Meetings No 69
Intro
Möten betyder affärer
Atti Soenarso om att generera kunskap som i sin tur skapar nya affärer.
Cover Story
Allt under ett tak
Carin Kindbom, vd, om en av de viktigaste delarna i Svenska Mässans affärsmodell.
Radar
Meetings Mean Business
Giving voice to the largely invisible business events industry.
Strategiskt beslut
Göteborgs stad skapar mötesstrategi
Staden väver ett nät av framtidstro där mötesindustrin håller jämna steg.
H2H
Världskongress till Sverige 2019
Adventure Travel World Summit kommer till Göteborg.
Webbtjänst
Nu digitaliseras mötesbokningar
Allt fler kunder väljer att boka sina möten och konferenser online.
Event skapar möten
Evenemangssäkerhet 2.0 i Halmstad
Nationell säkerhetskongress för idrott, festivaler och arenasäkerhet.
Nätverk
Visit Karlstad öppnar satellitkontor
Nätverksbyggande på Karlstad Innovation Park.
Förutsättningar
Foo Café
Mötesplats där ämnet och ­lärandet är i fokus.
Möten skapar event
Halmstad och Lag-VM i bordtennis
Högskolan blir akademisk utbildningspartner till Lag-VM i bordtennis.
Strategisk satsning
Europas outdoor-industri till Skåne
Malmö och Skåne välkomnar European Outdoor Summit i september.
Samarbete
Associations World Congress till Göteborg
Göteborg står värd för den internationella kongressen 2019.
Hållbarhet
Göteborg toppar världsranking
Bäst i världen bland hållbara och innovativa städer.
Intermission
Man måste ha nåt att berätta
Historier ur livet, från Mitt liv som hund.
Expansion
Kongress värvad till Hotel Sea U
Helsingborgs kommande kongressanläggnings första värvning.
Toppmöte
Kardiologernas toppmöte till London
Världens största kongress för hjärtspecialister åter till London år 2021.
Event
Halmstad tar över styrkelyfts-VM
Världsmästerskapet flyttas från Ryssland.
Sharma
67 Powerful Tactics to Get Unstuck in 2018
Robin Sharma believes in your power.
Mötesplats
Lund bygger kongress- och kulturbyggnad
Utveckling av ny internationell plats för möten, konferenser, kultur och event nu påbörjad.
Utställning
Bryan Adams ställer ut i Halmstad
Mångfacetterad artist i konststad med internationell prägel.
Utveckling
Hamburg fortsätter växa
Mötesindustrin i Hamburg omsatte över sju miljarder kronor 2016.
Hjärnkoll
Digital reklam belastar hjärnan
Tomas Dalström om neuromarketing och reklam på skärm kontra papper.
Digital satsning
Digitalt fokus lyft för Danmark
Framgångsrik kampanj på den viktiga tyska mötesmarknaden.
Kunskapsdelning
Mjukvarukongress till Malmö i oktober
Årets STEW sätter fokus på samarbete mellan näringsliv och akademi.
Rådgivarna
Rådgivare utan några baktankar
Second Opinion, en enkel idé som borde ha funnits på marknaden för länge sedan.
Kellerman
Dubai Expo 2020
Roger Kellerman: Sverige måste vara med på världsutställningen.
platsannonser
nyheter
events skapa möten
VM i Halmstad
blev tidernas mest sedda lagtävling i bordtennis.
Från #metoo till handling
Stort intresse
för skoglig jämställdhetskonferens på Nolia i Umeå.
Möte om framtiden
Ny nationell konferens
om kretsloppsodling och Food Tech som framtidsnäring.
nytt jobb
Nordic Choice Hotels
får ny hållbarhetschef.
iCapital Awards
Umeå eller Göteborg
kan bli Europas huvudstad för innovation.
mat och möten
Restaurang Quan
förstärker Elite Hotels i Malmö.
Möten på hög nivå
Ny mötesplats
öppnar högst upp i femte Hötorgsskrapan.
mat och möten
Niclas Jansson, Sigtunahöjden,
vann internationell kocktävling.
Sverige långt framme
Svenska Möten
vinner europeiskt innovationspris.
nytt möteskoncept
Åby Arena i Göteborg
öppnar våren 2019.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Allt under ett tak
Berättelsen om Viktor Hasselblad, mannen som grundade kameraföretaget med samma namn i mitten av 1900-talet, är bara ett i raden av världskända företag i Göteborg som ingår i den historiska väv av industrier där många av dem är internationellt erkända jättar som exempelvis Volvo, Stena Line och Astra Zeneca. Det var också stadens industriella storhet som var avgörande för byggandet av Svenska Mässan.

