Meetings No 39
World Village of Women Sports
Mårten Hedlund
sätter Malmö på idrottskartan
Psykologiska Mötesplatser
I våra möten skapar vi kulturen
RADAR
Yangtorp Qigong Resort
När man stiger in i receptionen är man plötsligt i Kina.
CSR
Kristina Nitzler
CSR-strategi i praktiken
Robin Sharma
Leadership 2.0
The 73 best ideas, insights or lessons I’ve learned
mötespedagogik
Kaiketsu
När logik och intuition samsas
Hjärnkoll
Flow är upplevelsen av flow
En intervju med professor Fredrik Ullén
Mötesuppror
Tänk som en kvinna
Roger Kellerman
Glädjande utveckling
Vi måste in i de internationella nätverken
platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
events skapar möten
Nordic MICE Summit i Malmö
på Live 1-3 november.
events skapar möten
Världens bästa curlare
kommer till Jönköping för Curling World Cup.

CWT-undersökning:
65 % av affärsresenärerna känner sig oroade över datasäkerheten då de reser.
event skapar möten
Malmö får Europamästerskap i Triathlon 2020
Mellan 2000-3000 deltagare.
mer innovation
Så ska Clarion Hotel Amarantens
Passion Coach förverkliga Stordalens kultur på hotellet.

Egencia lanserar en Analytics Studio
en förstärkt plattform för datavisualisering och analys.
Kunskapsförädling
Internationell konferens
om migration, integration och rasism i Norrköping.
events skapar möten
Jönköping
får Europeiska Mästerskapen för Ironman.
nytt jobb
Nicolas Blomgren Facchin
checkar in som ny hotelldirektör på Quality Hotel Ekoxen.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Kristina Nitzler: CSR-strategi i praktiken

Det regnar kraftigt.
På frågan om hon åkt taxi blir svaret:
”Nej, tunnelbana. Jag jobbar med CSR.”

Kristina Nitzler arbetar med CSR, corporate social responsibility, på försäkringsbolaget Trygg Hansa. Hon är utbildad dansare och jurist, har bland annat arbetat på Riksteatern som vd-assistent och jurist, på Danshögskolan med möten, marknadsfört mindre danskompanier och ansvarat för stora IT-mässor åt Microsoft.

– På Microsoft tog jag hjälp av Improvisationsteatern för att få teknikerna att våga släppa loss lite när de skulle tala inför publik. Det var ett stort motstånd initialt, men de växte och tyckte att det var givande. Det var också intressant att få arbeta med ett av Steve Ballmers besök i Sverige.

Kristina Nitzler tycker inte att det är så stora olikheter att arbeta i kultursektorn eller inom näringslivet.

– Den stora skillnaden är vinstdrivande kontra estetik. Villkoren är hårda i båda sektorerna, men på olika sätt. Jag tycker inte heller att det är skillnad på att driva projekt, de innehåller samma komponenter och psykologi. Däremot är rapporteringen annorlunda, den är mer detaljerad och styrd i en stor internationell organisation.

När Kristina Nitzler får beskriva sig själv är hon en utpräglad doer. Hon omsätter Trygg Hansas CSR-strategier i praktiken.

– Jag ger mig ut på plan och spelar, jag är inte den som drar upp pilarna. Jag driver på oavsett nivå och är pragmatisk. Vad kan vi göra här och nu?

Kristina Nitzler har arbetat på försäkringsbolaget i tre år. Hon började på HR-avdelningen, där hon har drivit en mängd interna projekt.

– Koncernen har skapat begreppet ”Preferred People House” som innebär att vi ska vara – och skapa – en arbetsplats som attraherar de duktigaste medarbetarna. Jag har arbetat med det och med våra interna värderingar kopplade till vår varumärkesplattform. Nu jobbar jag sedan en tid tillbaka med CSR och är knuten till kommunikationsavdelningen. Personen som driver CSR-frågorna på ledningsnivå är vår kommunikationsdirektör Jeanette Fangel Løgstrup. Hon sitter i koncernledningen för Skandinavien, vilket är en styrka, och är placerad i Danmark, precis som min närmaste chef Dorte Eckhoff. Jag är ansvarig för Sverige.

