Meetings No 62
Intro
Affärsresebyråerna hukar under radarn
Atti Soenarso om affärsresebyråernas osynlighet.
Cover Story
Magnus Lindkvist: Ljudet av sinnen som öppnas
Provocerar fram andra sätt att tänka.
Psykologiska möten
Frihet under övervakning
Hans Gordon om människans konflikter och inre ambivalens.
Radar
Europas nationella
Convention Bureauer i strategisk allians
Kommunikation
Talar du giraff- eller vargspråket?
Karin Idar förklarar skillnaderna.
Intermission
Koks restaurang, Färöarna
Värt en resa från vart som helst.
Radar
MIV 15
Framtidens möten och dagens möjligheter.
Sharma
My 20 Best Quotes for Epic Achievement
Robin Sharma shares to inspire.

Meetings Master Classes
tillbaka med en Sverigepremiär.
Hjärnkoll
Dopamin är hjärnans glädjemolekyl
Björn Foghammar om perception, kognition och ovanliga rörelser.
Kellerman
Mina damer och herrar!
Kellerman är upprymd efter mötet med professor Eddie Obeng.
platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
Awardswinning
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för tredje året.
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
hotellnytt
Massivt engagemang för att namnge Mölndalshotell
Det nya namnet är Quality Hotel The Weaver.
nytt jobb
Peter Hales är ny F&B Manager
på Stockholm City Conference Centre
hotellnytt
Klart med Scandic i Kirunas nya centrum
– bygger Kirunas första skybar.
sustainability
Göteborgs Kulturkalas
är årets hållbara event.
omvärldsanalys
Ny analys om Sydsveriges ekonomi
“Malmö är den nya lärdomsstaden och nytt skånskt rekord i investeringar”
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Affärsresebyråerna hukar under radarn

Vi anser att de riktigt stora reseföretagen som American Express, Carlson Wagonlit Travel, HRG och Via Egencia blir allt mer otillgängliga i vad de gör, hur de gör det och vad de faktiskt ger sina kunder.

Att affärsresebyråerna tillför sina kunder något betvivlar vi inte eftersom de fortfarande omsätter stora pengar, men för oss i media blir de alltmer otillgängliga. American Express verkar vilja träffa oss två gånger per år och då gärna med representanter från USA. Det handlar om IMEX i Frankfurt och de mässor som Reed Travel Exhibitions har på olika platser i världen: IBTM World (tidigare EIBTM), IBTM Arabia, IBTM Africa, IBTM America, IBTM India, IBTM China och Aime i Australien. Sedan upphör kommunikationen.

För det flesta av de oberoende bolagen är det normalt inga problem när det gäller att få svar på olika slags frågor som rör deras verksamhet. Det är de större företagen som är svåra att nå.

Ibland är det så enkelt att kontaktpersonens namn, den som på hemsidan uppges vara just kontaktperson, inte finns kvar på grund av nedskärningar, men det har uppenbarligen inte kommunicerats till marknaden, inte ens genom företagets egna kanaler. Det är naturligtvis inte bra.

Ingen tjänar på ett slutet informationssamhälle. Speciellt inte när resten av riket är översvämmat med information som dränker media med jubel och hurrarop om lycka, stolthet och framgångar. För att två veckor senare, när det visade sig att personerna som uttalade sig för företaget i själva verket varken blev ”lyckliga, stolta eller skapade några framgångar”, utan tvärtom.

Vi försökte få till ett möte med ett av de största affärsreseföretagen och tillsammans med ett land som bad oss om hjälp. Det handlade inte om några säljare som vill lämna efter sig en trave broschyrer för att sedan gå vidare till nästa ställe. Nej, det rörde sig om ledande personer i det landets nationella mötes- och eventorganisation, plus två av landets främsta hotell- och mötesföretag. Ganska tungt artilleri alltså. Svaret vi fick: ”Sedan den 1 maj har vi ett globalt avtal för DMC-tjänster och partners. Det innebär att vi inte kan använda andra partners än de vi har avtal med. Så vi tackar nej till mötet.”

Men vi försökte inte att bryta några avtal, bara ge affärsreseföretaget ny bättre och relevant information. Inget mer, inget mindre.

Vet kunderna om det här? Att deras leverantör har ett internationellt avtal som rent av kan undanhålla dig som kund mycket värdefull information? Det handlar om omvärldsanalys. ”Vi berättar bara för våra kunder vad avtalen reglerar oss emellan och vi tänker inte tala om någon annan utveckling bortom vår överenskommelse.” Okej, det sista skrev jag själv. Men skulle det inte kunna låta så?

Hur kan jag som kund till ett stort affärsreseföretag veta om jag verkligen får relevant och betydelsefull information om förändringar och nyheter på marknaden? Svaret är enkelt: Det kan du inte. Och du vet troligen ingenting om det heller. Kontrollera med ditt eget affärsreseföretag hur det är.

Du kanske ska byta till en mindre leverantör, en leverantör som sätter säkerhet och service i första hand, inte sig själv. Marknaden förändras, kunderna vill bli behandlade som kunder och inte som brickor i ett spel.