Meetings No 39
World Village of Women Sports
Mårten Hedlund
sätter Malmö på idrottskartan
Psykologiska Mötesplatser
I våra möten skapar vi kulturen
RADAR
Yangtorp Qigong Resort
När man stiger in i receptionen är man plötsligt i Kina.
CSR
Kristina Nitzler
CSR-strategi i praktiken
Robin Sharma
Leadership 2.0
The 73 best ideas, insights or lessons I’ve learned
mötespedagogik
Kaiketsu
När logik och intuition samsas
Hjärnkoll
Flow är upplevelsen av flow
En intervju med professor Fredrik Ullén
Mötesuppror
Tänk som en kvinna
Roger Kellerman
Glädjande utveckling
Vi måste in i de internationella nätverken
platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
Hotellnytt
Proppfullt
när Sveriges första Comfort Hotel Xpress invigdes.
Idéer som bär frukt
GMIC Swedens pris för årets hållbarhetsinsats
tilldelas Göteborgsvarvet.
omvärldsanalys
XL International Workshop
25 ledande mötesorganisationer och mötesarenor träffas i Köpenhamn.
på nytt (tillfälligt) uppdrag
Göran von Arbin
blir hotellchef på nya Furuvik Havshotell.
Pris
Årets Ekoturismpris
till Mörrums Kronolaxfiske.
Omvärldsanalys
Uppsala ökar starkt
inom kongresser, konferenser och möten.
mat och möten
Koks på Färöarna
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Vi måste in i de internationella nätverken

När beskedet kom att tre skånska destination management-företag, DMCer, går samman i företaget Meet In Sweden är det ett tecken på att DMC-marknaden äntligen börjar hitta utvecklingsvägar och att vi kanske kan få fler konsolideringar framöver. Idén till Meet In Sweden har växt fram ur förberedelserna inför VM i handboll och World Scout Jamboree som båda genomförs i Skåne nästa år. Jag vet att det ännu så länge är mer i form av ett gemensamt nätverk än att företagen har gått samman på riktigt. Men det är ändå steg framåt.

Patrick Delaney, vd för Ovation, och världens kanske ledande utvecklare av DMC-företag, har sagt ja till att vara med och skapa ett mer exportmoget Skåne i de här frågorna och regionen får några utbildningsdagar. Här handlar det om att se till att de DMCer som ska ta hand om gäster inför de kommande storevenemangen verkligen arbetar med största möjliga professionella närvaro.

Nu sätter också Tourism in Skåne, med vd Pia Jönsson-Rajgård i spetsen, igång ett exportmognadsarbete med preliminär start i november, ett projekt som troligen ska pågå över vintern och våren, ett mycket välkommet initiativ som ska stärka skånsk mötesindustri. I projektet erbjuds företag och organisationer, DMCs och liknande, utveckling och utbildningsinsatser i olika former.

Svensk mötesindustri står generellt dåligt rustat inför den utveckling vi ser framför oss där antalet internationella gäster ökar på alla plan. Hur många mötes­anläggningar och hotell har du besökt där det ens finns en broschyr på engelska? En sajt på engelska? Jag minns Janne Rencke, då ägare och vd för Destination Stockholm och en stridbar man med många starka åsikter om destinationsutveckling. Redan 2002 hade företaget sin första sajt uppe och den innehöll översättningar till 18 språk förutom svenska. Företaget har förstås ett eget publiceringsverktyg som underlättar jobbet. Kanske kan vi åtta år senare få se det börja hända igen? Över hela landet? Gärna i Skåne eftersom regionen är nära många andra europeiska länder. Nu när många översättningsverktyg förbättras minskar översättningskostnaderna och gör det möjligt att åtminstone i Skåne att ha sidor översatta till danska, norska, polska, tyska och engelska till att börja med.

Janne Rencke berättar också att det bara är åtta procent av jordens befolkning som pratar engelska och inom hela Europa 28 procent. Räknar vi bara EU:s femton startländer talar vi om 51 procent. Med de 19 språk Destination Stockholm har på sin sajt når de mellan 80 och 90 procent av de som bor på hotell i Sverige, och bolaget gör affärer med ett sjuttiotal länder.

Målet för Skåne och Västsverige måste vara att snarast möjligt också nå dessa resultat. Det är ett bra mål att snabbt komma fram till. Men det räcker inte med att översätta broschyrer och sajter. Vi måste också ta oss ut i de internationella nätverken och vara på de stora mässorna i mötesindustrin. Vi ses där ute.