Trygg Hansa ägs av det danska försäkringsbolaget Codan, vilket i sin tur har blivit uppköpt av brittiska RSA. De finns representerade i 28 länder, har 22 000 medarbetare och 20 miljoner kunder i 130 länder.

– Vi får riktlinjer från vårt moderbolag i England och de genomförs i respektive land.

I Sverige arbetar 1 740 medarbetare och på huvudkontoret i Stockholm 800 personer.

– CSR är en gammal tradition inom Trygg Hansa. Redan på 1950-talet började man skänka livbojar till svenska hamnar och det har det blivit över 200 000 livbojar till idag. Vi har gett stöd till skolpoliserna lika länge. Det kan man se som en del av företagets ansvarstagande.

– För mig handlar CSR om balans. Jag tycker att varje möte, på en övergripande nivå, är en form av ansvarstagande för människor och planeten. Oavsett om det gäller företag gentemot mot kund, medarbetare, samhälle eller miljö. Det vore korkat av ett så stort företag att bara låta vinstintresset styra. Den tiden är förbi.

Moderbolaget har arbetat med CSR sedan 1999 och Trygg Hansa sedan 2007. Koncernledningen följer upp alla mål och fokusområden. De använder ett webbaserat rapporteringssystem för att hela tiden kunna följa utvecklingen och se hur långt de har kvar innan de uppfyllt varje specifikt mål. Miljömål rapporteras kvartalsvis och revideras av koncernens oberoende revisor.

Deras CSR-arbete är brett: effektivare skrivare, miljötaxi, bättre hälsa för medarbetarna, vindkraft, forskning etcetera. Men hur omvandlas alla dessa visioner och planer till något konkret? Hur går man från snack till verkstad?

– Jag arbetar med det här på heltid, precis som Johan Eriksson, som jag ersätter under hans ledighet. Man kan säga att jag både är lobbyist – igångsättaren – och polis. Om vår marknads- eller varumärkesavdelning gör en film, har då reklambyrån fått med att vi är ett ansvarsfullt företag på ett sätt som vi vill stå för?

– Vi har workshops där vi bjuder in ansvariga för alla avdelningar och sår en massa tankefrön. Jag deltar ofta i processen, men det är de som kan sin respektive fråga som ansvarar för genomförandet. Vi har startat ett ”green team” för att ta fram bra idéer och förslag på miljövänliga produkter och lösningar. Det håller processen levande internt och i externa kontakter med bland andra kunder och leverantörer.

Precis som alla andra ansvarsfulla företag har försäkringsbolaget minskat sitt flygande, bilåkande och sin energiförbrukning. Under 2009 minskade exempelvis Trygg Hansas koldioxidutsläpp med åtta procent. De mäter och rapporterar sin påverkan på miljön och koldioxidutsläpp enligt riktlinjer från Carbon Disclosure Project och Greenhouse Gas Protocol. De har också tittat på elektroniska lösningar för att göra det lättare att tänka grönt.

– Det kan vara budskap som ”nu har du skrivit ut väldigt mycket” och föreslå alternativ eller ”ska det här nyhetsbrevet verkligen skrivas ut – eller ska det skickas elektroniskt?”

För att uppfylla sina mål och för att stimulera sina medarbetare skapar försäkringsbolaget olika aktiviteter.

– Alla anställda har rätt att arbeta två dagar per år, på betald arbetstid, med frivilligarbete. I mars i år genomförde vi Sveriges första organiserade volontärvecka med hjälp av Volontärbyrån. Under en dag och på sju olika orter i landet, hjälpte över 500 medarbetare Röda Korset, Myrorna och Världsnaturfonden. Vi packade upp i butiker, arbetade med marknadsföring, gick ut med människor som sitter i rullstolar, målade, sorterade kläder och informerade om Världsnaturfondens Earth Hour-kampanj. Själv var jag med och inredde en Myrorna-butik enligt deras nya butiksmanual.