Med åren har mässan ständigt utvecklats och i år fyller en av norra Europas största integrerade mötesplatser 100 år. Grattis, säger vi till en pigg hundraåring som erbjuder mässor, möten och evenemang, hotell, restauranger och underhållning – allt finns under ett och samma tak.

– För att verkligen förstå Svenska Mässan måste vi gå tillbaka till juli 1918. Då var Göteborg den första staden i Skandinavien som huserade en svensk mässa, det var faktiskt den första mässan i sitt slag i de nordiska länderna, säger Carin Kindbom, vd för Svenska Mässan-koncernen.

– En del av historien, och en del av de företag som fortfarande finns här, beror på att det finns en så stark industriell historia, men även på att vi har ett starkt samarbete. Jag tror att de två aspekterna bidrar till att vår ambition att expandera är så stark. Både vad gäller vårt läge och vad som gäller hur vi använder vår geografiska position i Skandinavien.

Svenska Mässans expansionsplaner för framtiden är ambitiösa. Nu ska de försköna en arena som har utvecklats enormt under de hundra år som den har funnits. Den första delen av mässan, Stora Maskinhallen, byggdes år 1923. Det är en mässhall som har kompletterats och vuxit med Gothia Towers, tre höga hotellbyggnader som har uppförts under en 30-årsperiod, från 1984 till 2014.

Under åren har anläggningen utvecklats till en mötesplats som just nu erbjuder över 40 000 kvadratmeter utställning och kongressyta, samt 1 200 hotellrum vid sidan av ett rikt utbud av underhållning och rekreation. Här finns konstgallerier, pop-up-teatrar och en spaavdelning som sträcker sig över tre våningar. Sammantaget gör det Svenska Mässan/Gothia Towers till norra Europas största hotell- och kongressanläggning.

Och det är många personer som hittar hit. Försäljningsavdelningen slår sina säljrekord och antalet besökare närmar sig två miljoner. Den här positiva utvecklingen har givit kraft till de expansionsplaner som ska realiseras under den kommande tioårsperioden.

– Vi har stora investeringsplaner. De baseras på den tillväxt som vi upplever nu tack vare den kapacitet som vi adderade mellan åren 2011 och 2015. Vi har arbetat hårt för att utveckla nya planer för vår verksamhet och för att höja värdet på våra olika produkter.

Det är tre olika områden inom Svenska Mässan/Gothia Towers som ska utvecklas under den kommande tioårsperioden.

– Det första är entréerna som har för låg kapacitet idag. Det andra området är hotellverksamheten som är avgörande för vår tillväxt, och som också är en av de viktigaste delarna i vår affärsmodell ’allt under ett tak’. Det tredje är att bygga mer flexibla mässhallar. Det är de tre största förändringarna som vi får se under de närmaste tio åren.

– Vårt koncept är väldigt viktigt för att göra det möjligt för våra gäster att stanna och delta i konferenser. Vi får många förfrågningar som gäller stora, globala event där alla behöver fler och fler rum under samma tak helt enligt vår affärsmodell. Just därför är målet att utöka kapaciteten med 2 000 hotellrum under den närmaste tioårsperioden.

Carin Kindbom säger att strategin ”allt under ett tak” betraktas som koncernens viktigaste säljargument, och att den stödjer kärnverksamheten som är möten och konferenser.

– Vår kärnverksamhet är olika former av möten, det är kring dem allt cirklar och vi vill lägga till en totalupplevelse kring dem. Det är vår affärsmodell, och vi är väldigt säkra på vår kärnverksamhet som är grunden till allt. Det flöde som mötesverksamheten ger oss möjliggör underhållningsverksamheten och inte tvärtom.

– Kulturen är väldigt viktig för oss, och vi arbetar hårt för att få in kultur på olika sätt i vårt totala paket. Det gäller såväl sport som underhållning. Jag skulle vilja påstå att många och bra samarbeten är en av hemligheterna i vår framgång.

Att kunna erbjuda konst är också ett erbjudande som ger totalupplevelsen nya dimensioner.

– Vi vill vara professionella och ge våra kunder olika utrymmen att vara i. Det ska vara en sak att sitta i loungen, och en helt annan upplevelse att sitta någon annanstans. Vi har också ett pop-up galleri med roterande utställningar av konst och skulpturer, men det konkurrerar inte med de andra gallerierna i stan.

