Meetings No 69
Intro
Möten betyder affärer
Atti Soenarso om att generera kunskap som i sin tur skapar nya affärer.
Cover Story
Allt under ett tak
Carin Kindbom, vd, om en av de viktigaste delarna i Svenska Mässans affärsmodell.
Radar
Meetings Mean Business
Giving voice to the largely invisible business events industry.
Strategiskt beslut
Göteborgs stad skapar mötesstrategi
Staden väver ett nät av framtidstro där mötesindustrin håller jämna steg.
H2H
Världskongress till Sverige 2019
Adventure Travel World Summit kommer till Göteborg.
Webbtjänst
Nu digitaliseras mötesbokningar
Allt fler kunder väljer att boka sina möten och konferenser online.
Event skapar möten
Evenemangssäkerhet 2.0 i Halmstad
Nationell säkerhetskongress för idrott, festivaler och arenasäkerhet.
Nätverk
Visit Karlstad öppnar satellitkontor
Nätverksbyggande på Karlstad Innovation Park.
Förutsättningar
Foo Café
Mötesplats där ämnet och ­lärandet är i fokus.
Möten skapar event
Halmstad och Lag-VM i bordtennis
Högskolan blir akademisk utbildningspartner till Lag-VM i bordtennis.
Strategisk satsning
Europas outdoor-industri till Skåne
Malmö och Skåne välkomnar European Outdoor Summit i september.
Samarbete
Associations World Congress till Göteborg
Göteborg står värd för den internationella kongressen 2019.
Hållbarhet
Göteborg toppar världsranking
Bäst i världen bland hållbara och innovativa städer.
Intermission
Man måste ha nåt att berätta
Historier ur livet, från Mitt liv som hund.
Expansion
Kongress värvad till Hotel Sea U
Helsingborgs kommande kongressanläggnings första värvning.
Toppmöte
Kardiologernas toppmöte till London
Världens största kongress för hjärtspecialister åter till London år 2021.
Event
Halmstad tar över styrkelyfts-VM
Världsmästerskapet flyttas från Ryssland.
Sharma
67 Powerful Tactics to Get Unstuck in 2018
Robin Sharma believes in your power.
Mötesplats
Lund bygger kongress- och kulturbyggnad
Utveckling av ny internationell plats för möten, konferenser, kultur och event nu påbörjad.
Utställning
Bryan Adams ställer ut i Halmstad
Mångfacetterad artist i konststad med internationell prägel.
Utveckling
Hamburg fortsätter växa
Mötesindustrin i Hamburg omsatte över sju miljarder kronor 2016.
Hjärnkoll
Digital reklam belastar hjärnan
Tomas Dalström om neuromarketing och reklam på skärm kontra papper.
Digital satsning
Digitalt fokus lyft för Danmark
Framgångsrik kampanj på den viktiga tyska mötesmarknaden.
Kunskapsdelning
Mjukvarukongress till Malmö i oktober
Årets STEW sätter fokus på samarbete mellan näringsliv och akademi.
Rådgivarna
Rådgivare utan några baktankar
Second Opinion, en enkel idé som borde ha funnits på marknaden för länge sedan.
Kellerman
Dubai Expo 2020
Roger Kellerman: Sverige måste vara med på världsutställningen.
platsannonser
nyheter
omvärldsanalys
​Ny nationell undersökning
ger ökad kunskap om de mest populära turistdestinationerna.
hållbarhet
Klimatpåverkan från Sigtunas hotellgäster
har minskat med 30 procent.
på nya jobb
Scandic stärker koncernledningen
med strategisk kompetens inom digitalisering, varumärke och marknadsföring.

Sveriges nya mässområde
får nytt hotelltorn när Nordic Choice Hotels bekräftar satsning på Scandinavian Xpo.

