Meetings No 35
Ledare
There is no plan(et) B
Tänk efter före.
Cover Story
Yvon Chouinard
Det finns inget som är hållbart!
Psykologiska Mötesplatser
Ekvilibrium
Hans Gordon om känslor och förnuft.
Flockbeteende
Marianne Klima
Vad vi kan lära av får.
Leadership
Lead Without Title
Robin Sharma on leadership.
MPI
En vision för en industri
eller för ett gäng entusiaster?
Radar
Brain Cities
bildar nordisk allians.
Graffiti + Hip Hop
Graffiti + Hip Hop
i slottsmiljö.
Roger Kellerman
Sökes: Politisk vilja
platsannonser
Sigtunahöjden söker
Inhouse sales & booking.
nyheter
många stjärnor på plats
Summer Design Week i Stockholm
bjuder in till designfest.
hotellnytt
Hotellikonen gör comeback
– Raffles Singapore öppnar igen.
Skapa kreativa möten
Elite Hotel satsar stort
på konferens i höga kusten.
forskning skapar möten
Tio miljoner
till forskning om hjärnans utveckling.
nya jobb
Easyfairs
stärker sin säljorganisation.
nytt jobb
Ny vd utsedd
för Meet in Reykjavík - Reykjavík Convention Bureau.
hotellnytt
Stordalen köper finsk lyxhotellkedja
nu totalt över 200 hotell.
möten och affärer
Claes Berglund
köper kongressbolaget Reachem.
nytt jobb
Oscar Durling
till Nobis Hotel Stockholm.
innovativ utveckling
Wikimania i Stockholm 14-18 augusti.
1000 deltagare från 40 länder.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Yvon Chouinard
När jag står framför mannen som grundat och äger outdoorföretaget Patagonia, är det inte bilden av en framgångsrik affärsman som växer fram i mitt medvetande. Jag ser snarare en bergsguide eller en vägvisare framför mig. Yvon Chouinard är klädd i bekväma jeans som han säger sig älska eftersom de är gjorda på återvunnet tyg, tröjan ser ut som en riktigt god vän och han utstrålar varm nyfikenhet.

Borås textilhögskola satsar på att profilera sig i modevärlden när det gäller frågor som rör hållbarhet. I november genomfördes The Design for Prosperity med Yvon Chouinard som huvudtalare.

– Jag vet inte hur det kom sig att jag blev affärsman för det är jag ju egentligen inte. Jag har skapat ett företag jag egentligen inte behöver. Jag ville aldrig bli en affärsman. Jag var en hantverkare och bra på att göra saker med mina händer. Mitt första företag tillverkade och sålde klätterverktyg. En dag köpte jag en rugbytröja i Skottland som visade sig vara bra om man som jag klättrade i berg. Mina vänner såg tröjan och ville köpa var sin likadan. Det var så det började för trettio år sen.

Patagonia fortsätter att växa mellan tre och åtta procent per år, även om tillväxten just i år ligger mellan elva, tolv procent därför att, som Yvon Chouinard säger: ”När ekonomin går dåligt i världen går det ännu bättre för oss därför att vi gör kläder som ska hålla länge.”

Även om ämnet hållbarhet är en hjärtefråga för Yvon Chouinard, blixtrar det till i ögonen när han får frågan vad hållbart ledarskap innebär för honom.

– Jag hatar ordet hållbarhet. Det finns ingenting som är hållbart. Det finns inget hållbart i hållbarhet. Det finns bara olika grader av hållbarhet, men det gör inte frågan mindre viktig. Som person är jag egentligen en optimist, men när jag ser planetens tillstånd är jag pessimist. Men hållbarhetsrevolutionen har i alla fall startat och den sprider sig allt snabbare. Titta på Wal-Mart, den stora amerikanska shoppingkedjan. Om de genomför bara en tiondel av vad de har föresatt sig när det gäller att skapa ett mer hållbart samhälle blir det fantastiskt.

På många håll råder uppfattningen att det är svårt att vara ett vinstgivande företag samtidigt som man arbetar för hållbarhet. Som att det skulle vara ett motsatsförhållande, men så är det inte enligt organisationerna bakom ”1 % For The Planet”-rörelsen. Tvärtom kanske just i deras fall. Att bry sig om världens tillstånd kan i sig vara ett vinstgivande projekt.

Vi använder redan idag resurser motsvarande sju planeter så ständig tillväxt är bara galenskap.”

Sett ur ett internationellt perspektiv är Patagonia inte ett stort företag, men ett stort föredöme för många, de har ett betydande inflytande och räknas till de främsta förebilderna för hur ett företag arbetar som tar ett CSR-ansvar och anstränger sig för att minimera sin påverkan på miljön.