Förutom Svenska Mässans olika verksamheter som breder ut sig åt många håll inom hela mötesspektrat, finns det en kraftfull organisation i företaget. Allt för att försäkra sig om en optimal balans, fortsatt bra resultat samt att utveckla förutsättningar för nya expansionsplaner och ytterligare framgångar. Målet är att Svenska Mässan/Gothia Towers ska bli en av Europas mest attraktiva mäss- och kongressanläggningar inom en inte alltför avlägsen framtid.

– Svenska Mässan har varit en ekonomiskt oberoende stiftelse från början. Och uppdraget har varit detsamma sedan starten: att gynna och samarbeta med industrin i de speciella sektorer som vi har här i Göteborg. Det gör vi som vilket annat professionellt företag som helst. Vi drivs av att ha goda inkomster och ett starkt kassaflöde, men som stiftelse fördelar vi inte våra vinster utan kan återinvestera allt vi tjänar. För vår fortsatta verksamhet har vi dessutom väldigt höga mål.

– Under de senaste tio åren har planerna och våra mål varit högre än någonsin tidigare, och så ska vi fortsätta att arbeta i framtiden. Vi har sett att våra investeringar har varit framgångsrika på marknaden. Vi har också lyckats på de marknader och affärssegment som vi har engagerat oss i, särskilt på den internationella marknaden. När vi bestämde oss för att anta affärsmodellen ’allt under ett tak’ så tog vi ett viktigt steg. Det är inte lätt för någon mötesverksamhet att anta den affärsmodellen eftersom en avgörande detalj är att ha tillgång till en central placering i stan. Det är kanske vår avgörande framgångsfaktor.

Anläggningens centrala läge i kombination med en ny affärsmodell har utan tvekan gett bra utdelning de senaste åren. Inte bara vad gäller de event som har genomförts, utan kanske ännu mer när det gäller intresset för hur Svenska Mässan/Gothia Towers och staden Göteborg samarbetar. Den lyckade samarbetsmodellen är något som bland annat företrädare för flera större möten och evenemang har framfört som en framgångsfaktor för Svenska Mässan.

Den positiva feedbacken har givit anläggningen vind i seglen. Inte bara när det gäller målen för vilka slags event de vill attrahera, utan även storleken på de möten och evenemang som man vill se mer av när expansionsplanerna och de långsiktiga målen fullföljs.

Arbetet att välkomna fler och fler besökare går åt rätt håll. De senaste två åren har antalet gäster ökat. Carin Kindbom säger att bara de väl kommer så gillar de vad de får uppleva. Det svåra är fortfarande att få dit gästerna första gången.

– Vi skulle gärna vilja ha fler besökare från vår egen bransch. Vi har haft många internationella akademiska konferenser och stora företagsevent, men nu kan vi se att det även kommer fler professionella kongressarrangörer som vill ha sina möten och event här. Vi har nyligen haft European Conference on Optical Communication 2017 här med 1 200 delegater från Asien, USA och Europa, ett sånt möte är perfekt för vår verksamhet.

Carin Kindbom säger att hon gärna välkomnar fler konferenser och kongresser med omkring 1 000 delegater, men även fler företagsevenemang. Då kan samtliga deltagare bo i Gothia Towers och under två, tre dagar ta del av alla faciliteter.

– Jag skulle också vilja se fler event med 3 000 till 5 000 delegater, det skulle passa vår verksamhet utmärkt. Men är det något speciellt event som vi skulle vilja ha så är det ett FN-möte.

Med stegvis högre mål som speglar Svenska Mässans/Gothia Towers höga ambitioner följer ökade krav och förväntningar från arrangörer och besökare. Det gäller till exempel företagets arbete med Corporate Social Responsibility, CSR, och hållbarhet. Men kanske ännu mer betydelsefullt i dagens globala eventindustri – och särskilt vad gäller stora evenemang som genomförs centralt i städer – högre krav på säkerhet.

– Säkerhet och trygghet är en fråga med hög prioritet hos oss. Inte minst med tanke på att vi har fler och fler internationella event med deltagare som kanske måste tas emot på olika sätt och erbjudas skydd. Men det handlar även om frågor om hur man hanterar folkmassor, vilket kräver ordentliga rutiner kring riskhantering.

