Meetings No 57
Intro
Affärsturism finns inte
Atti Soenarso: Inga företag skickar ut sina anställda som turister.
Cover Story
Lotten Tegstam Welinder, Ikea
Bra möten kan göra skillnad på sista raden i årsredovisningen.
Psykologiska Möten
Impulser och självbehärskningens konst
Gordon om komplexiteter i vuxna människors möten.
Radar
Svenska universitet lär sig hantverket i mötesdesign
ROI och mötesdesign är en integrerad uppsättning färdigheter.
Intermission
Robert Frost
“The Road Not Taken.”
Sharma
19 Steps to a Victim-Free Company
Are you a victim or a leader?
Radar
Uppgraderad EIBTM
ska generera fler affärer
Hjärnkoll
Tomas Dalström
Skrivandet växer fram i en explosion av ord.
Kellerman
Alla som reser är inte turister
Vad menar Kellerman med ”en viskning bort tidsmässigt”?
platsannonser
nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Inga företag skickar ut sina anställda som turister

I somras kom the UK Economic Impact Study med en rapport om hur stor den brittiska mötesindustrin är. Bakom rapporten står MPI Foundation, och den genomfördes av Leeds Metropolitan University. Rapporten visar en stark gemenskap inom brittisk mötesindustri där nästan 20 företag var med och betalade för att rapporten skulle kunna skrivas. Visst, de två största mässorna i världen i mötesindustrin är brittiskt ägda, och ytterligare några mässor är med och finansierar, men det finns en bred enighet och samsyn.

Rapporten fastställer att den brittiska mötesindustrin är med och bidrar med 2,9 procent av den brittiska BNPn. Skulle vi kunna säga att den svenska mötesindustrin har samma storlek som den brittiska i förhållande till BNP? Troligen, kanske är den svenska till och med större med tanke på vår mötesindustris över hundraåriga historia och de lagar vi har som skapat möten vid förhandlingsbord och andra demokratiska möten som utvecklar vårt samhälle. Sveriges BNP under 2012 var 3 549 miljarder kronor och 2,9 procent av det är knappt 103 miljarder kronor.

Idag räknas ju i varje fall vissa delar av svensk mötesindustri in i turismens omsättning. Alla borde vara rörande överens om att det inte finns någon affärsturism eftersom det inte finns några affärsresor som inte leder till möten. Det finns heller inga företag som skickar ut sina anställda som turister.

Medlemmarna i affärsreseföreningarna SBTA, GBTA och ACTE har sett de här förändringarna under en ganska lång tid, och det klassiska travel managementarbetet blir allt mer också ett meetings managerjobb.

Men eftersom det inte finns någon organisation i Sverige som säger sig företräda mötesindustrin, och när turismens företrädare oblygt lägger sina fingrar också på delar av mötesindustrins omsättning och gör den till en del av turismen, så är det sannolikt en bit kvar till att också Sverige gör en Economic Impact Study.

Resten av världen och inte minst ICCA, Internatonal Congress & Convention Association, ser på Sverige som ett föregångsland när det gäller mötes- och eventindustrin. Tillväxtverket borde genast ge PwC och Jan Sturesson uppdraget att förbereda en svensk undersökning.

Finns det inget svensk universitet med kompetens för ett sådant uppdrag har Leeds Metropolitan University redan sagt ja till att också göra undersökningen för Sverige. Vi har kontakterna om någon är intresserad.