Meetings No 62
Intro
Affärsresebyråerna hukar under radarn
Atti Soenarso om affärsresebyråernas osynlighet.
Cover Story
Magnus Lindkvist: Ljudet av sinnen som öppnas
Provocerar fram andra sätt att tänka.
Psykologiska möten
Frihet under övervakning
Hans Gordon om människans konflikter och inre ambivalens.
Radar
Europas nationella
Convention Bureauer i strategisk allians
Kommunikation
Talar du giraff- eller vargspråket?
Karin Idar förklarar skillnaderna.
Intermission
Koks restaurang, Färöarna
Värt en resa från vart som helst.
Radar
MIV 15
Framtidens möten och dagens möjligheter.
Sharma
My 20 Best Quotes for Epic Achievement
Robin Sharma shares to inspire.

Meetings Master Classes
tillbaka med en Sverigepremiär.
Hjärnkoll
Dopamin är hjärnans glädjemolekyl
Björn Foghammar om perception, kognition och ovanliga rörelser.
Kellerman
Mina damer och herrar!
Kellerman är upprymd efter mötet med professor Eddie Obeng.
platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Europas nationella Convention Bureauer i strategisk allians

Europas ställning som nummer ett som resmål för möten och events kanske krymper i procent av världsmarknaden. Men å andra sidan växer världsmarknaden så i absoluta tal ökar antal möten och evenemang även här. Nu vill flera nationella Convention Bureauer, CB, driva kunskaperna framåt och se till att de europeiska länderna håller kompetensflaggan högre, därför bildas en sammanslutning inom EU. Den här strategiska alliansen är den första i sitt slag och syftar till att stärka Europas position över hela världen som en mötes- och eventdestination.

Idén kommer ursprungligen från Eric Bakermans, marknadsdirektör för the Netherlands Board of Tourism and Conventions, och Matthias Schultze, vd för Germany Convention Bureau. Initiativet har vuxit snabbt och har idag 17 medlemmar. Syftet är att dela kunskap och skapa ett bättre samarbete för att ytterligare stärka positionen för varje enskild medlem samt stärka Europas ställning som världens ledande kontinent för företagsevenemang.

– Vi siktar på ett konstruktivt och aktivt samarbete i frågor som gör Europa starkare, utan att kompromissa med varje lands identitet. Partnerskapet förenar individuella och utvalda erbjudanden från varje medlem, och är tänkt att förenkla och stärka förhållningssättet gentemot viktiga marknader, säger Eric Bakermans.

Enligt Matthias Schultze, talesman för gruppen, är Europa fortfarande nummer ett som mötesdestination i världen när det gäller kongresser, och tar emot närmare 2,5 miljoner besökare från mötesindustrin per år.

– Antalet möten är nästan tre gånger så många som den näst största marknaden. Det är en övertygande position, men vi vill skapa ett initiativ som bygger på att utveckla den här framgången och möjliggöra för fler nationella kongressbyråer från hela kontinenten att gå samman, säger Matthias Schultze.

Eric Bakermans berättar att han och Matthias Schultze påbörjade initiativet för att tillgodose behovet av kunskapsdelning om specifika frågor, vilka påverkar deras dagliga arbete som nationella Convention Bureaer.

– Vi är medvetna om behovet av att arbeta mer tillsammans för att utnyttja våra styrkor och vår expertis på marknaderna i hela världen, säger Eric Bakermans.

Hittills har sjutton nationella kongressbyråer i Europa reagerat positivt på bildandet av den strategiska alliansen: Austrian Convention Bureau, Czech Convention Bureau, Estonian Convention Bureau, Finland Convention Bureau, German Convention Bureau, Hungarian Convention Bureau, Meet in Reykjavik, Montenegro National Tourist Board/National Convention Bureau, NBTC Holland Marketing, Norway Convention Bureau, Poland Convention Bureau, Serbia Convention Bureau, Slovak Convention Bureau, Slovenian Convention Bureau, Switzerland Convention Bureau och Visit Denmark.

Anledningen till att Sverige inte finns med är enkel: Vi har ingen nationell Convention Bureau, men det svenska Convention Bureau-nätverket, SNCB, har bildat en ekonomisk förening och påbörjar sitt medlemskap i början av nästa år.