Meetings No 57
Intro
Affärsturism finns inte
Atti Soenarso: Inga företag skickar ut sina anställda som turister.
Cover Story
Lotten Tegstam Welinder, Ikea
Bra möten kan göra skillnad på sista raden i årsredovisningen.
Psykologiska Möten
Impulser och självbehärskningens konst
Gordon om komplexiteter i vuxna människors möten.
Radar
Svenska universitet lär sig hantverket i mötesdesign
ROI och mötesdesign är en integrerad uppsättning färdigheter.
Intermission
Robert Frost
“The Road Not Taken.”
Sharma
19 Steps to a Victim-Free Company
Are you a victim or a leader?
Radar
Uppgraderad EIBTM
ska generera fler affärer
Hjärnkoll
Tomas Dalström
Skrivandet växer fram i en explosion av ord.
Kellerman
Alla som reser är inte turister
Vad menar Kellerman med ”en viskning bort tidsmässigt”?
platsannonser
nyheter
events skapa möten
VM i Halmstad
blev tidernas mest sedda lagtävling i bordtennis.
Från #metoo till handling
Stort intresse
för skoglig jämställdhetskonferens på Nolia i Umeå.
Möte om framtiden
Ny nationell konferens
om kretsloppsodling och Food Tech som framtidsnäring.
nytt jobb
Nordic Choice Hotels
får ny hållbarhetschef.
iCapital Awards
Umeå eller Göteborg
kan bli Europas huvudstad för innovation.
mat och möten
Restaurang Quan
förstärker Elite Hotels i Malmö.
Möten på hög nivå
Ny mötesplats
öppnar högst upp i femte Hötorgsskrapan.
mat och möten
Niclas Jansson, Sigtunahöjden,
vann internationell kocktävling.
Sverige långt framme
Svenska Möten
vinner europeiskt innovationspris.
nytt möteskoncept
Åby Arena i Göteborg
öppnar våren 2019.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Uppgraderad EIBTM ska generera fler affärer

Efter den framgångsrika lanseringen under förra årets mässa genomförs EIBTM Forum för andra gången måndagen den 18 november i Barcelona. Invigningstalare blir en person från det internationella näringslivet, vem är än så länge en hemlighet. Lika hemligt är det vilken person som får EIBTM Lifetime Achievement Award.

Mässarrangören räknar med att välkomna över 3 100 internationella utställare som bland annat representerar arenor, hotell, destinationer, teknikföretag, affärsresor och eventleverantörer från över 150 länder.

Till årets EIBTM väntas också kring 4 200 beslutsfattare, mötes- och eventplanerare samt inköpare av globala möten, evenemang och affärsreseprodukter från i stort sett hela världen.

Det numera världsberömda EIBTM Hosted Buyer Program erbjuder möjligheter att skapa affärsmöjligheter mellan köpare och leverantörer. I år deltar inbjudna köpare från över 66 länder med bevisad köpkraft. I fjol hade närmare 73 procent av deltagarna i Hosted Buyer-programmet, var och en för sig, en mötes- och eventbudget på mellan sju till 70 miljoner kronor.

Justin Thomas-Butler är chef för möten, incentives och events på Arabian Adventures, som arbetar i Dubai, Abu Dhabi, Fujairah, UAE, Oman, Bahrain och Qatar. För deras företag var fjolårets deltagande en lyckad investering.

– EIBTM 2012 var helt otrolig för oss. Många av våra nya kunder kommer från helt nya delar av världen och det gör mässan speciell för oss eftersom den öppnar många nya möjligheter.

Är du inte inbjuden som Hosted Buyer deltar ytterligare cirka 15 000 personer på mässan för att ta del av utbud och utveckling. Det handlar exempelvis om företrädare för Destination Management Companys, professionella kongressorganisatörer, PCOs, många destinationer, politiker, kongress- och konferensarrangörer, resebyråer, oberoende mötesplanerare, ett stort urval av reseföretag med inriktning mot möten och events, bokningsföretag, biluthyrare, transportörer, inköpare, organisationer och föreningar samt representanter för Convention Bureaus. Dessutom finns i stort sett samtliga multinationella företag som genomför egna evenemang på plats, såväl från Sverige som globalt.

I år har mässan byggts om för att det ska vara enklare framför allt för alla Hosted Buyers att hitta mellan de olika events som genomförs. Matutbudet förbättras också med fler måltidsmiljöer, och mer utrymme för nätverkande för att generera ännu fler affärer.

Andra förbättringar är att området kring entrén har uppgraderats med fler sittplatser, det ska bli lättare att komma in i mässhallen och så satsar arrangören på färre köer, mer digital skyltning och fler mässvärdar som svarar på frågor utan att man behöver hamna i en lång kö.

Även layouten av mässan förändras. Det skapas två centrala torg för att man enklare ska kunna orientera sig och säkerställa en jämn rörelse av trafiken genom mässgångarna.

– Vi har integrerat torgen som ett resultat av de synpunkter vi fått från viktiga partners och våra rådgivare. Vi erbjuder även flera nya mötesrum och nätverksupplevelser som blir kreativt utformade, säger Graeme Barnett, Reed Travel Exhibitions, och chef för EIBTM.
I The Hologram Genius Zone ges mässdeltagarna möjlighet att upptäcka den nya världen av hologram, och får reda på hur man använder hologramteknik för att planera och visualisera sina evenemang från rums- och eventplanering till virtuella medarbetare och holografiska talare.
I The Sustainable Genius Zone får du veta allt om hållbarhet, gröna möten, och hur man ska blir mer konkurrenskraftig genom hållbarhet. Här kan du delta i utbildningseminarier, ta del av fallstudier och fråga experterna efter din egen ”Genius Plan”.

Den tredje zonen är The Shopping Genius Zone. När världen öppnar sig och upplevelserna blir allt viktigare för mötesdelegater, är shopping den del av evenemanget som tillför värde till deltagarna, enligt mässarrangören. Avsikten med The Shopping Genius Zone är att ge ett nytt perspektiv på hur events och shopping kan öka värdet för deltagarna.

Ännu en nyhet är The Event Genius Zone, som ger deltagare råd och stöd inför kommande möten och evenemang. Dedikerade eventgenier, som är specialister inom området möten och evenemang, finns till hands för att ge personlig bedömning och råd.

The Innovation Zone (tidigare Future Events Experience) blir ett ”laboratorium för idéer” och ett interaktivt show room, där människor kan upptäcka och uppleva de senaste innovationerna inom mötens design och innehåll.

En del av mässan är The Genius Hub där mässbesökaren kan få en-till-en-rådgivning av tekniska experter. Det blir också en presentation av de tio senaste innovationerna, exempelvis Googles glasögon, videomapping, augmented reality, Kinnect och företag som har relevanta innovationer vilka skulle kunna tillämpas inom mötesindustrin.

The Meetings Leadership Summit, som kommer ur det som tidigare hette CEO Summit, sammanför likasinnade individer med ett gemensamt mål: att bli mer konkurrenskraftiga, mer flexibela, mer lönsamma, mer dynamiska och att bättre kunna anpassa sig till en ständigt föränderlig affärsdynamik.
The Meetings Leadership Summit är bara för inbjudna. Det är ett slutet forum där 150 ledande ledare från hela världen kan söka inspiration från en agenda som leds av BBC-journalisten och moderatorn Nadine Dereza. Dessutom berättar den internationellt berömde talaren Christoph Morin om sin forskning om Neuro Marketing. Målet är att vara kontroversiell och visionär för att attrahera en internationell publik.

www.eibtm.com