– Vi är alla världsmedborgare, och trygghets- och säkerhetsfrågor ligger väldigt högt upp på agendan på många platser. Vi prioriterar de här frågorna, de är extremt viktiga, och har ett nära samarbete med säkerhetspolisen och andra säkerhetsorganisationer för att se till att vår arena är trygg och säker i alla avseenden. Alla måste kunna känna sig trygga när de besöker oss.

När det gäller CSR har koncernen årligen återkommande samarbeten med lokala organisationer som arbetar för olika goda syften. Göteborgs Räddningsmission är en av dem, och deras arbete går ut på att på skilda sätt hjälpa människor i samhällets utkanter.

– Det samarbetet är vi väldigt stolta över. Vi arbetar även tillsammans med musikskolan El Sistema i Göteborg. Den organisationen har sina rötter i Venezuela, och syftet med deras arbete är att ge alternativ till barns och ungdomars liv på gatan med kriminalitet och våld.

– Vi har ett fast program för CSR som bas, eftersom man måste se långsiktigt på detta. Men vi har även olika tillfälliga projekt inom området. Det kan vara sportrelaterat som till exempel när vi arrangerade ett disco under fotbollsturneringen Gothia Cup. Det är världens största fotbollsturnering för barn och ungdomar med 1 700 lag från 80 länder. Men det kan även vara andra sorters event.

– Sen vill jag tillägga att vi i vår dagliga verksamhet har många medarbetare med väldigt varierande bakgrund som arbetar för oss. Faktum är att vi i vår interna verksamhet har många olika talanger och nationaliteter, likväl som ungdomar som tar sina första steg in på arbetsmarknaden. Vi försöker också att anpassa olika möjligheter för det första jobbet så att det blir ännu enklare för ungdomar eller andra personer som är intresserade av att arbeta för oss. Vi ser att det kan vara en väldigt viktig startpunkt i en persons arbetsliv.

Att fånga kundernas totala behov av CSR och säkerhet har inte hindrat Svenska Mässan/Gothia Towers från att rikta sin uppmärksamhet mot detaljer när det gäller hållbarhet. Det arbetet har på sitt eget sätt bidragit till att lyfta Göteborgs stad till nummer ett på ICCAs Global Destination Sustainability Index.

– Hållbarhet har hjälpt oss att vinna mark, vi har arbetat väldigt hårt med vårt hållbarhetsprogram. Vi samarbetar med flera nyckelspelare i Göteborg och har adresserat hållbarhet under många år. Idag genomsyrar det hela vår verksamhet från städning till leveranser samt mat och dryck.

Under de senaste åren har anläggningen även certifierats enligt eventindustrins hållbarhetsstandard ISO 20121 och BREEAM, som är en av världens ledande miljörankningar för byggnader.

– En av de viktigaste sakerna, det är en av våra huvudstrategier, är att vi vill försäkra alla våra kunder om att de kommer till en arena och ett möte som är lika miljömässigt hållbart som deras egna varumärken vill vara. Här är konkurrensen rent av hårdare när det gäller de internationella evenemangen än de nationella.

Nu när Svenska Mässan/Gothia Towers har stärkt sin ställning som Skandinaviens mest framgångsrika arena för möten och event, och dessutom har målet att också ta på sig den europeiska kronan, skulle anläggningens ambitioner kunna göra de nationella och regionala grannarna oroliga för att Göteborg ska roffa åt sig en orimligt stor del av de vinster som kan finnas i de här evenemangen. Den stora frågan om samarbeten är därför central för koncernens långsiktiga resa.

– De event som har blivit fler under de senaste tre åren är olika internationella evenemang. Det är dem vi attraherar nu. Men där konkurrerar vi inte med några andra svenska städer eftersom kunden frågar efter just vår affärsmodell med en central placering i stan, och där allt finns under ett tak. Det kan man inte få i Stockholm, Malmö eller Köpenhamn så vi konkurrerar inte med de andra nordiska städerna.

– Faktum är att vi har olika mässor som cirkulerar mellan oss och vi söker även andra samarbeten. Vi samarbetar även inom Göteborg, som till exempel med EU-mötet i november förra året då vi tog emot flera europeiska stats- och regeringschefer.

Under de närmaste åren fortsätter sådana samarbeten och expansionsplanerna stärks. I år är Svenska Mässan/Gothia Towers bland annat värd för stora möten som European Stroke Organisation Conference och European Association of Hospital Pharmacists med cirka 4 000 delegater. Med siktet ställt på framtiden kan man med säkerhet säga att Göteborgs och Svenska Mässans/Gothia Towers dragningskraft bara kan bli starkare.