värva och arrangera möten och kongresser. De ser det här som nödvändigt för att stärka konkurrenskraften och att få hit och behålla rätt kompetens. Dessutom ökar det synlighet och kontaktytor så de är väldigt engagerade, säger Annika Hallman, chef för möten inom Göteborg & Co.

Även från stadens sida ser man en stor potential i att utveckla mötesindustrin. Därför har politikerna i kommunfullmäktige gett i uppdrag till Göteborg & Co att under 2018 utveckla en mötesstrategi för framtiden. Den ska beskriva hur Göteborgs stad kan arbeta tillsammans med näringsliv och akademi så att staden kan vara värd för fler strategiska möten. För näringsliv och arrangörer är det viktigt att samarbeta med en neutral partner som representerar staden.

Den resenär som istället för Mölndal väljer spårvagnslinje 6 eller 8 från Korsvägen, hamnar strax i en lång tunnel som några minuter senare mynnar ut vid Chalmers. Högskolan med teknisk forskning och utveckling som de senaste åren har sett en stor expansion.

Några hållplatser längre bort ligger Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Sahlgrenska akademin, centrum för den spetsforskning som sker inom medicin och life science. Det är ofta här som ingångarna finns till de stora vetenskapliga kongresserna genom att forskare med stort internationellt nätverk blir mötesambassadörer.

– Det är också ett sätt att stimulera och utveckla de egna medarbetarna inom vården i hela Västra Götaland samt visa hur möten gör praktisk nytta. Genom att höja kompetensen möter man framtidens krav på sjukvården, säger Annika Hallman.

Från området vid Chalmers och Johanneberg Science Park går buss 55 genom centrala stan ut till Lindholmen Science Park på Hisingen. Bussen är eldriven och ett exempel på hur staden, fordonsindustrin och akademin samarbetar för att utveckla framtidens hållbara trafiklösningar.

Ett annat omtalat och spektakulärt exempel är Volvos projekt Drive Me: självkörande bilar. Några utvalda familjer ska under ett och ett halvt år köra bilarna i stadstrafik.

På Lindholmen finns också Asta Zero som utvecklar framtida trafiksäkerhet och drivs av Chalmers ihop med det statliga forskningscentret RISE. Därutöver är Göteborgs stad först i världen med att stadsplanera för självkörande fordon.

Fordonsindustrin är stark i Göteborg, och den handlar inte bara om tekniska lösningar. De nya självkörande bilarna får ett annorlunda utseende än dagens bilar, vilket ställer andra krav på inredning och design, men också på ökad kunskap om hur förare/passagerare uppträder och agerar. Beteendevetenskap är en viktig del av utvecklingsarbetet.

– Allt det här skapar nya behov av korsbefruktning mellan olika industrier, kunskapsområden och stadsutveckling. Det blir en stor efterfrågan på nya lösningar som vi kanske inte vet vilka de är idag. Att mötas i de här sammanhangen blir ännu viktigare, säger Annika Hallman.

Förändringstrycket är stort i mötesindustrin och konkurrensen mellan olika destinationer är hård. Att skapa nya koncept för möten är därför en viktig framtidsfråga och något som diskuterats vid flera av de besök Göteborg har haft av internationella kunder. En fråga som också blir aktuell då Göteborg får möjligheten att stå värd för Association World Congress 2019.

– Det handlar om att vi får hit personer som i sin tur påverkar var framtida större möten ska äga rum, samt att alltid försöka överraska och ligga steget före. Det är mycket vad vårt arbete handlar om: att få talang, kompetens och beslutsfattare till Göteborg, säger Annika Hallman.