platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny IMEX-undersökning tar upp kvinnornas viktigaste frågor i mötesindustrin

Som en del av sin forskning för att ta reda på vad kvinnor vill utveckla som ledare inom mötesindustrin har, Susan Sarfati, vd för High Performance Strategies och Liz Jackson, vd för Jackson Consulting Inc, nyligen genomfört en undersökning av 140 kvinnor som idag arbetar med möten, evenemang och incentiveresor runt om i nästan hela världen.

Forskningsresultaten kommer att presenteras på det första ’Women’s Leadership Forum’ som genomförs på IMEX-mässan i Frankfurt, 24-26 maj i år, där programmet ingår i en större IMEX-satsning som kallas ”New Vision”. Undersökningen samlade också in feedback från ett litet antal män.

De första resultaten av undersökningen visar att många kvinnor delar oron över hur man ska uppnå en hållbar balans mellan yrkes- och arbetsliv. En frågas som funnits med länge på den här dagordningen. Men här finns också frågor helt specifika för arbetsplatser på 2100-talet. På frågan "Vad är den största utmaningen du för närvarande står inför i ditt ledarskap eller managementroll?", så blev svaren: tidsplanering, särskilt i en tid då man förväntas att: "alltid-var-på" inom alla social media. Ett svar som många av de svarande tog upp. Andra uttryckte en önskan att lära sig förstå hur man kan vara stark på arbetsplatsen utan att visa sig dominant eller aggressiv, särskilt i ett tuffare ekonomiskt klimat.

Även om vissa av de frågor som de tillfrågade kvinnorna tydligt kan delas längs manliga eller kvinnliga linjer, så är andra fundamentala för alla som arbetar inom mötesindustrin. Dessa inkluderar frågor som: Hur kan jag hjälpa kunder till mer etiska och rättvisare affärsbeteende? Hur ska jag bäst hantera och motivera den nya generationens anställda? Personalomsättningsfrågor kom också högt upp på listan, men också hur man bör sig åt för att få stöd av sin styrelse för att de ska förstå det verkligen värdet av möten och events.

När det gäller att utveckla särskilda kunskaper och nya områden av förtroende och sakkunskap, säger undersökningen att det största behovet handlar om att bli mer tidseffektiva, att de behöver bättre på försäljning och marknadsföring, högre ekonomisk kunskaper samt bli bättre på presentationer och kommunikation. Många av deltagarna sade också att de vill förbättra sina förhandlings- och konfliktfärdigheter.

På frågan om vilka ämnen de helst skulle vilja diskutera under ’Women's Leadership Forum’ så blev nummer ett på listan ”att hantera konflikter”, tätt följt av "att förstå skillnader i manligt och kvinnligt ledarskap typer" och hur man kan lära sig att "sälja sig själv och sina idéer ". Andra förslag som kom upp var hur man blir bättre på ”multi-tasking” - och hur man undviker att tappa fokus genom att försöka göra allt på en gång samt också - och hur man får en bättre utbildning för att vara chef för en mångkulturell arbetsplats. Det är tydligt att arbetet med partners på internationella tillväxtmarknader innebär unika utmaningar för kvinnor, av vilka många är medvetna om kulturella och religiösa skillnader men är osäker på deras inverkan på arbetsförhållandena.

I en kommentar till resultaten, säger Susan Sarfati, vd för High Performance Strategies och en av de två facilitatorerna och moderatorerna på ’Women's Leadership Forum’ i maj:

– Nu är det inte så ovanligt att se kvinnor i ledande positioner över hela världen inom mötesindustrin. Mötesindustrin är bara en spegel som visar samma dramatiska förändringar som andra industrier när det gäller ledarskap, beslutsfattare och en den mängd av nya möjligheter som en expanderande marknad har. 2100-talet är verkligen kvinnans århundrade och vi måste maximera möjligheterna för hur vi kan utnyttja detta för att utvecklas framåt sett till hela den globala mötesindustrin.

Liz Jackson, vd för Jackson Consulting Inc, ser verkligen fram emot årets mässa där hon också är facilitator och moderator:

– Genom att visa hur kvinnor kan övervinna hinder och lyckas i affärer - och i livet - och samtidigt må bra själv men också nå längre kanske än vad hon ursprungligen förväntade sig så kommer vårt nya forum att visa att kvinnor ofta har mer makt och möjligheter än de själva verkligen vet. Vår undersökning visar ändå att vi fortfarande har en bit kvar, men den visar också att kvinnors lust och vilja att förbättra sin kompetens och behålla fokus på karriärutveckling är en viktig komponent i en hälsosam internationell mötesindustri.

140 kvinnor, som är ett tvärsnitt av köpare och leverantörer inom mötesindustrin, svarade på enkäten. De representerar olika delar av den globala mötesindustrin på internationella marknader och på olika nivåer från eventplanerare till direktörer. De representerar marknader som Asien, Nordamerika, Europa och Mellanöstern.

Att vara med på ’Women's Leadership Forum’ på IMEX i Frankfurt i maj kostar ingenting, man behöver inte ens anmäla sig, bara dyka upp på plats. Forumet kommer att genomföras klockan 16:00 onsdagen den 25 maj. Men det blir också ytterligare ett seminarium på en annan tid. Interaktivitet är ett av grundorden för dessa seminarier.

IMEX i Frankfurt vill utmana konventionellt tänkande inom mötesindustrin, stimulera nya idéer och ta itu med viktiga frågor. Men behöver inte boka något av de fler än 70 seminarierna, bara komma dit. Samma sak gäller de olika forum och andra pedagogiska event som äger rum under mässan

Vill du registrera dig som besökare gå till http://www.imex-frankfurt.com/register.php