Meetings No 39
World Village of Women Sports
Mårten Hedlund
sätter Malmö på idrottskartan
Psykologiska Mötesplatser
I våra möten skapar vi kulturen
RADAR
Yangtorp Qigong Resort
När man stiger in i receptionen är man plötsligt i Kina.
CSR
Kristina Nitzler
CSR-strategi i praktiken
Robin Sharma
Leadership 2.0
The 73 best ideas, insights or lessons I’ve learned
mötespedagogik
Kaiketsu
När logik och intuition samsas
Hjärnkoll
Flow är upplevelsen av flow
En intervju med professor Fredrik Ullén
Mötesuppror
Tänk som en kvinna
Roger Kellerman
Glädjande utveckling
Vi måste in i de internationella nätverken
platsannonser
nyheter
affärsresor
Globalt erbjudande
avgörande –Telenor utökar avtalet med Egencia.
Grattis!
​De vann
Svenska Mötespriset 2018.
statistik för nya kunskaper
Sverige
behåller sin position i ICCA-statistiken också för 2017.
internationellt nätverk
Meetx har certifierats
enligt IAPCOs standard.
Grattis!
Avalon Hotel i Göteborg
är årets internationella Choice-hotell.
event skapar möten
Fördjupat samarbete
mellan handbollslandslaget och Jönköping.
möten för nya kunskaper
Nordiskt möte
i Stockholm: Current Priorities and Future Challenges: Higher Education in the Nordic Region.
Rekord
All-time-high i eventmarknadsföring
– omsatte 4,3 miljarder kronor.
hotell
Scandic Hotels
öppnar i snabbväxande norska Voss år 2020.
ny teknik
Quality Hotel
lanserar röststyrning i möteslokalerna.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Med kvalitet som utgångspunkt

Managementkonsulten Diego Rebeggiani i ledningsgruppen för Kaiketsu International, har skapat begreppet ledningsbristkostnader som i sin tur kan leda fram till kvalitetsbristkostnader. Egentligen är det självklara begrepp. Dåliga ledare skapar inte bara svaga företagsmiljöer utan kan svara för stora direkta ekonomiska kostnader på grund av kompetensbrist.

Som vi ser det skapar bristen på ledning kvalitetsbristkostnader när det gäller möten. Alla vet det, väldigt få gör någonting åt saken. (Självklart finns det undantag precis bland de företagsledare som åstadkommer de största av de här utgifterna.)

Tänk om fler möten skulle ha en självklar utgångspunkt i kvalitet? Tänk om det i manage­ment­utbildningar, på universitet och högskolor alltid ingick en delkurs i hur man kan åstadkomma bra möten där kvalitet sätts i centrum för att ledningsbristkostnaderna inte ska bli så stora?

En anledning till att det blir allt fler facilitatorer som arbetar med att hjälpa företag/organisationer är att det blir fler ledare som inser att de inte håller den kvalitetsnivå deras möten måste ha för att utveckla verksamheten. Det betyder inte att de är en dålig ledare. Tvärtom. Det är ju inte förrän du som ledare inser att det med största sannolikhet och i ert företag/organisation krävs skilda slags kompetenser för att få helheten att bli riktigt bra. Det kan exempelvis vara att titta på möjligheter ur olika perspektiv.

Nästa steg är redan på gång. De mötesanläggningar som ligger längst fram tankemässigt erbjuder redan idag viss konsulthjälp för företag/organisationer vilka är tillräckligt öppna i sinnet för att förstå att de kanske inte är bäst på allt själva.

Det uppstår allt fler små konsultföretag som inser att ledningsbristkostnader kan bli riktigt stora och att de också leder till kvalitetsbristkostnader. Vi ser dem på allt fler platser i mötes- och eventindustrin. Många anläggningar vill gärna hjälpa sina kundföretag med den här kunskapen. Långsamt, långsamt blir det allt fler ledare för företag och organisationer som inser att möten är ett strategiskt verktyg för utveckling av individer och företag. Framtiden? Det blir som det ska.