platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Norge satsar stort på miljön och vill göra det enklare för besökare
Norge satsar stort på miljön och vill göra det enklare för besökare att resa grönt och lättare hitta miljövänliga alternativ bland hotell. Därför lanserar Visitnorway den 7 januari 2011 en navigation på den officiella hemsidan under namnet ”Grönt resande”.

”Grönt resande” är en sökfunktion som gör det möjligt för användaren att snabbt se vilka hotell som är miljöcertifierade i Norge. Med varumärket ”Power by nature” förknippas redan Norge med natur och miljö och den nya satsningen är en del av projektet ”Bærekraftig reiseliv 2015”, som ska bidra till ökad bärkraft för den norska turismen.

– Det är inte så många andra länder som har en liknande sökfunktion när det gäller miljömärkning. Med ”Grönt resande” vill vi gärna vara ett föregångsland, säger Per-Arne Tuftin, vd för Visitnorway och hänvisar till aktuella undersökningar som visar att miljöfrågorna blir allt viktigare för personers val av resmål.

De huvudsakliga certifieringarna som finns med i ”Grönt resande” är Nordiska svanen, Stiftelsen Miljøfyrtårn, ISO 14001 och Ekoturism Norge. De miljöcertifierade företagen i sökfunktionen pryds alla med en logotyp - i form av en grästuva - på visitnorways hemsida. En symbol lätt att känna igen och ge en större kunskap kring de existerande märkningarna som används inom norsk turistnäring.

– Det är av största vikt för oss att i än högre grad lyfta fram Norge som en miljövänlig destination, betonar Per-Arne Tuftin.

Hela 60 procent av anställda inom den norska reseindustrin anser dessutom att miljöcertifieringen ger en ökad känsla av kvalitet för kunderna.

Mer information: visitnorway.com/Gront-Resande/

Foto: CH/Innovation Norway