Rekordkongress och kongressrekord
på Stockholmsmässan i sommar.
kunskapsförflyttning
European Hematology Association (EHA)
kommer tillbaka till Stockholm.
hotellnytt
Ligula Hospitality Group tecknar hyresavtal
om sju hotell i Tyskland.
Sustainability
Gröna städer, Åf och Dagens Opinion
delar ut Hållbara Framtidspriset i Almedalen.
hotellnytt
Älskad ikon
öppnar igen i Warszawa.
kunskapsinsamling
Nordic Choice Hotels
genomför Nordens största gästundersökning.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Möten betyder affärer

När vi började skriva om mötesindustrin i Sverige för över 30 år sedan hade Stockholm, Göteborg och möjligen även Uppsala aktiva convention bureaus.

Sedan dess har det tillkommit många nya sådana runt om i landet och kunskaperna om verksamhetsutvecklingen har ökat dramatiskt. Men är vi i mål? Nej, dit kommer vi aldrig och det är inte meningen. Världen utvecklas ständigt vilket innebär att även omvärlden gör detsamma.

Idag finns det företrädare för flera convention bureaus som pratar om möten ur ett strategiskt perspektiv för till exempel stads- och universitetsutveckling. Det är ett väldigt betydelsefullt steg. Men numera finns det så otroligt många fler utvecklingskanaler. En av dem är Swedish Incubators & Science Parks med 77 medlemmar.

För sjunde året i rad toppar Schweiz listan över de länder som är bäst på innovation. Det visar en mätning från FN-organet World Intellectual Property Organisation, den franska ekonomihögskolan INSEAD och Cornell University i USA, där de har analyserat data och jämfört olika länders innovationskraft. Närmast efter Schweiz på listan kommer Sverige som därmed hamnar i topp tre för sjätte året i rad. För en sak vet vi: Det blir inga innovationer utan möten.

I convention bureauns nya roll innebär det också att de arbetar mer med att driva strategiska partnersamarbeten nationellt och internationellt. Allt för att skapa ett djupare samarbete som i sin tur skapar fler möten. Som Kellermans lag nummer ett lyder: ”Ju mer digitaliserad världen blir, desto fler personliga möten krävs det.”

Parallellt med utvecklingen ovan har det öppnat flera nya kongress- och kulturhus samt arenor på flera håll runt om i landet. Städer på gång att få nya mötesplatser är Helsingborg, Borås och om några år är det Lunds tur. Svenska Mässan i Göteborg fortsätter att utveckla en av norra Europas bästa mötesplatser, och har snart plats för 2 000 egna hotellrum inom Gothia Towers. Och så har vi Åby-satsningen i grannkommunen Mölndal som får en mäss- och hotellanläggning som skapar en helt ny bredd i regionen.

Hur ser utvecklingen för de professionella kongressarrangörerna ut? Vi har Resia med kontor i flera svenska städer, MCI, Meet-X, Akademikonferens, Meet Again, Umeå Congress, Malmö Kongressbyrå, Destination Öresund, Halmstad Kongressbyrå, för att räkna upp några PCOer, men det kommer säkert fler.

Tillgången till mässanläggningar är också betydelsefull. Vi kan ta Örebro som exempel. Här finns Conventums kongresshus och snett över torget en liten mässhall. De här anläggningarna är betydelsefulla för hela mötesspektrat. Har vi sett slutet på den här resan? Självklart inte. Den har knappast börjat. Exempelvis Visby, Skövde, Luleå, Växjö, Sundsvall, Åre och Östersund är städer med strategiskt placerade mötesplatser som kan användas för möten och event.

”Meetings Mean Business”, säger man i Australien, Kanada och Asien. Möten genererar affärer och har ingenting med turism att göra. Turism är viktig, men möten och event är betydligt viktigare. Varför? Möten genererar kunskap som i sin tur skapar nya affärer.

I nästa nummer av Meetings International gör vi en större kartläggning av möteslandet Sveriges möjligheter nationellt och internationellt.