Den utvärdering som gjorts har varit mycket positiv. De lärde känna medarbetare på andra avdelningar och många har valt att bli volontärer på fritiden. Under 2010 ansvarade Kristina Nitzler för den första årliga hälsoveckan i Sverige. Medarbetarna kunde bland annat testa olika aktiviteter, göra hälsokontroller och lära sig laga hälsosam mat. Volontärveckan, Klimatveckan och Hälsoveckan ska genomföras varje år.

Nästa år ska hon arrangera ett större evenemang på temat kvinnor och ledarskap. Hon kartlägger behovet och har talat med inspirerande kvinnor som tänker nytt och som ser sin roll i makten som självklar.

– Jag vill vända på det. Det är inte synd om oss kvinnor. Det vore roligare om vi tog för oss och bara tog plats på arenan.

Kunder, medarbetare, samhälle och miljö är som nämnts försäkringsbolagets fokusområden och man skapar skräddarsydda projekt och erbjudanden till varje målgrupp. När det gäller kunder utbildar de exempelvis yrkesförare i smart driving och de tar fram nya försäkringar med miljöprofil. De försöker också hitta innovativa lösningar för att minska skador; aktuellt är antalet vattenskador som har ökat.

– Det blir en win-win-situation. Vi vill också samarbeta mer med våra leverantörer för att hitta lösningar som är bra för både människor och planeten.

Men det är inte alltid det går som Kristina Nitzler skulle vilja. Företaget är börsnoterat och aktieutdelning och vinst är förstås något som företagsledningen måste ta hänsyn till.

– Ibland blir det för dyrt att uppfylla CSR-målen och då kan vi inte genomföra allt vi borde göra. Det är ungefär som en familj som inte alltid kan köpa ekologisk mat för att den kostar mer.

Den person som kommit så här långt i texten förstår att det är ledordet ”engagemang” som gäller. Det gäller att hålla trycket uppe. Kunder, medarbetare, samhälle och miljö är fokusområden, och den röda tråden i alla interna och externa CSR-projekt och -aktiviteter är klimat, hälsa och säkerhet. Det fjärde nyckelordet skulle kunna vara stolthet.

– Samarbetet med Världsnaturfonden är viktigt. Det är ett av våra få globala partnerskap och det startade i London. Koncernen har skrivit ett treårigt avtal om globalt partnerskap och vi är inne på andra året. I Sverige arbetar vi framför allt med frågor om Östersjön och Arktis. Vi betalar bland annat för forskning, seminarier och andra aktiviteter. I dagarna kommer en forskningsrapport om Östersjön. I höst arrangerar Världsnaturfonden ”Climate Solver” där fem innovatörer som tagit fram smarta klimatlösningar lyfts fram. Ett hundratal politiker, experter och beslutsfattare är inbjudna.

– Världsnaturfonden är en optimal samarbetspartner för oss. Deras ledord är bevara biologisk mångfald, verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt och minska föroreningar och ohållbar konsumtion. Det ger oss trovärdighet och stärker vår profil.

Kristina Nitzler måste gå. Hon ska till Berwaldhallen och delta i ett evenemang tillsammans med just Världsnaturfonden.

– Det är ett roligt och stimulerande jobb. Jag träffar många kunder, partners och medarbetare.

Vad det kostar i tid och pengar kan inte Kristina Nitzler tala om.

– Vi tänker inte så. Vi vill vara ett ansvarstagande företag och då får det kosta pengar. Vi måste alla engagera oss för att få ett bättre liv på den här planeten. Jag har tagit över stafettpinnen och min uppgift är att se till att engagemanget för att skapa ett hållbart företag ökar.