Meetings No 57
Intro
Affärsturism finns inte
Atti Soenarso: Inga företag skickar ut sina anställda som turister.
Cover Story
Lotten Tegstam Welinder, Ikea
Bra möten kan göra skillnad på sista raden i årsredovisningen.
Psykologiska Möten
Impulser och självbehärskningens konst
Gordon om komplexiteter i vuxna människors möten.
Radar
Svenska universitet lär sig hantverket i mötesdesign
ROI och mötesdesign är en integrerad uppsättning färdigheter.
Intermission
Robert Frost
“The Road Not Taken.”
Sharma
19 Steps to a Victim-Free Company
Are you a victim or a leader?
Radar
Uppgraderad EIBTM
ska generera fler affärer
Hjärnkoll
Tomas Dalström
Skrivandet växer fram i en explosion av ord.
Kellerman
Alla som reser är inte turister
Vad menar Kellerman med ”en viskning bort tidsmässigt”?
platsannonser
nyheter
hållbarhet
Scandic Hotels
inför elskotrar. Möter behovet hos växande kundgrupper.
CSR
Nordic Choice Hotels
startar Nordens största grannaktion.
Samarbete
Resia Kongress
växer och går in i nya samarbeten.
Digitalisering
Global lansering
av ny retailmässa på Kistamässan i Stockholm.
Flyg
Helsingfors flygplats
Passagerarvolymerna ökar snabbare än vid de andra nordiska huvudflygplatserna.
kunskapsöverföring
​Sveriges sårsjuksköterskor
möts i Borås.
events skapar möten
Tio festivaler
du inte får missa i Rotterdam.
visualisera
Choice Hotels
låter gäster bestämma hur hotellrummen ska se ut.
events skapar möten
Vetenskapsfestivalen
invigs i Göteborg.
mötesplats
Epicenter expanderar:
Öppnar i Amsterdam med Edge Technologies.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Alla som reser är inte turister

År 1950, några år efter andra världskriget, fanns det 25 miljoner turister i världen. Tjugofem år senare var siffran 222 miljoner. Men inte ens då, 1975, fanns det någon överenskommelse om vad en turist egentligen är. Turismen sågs inte som en industri utan som en konstellation av olika industrier.

Den här frågan ställdes också: Är affärsresor och turism samma sak? Man kunde inte enas så kompromissen blev uttrycket resor och turism eftersom de hade mycket gemensam infrastruktur.

I böckerna var resor och turism också ”konstigt”, tyckte många, eftersom exporten inom resor och turism är bakvänd mot vanlig produktexport. Exempel: Sverige får exportinkomst när besökare kommer till Sverige.

I Schweiz insåg man tidigt att den här industrin skulle behöva många utbildade människor på hotell och i kök, så i landet startade några av de utbildningar som fortfarande räknas bland de främsta i världen.

Under 1970-talet var annonser för resor och turism enskilt störst i amerikanska dagstidningar, och amerikanerna reste i stor utsträckning från USA till Europa. Många hade med sig en liten tunn bok från 1960, Europe on $5 a Day, skriven av Arthur Frommer. Första utgivningsdagen sålde boken i 5 000 exemplar. Samme man lämnade jobbet som advokat, bytte karriär och startade ett framgångsrikt reseboksförlag. Totalt skrev han 58 böcker om resor. Frommer var även först med att kalla turismen för en industri, som inte är något annat än ett storleksbegrepp.

När Berlinmuren föll år 1989, och sedan Sovjetunionen 1991, började turismen i världen att ta fart på allvar. 1989 och 1991. Det är ju alldeles nyss! Samtidigt började Kina öppna sina gränser. Våra grannläder Estland, Lettland och Litauen, blev egna nationer och många ville resa.

Redan före 1990 var Västeuropa turismens stora vinnare och över 60 procent av världens turister valde västra Europa som mål. James Robinson III, lägg namnet på minnet, var då vd för American Express och så sent som 1988 bjöd han in ett antal aktörer i reseindustrin till ett möte i Paris där man beslutade att börja samla in data om turismen.

Uppdraget gavs till Wharton School på University of Pennsylvania. James Robinson III drev också fram organisationen World Travel & Tourism Council som startades år 1991 i Washington. WTO, World Tourism Organisation, och the Organisation for Economic Co-operation and Development, började ungefär samtidigt prata om att skapa vad som kom att kallas The Tourism Satellite Accounts. FN tog hand om detta så sent som år 2000. Det är ju bara en viskning bort tidsmässigt.

År 2007 visade siffrorna att turismen i världen omsatte 7 000 miljarder dollar och var redan då den största arbetsgivaren i världen. Tjugofem miljoner turister år 1960, 250 miljoner 1970, 536 miljoner 1995, 922 miljoner 2008 och en miljard resenärer år 2012. En ökning med i genomsnitt sex procent per år.

Avtar den här utvecklingen? Om inte, så pratar vi om 1,6 miljarder turister redan år 2020 och vi passerar två miljarder turister år 2024. Men ändå är det fel. För alla är inte turister. Den viktigaste delen resenärer är inte vanliga turister som reser på semester. Det är de människor som far världen över för sin forsknings och i sina exportaffärers skull, de som bygger globala industrier, som står för otroliga utbildningsinsatser, räddningsuppdrag, som bygger fred och frihet för allt fler människor. De som reser fem dagar i veckan 42 veckor om året. För din och min skull. Inte för sin egen.