Meetings No 61
Intro
Tveksamt uppförande, staten
Atti Soenarso om omoraliskt tillskansade fördelar.
Cover Story
Maxi Tropé och Janne Carlsson
Många organisationer lever i någon sorts självbedrägeri.
Psykologiska Möten
När blir människan människa?
Hans Gordon om frihetens pris.
Radar
Årets EIBTM storsatsar på nya kunskaper
Åk till Barcelona i november och förkovra dig.
Bemötande
Anna Klynning
Om kraften i ett ’hej’.
Intermission
Pearlmans planet
Förbluffande fängslande läsning.
Radar
En massa sätt att sabba ett möte
Bok som vill professionalisera företagens möten.
Sharma
The Last Days of Average
You’ve been designed to wow.
Hjärnkoll
Omgiven av idioter
Thomas Erikson: Möteskulturen i Sverige är en total katastrof.
Kellerman
Dags att omfördela pengarna
från turismorganisationer till mötes- och eventsektorn.
platsannonser
nyheter
hållbarhet
Scandic Hotels
inför elskotrar. Möter behovet hos växande kundgrupper.
CSR
Nordic Choice Hotels
startar Nordens största grannaktion.
Samarbete
Resia Kongress
växer och går in i nya samarbeten.
Digitalisering
Global lansering
av ny retailmässa på Kistamässan i Stockholm.
Flyg
Helsingfors flygplats
Passagerarvolymerna ökar snabbare än vid de andra nordiska huvudflygplatserna.
kunskapsöverföring
​Sveriges sårsjuksköterskor
möts i Borås.
events skapar möten
Tio festivaler
du inte får missa i Rotterdam.
visualisera
Choice Hotels
låter gäster bestämma hur hotellrummen ska se ut.
events skapar möten
Vetenskapsfestivalen
invigs i Göteborg.
mötesplats
Epicenter expanderar:
Öppnar i Amsterdam med Edge Technologies.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Årets EIBTM storsatsar på nya kunskaper

Den 18–20 november erbjuder mässarrangören EIBTM världens mest professionella mötes- och eventplanerare på ett fullmatat kunskaps- och utbildningsprogram. Under tre mässdagar i Barcelona delar en uppsjö av globala experter med sig av sina kunskaper inom sina specialområden.

Från arrangörens sida försöker man att skapa en plattform för de som arbetar i mötesindustrin så att de kan förbättra sin kompetens, men även för att kunna utveckla sina karriärer.

Erica Keogan är Associations and Education Manager, Meetings & Events Portfolio inom Reeds Travel Exhibitions som äger mässan.

– Så här långt tillägnas drygt 30 kunskapsprogram de tre köparkategorierna associations (kongresser), företagsmöten och mötesplanerare, säger hon och förklarar att ”EIBTM Knowledge Programme” har fokus på och är ett nav för professionell utbildning med seminarier och workshops vilka belyser de frågor som mötes- och eventindustrin står inför.

Begreppet mötesdesign är ett av flera centrala teman som löper genom alla internationella utbildningstillfällen under mässdagarna.

Arrangörerna av Fresh-kongressen har en egen scen med ämnen som omfattar deltagarengagemang och interaktion, man utforskar olika mötesformer, mötesdesign i praktiken, teknisk innovation och bästa praxis.

– Tonvikten på den scenen ligger på att ge mötesplanerare idéer, inspiration och verktyg för att höja kvaliteten i sina möten och att hänga med i några av framtidstrenderna, säger Erica Keogan.

Ett annat tema handlar om ”att komma under huden på mötesindustrin ur ett forskningsperspektiv”, med fokus på trender och forskning. I år för arrangören samman forskning som ger industrin en inblick i de trender som pekar fram emot år 2020.

EMEAs lansering av American Express, Meetings & Events Globala Prognos för 2015, presenteras på mässan. Förväntningarna på den forskningen är att den ska ge stora insikter i det aktuella läget, men även för mötesindustrins framtid.

För första gången omfattar kunskapssatsningen flera utbildningstillfällen som vänder sig till utställare, Hosted Buyers och fackbesökare. Ett exempel är ”Neuromarketing för eventindustrin” som presenteras av Wenda Kielstra, vd för Consumatics som visar hur neuromarketing och undermedvetna beteenden kan tillämpas i mötesindustrin.

Ruud Janssen, känd internationell talare, facilitator och designer av konferenser och evenemang samt en av grundarna av det som kallas ”Event Model Generation”, visar hur modellen kan skapa ett gemensamt visuellt språk för evenemang.

Den tekniska utvecklingen belyses i dagliga ”Tech Hour”-presentationer med fokus på de senaste trenderna och teknikerna i industrin, bland annat i sessioner som ”Planet of the Apps” vilken ger en snabb inblick i en värld av appverktyg och vad de kan bidra med för att göra ditt liv enklare. ”Lights, Camera, Action!” fokuserar mer på mutter och skruv-nivån när det handlar om den teknik som behövs i produktionen av möten.

Slutligen finns ett program som genomförs helt på spanska i partnerskap med MPI Spanien och ICCA Iberia Chapter, där syftet är att skapa en bra plattform för spansk mötesindustri att mötas, diskutera och lära. Under ett av seminarierna – ”Är vi gröna eller vad?” – ska deltagarna diskutera hållbarhet, Corporate Social Responsibility och hur man följer en handlingslinje konsekvent.