november 2016 | Radar
Appen som får information att gå in istället för ut
Forskning visar att vårt arbetsminne är mycket begränsat. Kort efter att vi har hört en information är kunskapen till största delen glömd och påverkad av egna tolkningar. Det här är problematiskt för den som arrangerar en konferens. För i de allra flesta fall minns deltagarna bara en bråkdel av vad de har hört och de lämnar ofta konferensen med en vag och egen uppfattning av vad som sagts. Sällan är det samma bild som arrangörer och föreläsare vill förmedla. Men det finns metoder och teknik för att få deltagarna att minnas mer och därmed få arrangören att få ut mer av sin investering. De bygger dels på att ge deltagarna möjlighet att på plats aktivt bearbeta ny information, jämföra den med tidigare erfarenheter, prata med andra deltagare om hur de uppfattar den nya informationen och att applicera den nya informationen i rätt kontext. Dels på att ge dem möjlighet att repetera informationen och genom att göra det enkelt för dem att fördjupa sina kunskaper. Från bullets till frågor Istället för att rada upp dina allra viktigaste argument eller budskap i en presentation kan du istället väcka deltagarnas nyfikenhet och engagemang genom att göra om dem till frågor. Om du till exempel vill få deltagarna att förstå de viktigaste punkterna i er senaste kundundersökning ställ frågor som: Vilka i vår bransch har nöjdast kunder? Vilka fördelar har de jämfört med oss? Vad tror ni kunderna är mest nöjda med hos oss? Vad tror ni att kunderna tycker att vi behöver utveckla mest? I en app kan de svara anonymt och svaren kommer från alla deltagare, inte bara ifrån några få som trivs med att synas och höras. Du kan även alternera frågorna och be deltagarna att prata med varandra om vad de tror är de viktigaste insikterna i undersökningen och skicka in det. Då får de fler än sitt eget perspektiv och tempot blir sådant att de hinner reflektera över informationen och höra hur andra deltagare tänker kring fenomenet. Det innebär att deltagarna får erfara flera olika tolkningar och synsätt. Det öppnar för ett djupare lärande. Active Learning och Collaborative Learning Påståendena ovan bygger delvis på mina egna erfarenheter efter att ha producerat många hundra konferenser. Men de bygger till stor del på metoder hämtade ur pedagogikens Active Learning och Collaborative Learning. Metoderna har visat sig bidra till väsentligt mycket bättre inlärningsresultat än traditionell undervisning baserad på föreläsning. Repetition – all kunskaps moder? Begreppet är slitet, men faktum är att vi behöver repetera för att få information att bli till varaktig kunskap. Med en app som deltagarna alltid bär med sig i sin telefon kan du se till att de alltid har tillgång till undersökningen, presentationen eller minnesanteckningar. Du kan till exempel skicka ut push-meddelanden med kompletterande frågor eller berätta om en ny artikel som lagts till i appen. Repetitionen innebär att du hjälper fler av deltagarna att få varaktiga kunskaper. Fördjupning Inte sällan behöver vi fördjupa kunskaperna om ett ämne för få det att bli verkligt betydelsefullt. Varför inte förse deltagarna med länkar till filmklipp om kundnöjdhet, bemötande eller vilket ämne det nu än må vara som ni anser är tillräckligt viktigt för att ta upp tid på en konferens. Från fyrverkeri till kompetens och förändring Konferenser blir många gånger likt ett kostsamt fyrverkeri. Deltagare och arrangörer känner stor inspiration och stolthet i stunden. Men mycket snart hinner vardagen ikapp och vi glömmer merparten av vad vi pratade om på mötet och inspirationen sinar. Med hjälp av en modern teknik och av en plan för hur du före, under och efter konferensen engagerar dina deltagare kan du gå från kortsiktig inspiration till verklig kunskap, utveckling och förändring. Appen är en så kallad White Label som tillåter kunden att använda sitt eget namn och grafiska profil. |