Det finns en 50-sidig katalog över de projekt som bolaget stödjer runt om i världen för att skapa en positiv förändring – Patagonia Environmental Inititatives. Här beskrivs hur mycket pengar företaget ger till miljöprojekt (34 miljoner amerikanska dollar sedan 1985), hur många miljögrupper som hittills fått pengar av dem (398), hur mycket kläder de har skänkt till non-profit-organisationer. Här berättas också om projektet ”1 % For The Planet’, onepercentfortheplanet.org, där varje medlemsföretag skänker en procent av sin försäljningsomsättning och inte en procent av vinsten, eftersom den kan gå upp och ner mer än försäljningssiffrorna. Idag är 1 271 bolag medlemmar och det finns just nu 1 847 mottagarorganisationer världen över.

Yvon Chouinard menar att det är hög tid att ta steget från ren konsumtion till ”buy what you need – not want you want”. Och tillägger ”Patagonia ska finnas om hundra år också och fortfarande vara lönsamt”.

– Om du tillverkar trampminor och sedan reser till Kambodja och ser resultatet av vad ditt företag är med och skapar, vad händer då i ditt huvud? När du ser kvinnor och barn som saknar ben, kanske båda benen, och vet att det är du som tillverkar dessa produkter… kan du då undgå att inte bry dig? Hur ska du kunna åka hem och fortsätta tillverka trampminor? Vi måste alltid och i alla situationer ställa oss frågan – på vilket sätt hjälper vi vår planet med det vi gör?

Vi har skapat vår egen filosofi, brutit regler och fått de nya riktlinjerna att fungera.”

Yvon Chouinards affärsfilosofi är enkel: Du måste träna dig själv – hela tiden. När du utbildar dig själv skaffar du dig fler chanser än dem som inte utbildar sig oavsett vad du ska göra i livet. Att resa är också att utbilda sig, likaså att läsa. Han berättar att de inom företaget har skapat sina egna värderingar.

– Vi har skapat vår egen filosofi, brutit regler och fått de nya riktlinjerna att fungera. Det fick jag göra tidigt. När jag var ung var jag okej i de flesta sporter, men när det var dags att tävla blev jag en stenstod. Tidigt förstod jag att om jag ville vinna någon slags tävling fick jag hitta på en egen gren där jag kunde tävla och vinna.

Vi träffar Yvon Chouinard när han reser runt i världen i en månad för att berätta om hur han har tänkt – och hur han tänker – och han säger bland annat att han under sina veckor på resande fot aldrig någonsin ringer tillbaka till företaget för att höra hur medarbetarna har det. Kanske beror det på att han inte använder mobiltelefon (det gör hans hustru). Han använder heller aldrig en dator.

– Jag är nog att betrakta som en anti-teknik-människa utom när det gäller medicinteknik. Jag tittar aldrig på TV, jag läser böcker och tidningar. Jag lever ett enkelt liv och försöker inte få mitt företag att växa till varje pris. Jag är en anti-kapitalist. Med kapitalism menar jag aktiehandel. Problemet med aktier och aktieägare är att de alltid vill ha högre vinst. När de handlar för tio dollar och får ett värde av en dollar och resten bara är blå rök, kommer alltid kraven på 15 procents tillväxt. På det viset förstör vi vår planet. Vi använder redan idag resurser motsvarande sju planeter så ständig tillväxt är bara galenskap.

Vi måste ställa oss frågan om och om igen: Är det här beslutet vi tar i vårt företag bra för vår planet?”

Det berättas om hur den buddhistiske läraren Attisha när han var på väg till Lhasa såg en kvinna utmed vägen som ömsom skrattade och ömsom grät. Kvinnans beteende förbryllade honom. Han frågade vad som låg bakom hennes beteende. Jo, svarade kvinnan, när jag tänker på att alla människor inom sig har förmågan att utveckla visdom och medkänsla kan jag inte låta bli att skratta av glädje. När jag sedan tänker på vad människorna gör av denna förmåga kan jag inte låta bli att gråta.

Och den indiske poeten Shantideva skriver:

 

Fastän människor önskar frihet från olycka rusar de efter allt slags elände. Fastän de önskar lycka förstör de den av oförstånd, som vore den en fiende.

 

– Överallt kan vi se detta. Vår kortsiktiga egoism leder till negativa, för att inte säga katastrofala konsekvenser för oss själva, andra och inte minst vår enda planet. Vi måste ställa oss frågan om och om igen: Är det här beslutet vi tar i vårt företag bra för vår planet? Om svaret är ja ska vi göra det, inte annars.

Du kallar dig själv för buddist?

– Jag är en filosofisk buddist, en slags zen-buddist. Mitt sinne är öppet, men jag har ingen anledning att tro på någonting. Jag har också förstått att zen-filosofin är viktig inte bara för mig och mitt företag, utan för världens utveckling. If the process is going well, the profit will come.